Debat: Udstyr og afslappet kørsel
Fra : Kim Jespersen

Dato : 07-06-06 19:33

Nu må vi se om jeg kan få startet en debat der forhåbentligt kan give
nogle lidt gode udstyrstips.

Jeg har altid haft det sådan med min kørsel, at jo mere jeg sidder I
sædet fremfor PÅ sædet, jo mere afslappet er jeg når jeg kører.
Derfor savner jeg også et multijusterbart sæde lige nu, men jeg
overlever nok.
Men i dag anskaffede jeg mig så et lille armlæn til at stikke mellem
sæderne, godt nok uoriginalt, men jeg syntes at det virker, når jeg kan
hvile min arm et sted i stedet for at skulle tænke på hvor jeg kan ligge
den mens jeg kører.
Jeg syntes det giver en mere afslappet kørsel og hvis man er afslappet
bag rattet har man vel også overskud, hvis der skulle opstå en situation.

Men hvad med jer, hvad har i af udstyr der får jer til at slappe af bag
rattet? Er det kun for mig et armlæn virker?

Kim

Fra : Basil

Dato : 07-06-06 19:41

Den 07-06-2006, skrev Kim Jespersen:

> Men hvad med jer, hvad har i af udstyr der får jer til at slappe af bag
> rattet? Er det kun for mig et armlæn virker?
>
> Kim

Jeg har ønsket mig et armlæn længe, men kører mest småture, så jeg vil
nok ikke få fuld valuta for investeringen.
El-ruder, aircon og volumenkontrol på rattet er ting i min bil, der får
mig til at føle at jeg slapper mere af i den, end i de forrige biler
jeg ejede (måske er det bare fordi jeg i mellemtiden er blevet ældre).
Kai

Fra : Kim Jespersen

Dato : 07-06-06 20:07

Basil skrev:

> [...]
> mig til at føle at jeg slapper mere af i den, end i de forrige biler jeg
> ejede (måske er det bare fordi jeg i mellemtiden er blevet ældre).

Jeg har lige bestilt en radio fra Sony som har en ratstilk (joystick)
som fjernbetjening. Både sikkerhedsmæssigt og komfortmæssigt var det
sådan en jeg ville ha'. Når man først har vænnet sig til at bruge det,
så virker det faktisk.

Sony ratstilk: http://www.carsound.dk/produkt.asp?id=417&kid=134

NB! Skulle nogen få lyst til at gøre det samme som mig, så værd
opmærksom på at joysticken IKKE kan bruges til alle Sony's autoradioer,
men kun til udvalgte modeller.

Fra : Kim Jørgensen

Dato : 07-06-06 19:46

"Kim Jespersen" <kim.jespersen@sstopospaml.dk> wrote in message

> [...]
> sæderne, godt nok uoriginalt, men jeg syntes at det virker, når jeg kan
> hvile min arm et sted i stedet for at skulle tænke på hvor jeg kan ligge

Hvilket et, og hvorfra ?

Er selv på udkig efter noget til armen

MVh

Kim

Fra : Kim Jespersen

Dato : 07-06-06 19:58

Kim Jørgensen skrev:

> Hvilket et, og hvorfra ?
>
> Er selv på udkig efter noget til armen

Sådan en lille ting her fra Tante Hansen:
http://www.thansen.dk/product.asp?c=710538352&n=1228264671&pn=1222869682

Den er ikke særlig stor og heller ikk voldsomt rummelig, men funktionel
og der er da plads til pung, et par cd'er, solbriller el. lign.

Fra : Kim Jørgensen

Dato : 07-06-06 20:03

"Kim Jespersen" <kim.jespersen@sstopospaml.dk> wrote in message

> Sådan en lille ting her fra Tante Hansen:
> http://www.thansen.dk/product.asp?c=710538352&n=1228264671&pn=1222869682

OK, det er også den jeg selv har kigget på, dog kun på nettet foreløbig, må
nok forbi og sparke dæk, eller armlæn snarest.

Det er ihvertfalæd den pæneste, og så er den uden neon *S*

// Kim

Fra : Kim Jespersen

Dato : 11-06-06 17:04

> OK, det er også den jeg selv har kigget på, dog kun på nettet foreløbig, må
> nok forbi og sparke dæk, eller armlæn snarest.

Hehe ja man spark ikk for hårdt, for ellers ryger den tværs gennem butikken

> Det er ihvertfalæd den pæneste, og så er den uden neon *S*

Jeg sku overhovedet ikk ha noget med neon, jeg vil gerne have det
funktionelt, men ikke gejl.

