Kondens- kontra almindelig tørretumbler
Fra : Jakob Griffel

Dato : 06-06-06 18:28

Hej!

Jeg har fået tilbudt en kondenstørretumbler, men er der nogen der ved om en
kondenstørretumbler bruger mere strøm end en almindelig model?
Man skal vel regne med at den varme udblæsningsluft bliver i (og opvarmer)
rummet hvis man har en kondensmodel, så man sparer lidt på varmen.
Er udblæsningsluften på sådan en _helt_ tør eller skal der udluftes
alligevel?

Hvordan virker sådan en egentlig? Hvordan kondenserer den vandet?

Håber i kan hjælpe mig lidt videre. Tak

--
Hilsen Jakob

Fra : Heidi

Dato : 06-06-06 21:40

Jakob Griffel wrote:

> Er udblæsningsluften på sådan en _helt_ tør eller skal der udluftes
> alligevel?

Den her er vist den eneste jeg kan svare dig på - vi har en
kondenstumbler stående i en forholdsvis lille gang, og selvom dørene ud,
og ind til køkkenet er lukket, så har jeg endnu aldrig været ude for, at
der er kommet dug på vinduet (vi har dog sådan en udluftningslem i
loftet, men ved ikke hvor meget effekt den har i denne tilfælde).
Så dug er i hvert fald ikke et problem hos os.

--
Heidi

Fra : Steen

Dato : 06-06-06 22:16

Jakob Griffel wrote:

> Jeg har fået tilbudt en kondenstørretumbler, men er der nogen der ved
> om en kondenstørretumbler bruger mere strøm end en almindelig model?

Jeg havde selv en kondenstumbler en gang - så flyttede jeg desværre. Det var
en Siemens WTXL2300EU, og jeg var MEGET glad for den.

Jeg MENER at kunne huske, at en kondenstørretumbler er mere energibesparende
end en aftræks-, fordi den hjælper med til at varme huset op. Men jeg kan
sgutte lige finde noget om det på nettet...

> Man skal vel regne med at den varme udblæsningsluft bliver i (og
> opvarmer) rummet hvis man har en kondensmodel, så man sparer lidt på
> varmen.

Præcis.

> Er udblæsningsluften på sådan en _helt_ tør eller skal der udluftes
> alligevel?

Tjah. Jeg havde min kondenstumler i et badeværelse uden vindue, og joh, der
blev da sådan lidt fugtig-varmt, men SLET ikke som når man havde været i
bad. Det gav ingen fugtgener.

> Hvordan virker sådan en egentlig? Hvordan kondenserer den vandet?

Den jeg havde, brugte luft. Altså den sugede kold luft ind, og lod den kolde
luft køle den varme og fugtige udblæsningsluft i en varmeveksler. Så
kondenserede noget af vandet ud. Derefter blev den - nu opvarmede - tørre
luft blæst ind i tromlen, hvor den blev tilført noget fugtighed, som så
efterfølgende blev kondenseret ud i varmeveksleren, før den blev blæst ud
igen.

Hvis du er smart, installerer du din kondenstumbler, så kondensvandet ledes
direkte i afløbet. Ellers skal du tømme en lille skuffe med vand efter hver
tørring.

Mvh Steen

Fra : Mr. X

Dato : 06-06-06 23:11

"Jakob Griffel" <griffel@nejnejprivat.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> alligevel?
>
> Hvordan virker sådan en egentlig? Hvordan kondenserer den vandet?

Før du anskaffer dig en kondenstumbler er der lige nogle ting du skal
overveje.

For det første kan en kondenstumbler IKKE fungere i små lukkede rum. Da den
luft den suger ind skal være koldere end den luft den blæser ud. Ellers kan
den ikke tørre. Desuden kræver en kondenstumbler mere vedligeholdelse end en
aftrækstumbler. Bl.a. skal man rense varmeveksler og filter. Ellers blver
det et dyrt bekendskab for dig.

Men en smart lille finesse ved kondenstumbleren,er at det vand der bliver
opsamlet i beholderen er destilleret vand. Og kan derfor bruges i
dampstrygejern hvis du måtte have en sådan

Fra : Heidi

Dato : 07-06-06 05:55

Mr. X wrote:

> Men en smart lille finesse ved kondenstumbleren,er at det vand der
> bliver opsamlet i beholderen er destilleret vand. Og kan derfor
> bruges i dampstrygejern hvis du måtte have en sådan

Eller - som vi gør - til at vande blomster med. Jeg synes ikke det er
noget problem at skulle tømme skuffen hver gang, og har altid et par
kander stående til at hælde over i - så er der "gratis" vand til
blomsterne

--
Heidi

Fra : Steen

Dato : 07-06-06 21:26

Mr. X wrote:

> For det første kan en kondenstumbler IKKE fungere i små lukkede rum.
> Da den luft den suger ind skal være koldere end den luft den blæser
> ud. Ellers kan den ikke tørre.

