Tørdragt eller bcd.
Fra : WhiteD

Dato : 06-06-06 23:22

Inden længe så får jeg min skrædder syede OTTER dragt og i den forbindelse
tager jeg selvfølgelig et tørdragtskursus.
Men inden da kunne jeg godt tænke mig at få afklaret følgende..

Nu har jeg hørt og læst to versioner om hvordan man bruger en tørdragt.

Det ene udsagn er at det mest rigtige er kun at fylde luft i tørdragten så
man undgår det squeeze og så ellers bruge BCD'en
til at kontrollere op og nedstigninger.

Det andet er at anvende tørdragten til op og nedstininger og ikke bruge
bcd'en med mindre ens tørdragt svigter.

Hvad er det mest rigtige at gøre og hvorfor?

Mvh Finn

Fra : Henrik Manley

Dato : 07-06-06 06:35

Du skal selvfølgelige under alle omstændigheder bruge dragten, det er
nemmest kun at have et luftfyldt rum at holde styr på. Hvis du har meget
luft med ned som bruges på dykket kan det være en fordel at også bruge
vesten så du ikke har en masse luft der skulper rundt i dragten. Også når du
har meget luft med ned er det godt at have opdriften sammen sted som vægten
så det ikke ødelægger din balance.

--
Henrik Manley
http://bends.dk email: m@nley.dk

Fra : Felix

Dato : 07-06-06 06:43

Jeg bruger kun BCDén i overfladen, når jeg dykker bruger jeg kun
tørdragten, derved undgår jeg at luften expandere 2 steder og jeg ved
at det KUN er tørdtagten jeg skal lufte ud under opstigning.
BCDén er derved min backup enhed i det tilfælde min tørdragt skulle
fejle.

Felix

Fra : Johnny Christensen

Dato : 07-06-06 07:52

"WhiteD" <WhiteD@mail.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> bcd'en med mindre ens tørdragt svigter.
>
> Hvad er det mest rigtige at gøre og hvorfor?

Mest rigtigt ændrer sig med din erfaring og dyknings måde. I starten vil det
være nemmere for dig at fylde luften eet sted hen og så koncentrere sig om
det. Dvs i tørdragten. Når man får en solid erfaring og kan overskue flere
ting på en gang, så kan man puste lige nøjagtigt nok luft i dragten til at
man holder varmen og så fylde resten over i bcd'en. Det er typisk
praktiseret ved større mængder forbrugsluft, som f.eks ved større dobbelsæt,
da du har en betydelig variabel gasvægt der skal kompenceres for fra start
af dyk, til slutningen af dykket.

God fornøjelse, husk at lade din dykning udvikles og ikke stagnere i din
opfattelsesmåde.

mvh
Johnny

Fra : Sune Jorgensen

Dato : 07-06-06 08:15

> [...]
> dobbelsæt, da du har en betydelig variabel gasvægt der skal kompenceres
> for fra start af dyk, til slutningen af dykket.

Helt enig.
/Sune

Fra : Ukendt

Dato : 07-06-06 20:05

Sune Jorgensen wrote:

> Helt enig.

jeg er ikke helt enig, dårlige vaner er svære at slippe af med, så man kan
lige så godt lære at gøre det rigtig fra starten af, og nu prøver vores ven
så at finde ud af hvad der er det rigtige for ham.
Det kan være ret svært for de to metoder der er nævnt, splitter alle
tørdragts dykkere i to lejere, dem for den ene og dem for den anden.
og man kan argumenter godt for begge dele.

Så her kommer mine argumenter for hvorfor jeg primær bruger min vinge og kun
har et minimum i min dragt.

jeg dykker med et absolut minimum af gas i min dragt (så lidt som det kan
lade sig gøre for squeeze, fryser jeg kan jeg bare tage mere tøj under
dragten), og afbalancere mig med vingen, fordi

+ det er hurtiger at dumpe luft i en vinge end i en dragt
+ det er lettere at at styre dragten og holde et godt trim, hvis der ikke er
luft der fiser rundt i dragten
+ man slipper for oppustet ben hvis man står på hovet ned i et hul i et vrag
(jeg har set en der fik så store føder at finderne poppet af
+ man får ikke problem med klasikkeren (den der er i alle bøger hvor
dykkeren kommer til overfladen med føderne først fordi luften har udviget
sig og han ikke har været i stand til at vende sig så han kunne få luften
ud)
+ man slipper for ankel bly, fordi ankel bly som regl bruges af folk der har
for meget luft i føderne
+ det giver bedre kontrol over finnerne og føling med hele kroppen hvis
dragten sidder tæt i stedet for som en stor luft fyldt pose.
+ hvis din makker skal bjærge dig op fra bunden, vil han højest sansynlig
bruge din vest, så hvis du har meget luft i din dragt, vil den pludselig
tage røven på ham, men mindre at han lige husker at starte med at tømme din
dragt inden han starter opstigningen, og det er jo ikke sikkert i en nød
siduaktion.