Fra : Ulrich

Dato : 07-06-06 19:49

"Kim Jespersen" <kim.jespersen@sstopospaml.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
>
> Men hvad med jer, hvad har i af udstyr der får jer til at slappe af bag
> rattet? Er det kun for mig et armlæn virker?

Armlæn - tjek
Regnsensor, kan ikke leve uden når man har prøvet det.
Klima, troede jeg kunne leve uden
Fyr, et must
Automatgear, jeg har skiftet de gear der skal skiftes i dette liv

El-ruder, spejlvarme, fjernbetjent c-lås og andre livsnødvendigheder

--
Hygge Ulrich

Fra : Lars Knudsen

Dato : 07-06-06 19:51

On Wed, 07 Jun 2006 20:33:21 +0200, Kim Jespersen
> [...]

>Men hvad med jer, hvad har i af udstyr der får jer til at slappe af bag
>rattet? Er det kun for mig et armlæn virker?

Armlæn - når man cruiser. Vi mangler det i Peugeot'en og jeg syntes
bestemt det mangler når man har sat fartpiloten til

Fartpilot - det er altså lækkert på motorvej eller landevej med god
plads.

Regnsensor er rart når det smådrypper, man slipper for at sjatviske og
når man passerer en lastbil eller noget andet der sjasker ruden til
klarer den det selv.

Automatgear i bytrafik, specielt i kø kørsel - så man slipper for at
file kobling.

** Lars

Fra : Kim Jespersen

Dato : 07-06-06 20:14

Lars Knudsen skrev:

> Armlæn - når man cruiser. Vi mangler det i Peugeot'en og jeg syntes
> bestemt det mangler når man har sat fartpiloten til

Det er rent sløseri at en Coupé ikk har armlæn. Hvis det var min, så
ville den aldrig komme ud på korte ture. Selv købmanden 500 meter væk,
ville udløse en min. 10 km. køretur.

> Fartpilot - det er altså lækkert på motorvej eller landevej med god
> plads.

Ja der er jeg helt enig. På længere ture (og brændstoføkonomisk) er en
fartpilot guld værd.

> [...]
> klarer den det selv.
>
> Automatgear i bytrafik, specielt i kø kørsel - så man slipper for at

Ja der kan man også få eftermonteret en semi automatisk kobling nu.
Men lidt halvpebret ikk?
http://www.uniq-import.dk/produkter/?v=009-002-00000016

Fra : Leonard

Dato : 07-06-06 20:34

Kim Jespersen <kim.jespersen@sstopospaml.dk> wrote:

>Ja der er jeg helt enig. På længere ture (og brændstoføkonomisk) er en
>fartpilot guld værd.

Hvis du virkelig vil spare brændstof, så kan det gøres bedre end
fartpiloten ved at udnytte vejens forløb og trille langt når det
hælder lidt nedad. Men det er meget nemmere med fartpilot og for de
fleste også meget mere økonomisk end at køre manuelt.

--
Leonard
::: http://leonard.dk/foredrag/ :::

Fra : Lars Knudsen

Dato : 07-06-06 20:37

On Wed, 07 Jun 2006 21:13:57 +0200, Kim Jespersen

>Det er rent sløseri at en Coupé ikk har armlæn. Hvis det var min, så
>ville den aldrig komme ud på korte ture. Selv købmanden 500 meter væk,
>ville udløse en min. 10 km. køretur.

Hehe.. Korrekt - tager som hovedregel den lange tur til bageren søndag
morgen hvor der alligevel ikke er den store trafik og fint snoet
landevej... Eneste umiddelbare ulempe den har er forhjulstrækket -
den har altså tendens til at "hoppe" til hvis man giver den pedal og
trækker uden om en traktor samtidig!

>Ja der kan man også få eftermonteret en semi automatisk kobling nu.
>Men lidt halvpebret ikk?
>http://www.uniq-import.dk/produkter/?v=009-002-00000016

Av-jo... Og der er nok alligevel ikke det samme som et rigtig
automatgear. De der halv-automatiske skifter tit lidt hårdt syntes jeg
man læser i tests.... Men det ville nu være interessant at læse
hvordan det virker i praksis!

