Dobbeltsæt Montage
Fra : Sune Jorgensen

Dato : 06-06-06 12:04

Jeg vil høre om nogen på gruppen har en bedre løsning på et problem, som jeg
har i forbindelse med en (dykker)tur (shhh sig ikke noget til kæresten) til
Cypern om et par uger.

Problem:

Jeg vil gerne dykke med et dobbeltsæt på en bagplade, men så vidt jeg ved er
der kun et "Tek"-dykkercenter på hele øen (som måske har "dyre" twins), og
de gange jeg har været dernede har jeg kun set singles. Så jeg bliver måske
nødt til at dykke med to single independents.

Mine løsninger:

I Rødehavet har jeg tidligere brugt en Tec Pak winge, hvor der nemt kunne
monteres fire remme, men nu vil jeg bruge en alu bagplade.

Jeg kunne tage spændebånd med, men et sæt fra Vtec vejer 3 kg. og koster
over 1000 kr. Desuden kører de måske både med 171mm og 178mm flasker. De
billige lette spændbånd holder ikke til gentagne på/af monteringer.

OMS har lavet et smart cam system:
http://www.omsdive.com/softband.html
Ulempen er prisen på 1600 kr. og 1.5 kg.

APV har længe haft BK15/16/17 serien:
http://ccgi.apvalves.plus.com/accessdetail.php?codeID=11
Jeg har købt et BK16 som med det hele vel vejer 1 kg og koster under 400 kr.
Jeg har lavet en ekstra rille øverst i min alu bagplade, og testet setup'et
med 2 x 7liter flasker, og syntes det sad lige i øjet og helt stabilt.

Så indtil videre er det den sidste løsning jeg vil køre med, medmindre nogle
kloge hoveder har et bedre forslag ?

/Sune

Fra : Felix

Dato : 06-06-06 13:30

Jeg mener at kan huske at John fra Scansub har en løsning på dette
med en slangemontering af dine 1. trin på højtrykssiden,
derved kan du komme ud og dykke med 2 enkletflasker sat i serie og så
er alle glade...
det er vist lidt ole opfinder men det virker...

/Felix

Fra : Sune Jorgensen

Dato : 06-06-06 14:02

Det er nu ikke manifolden der er problemet, men montagen af to singleflasker
på en bagpladen
Hvis de to flasker alligevel ikke kan isoleres fra hinanden, kan jeg nemt
leve med at ånde 50 bar skiftevis fra hver flaske og bruge to manometre.
/Sune

Fra : Ukendt

Dato : 06-06-06 22:54

Sune Jorgensen wrote:
> [...]
> Hvis de to flasker alligevel ikke kan isoleres fra hinanden, kan jeg
> nemt leve med at ånde 50 bar skiftevis fra hver flaske og bruge to

personlig ville jeg vælge at forbinde de 2 første trin på højtryks siden med
slange, men det er jo smag og behag.

det er noget pjat de tynde alm ville uden problemer kunne klare gentagende
af/på monteringer, problemet med dem er at de ikke holder flaskerne helt
paralelle, men det kan jo være ligemeget vhis du ikke forbinder dem eller
forbinder dem med slange.

så jeg ville vælge et par billige stål bånd.

skulle jeg rigtig meget / tit på ferie og det altid var et problem, så jeg
ville have en god / fleksibel løsning, så ville jeg købe 3 singel tank
adaptere og svejse sammen i en "trekant" så den ene blev skruget fast til
bagpladen og på den var de to andre svejset fast (ryg mod ryg) hvor de to
flasker så kan monteres med stadart spænder. men det er jo nok heller ikke
en billig køsnig, uden dog at vide havd en singeltank adapter koster, men
kender man en smed kunne det nok laves billig

mvh Morten

Fra : Henrik Manley

Dato : 07-06-06 05:48

> personlig ville jeg vælge at forbinde de 2 første trin på højtryks siden
> med slange, men det er jo smag og behag.

Det duer ikke, der er meget lille flow igennem højtryks udtaget, tit ned til
25 liter fri luft i minuttet.

