Diskhåndtering går kold
Fra : Martin René Pedersen

Dato : 05-06-06 20:49

Jeg har en usb disk, som jeg gerne vil bruge til backup. Når jeg sætter
den til, så dukker den fint op i min diskhåndtering og jeg har fået
slettet de gamle fat32 partitioner.

Men når jeg så vil oprette en ny partition, så går Diskhåndtering kold.
Så snart jeg vælger Partitioner, så blinker kommunikationslampen på
disken et splitsekund - og derefter er det bare badebold for alle
pengene. Programmet svarer ikke og det er kun Afbryd, der fungerer.

Har prøvet at putte Diskhåndtering i papirkurven og installere den igen
fra CDen - uden resultat. Det er blot en lille 80G disk - så det er jo
ikke slemt. Nogen gode ideer - eller gode alternativer til
Diskhåndtering (som jeg btw. synes er liiiidt skrabet og ulogisk ifh
til xp's f.eks.)

Fra : Axel Hammerschmidt

Dato : 05-06-06 21:30

Martin René Pedersen <martinrene@spam.martinrene.dk> wrote:

> Jeg har en usb disk, som jeg gerne vil bruge til backup. Når jeg sætter
> den til, så dukker den fint op i min diskhåndtering og jeg har fået
> slettet de gamle fat32 partitioner.

Er det en æske med plads til en HDD og med USB interface du har?

I så fald er høker metoden, at sætte den i en computer som almindelig
HDD og der partitionære og formatter og ta' den ud og sætte den i æsken.
Jeg mener ikke man kan gøre det gennem USB forbindelsen mens HDDen
sidder i æsken uden særlig dertil indrettet software.

Jamen så brug Xp.

Fra : Martin René Pedersen

Dato : 05-06-06 21:45

On 2006-06-05 22:30:08 +0200, hlexa@hotmail.com (Axel Hammerschmidt) said:

> [...]
> Jeg mener ikke man kan gøre det gennem USB forbindelsen mens HDDen
> sidder i æsken uden særlig dertil indrettet software.

Det lyder som en go' ide - hvis det ikke lige var fordi jeg har en
PowerBook - og det er hulens svært at få disken ind i den Men er
altså ret sikker på, at jeg har partitioneret over usb'en før.

> Jamen så brug Xp.

Problemet med xp er, at det er xp - og ikke os x På xp kan jeg
kun oprette fat32 partitioner op til 32G (med filer op til 4G ) og NTFS
partitioner - men dem kan jeg ikke skrive til fra os x - og det kan
jeg jo ikke bruge til noget som helst.

Fra : Axel Hammerschmidt

Dato : 05-06-06 22:40

Martin René Pedersen <martinrene@spam.martinrene.dk> wrote:

<snip>

> [...]
> kun oprette fat32 partitioner op til 32G (med filer op til 4G ) og NTFS
> partitioner - men dem kan jeg ikke skrive til fra os x - og det kan

Google er din ven.

http://support.microsoft.com/?id=184006

http://support.microsoft.com/kb/314463/EN-US/

http://www.tweakxp.com/article36900.aspx

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 06-06-06 21:32

> [...]

> disken et splitsekund - og derefter er det bare badebold for alle
> pengene. Programmet svarer ikke og det er kun Afbryd, der fungerer.

Hvilken partitionstabel anvender du? fdisk eller pdisk?

Hænger processen "fsck_msdos"?

> [...]
> ikke slemt. Nogen gode ideer - eller gode alternativer til
> Diskhåndtering (som jeg btw. synes er liiiidt skrabet og ulogisk ifh

Nu ved jeg ikke hvad du mener med "Diskhåndtering", men hvis du mener
Diskværktøj er det er ganske komplet program (en GUI frontend for
diverse cli programmer). Det eneste der mangler er i mine øjne, at man ikke
kan resize pdisk eller fdisk partitioner.

Fra : Martin René Pedersen

Dato : 07-06-06 16:07

Øhh - fdisk eller pdisk - øhh. Hvordan finder jeg ud af det??

Det er selvfølgelig Diskværktøj jeg bruger, og min hukommelse der svigter...

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 07-06-06 17:33

Martin René Pedersen <martinrene@spam.martinrene.dk> writes:

> Det er selvfølgelig Diskværktøj jeg bruger, og min hukommelse der svigter...

Så kan det være du først skal have dig noget ny RAM?

Fra : Martin René Pedersen

Dato : 08-06-06 07:51

On 2006-06-07 18:32:52 +0200, nospam0000@gmail.com (Thorbjørn Ravn
Andersen) said:

> Så kan det være du først skal have dig noget ny RAM?

Man skal virkelig passe på, hvad man skriver i denne gruppe... For
engang skyld var det human hukommelse

Anyways - kan være jeg skal prøve at geninstallere OS X på et tidspunkt
inden så længe. Mon så ikke Diskværktøjet kommer på højkant igen. Har
alligevel lidt bøvl med andre programmer, der lukker ned umotiveret....

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 08-06-06 09:33

> Man skal virkelig passe på, hvad man skriver i denne gruppe... For
> engang skyld var det human hukommelse

Tjah, forandring fryder :)

Det erikke så nemt at fikse.

> igen. Har alligevel lidt bøvl med andre programmer, der lukker ned
> umotiveret....

Det er et dårligt teg´n!

Fra : Henrik Münster

Dato : 08-06-06 11:55