Yaris Diesel
Fra : Ukendt

Dato : 07-06-06 16:26

Hej

Vi har vendt det flere gange hvor jeg nærmest blev sablet ned fordi jeg
tillod mig at udtale at yaris diesel udgaven har en udpræget motorstøj og
faktisk så meget at det fik os til at fravælge den og i stedet vælge
benzinudgaven. INGEN kunne give mig ret i at dette var tilfældet og da slet
ikke dem som rent faktisk havde købt en diesel, kunne overhovedet ane noget
dieselstøj )

Artiklen her skriver noget af det samme som jeg har klaget over, så
heldigvis er jeg da ikke fuldstændig tonedøv
http://www.bt.dk/bil-camping/artikel:aid=445948:fid=100300414/

--
Tom

Fra : Karsten Feddersen

Dato : 07-06-06 17:55

Hej Tom

Tom wrote:
> INGEN kunne give mig ret i at dette var tilfældet og da slet
> ikke dem som rent faktisk havde købt en diesel, kunne overhovedet ane noget
> dieselstøj )

Jeg vil godt give dig ret. Diesel larmer. Specielt små biler som ikke
har så meget lydisolering larmer. Efter vi fik vores Fiesta diesel
prøvede vi også at bilde os selv ind, at man "næsten" ikke kunne høre,
at det var en diesel. Men i speciel grad udefra var det meget, meget
tydeligt at det var en diesel.

Min far havde lånt en Yaris diesel (den gamle model) her i weekenden og
kom forundret ud af bilen og konstaterede: "Man kan slet ikke høre at
det er en diesel" - "Nej, far, du sammenligner med din gamle VW
Transporter fra '92 med 54 dieselheste - det er derfor"

Man kan jo, som med så meget andet, ikke få alt i samme bil og vil man
have en lille økonomisk bil, så skal der spares på isoleringen og
motoren skal larme lidt mere. Ønsker man derimod ro, så triller bilen
slet heller ikke så langt som et lille oliefyr. Prioriteringer, sådan er
det bare.

Fra : Preben Riis Sørensen

Dato : 07-06-06 18:39

"Karsten Feddersen" <karsten@feddersen.dk> skrev>
> Jeg vil godt give dig ret. Diesel larmer.

Ikke generelt.

>Men i speciel grad udefra var det meget, meget
> tydeligt at det var en diesel.

Skønt at andre kan høre at man har en diesel. Så ved man også med sikkerhed
hvorfor de ser misundelige ud.

Min C-max 2.0 er mindre støjende end benzinudgaven.
--
M.V.H.
Preben Riis Sørensen

Fra : Ukendt

Dato : 07-06-06 19:28

> "Karsten Feddersen" <karsten@feddersen.dk> skrev>
>
> Ikke generelt.

Måske ikke, men for et par måneder siden da jeg gik over på p-pladsen fra
arbejde, der var en person lige ved at starte sin Lupo 3L. Jeg må ærligt
indrømme at jeg fatter NADA NADA, (læs nada) hvorfor folk kan købe sådan en
SKRAMMELKASSE....det lød da helt sindsygt som den tøffede, snøftede,
raslede, skramlede, bankede......man kan også blive lidt FOR økonomisk i sit
bilvalg.......jeg håber at lyden i kabinen er mindre skræmmende end for dem
der går udenfor på en kold dag når en 3L startes

> Skønt at andre kan høre at man har en diesel. Så ved man også med
> sikkerhed
> hvorfor de ser misundelige ud.

Tror vitterlig det er noget du bilder dig ind
Fruens yaris går 20 Km/l i gennemsnit med hende bag rattet, hun pendler
ca.90 Km hver dag. Godt nok kan mange dieseler også let køre omkring disse
tal eller mere, men hun er tro det eller ej godt tilfreds med hendes yaris
som hun bare kunne have valgt i en diesel udgave hvis det var.

> Min C-max 2.0 er mindre støjende end benzinudgaven.