- du har luft 2 steder (ikke noget problem, jo mindre luft i dragten jo
mindre ændre det på opdriften at det udviger sig, i praksis er min ventil
altid helt åben også under hele dykket, den lille smule luften i dragten
udviger sig løber selv ud, der er ikke noget jeg tænker over, jeg styre bare
opstigningen med vesten)
- det er koldere da inder dragten presset mere sammen (hvis jeg fryser tager
jeg mere tøj på)

ja det var det, håber du kan bruge det.

mvh Morten

Fra : Thomas Rasmussen

Dato : 07-06-06 20:33

Morten Dall Darmer wrote:
> [...]
> opstigningen med vesten)
> - det er koldere da inder dragten presset mere sammen (hvis jeg fryser tager

Er det neopren eller trilaminat dragt du dykker i? Jeg er må sige at jeg
føler mig godt tilpas (mht. squeeze) i min trilaminat når jeg er på
bunden og er afbalanceret. Jeg kunne måske flytte en smule luft over i
vingen men ikke ret meget for så ville min dragt klemme noget. Når det
er koldt (5 grader) på 3-6 meter kan det være rigeligt koldt med den
mængde luft jeg skal have i dragten allerede idag.

Så jeg bruger kun min tørdragt på selve dykket medmindre det er et
dykkersted hvor min blymængde ikke lige var afvejet til forholdene.

Du skriver at vingen dumper hurtigere end dragten, det er så ikke min
oplevelse med min (Poseidon Besea W100), der virker det umiddelbart som
om at dragten dumper næsten ligeså hurtigt, desuden skal jeg ikke
"fumle" efter slangen eller de to dumpventiler der er i bunden af
vingen. Med dragten er det bare at løfte venstre arm og så strømmer
luften ud.

Jeg tror ikke der findes eet "rigtigt" svar på dette spørgsmål, det må
komme meget an på ens egen præferencer og oplevelser under dykket.

Thomas

Fra : Ukendt

Dato : 07-06-06 22:33

Thomas Rasmussen wrote:
> Er det neopren eller trilaminat dragt du dykker i?

Trilaminat.

> jeg føler mig godt tilpas (mht. squeeze) i min trilaminat når jeg er
> på bunden og er afbalanceret.

tja jeg føler mig godt tlpas når den "sidder til" så har jeg støre føling
med ting (syntes jeg)

> [...]
> "fumle" efter slangen eller de to dumpventiler der er i bunden af
> vingen. Med dragten er det bare at løfte venstre arm og så strømmer

min dragt dumper med garanti noget langsommere end min vinge.

> Jeg tror ikke der findes eet "rigtigt" svar på dette spørgsmål, det må
> komme meget an på ens egen præferencer og oplevelser under dykket.

det har du ret i.

derfor nok også den skærpe opdeling af de to måder.

mvh Morten

Fra : Sune Jorgensen

Dato : 07-06-06 20:36

Nu starter de fleste jo med en våddragt og en BCD så de lære det "rigtigt"
fra starten af. Når og hvis man skifter til tørdragt og begynder kun at
bruge denne, oplever man helt rigtigt mange af de negative ting som du
beskriver. Det tog da også mig noget tid at vænne mig til at bruge
bcd/wingen som primær opdrift igen. Men begynder jeg at fryse i slutninger
af et langt dyk, kan jeg nu godt overbevise mig selv om, at jeg bør komme
lidt mere gas i dragten

En ting som jeg har bemærket på den tørdragt der har front zipper, er at
hvis jeg har dykket længe med min. gas i (undertryk/sqeeze), kommer der
noget vand igennem lynlåsen (våd tværs hen over brystet).

/Sune

Fra : Ukendt

Dato : 07-06-06 22:36

Sune Jorgensen wrote:
> begynder jeg at fryse i slutninger af et langt dyk, kan jeg nu godt
> overbevise mig selv om, at jeg bør komme lidt mere gas i dragten

enig

> En ting som jeg har bemærket på den tørdragt der har front zipper, er
> at hvis jeg har dykket længe med min. gas i (undertryk/sqeeze),
> kommer der noget vand igennem lynlåsen (våd tværs hen over brystet).

hvor mærkelig,,, din dragt er altså en semi dry ))))
bare af nyskerig hed hvilket mærke er det og hvor gammel er den ?

mvh Morten

Fra : Sune Jorgensen

Dato : 08-06-06 09:22

> enig

> hvor mærkelig,,, din dragt er altså en semi dry ))))

Det kan også være indblæsningsventilen som ikke er helt tæt ved undertryk,
selvom den har fået en gang aquasure.
Det kan være svært at se forskel

> bare af nyskerig hed hvilket mærke er det og hvor gammel er den ?

