Skal/skal ikke - bremser på en VW Polo 1.3~
Fra : Michael Kristensen

Dato : 06-06-06 12:31

Har en VW Polo 1.3 1985, som jeg købte i 2001.

Bremseklodser + skiver på de forreste hjul skiftet for 4 år og 34000 km
siden.
Bremsetromler på de bagerste hjul ikke skiftet i min ejertid (kørt 40000 km)

Bil holder syn til august 2007 (og bliver her efter stor sandsynlig
skrottet), og jeg forventer at kunne nå at køre ca. 20000 km inden da.

Min kørestil er rolig, motorbremser i stedet for at bruge bremserne, holder
afstand til forankørende.

Mit skal/skal ikke spørgsmål:

Skal jeg tage og få bestilt nye bremsedele hjem og få skiftet
klodser/skiver/tromler nu, hvor jeg har tid og vejret er til det (har ikke
garage) ?

Eller er der en god chance for, at bremsedelene, der sidder nu, kan holde
bilens levetid ud ?

Er det normalt at skifte skiver hver gang man skifter klodser ?

Hvor man km er der normalt i bremsetromler ?

mvh
Michael Kristensen

Fra : Thomas Rasmussen

Dato : 06-06-06 13:38

Michael Kristensen wrote:
> [...]
>
> Min kørestil er rolig, motorbremser i stedet for at bruge bremserne, holder

Desværre hjælper det ikke dig en døjt hvis der løber en unge ud på
vejen... og motorbremsen kan faktisk være årsag til at bremser dør før
tid fordi de ruster og ikke bliver holdt rene.

> [...]
> garage) ?
>
> Eller er der en god chance for, at bremsedelene, der sidder nu, kan holde

Det er nok umuligt at sige på baggrund af din beskrivelse. Hvis bilen
bremser godt nu så er der jo ikke nogen grund til at skifte det, men
hvis bilen bremser dårligt, så skift dem. IIRC så koster en komplet
omgang bremsedele ikke særlig meget til en Polo af den årgang, og
skifter du dem selv så er det jo billigt gjort.

Da jeg havde min gamle golf (af samme årgang) syntes jeg den bremsede
OK, men min mekker var ikke enig (den skulle til syn), så han skiftede
bremser på alle 4 hjul og damn hvor kunne den bremse derefter. Tror jeg
kom af med 1000kr totalt i stumper til bremserne (uorig.)

Husk på at det ikke kun er din kørestil der bestemmer om du får brug for
en katastrofeopbremsning! Der findes desværre elementer i trafikken som
man ikke selv har indflydelse på.

Thomas

Fra : Michael Kristensen

Dato : 06-06-06 13:48

> Desværre hjælper det ikke dig en døjt hvis der løber en unge ud på
> vejen... og motorbremsen kan faktisk være årsag til at bremser dør før
> tid fordi de ruster og ikke bliver holdt rene.

Jeg motionerer min bremser jævnligt (et par gang om ugen), ved at lave en
hård opbremsning netop for at holde skriven og klodserne rene.

> Hvis bilen bremser godt nu så er der jo ikke nogen grund til at skifte
det, men
> hvis bilen bremser dårligt, så skift dem.

Det er netop mit skal/skal ikke spørgsmål. Skifter jeg dem nu, gør jeg det
selv. Skal de skiftes til vinter, ender det nok med at jeg betaler mig fra
det.

> Da jeg havde min gamle golf (af samme årgang) syntes jeg den bremsede
> OK, men min mekker var ikke enig (den skulle til syn), så han skiftede
> bremser på alle 4 hjul og damn hvor kunne den bremse derefter.

Jeg kan med de nuværende klodser og skiver bremse så hårdt, at jeg blokerer
samtlige hjul. Hvordan afgør jeg, om det er godt nok ?

Fra : Klaus D. Mikkelsen

Dato : 06-06-06 13:46

Michael Kristensen skriver:

> Det er netop mit skal/skal ikke spørgsmål. Skifter jeg dem nu, gør jeg det
> selv. Skal de skiftes til vinter, ender det nok med at jeg betaler mig fra
> det.

Se det efter, mål tykkelse på skiver og klodser, kig efter slid på
tromler og bakker.

Mål finder du i Haynes

Eller på volkswagen.msk.ru

Klaus