Hmm, jeg ved godt at dieseludgaven er højere gearet end benzinudgaven og jeg
taler heller ikke om støjniveauet ved 170 Km/t men ved alt blandet kørsel.

--
Tom

Fra : Karsten Feddersen

Dato : 07-06-06 20:01

Hej

Preben Riis Sørensen wrote:
> Skønt at andre kan høre at man har en diesel. Så ved man også med sikkerhed
> hvorfor de ser misundelige ud.

Lol! Ja beklager. Jeg er netop gået fra diesel til benzin med uændret
kørselsbehov og nej, jeg er ikke misundelig på diesel (mere). Den eneste
"fede" følelse jeg havde med min diesel var: "Jeps, din bil er både
hurtigere og federe, men jeg kører _længere_". Bare surt i længden når
alle kører fra en.

> Min C-max 2.0 er mindre støjende end benzinudgaven.

Vi har haft den både som det ene og det andet som kundevogn og det er da
muligt at dieslen siger mindre end benzineren. Det kan jeg ikke huske,
men jeg kan huske at den bestemt reklamerede med at det var en diesel.
Den eneste vogn jeg har været med i som jeg ikke kunne høre det på var
en BMW 530D af nyeste afstøbning. Det var dog kun så længe man holdt
vinduerne lukket.

Fra : Henrik Stidsen

Dato : 07-06-06 20:33

After serious thinking Karsten Feddersen wrote :

> [...]
> og federe, men jeg kører _længere_". Bare surt i længden når alle kører fra

Det problem behøver man da ikke have - du skal bare vælge dine
modstandere og "ræs", så går det fint :)

"I read biographies of the greats, and they were so messed up that I
thought I'd better mess myself up. But I couldn't. I'm too small." -
Winona Ryder

Fra : Karsten Feddersen

Dato : 07-06-06 21:14

Hej

Henrik Stidsen wrote:
> Det problem behøver man da ikke have - du skal bare vælge dine
> modstandere og "ræs", så går det fint :)

Med de 68 heste jeg havde før var der ikke rigtig noget udvalg. De 166
jeg har i dag har dog overrasket et par TDI'ere, HDI'ere osv

Fra : Henrik Stidsen

Dato : 07-06-06 21:27

Karsten Feddersen has brought this to us :

> Med de 68 heste jeg havde før var der ikke rigtig noget udvalg. De 166 jeg
> har i dag har dog overrasket et par TDI'ere, HDI'ere osv

Du skal bare ræse mod nogen der ikke ved det, så går det nemt :)

"The secret of staying young is to live honestly, eat slowly, and lie
about your age." - Lucille Ball

Fra : Karsten Feddersen

Dato : 07-06-06 21:44

Hej

Henrik Stidsen wrote:
> Du skal bare ræse mod nogen der ikke ved det, så går det nemt :)

Jeps, men det er nu sjovest når andre lægger op til det. Konen og jeg
skulle i Bilka lidt i ni en aften. Konen kørte og ham ved siden af
accellerede voldsomt. Nærmest som en opfordring gjorde konen det samme
og da vi nåede næste lyskryds sad han som en slået mand og storsmilede.
Jeg tror nok hans 307 HDI var chippet, men han tog det med et smil.

Fra : Henrik Stidsen

Dato : 08-06-06 18:56

It happens that Karsten Feddersen formulated :

> [...]
> næste lyskryds sad han som en slået mand og storsmilede. Jeg tror nok hans
> 307 HDI var chippet, men han tog det med et smil.

Så ka han lære det :)

Er altid sjovt når dem der spiller smarte og tror de kan vinde går hen
og taber :)

You know this framework is not big enough for the two of us!