Det er en Scubaforce Explorer som vel er et år gammel:
http://www.tauchguide.net/oscommerce/catalog/product_info.php?cPath=24_30&products_id=123

/Sune

Fra : jenspolsen@hotmail.c~

Dato : 07-06-06 23:03

Morten Dall Darmer (a) wrote:

> jeg dykker med et absolut minimum af gas i min dragt (så lidt som det kan
> lade sig gøre for squeeze, fryser jeg kan jeg bare tage mere tøj under
> dragten),

Ikke for at være krakilsk, men det er jo altså også ensbetydende med
mere luft i dragten.
Men ellers er jeg enige med dig. Dragtgas er der for at forhindre at
man fryser og ikke for andet. Det er også mest behagelig/praktisk at
holde sig til det..........synes jeg da.

Grunden til at "de gamle" dykkere afbalancere med tørdragten er nok,
at de har lært tørdragtsdykning med halsvest. Jeg dykkede selv med
sådan en i en del år, da jeg startede med tørdragt. Og jeg kan godt
fortælle, at sådan en lokumsbrætfætter ønsker man absolut ikke at
bruge til afbalancering hvis det kan undgås.

Jens Olsen

Fra : Ukendt

Dato : 10-06-06 07:42

jenspolsen@hotmail.com wrote:
> [...]

> fortælle, at sådan en lokumsbrætfætter ønsker man absolut ikke at
> bruge til afbalancering hvis det kan undgås.

det havde jeg endlig ikke tænkt på men det har du da helt sikkert ret i

mvh Morten

Fra : Thomas Rasmussen

Dato : 11-06-06 15:42

Morten Dall Darmer wrote:

> det havde jeg endlig ikke tænkt på men det har du da helt sikkert ret i

Well da jeg købte min tørdragt (i 2000-2001) fik jeg et tørdragtkursus
med og der var reglen at det var tørdragten alene der skulle anvendes
som opdriftsmiddel (PADI kursus-center), så det er ikke kun
lokumsbrættet der kan være grunden.

Fordelen ved at anvende dragten er at det kun er eet sted der skal
udluftes, så i en "nødsituation" er der kun een ting der skal holdes
styr på. Ulempen er klart at den store potentielle volumen for luften
kan få indvirken på dykket. På vragdyk og lign. hvor man ikke altid har
en vandret position i vandet, der vil det være en fordel at bruge
vest/ving da man så ikke oplever den klassiske fødder fuld af luft.

Efter skiftet til ving kunne jeg godt overveje at prøve at anvende den
hvis ellers den manglende luft i dragten ikke får indflydelse på
isolering og squeeze. Med min gamle BCD var det en fordel at have den
helt tom, da den havde en træls tendens til at presse på lungerne når
der kom luft i den.

Thomas

Fra : WhiteD

Dato : 08-06-06 01:02

Igen har i været super behjælpelige og givet mig en del at tænke over,
tak for det :)

Jeg er enig med Morten Dall Darmer når han siger :

> dårlige vaner er svære at slippe af med, så man kan
> lige så godt lære at gøre det rigtig fra starten af.

Hvad der er den "rigtige" metode ser det ud til at være delte meninger
om og som i er inde på fides den måske ikke... Ud fra de argumenter i
har givet vil jeg starte ud med bruge et minimun af luft i min tørdragt
og så ellers bruge vesten. Det lyder meget plain and simple :)

Mvh Finn

Fra : Jan Borris

Dato : 08-06-06 12:47

Hej Finn,

Du vil få forskellige svar afhængigt af hvem du spørger.
Med andre ord, som med så meget andet, så afhænger det i nogen grad af
sammenhængen.
Min personlige opfattelse er, at man primært bør afbalancere på BCD'en og
kun fylde den mængde luft i tørdragen som er nødvendigt for at det føles
komfortabelt. Dette anbefales også i vejledningen f.eks. til DUI's
tørdragter.
Mit hovedargument er, at hvis du får behov for at justere opdrift hurtigt,
så er BCD'en lettest at håndtere, den kan udluftes hurtigt og uafhængigt af
om du vender med benene op eller ned. Dvs. en potentiel farlig situation,
hvor du har benene opad og ikke kan udlufte tørdragten (da ventilen typisk
sidder på venstre skulder) kan reddes ved at dumpe luft fra BCD'en.
Der kan dog være andre argumenter for at have mere luft i dragten, f.eks.
kulde, eller at det er "simplere" kun at skulle justere på et enkelt
opdriftsmiddel, f.eks. i situationer hvor man har "hænderne fulde"
(håndtering af stage-flasker, kamera mm.).

Mvh. Jan