** Lars

Fra : PetrolHead

Dato : 17-06-06 19:00

On Wed, 07 Jun 2006 21:36:37 +0200, Lars Knudsen
<larsdelete@deletelandligt.dk> wrote:

> [...]
>automatgear. De der halv-automatiske skifter tit lidt hårdt syntes jeg
>man læser i tests.... Men det ville nu være interessant at læse

Det system min far har fået eftermonteret i hans bil skifter nu
udemærket. Men er så uden trykknap og alt muligt andet. Der er en
kontakt til at vippe det til og fra og det er det :P
Flemming Jacobsen
Formerly Known as "ThunderBird"

Fra : PetrolHead

Dato : 17-06-06 18:58

> [...]

>fartpilot guld værd.

>Ja der kan man også få eftermonteret en semi automatisk kobling nu.

Tja min far har noget magen til i hans bil, bare uden den der grimmer
knap. Der skifter man bare gear og så smutter bilen selv i frigear og
kobler ind når at man sætter i gear :). Og nej det er ikke standard, og
nej bilen har manuelt gear.

Men det er et system der er eftermonteret da det er en invalidebil, men
jeg slår det fra hver gang jeg kører med det da jeg ikke vil til at
bøvle med det.

Fra : Henning

Dato : 08-06-06 07:36

>Fartpilot - det er altså lækkert på motorvej eller landevej med god
>plads.

Og på Østerbrogade og andre steder i København hvor du ikke vil
fotograferes

Fra : Per Beer Hansen

Dato : 07-06-06 19:58

Kim Jespersen wrote:

> Men hvad med jer, hvad har i af udstyr der får jer til at slappe af
> bag rattet? Er det kun for mig et armlæn virker?

El Recaro førersæde (multi justerbart + varme og kulde).
Min GPS'er
Midterarmlæn (både for + bag).
El ruder.
Rat betjening af stereo'en.
El opvarmet forrude (god opfindelse )
El opvarmede sidespejle (endnu en god opfindelse)
God musik på anlægget
Kopholder (u-original)
Servo styring.
Soltag.

--
Mvh Per
www.perbeer.dk - Motorsport

Fra : Lars Knudsen

Dato : 07-06-06 20:14

On Wed, 7 Jun 2006 20:58:07 +0200, "Per Beer Hansen"
<perbeerNOSPAM@NOSPAMperbeer.dk> wrote:

>Min GPS'er

Av-ja.. Navi er faktisk nok det mest afstressende der findes når man
skal "nye" steder hen! Det er bare smart....

>El ruder.

Og soltag....

>El opvarmet forrude (god opfindelse )

Ja det var faktisk smart.. Vi havde en Ford Focus lånebil, og en af de
ting der faktisk var fede ved den var den elopvarmede forrude.

** Lars

Fra : Kim Jespersen

Dato : 07-06-06 20:21

Per Beer Hansen skrev:

> El opvarmet forrude (god opfindelse )

Ja det fatter jeg faktisk ikk hvorfor det kun er Ford der rigtigt gør i.

> El opvarmede sidespejle (endnu en god opfindelse)

Ja, der kan man også få nogle til en fornuftig pris til eftermontering.
Jeg fandt nogle til 1199,- for et sæt med blink.
http://www.jariauto.dk/shop/productlist.asp?id=4%2D8%2D1%2D1&page=2&news=&specialoffer=&search=&keyword=&AdvSearch=&AdvSearchType=&AdvSearchCategory=&AdvSearchPriceFrom=&AdvSearchPriceTo=&AdvSearchInProductNumber=&AdvSearchInProductName=&AdvSearchInVariantName=&AdvSearchInProductShortDesc=&AdvSearchInProductLongDesc=&AdvSearchRecPrPage=&AdvSearchSortBy=&AdvSearchSortMode=

Fra : Basil

Dato : 07-06-06 20:31

Per Beer Hansen sendte dette med sin computer:

> [...]
> Rat betjening af stereo'en.
> El opvarmet forrude (god opfindelse )
> El opvarmede sidespejle (endnu en god opfindelse)

Har du hængt alt det udstyr i en Sierra ?
Kai

Fra : Per Beer Hansen

Dato : 07-06-06 21:45

Basil wrote:

> Har du hængt alt det udstyr i en Sierra ?

Bortset fra Recaro sæde (men født med orig. sædevarme), GPS, stereo anlægget
og kopholderen, så er det skam medfødt
Det er en af de sidste Sierra'er og de puttede godt med udstyr i for at få
folk til at købe dem dengang, da modellen var ved at uddø.

--
Mvh Per
www.perbeer.dk - Motorsport

Fra : Basil

Dato : 08-06-06 05:12

Per Beer Hansen:

> [...]
> Det er en af de sidste Sierra'er og de puttede godt med udstyr i for at få
> folk til at købe dem dengang, da modellen var ved at uddø.

