Bio95
Fra : Michael K.

Dato : 06-06-06 20:45

Nogle der ved om man kan tanke den nye Bio95 fra Statoil på en almindelig
2-takst knallert?

Fra : Mikkel Lund

Dato : 06-06-06 23:41

Michael K. skrev:
> Nogle der ved om man kan tanke den nye Bio95 fra Statoil på en almindelig
> 2-takst knallert?

Det kan man sagtens, den er dog lidt tynder end alm. benzin, så kan
kunne overveje at skrue lidt op for olien.

Mikkel

Fra : Hr. Jensen

Dato : 07-06-06 06:40

Den Tue, 6 Jun 2006 21:44:42 +0200 sendte "Michael K." <nops@am.dk>
følgende røgsignaler:

>Nogle der ved om man kan tanke den nye Bio95 fra Statoil på en almindelig
>2-takst knallert?

Er det overhovedet nogen god idé at fylde det på en 2-takter?

Jeg mener der er jo 5% sprit i benzinen, og når karburatorsprit
modarbejder 2-taktsolie, så gør Bio95 vel også.

--
For fremtiden ryger alle der beskyttes
af den gratis SPAMFIGHTER i mit kill-filter

Fra : Michael K.

Dato : 07-06-06 08:05

"Hr. Jensen" <dslfjern83452dette@vip.cybercity.dk> skrev i en meddelelse
> Er det overhovedet nogen god idé at fylde det på en 2-takter?

Det er jo det store magiske spørgsmål :)

Fra : Kaj Kristian Thomsen

Dato : 07-06-06 20:44

"Hr. Jensen" skrev
> Jeg mener der er jo 5% sprit i benzinen, og når karburatorsprit
> modarbejder 2-taktsolie, så gør Bio95 vel også.

Siden hvornår ?

Fra : Hr. Jensen

Dato : 08-06-06 00:05

Den Wed, 7 Jun 2006 21:44:21 +0200 sendte "Kaj Kristian Thomsen"
<kk.thomsen@get2net.invalid> følgende røgsignaler:

>"Hr. Jensen" skrev
>

>Siden hvornår ?

Sprit har jo ikke ligefrem nogen smørende effekt.
Og olien er jo netop i benzinen for at smøre.

Så når man tilsætter et middel der affedter, får man så:

A. Bedre smøring.
B. Ringere smøring.
C. Pandekager til middag.

Fra : Allan Riise

Dato : 08-06-06 04:25

Hr. Jensen wrote:
> [...]
> Og olien er jo netop i benzinen for at smøre.
>
> Så når man tilsætter et middel der affedter, får man så:

Der mangler 1. ting i din ligning.

Fjerner sprit varme fra det/de legemer det er i berøring med = køler!?

--
Allan Riise

Fra : Brian

Dato : 08-06-06 08:21

"Allan Riise" <ari06@pc.dk> skrev i en meddelelse

> Der mangler 1. ting i din ligning.
>
> Fjerner sprit varme fra det/de legemer det er i berøring med = køler!?

Det er vek ikke altid en fordel?

Fra : Allan Riise

Dato : 08-06-06 09:17

Brian wrote:
> [...]
>>> B. Ringere smøring.

> Det er vek ikke altid en fordel?

Nej, på en LC motor om vinteren, ikke nødvendigvis.

--
Allan Riise

Fra : Kaj Kristian Thomsen

Dato : 08-06-06 13:36

"Hr. Jensen" skrev
> Sprit har jo ikke ligefrem nogen smørende effekt.

Det har benzin nu heller ikke

> Og olien er jo netop i benzinen for at smøre.

Ja, og ingen problem der. *

> Så når man tilsætter et middel der affedter, får man så:
>
> A. Bedre smøring.
> B. Ringere smøring.
> C. Pandekager til middag.

D. Normalt ingen problemer, 99% af tilfælde hvor det går
galt er (delvis) selvforskyldt. USA og flere har længe
haft E10 i tankene ( Benzin med 10% Ethanol) og det blir
brugt uden problemer på både scootere, motorsave
og 100 -200 hk' s totakt outboards.

* Problemet med Ethanol og olie er at Ethanolen er hygroskopisk,
og vandet kan vaske oliefilmen af cylindervæggen og stempel, det
samme kan ske hvis man tager en tur i øsende regnvejr med et åbent
skumfilter på maskinen.

Et helt andet problem er at hvis der før er tanket benzin tilsat MTBE
er det nødvendig at tømme tanken og rense tank/karb igennem
inden der tankes benzin med fx 10-15 % Ethanol, ellers kan olien
skille fra.

Fra : Hr. Jensen

Dato : 08-06-06 14:08

Den Thu, 8 Jun 2006 14:36:22 +0200 sendte "Kaj Kristian Thomsen"
> [...]

>er det nødvendig at tømme tanken og rense tank/karb igennem
>inden der tankes benzin med fx 10-15 % Ethanol, ellers kan olien

Nå, okay. Jeg har bare altid fået at vide at man skal bruge så lidt
karburatorsprit som muligt om vinteren.

Fra : Kaj Kristian Thomsen

Dato : 08-06-06 14:27

"Hr. Jensen" skrev
> Nå, okay. Jeg har bare altid fået at vide at man skal bruge så lidt
> karburatorsprit som muligt om vinteren.

Det er også et godt udgangspunkt
Men hellere en smule sprit i tanken end at holde
på Lars Tyndsk**** mark Pga is i karburatoren