Deling af bil efter break-up
Fra : Bjarmo

Dato : 07-06-06 13:51

Hejsa

Prøver at få delt bilen på en ordentlig måde med min exkæreste
igennem 5-6 år. Vi har levet papirløst i samme lejlighed i ca. 5 år.

for 1,5 år siden købte vi en bil (bruger nu runde tal) til 150.000.
Vi havde sparet 60.000 op 50/50 som vi lagde til bilen. Resten tog jeg
som lån.
Bilen er nu 90.000 værd.

Bilen er ca. blevet brugt af hende alene de 30.000km af de kørte
40.000km.
halvdelen af det resterende forbrug er mit alene og resten vores
fælles.

Jeg har udelukkende selv afdraget på den resterende gæld som nu
næsten er væk pånær 15000-20000 kr.

Driften af bilen har jeg betalt med en 1/3 mere end hende i
ejersskabsperioden.

Til sidst boede hun selv i lejligheden hvor hun brugte bilen, da jeg
fik den igen skulle den til service og bremserne færdige, -
værkstedsregning på 6500.

Bilen står i mit navn.

Ville blive meget glad for jeres input til deling af denne bil, hvor
ret er ret.

Mvh. Bjarne

Fra : Ukendt

Dato : 07-06-06 14:05

On 7 Jun 2006 05:51:17 -0700, "Bjarmo" <google@bjarmo.dk> wrote:

<...>

>Ville blive meget glad for jeres input til deling af denne bil, hvor
>ret er ret.

Du mangler et par interessante oplysninger - har i haft fælles
økonomi? Og har i nøje specificeret hvem der har betalt øvrige
udgifter i perioden? (husleje, mad oma). Hvis i havde været gift var
det så let - (bils værdi minus restgæld)/2 til hver. Hvis i har levet
sammen og betalt efter evne og nydt i fællesskab, så er der vel ikke
så meget andet at gøre end at dele. I har jo nok opbygget den største
del af serviceregningen i fællesskab uanset hun har kørt mest i den.
Det er mit bedste bud - selv om jeg også ville være helt på tæerne i
en lignende situation (har heldigvis aldrig prøvet det, og nu har vi
papir på hinanden, så det bliver i givet fald nemt/dyrt afhængigt af
synspunkt).
--
Ivan Madsen,
Xsara Weekend HDi

Fra : Jens

Dato : 07-06-06 14:15

"Bjarmo" <google@bjarmo.dk> skrev i en meddelelse

Ville blive meget glad for jeres input til deling af denne bil, hvor
ret er ret.

Mvh. Bjarne

Hej Bjarne
Træk restgæld + værkstedsregning fra de 90.000
så er du på 65.000
Tilbyd hende halvdelen, og så er bilen din.
Hvis hun ikke går med på det, så træk restgælden fra de 90.000. Del i to og
tilbyd hende, at hvis hun gir dig 35.000 + restgælden, så er bilen hendes.
Kan I ikke enes om noget af det, så sælg bilen, betal regningen, betal
restgælden, og del resten.
Håber du kan bruge det til noget
Jens

Fra : Per Henneberg Kriste~

Dato : 07-06-06 14:44

Bjarmo wrote:
> [...]

> for 1,5 år siden købte vi en bil (bruger nu runde tal) til 150.000.
> Vi havde sparet 60.000 op 50/50 som vi lagde til bilen. Resten tog jeg

Dvs. der er tabt 60.000 kr. Det er jeres udbetaling.

Dine afdrag mener jeg er hende uvedkommende. Det er dig der har betalt dem,
så hvor meget der skyldes på bilen er irrelevant.

Hun har også haft størst fornøjelse af bilen i ejerskabsperioden selv om du
har betalt de fleste udgifter.

Jeg mener du skal beholde bilen og lade hende glæde sig over at hun ikke har
betalt så meget til bilen som du har. Det er mig bekendt hvad myndighederne
ville komme frem til.

Og så æd værkstedsregningen selv.

--
Per, Esbjerg

Fra : Bjarmo

Dato : 07-06-06 15:44

Ivan Madsen skrev:

> [...]
> en lignende situation (har heldigvis aldrig prøvet det, og nu har vi
> papir på hinanden, så det bliver i givet fald nemt/dyrt afhængigt af

Hej Ivan
Vi har levet med "fælles økonomi" med en konto hvor jeg har indbetalt
1/3 mere... men har det noget med sagen at gøre??