--
Henrik Manley
email m@nley.dk http://bends.dk

Fra : Sune Jorgensen

Dato : 07-06-06 08:43

Er det ikke kun hvis du bruge en HP slange med en lille orifice (0.013") ...
?
/Sune

Fra : Johnny Christensen

Dato : 07-06-06 09:12

"Sune Jorgensen" <sune.jorgensen@mail.dk> skrev i en meddelelse
> Er det ikke kun hvis du bruge en HP slange med en lille orifice (0.013")
> ... ?
> /Sune

Forsnævringen sidder også i dine første trin, ellers ville det blive
katastrofalt hvis du sprang en højtryksslange O-ring.

mvh
Johnny

Fra : Sune Jorgensen

Dato : 07-06-06 09:50

Ok men kender nogle diameteren på åbningen i et Apeks 1. trin (så kan
jeg selv regne flowet ud) ?
/Sune

Fra : Ukendt

Dato : 07-06-06 19:14

Sune Jorgensen wrote:
> Ok men kender nogle diameteren på åbningen i et Apeks 1. trin (så
> kan jeg selv regne flowet ud) ?
> /Sune

jeg vil nu gætte på at den største begransning ligger i slangen, men du kan
jo prøve det af, skrug slangen af, åben for flasken og se hvorlang tid den
er om at blive tømt, så kan du jo regne det ud (går det for langsomt kan de
jo se hvor mange min det tager at tømme feks 10 bar ud)

mvh Morten

Fra : Sune Jorgensen

Dato : 08-06-06 09:07

Det ser nu ikke ud til at være tilfældet for et DS4 Apeks 1.trin, for jeg
prøvede i morges at følge Morten's forslag og det var interessant. Jeg
brugte en 15 liter flaske med 200 bar og skruede en HP prop ud og åbnede for
ventilen. Jeg tror ikke jeg fik åbnet helt, for det larmede pinefuldt meget
og luften skød vildt ud, så jeg lukkede allerede efter 10 sek. og her var
trykket faldet til 190 bar! så det går meget hurtigt.

Hvis det derimod er slangen med en 0.013" orifice (eller mere interessant
for mig manometeret ryger på stor dybde), så kan man bruge en simpel formel
der gælder for runde små huller, se f.eks. mere på:
http://www.therebreathersite.nl/gas_flow_through_an_orifice.htm

Dn = A * Po * d^2 = 9.1 * Po * 0.33^2 = Po

Eller sagt på en anden måde med 200 bar ryger der 200 l/min og 50 bar ryger
der 50 l/min osv.
Skal en flaske tømmes ryger der i snit 100 l/min, og med en 15 liter flaske
vil det derfor tage ca. 3000/100=30 min.
Det vil jeg selvfølgelig teste, men det kan først blive på lørdag.

Fra : Sune Jorgensen

Dato : 10-06-06 10:43

Det Johnny skrev:

"Forsnævringen sidder også i dine første trin, ellers ville det blive
katastrofalt hvis du sprang en højtryksslange O-ring."

Lød meget fornuftigt og viser sig også at være rigtig, da det var en LP port
jeg fik testet tidligt om morgenen
Den orifice der sidder inde i HP porten er noget større end den som sidder i
HP slangen, og det viser min måling også.

15 liter flaske helt åben i 60 sec giver:

HP port uden slange: 175 bar til 158 bar -> 17 bar tab
HP port med slange: 158 bar til 148 bar -> 10 bar tab

Med min nedestående udregning skulle det med slangen give ca. 150 liter på
et min. hvilket netop svarer til et fald på 10 bar i en 15 liter flaske, så
den del var rigtig

/Sune

Fra : Sune Jorgensen

Dato : 08-06-06 13:58

Det med at forbinde to førstetrin med en slange (dog LP) har Mares gjort med
deres Safe-First:
http://www.mares.com/download.php?id=82
Check billederne på side 15 og få et godt grin, mon ikke de har hørt om en
Y-ventil og to 1.trin

Fra : Søren Arnvig

Dato : 08-06-06 18:23

> [...]
> gjort med deres Safe-First:
> http://www.mares.com/download.php?id=82
> Check billederne på side 15 og få et godt grin, mon ikke de har hørt

Jeps og hvis man læser lidt højere oppe, står der
at det ikke løser problemet med et freeflow i 2.trin

Søren Arnvig

Fra : Sune Jorgensen

Dato : 07-06-06 10:09

Ja, desuden er trykforskellen mellem de to flasker jo meget lille og flowet
derfor også, så det må kræver en stort hul imellem de to flasker (manifold)
hvis udligningen skal virke hurigt nok især på større dybder.

