Hvilken endurotouring maskine til en rigti~
Fra : Stephan G

Dato : 06-06-06 11:45

Hej,

om et års tid går turen et halvt år fra DK til Indien over
landjorden (Europa, Tyrkiet, Iran, Pakistan, Indien). Det er
selvfølgelig en lang tur med varierende underlag. Vi skal to afsted
på hver sin maskine og vil gerne køre helt ud i det åbne land, hvor
turisterne sjældent kommer. Her altså indimellem nogle rigtige
lorteveje. Vi skal ikke køre stærkt og har derfor nok ikke brug for
de helt store maskiner. Vi regner med at køre på grænseplader, da vi
skal afsted i min. et halvt år, og budgettet for at købe maskiner,
ligger på ca. 30k, men selvfølgelig gerne mindre. Vi er unge og ikke
af den store/tunge slags.

Der skal opvejes mange ting, bl.a. disse:

Robust maskine (helst slet ikke til at smadre!)
Let maskine (hvis den alligevel går i stykker skal den kunne løftes
op i en lastbil og køres til nærmeste by)
Let at lave selv
Tilgængelige reservedele
To ens maskiner er selvfølgelig at foretrække
Benzinøkonomi (ikke kun grundet pris, men også grundet rækkevidde)

Håber, nogen kan hjælpe, gerne med egne erfaringer.

Stephan
----------------------------------

GSX 400F

Fra : Jacob Bunk Nielsen

Dato : 06-06-06 11:55

"Stephan G" <stephangam@yahoo.dk> writes:

> om et års tid går turen et halvt år fra DK til Indien over
> landjorden (Europa, Tyrkiet, Iran, Pakistan, Indien).

Det lyder som en spændende tur.

> Håber, nogen kan hjælpe, gerne med egne erfaringer.

Jeg har ikke egne erfaringer, men jeg har hørt Gregg Flower holde
foredrag om nogle af sine ture. Han har skrevet en masse praktiske
tips på http://tenere.dk/ under "Artikler" -> "Rejsetips". Desværre
virker siden kun med Internet Explorer, så jeg kan ikke give et
direkte link her, da jeg ikke kan finde ud af at læse nyhedsgrupper på
en Windows-PC

--
Jacob | ........@
Yamaha FZS 1000 | ......_[]-=*

Fra : Stephan G

Dato : 06-06-06 12:25

> [...]
> virker siden kun med Internet Explorer, så jeg kan ikke give et
> direkte link her, da jeg ikke kan finde ud af at læse nyhedsgrupper på

Hehe, jeg sidder nu også med en mac, så det kender jeg godt.

Vil prøve at få fat i ham Gregg fra Tenereklubben så.

Men vil nu gerne høre fra andre alligevel!

Stephan

Fra : Hekto

Dato : 06-06-06 13:35

Stephan G laid this down on his screen :
> Men vil nu gerne høre fra andre alligevel!

Ja, jeg ville jo vælge Elefanten!

Der har jo været nogen i Mongoliet på sådan et
par gyngeheste. Rammen er temlig solid, og skulle
der være noget med motoren, er den dejlig enkel
at skrue på.

- eneste ulempe er at de ikke sådan lige lader
sig anskaffe, og meget sjælden i par. Og - så
måske vægten.

--
/Hekto
Ducati Pantah SL/M600 - Cagiva Elefant 650

Fra : Mikkel Christensen

Dato : 06-06-06 13:44

Hekto <urxgb@urxgb.qxROT-13> writes:

> Stephan G laid this down on his screen :
>
> Ja, jeg ville jo vælge Elefanten!

Naturligvis.

Jeg ville vælge en XT600 eller lign. Dem kan man også få ekstra store
benzintanke til og en kickstarter er altid god at have ude midt i
ingenting (som jo ligger lige nord-øst for Indien!)

--
Mikkel | Died. Woke up in Hell. Punched in PIN, logged on.
motortosse.dk | Just another day.

Fra : Hekto

Dato : 06-06-06 14:37

Mikkel Christensen pretended :
> Jeg ville vælge en XT600 eller lign. Dem kan man også få ekstra store
> benzintanke til og en kickstarter er altid god at have ude midt i
> ingenting (som jo ligger lige nord-øst for Indien!)

Ja benzin kan hurtigt blive en mangelvare. Man
kører ikke langt på litteren i lavt gear.

Fra : Jacob Bunk Nielsen

Dato : 06-06-06 12:33

> Hehe, jeg sidder nu også med en mac, så det kender jeg godt.

Det gør jeg så ikke.