Præcis den model kan jeg godt huske.
Den havde også sådan nogen mørke baglygter, som så skidegodt ud, mener
jeg.
Den har vist omkring 120 hypper ?
Jeg anede bare ikke at udstyret var på det niveau.
Kai

Fra : jan@stevns.net

Dato : 08-06-06 06:29

Basil <Kunta@starmail.invalid.co.za> skrev :

>Den havde også sådan nogen mørke baglygter, som så skidegodt ud, mener
>jeg.

De fik de alle , efter 90' ;)

>Den har vist omkring 120 hypper ?

Det er jo "bare" standard DOHC'motoren

>Jeg anede bare ikke at udstyret var på det niveau.

Lige den Per omtaler, var lukset op over Ghia nniveauet - man fik
dælme noget for sparepengene

(Min var en flad CL'er)
--
jan@stevns.net
(Nu også med Pygmæ-ambulance.... næsten)

Fra : Per Beer Hansen

Dato : 10-06-06 10:12

Basil wrote:

> Præcis den model kan jeg godt huske.
> Den havde også sådan nogen mørke baglygter, som så skidegodt ud, mener
> jeg.

Jeps.
Du kan se min her:
http://www.perbeer.dk/sierra/sierra.htm

> Den har vist omkring 120 hypper ?

Jepper.

> Jeg anede bare ikke at udstyret var på det niveau.

Jo jo, den har skam lidt mere i godteposen udover det allerede nævnte
De var jo nødt til at stoppe lidt godter i den, for at sælge de sidste inden
Mondeo'en overtog

--
Mvh Per
www.perbeer.dk - Motorsport

Fra : Ukendt

Dato : 07-06-06 20:12

"Kim Jespersen" <kim.jespersen@sstopospaml.dk> skrev i en meddelelse

> Men hvad med jer, hvad har i af udstyr der får jer til at slappe af bag
> rattet? Er det kun for mig et armlæn virker?

Næh, armlænet er da en dejlig ting.....når ungerne klapper mit op for at
stille sodavand på, så savner jeg det virkelig (top kopholdere på
undersiden)

Men det ultimativt fedeste i bilen er for mit vedkommende aircon, jeg skal
aldrig mere have en bil uden og jeg hader at køre med i biler som ikke har
det om sommeren. Det er nok det udstyr som får mig til at slappe mest
af.....føj når jeg tænker før med 80 Km stop&go i tyskland i 30°C varme og
så nu hvor man bare sidder og slapper af og savner automatgearet i køerne.

Et andet kæmpe plus er at jeg har fået en DVD-MP3 afspiller....så slipper
jeg for at sidde og rode med CD'ere eller med at finde radiostationer man
gider høre. Nu har jeg ca. 50 timers musik på en enkelt skive, så det er
meget godt. Det med at se DVD film har jeg kun brugt et par gange i køerne
eller når vi liiige skulle vente på én som bliver færdig.

Jeg tror ikke fartpilot er noget til mit temprament, så den har aldrig været
i mine overvejelser, men tomatkassen ville jeg gerne have.
Jeg kunne egentlig også godt tænke mig et benzinfyr, men da mondeo'en er ret
hurtig varm så er det ikke et af de store ønsker.

Noget af det mest overflødige jeg har i min bil er el.jus sidespejle.....jeg
tror ikke de er blevet brugt siden fruen fik sin egen bil

En anden skøn ting er el-opvarmet forrude, det VIRKER rigtig skønt om
vinteren hvor den kan afdugge på < 1 min så man ALDRIG skal sidde og viske
med en klud.
Men for 3. gang tomatkassen ville være skøn

--
Tom

Fra : Kim Jespersen

Dato : 07-06-06 20:35

Tom skrev:

> [...]
> meget godt. Det med at se DVD film har jeg kun brugt et par gange i køerne
> eller når vi liiige skulle vente på én som bliver færdig.

Ja der var jeg lige ved at købe en Blaupunkt Las Vegas DVD35, men pga.
Sony fjernbetjeningen valgte jeg en anden løsning.
Jeg vil gerne have navigation og det hele, så Sonyen skulle have minimum
1 aux input, så køber jeg en PDA med telefon og navigation, hiver lyden
ud via Jackstikket og ind i radioen.
Vupti, PDA sender MP3 playlisten (eller anden lyd) videre til Sonyen og
ud i bilen.
PDA kan så udstyres med et 2 Gb SD kort og skulle det være for lidt, så
tager det ikk lang tid at skifte SD kort mens den hænger i ruden :D

Via Audio out på PDAen kan jeg lytte til musik eller hende den søde der
sender mig i den rigtige retning, samtidig med at jeg via Bluetooth
taler i telefon.