Fra : Morten Saabye

Dato : 12-06-06 09:28

Vi var 14 pax i Scapaflow i 2003, hvor mange af deltagerne havde en
slange koblet ml. deres 1. trin. Er ret sikker på, at det var ml.
HP-portene. Det virkede uden problemer ved dykning ned til 45m.. (Det er
dog klart, at det ikke var muligt at isolere flaskerne).

/Morten

Fra : Søren Arnvig

Dato : 07-06-06 17:47

"Morten Dall Darmer" <mrnews (a) tiscali.dk> wrote in message

> personlig ville jeg vælge at forbinde de 2 første trin på højtryks
> siden med slange, men det er jo smag og behag.

Dårlig ide.
Hvis den ene regulator gå i haywire, kan du ikke isolere den,
(hvis du da ikke har en isolator på slangen. Fås det overhovedet ?)

Søren Arnvig

Fra : Søren Arnvig

Dato : 07-06-06 18:03

"Søren Arnvig" <sarnvig@FJERNget2net.dk> wrote in message

> [...]
> Hvis den ene regulator gå i haywire, kan du ikke isolere den,
> (hvis du da ikke har en isolator på slangen. Fås det overhovedet ?)

Så lige om man kunne få sådan en
soft-hose-isolation-manifold-gimstregøj
og fandt denne lille tråd:

http://www.scubaboard.com/archive/index.php/t-120015.html

Søren Arnvig

Fra : Ukendt

Dato : 07-06-06 19:19

Søren Arnvig wrote:
> "Søren Arnvig" <sarnvig@FJERNget2net.dk> wrote in message

> [...]

okay dårlig iden med den slange, hvorfor ikke bare tage en rigtig manifold
med i tasken ?
(jeg har aldrig selv være ude for at skulle leje udstyr, så jeg ved ikke
hvor villig sådanne steder er for at man skruger en anden manifold på dem)

mvh Morten

Fra : Henrik Manley

Dato : 07-06-06 06:28

> Jeg vil høre om nogen på gruppen har en bedre løsning på et problem, som
> jeg har i forbindelse med en (dykker)tur (shhh sig ikke noget til
> kæresten) til Cypern om et par uger.

Lad være med at gøre noget halvt, enten slipper du mønten til
techdykkercenter/overvægt eller også dykker du som de andre du dykker med i
det dykker center du ender med at bruge.

--
Henrik Manley
http://bends.dk email: m@nley.dk

Fra : Sune Jorgensen

Dato : 07-06-06 08:25

For det første anser jeg det ikke halvt at dykke med to singles.
For det andet hvis det eneste dykkercenter som måske! har twins, ligger på
den anden side af øen, er det ikke praktisk (og nu er det ikke kun Cypern
jeg snakker om).
For det tredie hvorfor skal jeg dykke som de andre.
For det fjeder hvem siger jeg dykke sammen med nogen.

Fra : Sune Jorgensen

Dato : 07-06-06 13:14

Henrik der er to ting der undre mig ved dit svar:

Jeg stiller et meget konkret spørgsmål og alligevel svarer du på noget helt
andet ?

I det "svar" fortæller du mig, hvordan jeg skal dykke, så jeg giver dig lige
et par dugfriske citater fra dig i "DIR- Doing What right ?" tråden:

"Vi andre som godt kan lide at gøre det på vores egen måde fatter ikke at
man låser sig fast til noget som i vores øjne ikke er optimalt."
" Jeg mener ikke der er nogle andre der prøver at få folk til at dykke på
bestemte måder."

Kan du se hvad jeg mener ?

/Sune

PS: Henrik hvis du kendte mig bare det mindste, ville du også vide at jeg
aldrig gør noget halvt (tværtimod) og bestemt ikke er bange for at ligge
mønten nogen steder

Fra : Henrik Manley

Dato : 07-06-06 13:36

>Jeg stiller et meget konkret spørgsmål og alligevel svarer du på noget helt
>andet ?