Men lidt afskrift fra en Windows-PC giver:
http://tenere.dk/2002/rejsetips/rejsetips.htm
og
http://tenere.dk/2002/projekt-sahara/projekt-sahara.htm

Man kan i øvrigt får en rigtig dårlig IE til Mac, så du har ikke
engang nogen undskyldning

> Vil prøve at få fat i ham Gregg fra Tenereklubben så.

Han er også en flink fyr.

--
Jacob | ........@
Yamaha FZS 1000 | ......_[]-=*

Fra : Jesper Pedersen

Dato : 06-06-06 16:36

> Man kan i øvrigt får en rigtig dårlig IE til Mac, så du har ikke
> engang nogen undskyldning

Man kunne engang downloade version 5,1 på microsofts hjemmeside. Men det
har du lukket for. Men så er det godt plug-ins til safari og firefox
virker endnu bedre en microsoft

/
Jesper

Fra : Harry Teicher

Dato : 06-06-06 13:55

XT 600. Ikke den mest moderne eller flotteste (mener nogen) men:

a) alt muligt gejl på tysk eBay (tanker, tasker, bøjler osv)
b) enkelt og pålideligt
c) kendt i de fjerneste egne af verdenen
d) ikke særligt prængende
e) karburator (dvs enkelt)

Jeg ville nok går efter de ældste Tenere (er mere robuste end de
nyere) eller en model 3AJ med kåbe.

Priserne er rimeligt, dog stigende for de ældste modeller. Køb 3 (een
uden afgift - skil den en ad og pak den ned i nummerede papkasser, så
I kan få sendt f.eks motoren fra den ene dag til den anden). Samtidigt
lær I jo opbygning af de andre at kende!

mvh
Harry

Fra : Stephan G

Dato : 06-06-06 14:04

Hekto skrev:

> [...]
>
> Der har jo været nogen i Mongoliet på sådan et
> par gyngeheste. Rammen er temlig solid, og skulle
> der være noget med motoren, er den dejlig enkel

Hvad så med Cagiva Canyon 500? Den har jeg faktisk haft lidt i
kiggerten. Den er i hvert fald ikke ret dyr og heller ikke så stor.
Desværre kun 34 heste, det er måske lige i underkanten?

Mht Yamaha tænkte jeg, at der nok ville være flere, der kørte XT med
deraf følgende flere reservedele...

Bare skud i tågen...

Stephan

Fra : Jesper Pedersen

Dato : 06-06-06 16:35

> Hvad så med Cagiva Canyon 500? Den har jeg faktisk haft lidt i
> kiggerten. Den er i hvert fald ikke ret dyr og heller ikke så stor.
> Desværre kun 34 heste, det er måske lige i underkanten?

Har haft sådan en, og det er en dejlig maskine. Men til en tur som jeres,
er den lidt for svag.
En Honda NX650 dominator eller en TransAlp er oplagte valg. Mere
slidstærke maskiner er svære at finde.

/
Jesper

Fra : Stephan G

Dato : 06-06-06 14:10

Harry Teicher skrev:

> [...]
> I kan få sendt f.eks motoren fra den ene dag til den anden). Samtidigt
> lær I jo opbygning af de andre at kende!

Ja, det er helt sikkert en god ide, det der. Men jeg havde lidt håbet
på, at turen kunne klares på noget lettere. Vi skal nok ikke køre
over 80-90 km/t på noget tidspunkt, og får på de rigtige skodveje
nok vores sag for med en tung Tenere.

Dine a-e punkter er dog helt sikkert gode argumenter!!!

Stephan

Fra : Anders Majland

Dato : 06-06-06 15:05

> Jeg ville nok går efter de ældste Tenere (er mere robuste end de
> nyere) eller en model 3AJ med kåbe.

Sådan en der er nyrenoveret inden afgang tror jeg også vil være et rigtig
godt valg hvis i vil holde prisen under 30kkr (Btw kan man overhovedet få
grænseplader til et brugt køretøj ? - har også hørt at ansvars forsikring på
grænseplader kan være afsindingt dyrt)

For 1000-1500 euro kan man nemt finde en tysker - og så er der jo penge nok
til at få den gået igennem fra ende af - eller selv hygge sig med det ... Og
i slutningen af 80'erne og op i 90'erne var der jo rigtig mange der brugte
dem til den slags, så hvorfor skulle man ikke stadigk kunne det ...

> Ja, det er helt sikkert en god ide, det der. Men jeg havde lidt håbet
> på, at turen kunne klares på noget lettere.