Jeg valgte bare en discountløsning med radioen, men Blaupunkten er
lækker, synd de ikke laver den samme løsning med fjernbetjeningen som Sony.

Fra : Lars Knudsen

Dato : 07-06-06 20:41

On Wed, 7 Jun 2006 21:11:58 +0200, "Tom"
<tom_christensen(snabela)bigfoot.com> wrote:

>Noget af det mest overflødige jeg har i min bil er el.jus sidespejle.....jeg
>tror ikke de er blevet brugt siden fruen fik sin egen bil

Haha.. Vi kører begge BMW'en - og der må jeg sige at
el-sæder/spejle/rat med hukommelse så man kan gemme hver sin
foretrukne indstilling faktisk er smartere end jeg lige havde
forventet det ville være.

>En anden skøn ting er el-opvarmet forrude, det VIRKER rigtig skønt om
>vinteren hvor den kan afdugge på < 1 min så man ALDRIG skal sidde og viske
>med en klud.

Garage...

>Men for 3. gang tomatkassen ville være skøn

Jeg tror ikke jeg skal ha' en bil uden igen... Det er bare SÅ
unødvendigt at rode rundt med den gearstang....

** Lars

Fra : Basil

Dato : 07-06-06 20:45

Lars Knudsen skrev:

> Jeg tror ikke jeg skal ha' en bil uden igen... Det er bare SÅ
> unødvendigt at rode rundt med den gearstang....
>
> ** Lars

Er der ingen problemer ved vinterkørsel med sådan en ?
Det har jeg altid forestillet mig, men det er sikkert bare noget med
tilvending ?
Kai

Fra : Klaus D. Mikkelsen

Dato : 07-06-06 20:51

Basil skriver:

> Er der ingen problemer ved vinterkørsel med sådan en ?

Nej

> Det har jeg altid forestillet mig, men det er sikkert bare noget med
> tilvending ?

Får du en moderne "robotkasse" (blandt andet som VW lupo, eller DSG
kasserne fra samme koncern) er det rent mekaniske gearkasser der ikke
har de hydrauliske kassers ulemper.

Klaus
http://home6.inet.tele.dk/moppe
Sweet victory: http://home6.inet.tele.dk/moppe/stave.html

Fra : jan@stevns.net

Dato : 07-06-06 21:03

"Klaus D. Mikkelsen" <Er.du.saa.klog@du.kan.finde.den> skrev :

>Får du en moderne "robotkasse" (blandt andet som VW lupo, eller DSG
>kasserne fra samme koncern) er det rent mekaniske gearkasser der ikke
>har de hydrauliske kassers ulemper.

Hvaff' ulemper ?

Jeg kører da ligeså ubesværet i sne/isglat med pløreturbinen, som i
bilerne uden - jeg er lige ved at mene at det er nemmere med pløret,
da man bare slipper bremsen, så triller den selv igang

Fra : Lars Knudsen

Dato : 07-06-06 21:06

On Wed, 07 Jun 2006 22:02:53 +0200, jan@stevns.net wrote:

> [...]
>bilerne uden - jeg er lige ved at mene at det er nemmere med pløret,
>da man bare slipper bremsen, så triller den selv igang

Ja nemlig ja. Eneste ulempe er at den vist kører lidt kortere på en
liter brædstof... Det giver jeg gerne i bytte.

** Lars

Fra : jan@stevns.net

Dato : 07-06-06 21:28

Lars Knudsen <larsdelete@deletelandligt.dk> skrev :

>Ja nemlig ja. Eneste ulempe er at den vist kører lidt kortere på en
>liter brædstof... Det giver jeg gerne i bytte.

Det er da marginalt ;)

På 4'e remskive låser min konverteren, så er tabet væk - men bevares -
lidt forskel er der da

Den "gamle" Scorpio, render knap 12 på literen - den nyere med pløre,
og 500 kubikker mere, holder jeg omkring de 11 med.

ok - de kører stort set kun langture begge to

Fra : Lars Knudsen

Dato : 09-06-06 10:02

On Wed, 07 Jun 2006 22:27:47 +0200, jan@stevns.net wrote:

> [...]
>og 500 kubikker mere, holder jeg omkring de 11 med.
>
>ok - de kører stort set kun langture begge to

Ahja.. Det er marginalt når man først kører. Men i bytrafik tager min
altså godt fra selv ved rolig kørsel - men meget stop/start.

