Hvad koster det at have en meget billig bi~
Fra : Ryan Rud Jensen

Dato : 07-06-06 08:39

Hejsa!

Jeg skal til at flytte, i forbindelse med at jeg skal starte på nyt
studie. Planen er egentligt at jeg skal tage bussen, men jeg tænkte på
om en bil kunne være et alternativ - økonomisk.

Vi er en familie på 5, men jeg har jo allerede en "familiebil", så jeg
skal bare bruge en bil som jeg selv og evt. en passager kan være med
i. Det skal forstås sådan at jeg er ligeglad om det er en hvid- eller
gulplade vogn jeg skal have.

Jeg ville gerne vi kunne blive i prisklassen omkring de 10.000kr. i
indkøb, men jeg er villig til at gå på kompromi med det, hvis det i
det lange løb (3½ år) bliver billigere med en lidt dyrere bil. Jeg
skal køre 2x30 km hver dag, og kræver ikke luksus!

Men hvad koster det at have sådan en bil? Jeg tænker ejerafgift,
vægtafgift og hvad det ellers hedder. En ansvarsforsikring og benzin
skal der jo også være til.

Håber i kan hjælpe mig med nogle punkter til udregningen, og gerne
også beløb.
Ryan Rud Jensen

Fra : jan@stevns.net

Dato : 07-06-06 09:02

Ryan Rud Jensen <ryan@-jyde-.dk> skrev :

>Håber i kan hjælpe mig med nogle punkter til udregningen, og gerne
>også beløb.

kan du ikke bruge den allerede eksisterende bil som udgangspunkt ?

--
jan@stevns.net
(Nu også med Pygmæ-ambulance.... næsten)

Fra : Henrik Nielsen

Dato : 07-06-06 09:47

Jeg har gode erfaringer med de lidt større biler 2,0-2,3. Pt. har jeg en
Volvo 240 på gule plader. Den kører omkring de 10km/L. Til gengæld holder
den aldrig på værksted. Jeg har kun skiftet sliddele på den (bremser,
udstødning...). Den er billig i reservedele. Den er ikke fyldt med avanceret
elektronik.
Den koster ca. 2800,-/år i vægtafgift. Og så har den masser af plads

Og så er den næsten til salg. Mangler bare lige at finde dens afløser, som
skal være på hvide plader...

--
Mvh.
Henrik

Fjern de 2 x'er ved svar på mail

Fra : Aksel

Dato : 07-06-06 10:17

"Ryan Rud Jensen" <ryan@-jyde-.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> skal der jo også være til.
>
> Håber i kan hjælpe mig med nogle punkter til udregningen, og gerne

Jeg har meget gode erfaringer med den gamle model Audi 100 (84-89) med 1.8
motor, motoren er meget stabilog økonomisk, og bilen er let og ruster ikke.

Hilsen Aksel

Fra : OZ7PUS

Dato : 07-06-06 13:00

> [...]
> skal der jo også være til.
>
> Håber i kan hjælpe mig med nogle punkter til udregningen, og gerne

Lyder som en ældre golf ville passe fin fin til dig
Vel og mærke en på gule plader og i diesel

OZ3BTO

Fra : Ukendt

Dato : 07-06-06 13:08

On Wed, 07 Jun 2006 09:39:09 +0200, Ryan Rud Jensen <ryan@-jyde-.dk>
wrote:

> [...]
>skal der jo også være til.
>
>Håber i kan hjælpe mig med nogle punkter til udregningen, og gerne

Hvis bussen kan transportere dig for under 2000 kr/måned giver den
overskud. Så kan du jo begynde at regne timelønnen ud for at sidde i
bussen. Men 2000/måned er vel minimum udgift, når du skal køre 60km 5
dage om ugen. Jeg forestiller mig en ældgammel Polo, som du selv kan
reparere i week-enden - et måske ikke urealistisk alternativ var at
investere i en velholdt Volvo Amazon, holde den vedlige og sælge den
efter studiets afslutning (og gamble på, at interessen stadig er der).
--
Ivan Madsen,
Xsara Weekend HDi

Fra : Karsten Feddersen

Dato : 07-06-06 16:11

Hej

Ryan Rud Jensen wrote:
> [...]
>
> Men hvad koster det at have sådan en bil? Jeg tænker ejerafgift,
> vægtafgift og hvad det ellers hedder. En ansvarsforsikring og benzin

Måske det var billigst for dig at lease en mini/mikro bil til omkring
1000-1200,- inkl forsikring om måneden plus benzin. Så var du sikret mod
pludselige udgifter og du var sikker på, at den holder i 3-4 år.

Eller køb en lille splinterny bil til 100.000(Kia Picanto eller Ford
Ka), lån pengene i banken over 10 år og sælg den igen når studierne er
færdig.

Grunden til, at jeg bringer det på bane er, at min bror læser på uni i
Århus og han stod i de samme overvejelser, men endte med at købe en ny
Fiat Panda, da det så ud til at blive den billigste i den tid han skulle
have den.

Fra : Michael Kristensen

Dato : 07-06-06 17:38

Hvis du ikke selv kan udføre reperationer og udskifte sliddele + gammel bil
til 10 kkr = mange kr per km kørsel

Fra : Tom K.