Fra : Ukendt

Dato : 07-06-06 15:49

On 7 Jun 2006 07:43:50 -0700, "Bjarmo" <google@bjarmo.dk> wrote:

>Hej Ivan
>Vi har levet med "fælles økonomi" med en konto hvor jeg har indbetalt
>1/3 mere... men har det noget med sagen at gøre??

Måske ikke, især hvis der ikke foreligger noget skriftligt, men prøv i
dk.videnskab.jura - der sidder eksperterne, hvis de ellers kan gøres
interesserede.
--
Ivan Madsen,
Xsara Weekend HDi

Fra : Klaus D. Mikkelsen

Dato : 07-06-06 16:01

Bjarmo skriver:

> Vi har levet med "fælles økonomi" med en konto hvor jeg har indbetalt
> 1/3 mere... men har det noget med sagen at gøre??

Nej.

Enten betragtes det som om at du har betalt for at få noget af "det
sjove", ellers betragtes det som tab.

Der kan deles på 3 måder:

1. I enes om det - altså uden for meget lovformeligt inde i det.

2. Bilen står i dit navn. Det er din (sådan er det!).

3. I bliver betragtet som "gift" på grund af de 5 fælles års økonomi og
alt deles ligeligt.

Men prøv lige juragruppen.

Klaus
http://home6.inet.tele.dk/moppe
Sweet victory: http://home6.inet.tele.dk/moppe/stave.html

Fra : Armand

Dato : 08-06-06 01:38

Bjarmo skrev:
> [...]
> igennem 5-6 år. Vi har levet papirløst i samme lejlighed i ca. 5 år.
>
> Ville blive meget glad for jeres input til deling af denne bil, hvor

Hvad nytte skulle det være til?
Kvindfolket vil efter min overbevisning opfatte alle beregninger som
værende i hendes disfavør :-|

--
Armand.

Fra : Ukendt

Dato : 08-06-06 07:36

"Bjarmo" <google@bjarmo.dk> skrev i en meddelelse
>Prøver at få delt bilen på en ordentlig måde med min exkæreste
>igennem 5-6 år. Vi har levet papirløst i samme lejlighed i ca. 5 år.

Hej
Når i har levet sammen i 5 år, sidestilles i med gifte folk, der skilles.

Det vil sige at i skal dele boet 50/50, med mindre der har været særeje.
Hvis én har medbragt en væsentlig formue, kan der blive tale om en skæv
fordeling.
Ovenstående har jeg fra en advokat, men jeg var noget lakket til (det var
til en fest), så prøv evt. at spørge i juragruppen eller hos advokatvagten.

Mvh Tommy

Fra : Jens Borchert Peders~

Dato : 08-06-06 08:37

"TBJ" <bruus [snabela] os.dk> wrote in

> "Bjarmo" <google@bjarmo.dk> skrev i en meddelelse

Jeg tror ikke der er meget at gøre. Ud over at begge handler "fornuftigt"

Forslag:
Lad hver især vurdere de ting i skal dele.
Giv det point eller måske en værdi i kr.

I giver sansynligvis forskellige point på den samme ting.
Men så er der noget konkret at "dele lige over"
Så må den ene købe den anden ud, (brug point'ene eller kr fra før), hvis i
begge vil have den samme ting.

Det kræver selvfølgelig samarbejde som i jo ikke har på nuværende
tidspunkt...

De udgifter der er betalt og afdraget er stort set "sagen uvedkommende"
Det er de aktueller værdier der tæller.

Hilsen Jens
Der selv blev skildt after 12 år for 3 år siden.

Fra : Martin Johansen [600~

Dato : 08-06-06 08:43

In article <4487c50c$0$47052$edfadb0f@dread15.news.tele.dk>,
"TBJ" <bruus [snabela] os.dk> wrote:

> Hej
> Når i har levet sammen i 5 år, sidestilles i med gifte folk, der skilles.

Det er ellers ikke hvad diverse advokater mener om den slags..

> Ovenstående har jeg fra en advokat, men jeg var noget lakket til (det var
> til en fest), så prøv evt. at spørge i juragruppen eller hos advokatvagten.

Så længe man ikke er gift er alt hvad der var hans, stadig hans og alt
hvad der var hendes er stadig hendes.

MVH

Fra : Klaus D. Mikkelsen

Dato : 08-06-06 08:52

"Martin Johansen [6000]" skriver:

> Det er ellers ikke hvad diverse advokater mener om den slags..

Ved dødsfald - jo

> Så længe man ikke er gift er alt hvad der var hans, stadig hans og alt
> hvad der var hendes er stadig hendes.

Det er jeg også sikker på...