Men du har helt ret - det betyder nok ikke det store i det samlede
regnskab!

** Lars

Fra : Klaus D. Mikkelsen

Dato : 07-06-06 22:40

jan@stevns.net skriver:

> Hvaff' ulemper ?

Effekttabet og vægten.

Fra : jan@stevns.net

Dato : 08-06-06 06:37

"Klaus D. Mikkelsen" <Er.du.saa.klog@du.kan.finde.den> skrev :

>Effekttabet og vægten.

Hehe ........

effekttabet er da minimalt i de kasser der har været fremme de sidste
17 år .... og vægten - tjaehhh

vægten ? En tomatkasse er nu ikke helt så tung som de fleste tror

Fra : Klaus D. Mikkelsen

Dato : 08-06-06 06:56

jan@stevns.net skriver:

> effekttabet er da minimalt i de kasser der har været fremme de sidste
> 17 år ....

Jeg ved at de har lockup i givne gear...

> vægten ? En tomatkasse er nu ikke helt så tung som de fleste tror

Men tungere end en almindelig tandhjulskasse.

Fra : jan@stevns.net

Dato : 08-06-06 07:11

"Klaus D. Mikkelsen" <Er.du.saa.klog@du.kan.finde.den> skrev :

>Men tungere end en almindelig tandhjulskasse.

det er efterhånden småting - alt det andet skrammel de fylder i
bilerne vejer dælme efterhånden så godt til, at mervægten i en
pløreturbine er peanuts i det store regnskab

Scorpio 2.9i med aut. : 1300 kg
Scorpio 2.9i med man. : 1275 kg

Golf 1.9 tdi 6gear 1325 kg
Golf 1.9 tdi dsg 1300 kg

golf 1.6 alm gear 1175kg
golf 1.6 autgear 1200kr
(Fra wv.dk )

Fra : Klaus D. Mikkelsen

Dato : 08-06-06 07:11

jan@stevns.net skriver:

> golf 1.6 alm gear 1175kg
14,7 - 15,6 km/l

> golf 1.6 autgear 1200kr
13,5 - 13,6 km/l

Ved 115 HK 1,6 FSI

Fra : Bjarne Just

Dato : 08-06-06 07:34

<jan@stevns.net> wrote in message

> Hvaff' ulemper ?

Jeg prøvede for en 10 år siden i en Caravelle med pløreturbine og uden ABS
at komme kørende mod et kryds, hvor der pludseligt var isglat. Da jeg
bremsede blokerede forhjulene og da jeg slap bremsen havde den skiftet til
1. gear og hjulene trillede langsomt rundt (forhjulstræk), hvilket stadig
svarer til en blokering, når man kører hurtigere end hjulene drejer. Der gik
da lige nogle svedige sekunder inden jeg fik den skiftet til N og fik styr
over vognen igen...

Jeg havde god afstand til krydset og tid til at få vognen bremset, men det
er lidt ubehageligt at sidde i situationen og hurtigt skulle finde ud af,
hvad f..... der er galt og få rettet op på det igen. Det minder mig om
dengang jeg holdt i kø i en Daihatsu Charade 1.0 diesel, der pludselig tog
flere og flere og flere omdrejninger...

Til gengæld var der ingen ulemper i vinters med DSG'en - men med ESP og hvad
dertil hører er der heller ikke meget, der kan generer en.

mvh,
Bjarne

Fra : Lars Knudsen

Dato : 07-06-06 21:01

On Wed, 07 Jun 2006 21:45:19 +0200, Basil
<Kunta@starmail.invalid.co.za> wrote:

>Er der ingen problemer ved vinterkørsel med sådan en ?
>Det har jeg altid forestillet mig, men det er sikkert bare noget med
>tilvending ?

Nej det syntes jeg ikke. Bor et stykke ude på landet hvor de sidste 3
km er grusvej der kun skrabes om vinteren. Det eneste tidspunkt der er
problemer med at stå fast er når sneen smelter og det nærmest er ren
is med vand på (=meget, meget glat).

I daglig brug - også om vinteren - er der ingen som helst problemer
pga automatgearet. Jeg havde en lånebil med manuelt gear i en uges tid
da min egen var på værksted - og det er da meget sjov at lege lidt med
gearene selv, men kun den første halve times tid

** lars

Fra : Ukendt

Dato : 07-06-06 20:56

"Lars Knudsen" <larsdelete@deletelandligt.dk> skrev i en meddelelse

> Garage...

På arbejdspladen?