Når først i har pakket den til med alt jeres skrammel som i ikke kan undvære
så tror jeg ikke 20kg fra eller til på cyklen er afgørende.

Jeg har kørt 50000km på min 3AJ og det har den gjort ok selvom det er en
gammel svend ...

> Vi skal nok ikke køre
> over 80-90 km/t på noget tidspunkt, og får på de rigtige skodveje
> nok vores sag for med en tung Tenere.

Bare det er noget der minder om en vej tror jeg såmend nok den kan tumles -
kniber det med at nå jorden kan den evt sænkes en smule - men prøv en inden
i afskriver den eller 1vj. Andre XT'er kan også men i skal ihvertfald have
en stor tank på ...

Jeg har et par billeder af min leg på 3aj'en i galleriuet på
http://www.dkfritidmotorcykel.dk/default.asp?id=111 F.eks
http://www.dkfritidmotorcykel.dk/personImg.asp?id=111&m=full&nr=2 eller
http://www.dkfritidmotorcykel.dk/gallerypicture.asp?id=14162&m=full

Men se i forummet på http://www.tenere.dk/ - der er mange derinde der har
gjort noget lignende før.

Kimse har også kørt ret langt på sin XT660R http://www.adventureplanet.dk/
selvom han ikke kommer afsted på sin planlagte langtur iår.

Fra : Stephan G

Dato : 06-06-06 14:10

Fra : Stephan G

Dato : 06-06-06 14:12

Mikkel Christensen skrev:

> [...]
> benzintanke til og en kickstarter er altid god at have ude midt i
> ingenting (som jo ligger lige nord-øst for Indien!)

Altså vi regner med at køre med GPS, så vi skulle nok kunne undgå
at lande nord-øst for Indien ;) Men elstart alene ville jeg nok heller
ikke have det for godt med. Min GSX 400F's start driller rigtig meget,
og ville bare ønske, at den havde en kick også...

Fra : Ole Baun

Dato : 06-06-06 15:20

"Stephan G" skrev i en meddelelse
[...]

Har ikke egne erfaringer. Men det har Hjalte Tin og Nina Rasmussen. Har du
læst deres bøger ?
http://www.ninaoghjalte.dk/boeger.php

Jeg har "At rejse" stående i reolen. I den står der bl.a., (på side 126):
"350 cc er minimum, hvis du skal kunne følge med almindelig landevejstrafik
uden at pine din cykel til det yderste og risikere livet ved en overhaling i
modvind. 600 cc med en vægt på højst 135 kg er ideelt. Du kan manøvrere i
terrænet, og du har 45 hk, som er fuldt tilstrækkeligt, både når du står i
mudder til livet og til en tophastighed på 150 km/t med fuldt læs".
Den, bogen, er godt nok fra 1987, men det har nu nok ikke ændret sig det
helt store.

Mvh Ole Baun

Fra : Stephan G

Dato : 06-06-06 15:31

Ole Baun skrev:

> [...]
>
> Hej
>
> Har ikke egne erfaringer. Men det har Hjalte Tin og Nina Rasmussen. Har du

Ja, jeg har, altså nogle af dem. Og de har været en kæmpe oplevelse
og en klar inspiration til omtalte tur. Fantastisk tilgang til det at
rejse og møde andre kulturer. Vidste dog ikke, at de har givet mere
tekniske detaljer om valg af MC, men det var dog rart.

> [...]
> mudder til livet og til en tophastighed på 150 km/t med fuldt læs".
> Den, bogen, er godt nok fra 1987, men det har nu nok ikke ændret sig det

Nej, vejene har i hvert fald ikke
Det lyder som om, at de fleste her kan nikke anerkendende til en xt 600
som et godt valg...

Stephan

Fra : Stephan G

Dato : 06-06-06 15:38

> [...]
> i slutningen af 80'erne og op i 90'erne var der jo rigtig mange der brugte
> dem til den slags, så hvorfor skulle man ikke stadigk kunne det ...

Ja, det er der noget om, men har ikke undersøgt forsikringsselskaberne
til bunds endnu. Irriterende... Men hvis man får maskinen med hjem
igen (og den hverken blir stjålet eller smadret) er der jo ikke noget
problem i at købe med afgift og låne noget i banken. Det er blot hvis
man på den ene eller den anden måde mister cyklen, at det kan blive
noget lort rent økonomisk, hvis man har givet 50-100 kilo for en
maskine med afgift.

> Når først i har pakket den til med alt jeres skrammel som i ikke kan undvære
> så tror jeg ikke 20kg fra eller til på cyklen er afgørende.