Fra : Thomas Landberg

Dato : 08-06-06 07:46

> [...]
> "fede" følelse jeg havde med min diesel var: "Jeps, din bil er både
> hurtigere og federe, men jeg kører _længere_". Bare surt i længden når

Nu er det vel også knap og nap fair at sammenligne en Fiesta 1.4TDCi med en
Mazda 6 2.3 benzin? Kørte engang fra en tilsvarende Mazda i et lyskrydsrace
da jeg havde min Octavia 90hk TDi med boks. Ham i Mazda'en virkede sq ikke
alt for imponeret over trækket i sådan en benziner.... Alt er relativt.

MVH

Thomas Landberg

Fra : Karsten Feddersen

Dato : 08-06-06 09:12

Hej

Thomas Landberg wrote:
> [...]
> alt for imponeret over trækket i sådan en benziner.... Alt er relativt.

Det var ikke for at sammenligne de to og vi kan hurtig blive enige om at
det ikke ville være fair. (Har dog selv lavet den på bilbasen og
smågrinet lidt)

Vi har haft stort set hele Fords og Mazda sortiment på prøve som
kundebiler pga Fiesta'ens hjemve til værkstedet og hver gang vi fik en
diesel var motorlyden tydelig. Når man så har en bil som man selv synes
har visse mangler, så begynder man at opfinde "gode argumenter". Ja,
vores Fiesta var lille, "...men den dækkede vores behov.." og ja vores
Fiesta var langsom, "...men den har et super bundtræk for så lille en
bil..." og ja vores Fiesta larmede, "...men vi kan ikke få en billigere
bil at køre i..." osv.

Det kan godt være, at diesler kører længere literen og har et super
bundtræk som er meget behageligt at køre med, men de larmer stadig. De
nye larmer ikke så meget som de gamle, men de larmer stadig.

Og det der med at trække fra hinanden har vist ligeså meget at gøre med
hvem der sidder bag rattet. Jeg trak engang fra en BMW 3xx i et kryds
med min Mazda 121. Da jeg tilfældigvis kom 2 meter foran blev ham ved
siden af så befippet, at han fik motoren til at i stå.

mvh
Karsten

Fra : Henrik Stidsen

Dato : 07-06-06 18:09

Tom formulated the question :
> [...]
> ikke dem som rent faktisk havde købt en diesel, kunne overhovedet ane noget

Hmm, den Yaris Diesel jeg kørte tidligere på året larmede mindre end
min egen Peugeot diesel...

"Advertising is the art of convincing people to spend money they don't
have for something they don't need." - Will Rogers

Fra : Brian

Dato : 07-06-06 18:33

Henrik Stidsen wrote:

> Hmm, den Yaris Diesel jeg kørte tidligere på året larmede mindre end
> min egen Peugeot diesel...

Og hvad siger det om din Peugeot ?

Alt andet lige, burde en 306 da være bedre støjisoleret end en Yaris.

/Brian

Fra : Henrik Stidsen

Dato : 07-06-06 19:29

Brian explained on 07-06-2006 :

> Og hvad siger det om din Peugeot ?

At motoren er 42,8% større ? ;) (min er 2.0, Yaris'en var kun 1.4)

Derudover var Yaris'en 5½ år nyere...

> Alt andet lige, burde en 306 da være bedre støjisoleret end en Yaris.

Det tror jeg nu nok den er men jeg syns Yaris'en lød nærmest ligesom en
benzinmotor.

"Age is something that doesn't matter, unless you are a cheese."
- Luis Bunuel

Fra : Ukendt

Dato : 07-06-06 19:15

"Henrik Stidsen" <nntpspam@hs235.dk> skrev i en meddelelse
> Tom formulated the question :
>
> Hmm, den Yaris Diesel jeg kørte tidligere på året larmede mindre end min
> egen Peugeot diesel...

Ja, det tegner jo ikke så godt for din egen diesel ))
Vi prøvekørte flere yaris af benzin og diesel dengang og det blev altså en
benziner fordi vi fandt diesel udgaven alt for støjende i forhold til.
Men endelige en artikel fra en jornalist der også kunne HØRE det

--
Tom