> Jeg tror ikke jeg skal ha' en bil uden igen... Det er bare SÅ
> unødvendigt at rode rundt med den gearstang....

For mit vedkommende er det ikke så meget for selve gearskiftningen, men det
at man ved køkørsel sidder og hopper og danser når det kører langsommere end
man kan køre i tomgang i 1. gear. Det giver nogle gange over 100 udkoblinger
og til sidst er det som om at bilen slet ikke VIL mere og begynder at hoppe
og hakke fordi man prøver at tvinge tomgangen under 500 RPM

--
Tom

Fra : Lars Knudsen

Dato : 07-06-06 21:04

On Wed, 7 Jun 2006 21:56:09 +0200, "Tom"

>På arbejdspladen?

Nej - der holder jeg på vejen. Men har faktisk så godt som aldrig
problemer med dug. Om vinteren starter jeg dytten inden jeg skraber is
af, så er den "semi-lun" når jeg kører og dug er ikke noget problem.

> [...]
>og til sidst er det som om at bilen slet ikke VIL mere og begynder at hoppe
>og hakke fordi man prøver at tvinge tomgangen under 500 RPM

Ja enig. Det er nemlig præcist der hvor det er godt. Når bare det er
afsted og i fart på motorvejen så er det intet problem. Men at kunne
lette bremsen i kø og bilen triller og bare bremse ned og den stopper
- det er nemlig smart.....

** Lars

Fra : Per O.

Dato : 07-06-06 20:38

> [...]
>
> Men hvad med jer, hvad har i af udstyr der får jer til at slappe af bag
> rattet? Er det kun for mig et armlæn virker?

Jeg har også et originalt armlæn i min C-Max, men det sidder for langt nede
til at virke ordentligt, så jeg bruger det kun på meget lange ture.
Men ellers er ting som fartpilot, fjernbetjent radio/cd samt ikke mindst
tozonet klimaanlæg ting som gør især lange ture til en nydelse i afslappet
stil.

--
Per O. Madsen
www.billedsnedkeren.dk

Fra : Martin Kirk

Dato : 07-06-06 20:56

"Per O." <digital@NEJTAKosterbo-net.dk> skrev i en meddelelse
> "Kim Jespersen" <kim.jespersen@sstopospaml.dk> skrev i en meddelelse

Hej Per
Alt hvad man behøver er en Kopholder + Kaffe kop med låg m/ en god varm
kaffe

--
FØLG SØSPORTENS SIKKERHEDSRÅD.
Giv ikke anledning til uro : RING HJEM

Med Venlig Hilsen
Martin Kirk

Fra : Per O.

Dato : 08-06-06 20:14

"Martin Kirk" <M.Kirk@(slet)oncable.dk> skrev i en meddelelse

> "Per O." <digital@NEJTAKosterbo-net.dk> skrev i en meddelelse
>>
> Hej Per
> Alt hvad man behøver er en Kopholder + Kaffe kop med låg m/ en god varm
> kaffe

Nu er det lige sådan et jeg ikke kan fordrage kaffe så det er ikke lige
noget jeg prioriterer højt! Men de to 'kop' holdere i midterkonsollen klarer
fint et par dåser cola.

Per O.

Fra : jan@stevns.net

Dato : 07-06-06 20:57

Kim Jespersen <kim.jespersen@sstopospaml.dk> skrev :

>Men hvad med jer, hvad har i af udstyr der får jer til at slappe af bag
>rattet? Er det kun for mig et armlæn virker?

Narjjjj - et godt placeret armlæn er da et must - sammen med
pløreturbinen, den 6benede ude foran, stilheden i kabinen (gid fanden
ha' det larmende digitalur!!) - varmen i forrude/bagrude - spejle -
sprinklerdyser, sæder man gladeligt tager tur/retur Frankfurt i

Kopholder - Nope - jeg fandt kopper, der passer fint på midterkonsolen

Visse kopholdere er absurde ....

http://www.dkfritidbil.dk/spas/112/index.htm

og sidt men ikke mindst .. god plads, så man ikke føler man skal tage
bilen på.

Men til daglig fiser jeg rundt i en 21+ år gammel Oluf

(ja - ja - jeg ved det :)

Fra : Ole Gaarde Kristense~

Dato : 09-06-06 03:14

<jan@stevns.net> skrev i en meddelelse

[Grov-klip]

> (gid fanden ha' det larmende digitalur!!)