Jah, det er rigtigt nok. Men min tørrede nu fint i et badeværelse på 3½ m²
med døren lukket. Hvis jeg havde døren stående åben til resten af
lejligheden, tørrede den dog hurtigere.

> Desuden kræver en kondenstumbler mere
> vedligeholdelse end en aftrækstumbler. Bl.a. skal man rense
> varmeveksler og filter. Ellers blver det et dyrt bekendskab for dig.

Men det er da også det eneste. Jeg rensede varmeveksleren ca. en gang hver
anden måned - den skulle bare skylles under rindende vand.

> Men en smart lille finesse ved kondenstumbleren,er at det vand der
> bliver opsamlet i beholderen er destilleret vand. Og kan derfor
> bruges i dampstrygejern hvis du måtte have en sådan

Langt de fleste dampstrygejern i dag er lavet til at køre på almindeligt
vand. Jeg har aldrig brugt andet end vandhanevand til mit, for det stod der
i manualen, at man skulle gøre. Af og til smider det lidt kalkstykker på
tøjet, men det er lige til at børste af, så snart det er tørret.

Mvh Steen

Fra : Mr. X

Dato : 08-06-06 08:56

"Steen" <virker@ikke.invalid> skrev i en meddelelse

> Jah, det er rigtigt nok. Men min tørrede nu fint i et badeværelse på 3½ m²
> med døren lukket. Hvis jeg havde døren stående åben til resten af
> lejligheden, tørrede den dog hurtigere.

Ja der kan du bare selv se

> Men det er da også det eneste. Jeg rensede varmeveksleren ca. en gang hver
> anden måned - den skulle bare skylles under rindende vand.

Ja og som hårde hvidevare tekniker så ser jeg dagligt at folk ikke renser
varmeveksleren. De fleste kunder aner sgu ikke engang hvad det er. Guuuud
kan den komme ud siger de når man viser dem det. De kunne også bare have
slået op på side 1 i brugsanvisningen. Men den læser man jo aldrig

> [...]
> på
tøjet, men det er lige til at børste af, så snart det er tørret.

Ja og hvorfor tror du de skriver det ? der er 3 muligheder. enten er det
fordi de så kan sælge dig noget pisse dyrt afkalker til dit strygejern.
Eller også er det fordi de håber på at du skifter det ud noget oftere.Men
den mest logiske forklaring er nok at dem der har skrevet brugsanvisningen
bor i et land hvor vandhanevandet er blødt altså uden ret meget kalk. Derfor
kan de anbefale dig at bruge vandhanevand. Men i danmark vil jeg anbefale
dig kun at bruge destilleret vand.

Fra : Jakob Griffel

Dato : 08-06-06 11:04

--
Hilsen Jakob

> Desuden kræver en kondenstumbler mere vedligeholdelse end en
> aftrækstumbler. Bl.a. skal man rense varmeveksler og filter. Ellers blver
> det et dyrt bekendskab for dig.

Hvad så med en gas-tørretumbler? Der er naturgas i huset.
Skulle de ikke være endnu billigere i drift (men dyrere i anskaffelse)?

--
Hilsen Jakob

Fra : Mr. X

Dato : 09-06-06 08:02

> --
> Hilsen Jakob

> Hvad så med en gas-tørretumbler? Der er naturgas i huset.
> Skulle de ikke være endnu billigere i drift (men dyrere i anskaffelse)?

Jo absolut. Hvis du køber Miele's gas tørretumbler. Så vil jeg næsten væde
med at du ikke får bøvl med den nogensinde. Der er solgt ret meange af dem.
Men der er faktisk ikke nogen reparationer på dem. Men husk at du SKAL rense
filterne hver gang du skal tøøre en ny maskinfuld. Ellers går brænderen ud
pga. luftmangel. Og undersøg også lige om det rum i skal have den stående i
er egenet til en gas tumbler. For det første skal det være muligt at lave
aftræk og tilslutning af strøm og gas. Desuden skal rummet have en hvis
størrelse før at tumbleren kan fungere. Er rummet for lidt så "æder" den alt
ilten i rummet og brænderen går ud. Ring til Miele for at få yderlig
oplysninger. Det valg vil du ikke fortryde. Da den er utrolig billig i drift
og vedligeholdelse. Og så kan den tørre tøjet på 20 min