Revner i mur
Fra : tb

Dato : 06-06-06 20:07

Vi har et 1800 tals hus med en skalmur på egen sokkel fra 1978

Der er kommet nogle zigzag revner nogle steder på ca 1m. De er meget fine,
men løber et stykke

Jeg kender ikke den rette metode, men jeg forestiller mig at jeg banker
pudset ud hele vejen i den revne ca 1-2 cm ind og fylder ny cement-mørtel i
?

Huset er pudset og skal males om et par år

Er det den rette fremgangsmåde?
Hvad er bedste instrument? Kan man få nogle fine skarpe mejsler eller?

Fra erfaring fra vores skorsten der ikke var pudset, kan jeg se, at det er
vigtigt at gøre noget, da det er gule hul-sten, som man vist ellers ikke
bruger til udendørsbrug. De har det med at suge fugt og frostspringe, og
det er ikke så kønt :-/

Fra : Stig Rasmussen

Dato : 07-06-06 10:40

"tb" <skodskod@yahoo.com> skrev i en meddelelse
> Vi har et 1800 tals hus med en skalmur på egen sokkel fra 1978
>
>Du lejer en fugefræser går i ca 3-5cm dybde lægger 8-10mmgalv rundjern i
>hvert 3.skifte
>20cm lange med min 2cm dækmørtel . Hulsten er fuld gode nok, det med at
>suge fugt og
frostspringe var nogle de kulbrændte mursten.

Hent gratis SPAMfighter her: http://www.spamfighter.com/lda

Fra : Mureren

Dato : 07-06-06 11:01

> frostspringe var nogle de kulbrændte mursten.

Stop stop....der skal rustfast stål i, ikke galvaniseret rundjern!

Hulsten er heller ikke gode nok, og at kulbrændte sten skulle frostspringe
mere har jeg min tvivl om.

Mvh.
Mureren
(der pt. selv murer med kulbrændte sten)

Fra : Carsten Finn Rasmuss~

Dato : 07-06-06 11:14

Mureren wrote:

> Hulsten er heller ikke gode nok, og at kulbrændte sten skulle
> frostspringe mere har jeg min tvivl om.

Hvis kulbrændte sten skulle frostsprænge, ville alle vores slotte og de
fleste kirker ligge i ruiner.

'Rustfast stål' er det tentorstål?

--
Carsten (3600)
gunstig lejlighed... www.st-roerbaek.dk www.kokkeriet.info

Fra : Mureren

Dato : 07-06-06 11:22

> Hvis kulbrændte sten skulle frostsprænge, ville alle vores slotte og de
> fleste kirker ligge i ruiner.

Og Petersen Tegl ville nok have det svært med deres produkter

> 'Rustfast stål' er det tentorstål?

Mnjaaa...der er så mange typer stål, legeringer og tilsætningsstofer at jeg
nok ville (hvis jeg var lægmand) henvende mig på en overligger-fabrik, eller
på et teglværk og få at vide nøjagtigt hvad jeg skulle bruge, evt få noget
med derfra.
..
Lad være med at spørge på en tømmerhandel, de fleste "sælgere" der er
ubrugelige i bedste fald.

Mvh.
Mureren

Fra : Carsten Finn Rasmuss~

Dato : 07-06-06 15:16

Mureren wrote:

> [...]
> overligger-fabrik, eller på et teglværk og få at vide nøjagtigt hvad
> jeg skulle bruge, evt få noget med derfra.

Jeg arbejdede for mange år siden for Wewers Teglværker og lavede overliggere
til vinduer. Vi brugte 'tentorstål' (det samme som man bruger til
jernbinding). Det var bestemt ikke rustfrit, men måske nok 'rustfast'. Jeg
ved ikke rigtigt hvad rustfast stål er.

>Lad være med at spørge på en tømmerhandel, de fleste "sælgere" der er
> ubrugelige i bedste fald.

Helt enig. Der er efterhånden langt imellem 'rigtige håndværkere' på
salgsstederne :(

Fra : Stig Rasmussen Aps

Dato : 18-06-06 21:48

"Mureren" <mureren_tag_det_vaek@mail.tele.dk> skrev i en meddelelse
Forstår du hvad ordet NOGLE kulbrændte sten betyder før i tiden sorterede
man
mere end man gør idag de dårligeste blev brugt til indv mure i dem var
smårevner
efter brændingen.

Fra : Stig Rasmussen

Dato : 07-06-06 10:40