Citat:
"Så indtil videre er det den sidste løsning jeg vil køre med, medmindre
nogle
kloge hoveder har et bedre forslag ?"

Med mit foreslag tror jeg du får mest ud af din begrænset dykkerferie. Det
er kun ment som et forslag.

--
Henrik Manley
http://bends.dk email: m@nley.dk

Fra : anders

Dato : 07-06-06 10:25

Henrik Manley skrev:

> Lad være med at gøre noget halvt, enten slipper du mønten til
> techdykkercenter/overvægt eller også dykker du som de andre du dykker med i
> det dykker center du ender med at bruge.

Ahr Henrik, det synes jeg lyder som en alt for nem løsning!
Det må kunne gøres på en langt mere "teknisk" facon...

mvh
Anders

Fra : Allan Hansen

Dato : 07-06-06 20:03

> Jeg vil høre om nogen på gruppen har en bedre løsning på et problem, som
> jeg har i forbindelse med en (dykker)tur (shhh sig ikke noget til
> kæresten) til Cypern om et par uger.

For at få en anden vinkel på din kommende ferie så tror jeg faktisk din
kæreste har snydt dig Godt nok er det nogle år siden jeg sidst har
dykket på Cypern ( Græske del ), men reel set så er dykningen ganske kedelig
der. Godt nok er der Zenobia, men ret beset er det vel en
dykker-turist-fælde med standardiserede omvisninger. På Cape Greco nogle
huler der hurtigt er overset og resten er vel bedst beskrevet som udpint
middelhavs fauna. Benyt ferien sammen med kæresten med lidt feriedykning og
du vil have købt dig velvilje til kommende dykkerture i lang tid fremover og
du vil givetvis kunne bestemme hvor jeres næste ferie skal gå hen

Allan Hansen

Fra : Sune Jorgensen

Dato : 07-06-06 20:51

"Allan Hansen" <enghansFjern@Fjernpost.cybercity.dk> wrote in message

> [...]
> kedelig der. Godt nok er der Zenobia, men ret beset er det vel en
> dykker-turist-fælde med standardiserede omvisninger.

Enig og jeg dykker også kun på Zenobia igen hvis jeg får lov til at
penetrere hende

> På Cape Greco nogle huler der hurtigt er overset og resten er vel bedst
> beskrevet som udpint middelhavs fauna.

Enig men jeg har nu dykket en del omkring Cape Gkreko, og synes det er
dejlig afslappende feriedykning

> Benyt ferien sammen med kæresten med lidt feriedykning og du vil have købt
> dig velvilje til kommende dykkerture i lang tid fremover og du vil
> givetvis kunne bestemme hvor jeres næste ferie skal gå hen

Det har jeg skam allerede og bare for sammenligningens skyld så giver vi
1000 kr. for en flybillet t/r og bor gratis hos en ven. I august skal jeg
dykke en uge på Bornholm (Fu Shan Hai), og har aller nådigst fundet en lille
hytte som med bro og færge koster mig 8000 kr.

/Sune

Fra : Sune Jorgensen

Dato : 23-06-06 10:22

Hvis der er nogle som skulle være interesseret vil jeg lige følge op:

Hos Dive-In kunne man ikke kun leje flasker og bly men hos Aloha Divers
lige ved siden af (Limassol) var det ikke noget problem. Jeg brugte 2x10
liter stål flasker (de havde ikke twins) og sammen med en 5 mm heldragt var
2 kg bly nok.
Setup'et med en alu-bagplade og BK16 virkede perfekt og sad lige som det
skulle og var helt stabilt, så jeg var ganske tilfreds med denne løsning.
Eneste ekstra var et manometer på højre post og det var heller ikke noget
problem at lukke begge ventiler ned (den venstre dog lidt svær da den vender
forkert). Men hvorfor lukke ved single independents? joo f.eks. inde i et
vrag vil en flaske der freeflower give en hel del silt-out; i åbent vand er
det bedre at der er ca. lige meget gas i hver flaske pga trim; på deko vil
det påvirke opdriften; og derudover er det selvfølgelig irriterende at høre
på og skræmmer fiskene væk.