Dato : 07-06-06 19:41

> Jeg skal køre 2x30 km hver dag, og kræver ikke luksus
> Ryan Rud Jensen

Kræver du sikkerhed? Jeg tænker på om du har sat pris på liv og læmmer.
Det bliver jo til over 1000km på vejene hver månede. Så spørgsmålet er vel
hvor meget man har lyst til at spare på sikkerheden.

--
Tom K.

Fra : jan@stevns.net

Dato : 07-06-06 20:46

"Tom K." <nospam@xx.xx> skrev :

>Kræver du sikkerhed? Jeg tænker på om du har sat pris på liv og læmmer.
>Det bliver jo til over 1000km på vejene hver månede. Så spørgsmålet er vel
>hvor meget man har lyst til at spare på sikkerheden.

Vi ønsker vel alle at komme helskindet frem og tilbage - hvem siger
at man nødvendigtvis sparer på sikkerheden ?

Jeg er sgisme da ikke nervøs, ved at køre et sted mellem 3-4 tusinde,
hver eneste måned året rundt i en herregammel Opel Rekord.

Der kan da givetvis fået noget der er mere sikkert, men ærligt talt -
hvorfor skulle det afholde mig fra at køre i det jeg har valgt ?

bevares - hvis andre gider betale, kørte jeg da gerne i en spritny
æske, men fakta er at jeg kommer ligeså hurtigt frem og tilbage, som
dem i en bil, der koster faktor 30 mere ;)

Fra : Ukendt

Dato : 07-06-06 20:59

<jan@stevns.net> skrev i en meddelelse
> "Tom K." <nospam@xx.xx> skrev :

> bevares - hvis andre gider betale, kørte jeg da gerne i en spritny
> æske, men fakta er at jeg kommer ligeså hurtigt frem og tilbage, som
> dem i en bil, der koster faktor 30 mere ;)

hehe, du plejer jo også at skulle køre flere gange når du får udleveret de
forkerte dele af reservedels-ekspedienten

--
Tom

Fra : jan@stevns.net

Dato : 07-06-06 21:05

"Tom" <tom_christensen(snabela)bigfoot.com> skrev :

>hehe, du plejer jo også at skulle køre flere gange når du får udleveret de
>forkerte dele af reservedels-ekspedienten

Hehe .... du opdager nok en dag, at der er kønne tøser i Næstved ;)

Fra : Ukendt

Dato : 07-06-06 21:08

On Wed, 07 Jun 2006 22:05:26 +0200, jan@stevns.net wrote:

>Hehe .... du opdager nok en dag, at der er kønne tøser i Næstved ;)

Det er bare så f..... besværligt at komme dertil - landevej som hver
gang den går nogenlunde lige ud har sådan nogle underlige runde skilte
med røde kanter og et tal stående i hobetal
--
Ivan Madsen,
Xsara Weekend HDi

Fra : jan@stevns.net

Dato : 07-06-06 21:25

Ivan Madsen <> skrev :

>Det er bare så f..... besværligt at komme dertil - landevej som hver
>gang den går nogenlunde lige ud har sådan nogle underlige runde skilte
>med røde kanter og et tal stående i hobetal

hmmmmm.... Hva er det at kymre sig om, når der er kørvel i sigte ?

Fra : Ryan Rud Jensen

Dato : 09-06-06 10:03

Hejsa!

wrote:
> [...]
>skal der jo også være til.
>Håber i kan hjælpe mig med nogle punkter til udregningen, og gerne

Tak for jeres svar alle sammen. I har givet mig nogle gode ideer, men
jeg mangler stadig et hint til hvad jeg skal købe: Nogen nævner en
Golf på gule plader, men hvad kunne det ellers være?

Hvad er udgifterne til sådan en svend - vægtafgift etc.?
Ryan Rud Jensen

Fra : Preben Uhrskov

Dato : 09-06-06 10:30

Ryan Rud Jensen skrev:
> [...]
> Golf på gule plader, men hvad kunne det ellers være?
>
> Hvad er udgifterne til sådan en svend - vægtafgift etc.?

Hej Ryan

Jeg har en kammerat der har en Golf II GTD på gule plader. Den koster
knapt 2400 i vægtafgift helårligt. Den kører også små 20 på literen, og
han er bestemt ikke nærig med gassen ;)

En anden genial ting er at reservedele er til at få smidt i nakken da
der jo findes milliard million af de Golfer.

// preben

Fra : Klaus D. Mikkelsen

Dato : 09-06-06 12:42

Ryan Rud Jensen skriver:

> Tak for jeres svar alle sammen. I har givet mig nogle gode ideer, men
> jeg mangler stadig et hint til hvad jeg skal købe: Nogen nævner en
> Golf på gule plader, men hvad kunne det ellers være?

En bil til den pris er som at spille i lotteriet, hvis man ikke
undersøger den grundigt.

Om der står VW, skoda, Toyota, eller kia på den er sådan set lige meget,
det er standen af bilen der er afgørende.

Klaus
http://home6.inet.tele.dk/moppe
Sweet victory: http://home6.inet.tele.dk/moppe/stave.html