Aha! Næste projekt må så være udskiftning af ur-glas til lyddæmpende udgave.
Du finder da også altid på noget
Vi glæder os til billedserien

Ole Gaarde Kristensen
Taxachauffør i Næstved

Fra : Kim Jespersen

Dato : 11-06-06 17:07

jan@stevns.net skrev:

> Kopholder - Nope - jeg fandt kopper, der passer fint på midterkonsolen
>
> Visse kopholdere er absurde ....
>
> http://www.dkfritidbil.dk/spas/112/index.htm

LOL skal man udlade at rygere ikke dtil tider har en kop kaffe med i bilen.
Ideen er måske god nok, da man kun har en mund og medmindre man begynder
at ryge med ørerne, så kan man ikke drikke noget og ryge samtidig.

Fra : jan@stevns.net

Dato : 11-06-06 17:25

> [...]

>Ideen er måske god nok, da man kun har en mund og medmindre man begynder
>at ryge med ørerne, så kan man ikke drikke noget og ryge samtidig.

Kan man ikke ? <<grin>>

det går da ellers udemærket .... ;)

Det bliver først rigtigt tricky, når marmeladen dratter ned af det
rundstykke man lige har smurt sig

Det er sgu en sag, at skære osten til, men at balancere med marmeladen
er nok at "gå på vandet"

Fra : Niels Pein

Dato : 08-06-06 00:06

"Kim Jespersen" skrev ...
> [...]
>
> Men hvad med jer, hvad har i af udstyr der får jer til at slappe af bag
> rattet? Er det kun for mig et armlæn virker?

Jeg har lige fået ny bil med armlæn, og der er da for fedest. Nu savner jeg
pludselig ordentlig støtte for venstre arm. Der er støtte, men den måtte
godt sidde lidt højere og være lidt blødere, ligesom armlænet.
Ellers ...
- Ratbetjent radio/CD, det er skønno.
- Regnsensor; kanon.
- Klimaanlæg; så fedter man ikke rundt med en masse knapper.
- Elruder. Men med klima ruller jeg ikke ruder ret meget mere.
- Varme i sidespejlene. Rart også i regnvejr.
- Rat der kan justeres både i højde og længde.
- God aflæggeplads og kopholdere, så ditten og datten er lige ved hånden.
- Een knap der afrimer/afdugger alle ruder lynhurtigt, hvis de dugger til på
en særlig fugtig dag. Ikke noget med at skulle justere på noget ventilation.
- Multijusterbart sæde med lændestøtte.
- Håndfri til mobilen.
- Behageligt udseende interiør. Afslappende.
- HK nok til en ordentlig overhaling. Også afslappende.
(ja ja, det er ikke en sportsvogn, men der er nok til mig

Jeg har prøvet automatgear, men vil hellere køre manuelt. Nok fordi jeg ikke
kører i storbytrafik ret ofte.
Men jeg savner en fartpilot. Det var ikke standard, og jeg overvejer om jeg
kan leve med en (grim?) ekstra stilk på rattet. Jeg havde håbet det kunne
fåes med de samme knapper som radiobetjeningen, men nix.

Bilen er en Chevrolet Nubira 1.8 CDX. Chevrolet har generelt fået hug her i
gruppen, men jeg er godt tilfreds, og skal nok vende tilbage om 5-6-7 år og
fortælle om at der stadig ingen problemer har været.
Mit eneste ankepunkt er, at den godt kunne være lidt mindre vindfølsom, men
jeg har prøvet de der var værre, f.eks. en Hyundai Elantra 2.0, som jeg
kiggede på som alternativ til Nubira'en. Men jeg kommer lige fra 144.000 km.
i en Mitsubishi Colt, der kører sk*degodt og skærer gennem vind som et
riffelprojektil.
--
Mvh. Niels

Fra : Christian B. Andrese~

Dato : 12-06-06 13:49

Kim Jespersen wrote:
> [...]
>
> Men hvad med jer, hvad har i af udstyr der får jer til at slappe af bag
> rattet? Er det kun for mig et armlæn virker?

Fartpilot
Rigtigt original Nikia hands free mobil
Ratbetjent radio
Regnsensor

--
Christian
http://www.yee-haw.dk

Fra : PetrolHead

Dato : 17-06-06 18:54

> [...]

>Men hvad med jer, hvad har i af udstyr der får jer til at slappe af bag
>rattet? Er det kun for mig et armlæn virker?

Nu har jeg ikke selv bil, men jeg kan godt mærke forskel på om jeg kører
i vores egne biler uden cdafspiller og med lorte sæder eller om jeg får
en af de bedre lejebiler med cdafspiller og sæder der "sidder" godt til
kroppen og støtter som de skal.