Det kan der jo nok være noget om. Men hvad skal man da have med af
ting til et halvt år?

Stephan

Fra : Anders Majland

Dato : 06-06-06 17:13

> [...]
> man på den ene eller den anden måde mister cyklen, at det kan blive
> noget lort rent økonomisk, hvis man har givet 50-100 kilo for en

Det kan en kaskoforsikring jo bløde lidt op på - personligt ville jeg nok
heller ikke køre til langbortistan på en cykel til 100kkr uden kasko ... Men
skal i ud og låne så er den nye (udsolgte) transalp også et rigtig godt bud

> Det kan der jo nok være noget om. Men hvad skal man da have med af
> ting til et halvt år?

Ekstra creditkort, rejsecheck og gangbar valuta

Fra : Mikkel Christensen

Dato : 07-06-06 08:10

"Anders Majland" <anders.majland-see.signature@address.invalid> writes:

> Ekstra creditkort, rejsecheck og gangbar valuta

Du glemte pas og preservativer :)

Fra : Ole Baun

Dato : 06-06-06 16:27

[...]

Hej igen

Jeg synes det lyder som en god ide med grænseplader, (ikke mindst fordi I så
kan komme afsted på noget nyt), men find lige ud af reglerne for det.
Det har i hvert fald været engang været sådan at det kun gjaldt nye
køretøjer.
Hjalte Tin "At rejse" ´87, side 59: "Grænseplader udstedes kun til nye
køretøjer købt i Danmark".

Cagiva Canyon 500 koster 31.155 uden afgift, Yamaha XT 660 en ½ gang mere,
kr. 46.287.

Er det iøvrigt tur - retur på mc, eller hvordan får I mc´erne med hjem igen
?

Mvh Ole Baun

Fra : Stephan G

Dato : 06-06-06 16:59

> [...]
> kan komme afsted på noget nyt), men find lige ud af reglerne for det.
> Det har i hvert fald været engang været sådan at det kun gjaldt nye

Jeg ringede til motorkontoret for nogle måndeder siden, og beskeden
var, at man kan få grænseplader, hvis man udfører køretøjet i min.
et halvt år. Det skal være nyt fra forhandler eller sidst have
indregistreret i DK. Altså ikke nødvendigvis spritnyt, men ingen
tysker fx.

Desværre er det vistnok dyrt at få forsikret noget med grænseplader
på, og kun få forsikringsselskaber gør det.

> Cagiva Canyon 500 koster 31.155 uden afgift, Yamaha XT 660 en ½ gang mere,
> kr. 46.287.

Hvor har du fundet de priser? Det er ikke altid lige nemt at finde
priser uden afgift, synes jeg. Det er altså lidt underlige med XT'en,
den koster jo 75 k med afgift...

> Er det iøvrigt tur - retur på mc, eller hvordan får I mc´erne med hjem igen

Planen er kun at køre den ene vej. Det ville være svært med klimaet
osv. at rejse ud og hjem, og på en måde lidt federe ikke at "skulle
tilbage". Shipping for maskinerne og fly bliver nok løsningen, da jeg
ikke umiddelbart tror på, at man lige sådan sælger sådan et par
maskiner til en fornuftig pris i Indien. Og så er der jo hele showet
med Carnet og grænspladerne, der i det mindste ville koste en masse
tid at komme igennem (dansk og indisk bureaukrati).

Fra : Ole Baun

Dato : 06-06-06 17:26

> [...]

Desværre er det vistnok dyrt at få forsikret noget med grænseplader
på, og kun få forsikringsselskaber gør det.

OK. Det lyder som om du har mere styr på det end mig

> [...]
Hvor har du fundet de priser? Det er ikke altid lige nemt at finde
priser uden afgift, synes jeg. Det er altså lidt underlige med XT'en,

MC Revyen 2006 (årsrevy / oversigt i papirudgave, kr. 148,- i løssalg).
2006 udgaven af XT´eren koster 109.998 så vidt jeg kan se.
Canyon´en kr. 67.630.

> [...]

med Carnet og grænspladerne, der i det mindste ville koste en masse
tid at komme igennem (dansk og indisk bureaukrati).

Det lyder fornuftigt.
Sørg for (hjemmefra) at undersøge hvordan man lettest klarer det der
"Shipping for maskinerne", og sørg for at beregne tid til at få det gjort,
når I når så vidt. Jeg vil tro at det let ku´ være en smule besværligt hvis
man ikke har sat sig lidt ind i hvordan man gør. Og sikkert også selv om man
har

Mvh Ole Baun