Er .mac pengene værd?
Fra : Peter Bjørn Perlsø

Dato : 05-06-06 18:15

Hej alle,

for det første kan jeg ikke se prisen på .Mac på Apple's FAQ side:

http://www.mac.com/1/mac_faq.html

1) Hvad koster .Mac for et års medlemsskab?

2) Mener i at det er pengene værd for de muligheder man får adgang til?

3) Hvilke alternativer til .Mac findes der?

regards, Peter Bjørn Perlsø
http://liberterran.org

Fra : henrik

Dato : 05-06-06 18:36

Peter Bjørn Perlsø skrev:

> [...]
>
> 2) Mener i at det er pengene værd for de muligheder man får adgang til?
>
> 3) Hvilke alternativer til .Mac findes der?

Hej Peter

På følgende link kan du se priser funktioner mm.
http://www.apple.com/dk/dotmac/features.html

mvh

Henrik

Fra : Peter Bjørn Perlsø

Dato : 05-06-06 19:59

henrik <hhj@mail-online.dk> wrote:

> Hej Peter
>
> På følgende link kan du se priser funktioner mm.
> http://www.apple.com/dk/dotmac/features.html
>
> mvh
>
> Henrik

Hm... tak,....

men 800 kr om året... det er en anelse skarpt ift. en alminelig webhotel
som kan fås for 120 kr om året efter oprettelse.

Må tænke yderligere over det.

--
regards, Peter Bjørn Perlsø
http://liberterran.org

Fra : Jesper Haaber Gyllin~

Dato : 05-06-06 20:13

Peter Bjørn Perlsø <peter@DIESPAMMERDIE.dk> wrote:

> Hm... tak,....
>

> men 800 kr om året... det er en anelse skarpt ift. en alminelig webhotel
> som kan fås for 120 kr om året efter oprettelse.
>
> Må tænke yderligere over det.

Nu er der jo temmelig stor forskel på et webhotel til kr. 120,- om året
og fx. et abbonnement hos mac.com

Hér får du både mulighed for at synce Address Book og så videre.

Imidlertid synes jeg at mac.com er fjollet, da man aldrig ved havd Apple
finder på ud i fremtiden og hvis man har besluttet sig for at have een
e-mail resten af ens liv, så er man jo på skideren hvis Apple beslutter
at lave om på mac.com

Jeg synes det bedste er ens navn som domain, så er man sikker på at have
den samme e-mail fremover og du bestemmer selv hvem der hoste det.

--
med venlig hilsen Jesper Haaber Gylling
http://www.gylling.net/

Fra : Henrik Münster

Dato : 05-06-06 22:13

On 2006-06-05 21:12:40 +0200, jesper@gylling.net (Jesper Haaber Gylling) said:

> Jeg synes det bedste er ens navn som domain, så er man sikker på at have
> den samme e-mail fremover og du bestemmer selv hvem der hoste det.

Helt sikkert, men det er jo ikke alle, der hedder Gylling. Der er jo
også nogen, der hedder Jensen. Derfor er det jo ikke et råd, man kan
give generelt. Vi, der har været hurtige, kan selvfølgelig være
ligeglade, for vi har jo vores på det tørre.
--
Venlig hilsen
Henrik Münster

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 05-06-06 20:34

Peter Bjørn Perlsø skrev den 05-06-2006 20:59:

> men 800 kr om året... det er en anelse skarpt ift. en alminelig webhotel
> som kan fås for 120 kr om året efter oprettelse.

.mac er meget andet end et webhotel, men jeg er enig i at prisen er lige
høj nok til danske forhold.

--
Thorbjørn

Fra : Henrik Münster

Dato : 05-06-06 22:29

On 2006-06-05 19:15:15 +0200, peter@DIESPAMMERDIE.dk (Peter Bjørn Perlsø) said:

> Mener i at det er pengene værd for de muligheder man får adgang til?

Er en Mac pengene værd? Er et B&O-anlæg pengene værd? Det afhænger af,
hvad man lægger vægt på. Jeg har været ude for at blive kritiseret for
at bruge Mac af folk, der kører Volvo. Deres argument var, at man får
alt for lidt for pengene i en Mac. Så prøvede jeg at sammenligne deres
Volvo med min Peugeot, der gav meget mere bil for kr. 50.000,- mindre.
Det kunne de slet ikke se. Volvo'en var jo en helt anden kvalitet og
stil. Men de kunne ikke acceptere dette argument for en Mac.

Jeg er glad for .Mac. Jeg har endda et familieabonnement. Vi har hver
en kalender i familien og abonnerer på hinandens. Så kan vi altid se,
hvornår børnene skal til fodbold, vi selv skal til tandlæge etc. Der er
nok at holde styr på i en familie. Vores e-mail ligger på .Mac, og det
fungerer fint. Jeg har mit helt eget sted på nettet med elegant design,
som jeg kan bruge, når jeg ikke er hjemme. Der er webmail, grupper, min
adressebog, kalender, iCard, mine hjemmesider og alt muligt. Man kan
også lave backup og synkronisere flere computere, men det kniber med
pladsen i forhold til moderne store harddiske.

Man må gøre op med sig selv, om man har brug for nok af mulighederne
til, at det er pengene værd. Mange af mulighederne fås også biligere
andre steder, men det er ofte lidt mere besværligt. Hvis .Mac koster
kr. 800,-, er der altså kr. 800,- at spare af. Skal man så til at
betale for noget af de andre steder, så er det begrænset, hvor meget
man ender med at spare. Jeg har valgt, at jeg gerne vil betale lidt
ekstra for komforten ved .Mac. Men prøv det da. Man kan få få et gratis
prøveabonnement. Bagefter kan du bruge brugernavnet i iChat eller til
et være med i en .Mac-gruppe, selv om dit prøveabonnement er udløbet.
--
Venlig hilsen
Henrik Münster

Fra : Peter Bjørn Perlsø

Dato : 06-06-06 02:34

> [...]
> dit prøveabonnement er udløbet. -- Venlig hilsen Henrik Münster Esbjerg

Tak for inspirationen, Henrik...

-- regards, Peter Bjørn Perlsø http://liberterran.org

Fra : Franz Berliner

Dato : 06-06-06 16:23

Peter Bjørn Perlsø <peter@DIESPAMMERDIE.dk> wrote:

> 3) Hvilke alternativer til .Mac findes der?

Det kommer jo meget an på hvilke af funktionerne på .mac du har brug
for.

Personligt har jeg aldrig forstået hvorfor de ikke har lavet det således
at man kan opdatere sin Kalender online. Derudover synes jeg
webinterfacet er tungt og rodet. iDisk'en er til gengæld fremragede og
godt integreret med Mac OS. det er rart at kunne have sine vigtigste
filer liggende der og så altid kunne få fat i dem ligegyldigt hvor man
sidder i verden, men det kan også klares med et webhotel med webdav et
andet sted.

Efter google har sluppet Gmail og Calendar løs blegner webdelen af .dot
mac lidt.

et lille sidespor. Er der en eller anden her i gruppen der har adgang
til Google Writely og kunne tænke sig at invitere mig? Kunne godt tænke
mig at prøve det af.

--
Franz : http://www.berliner.dk

Fra : Stig Leerbeck

Dato : 06-06-06 17:53

> [...]

> 2) Mener i at det er pengene værd for de muligheder man får adgang til?
>
> 3) Hvilke alternativer til .Mac findes der?

Jeg bruger .Mac til flere ting.

For det første til Back-up. Kun mine udskejelser i FileMaker bliver
Back-et op - en grafisk arbejdsplads kan f.eks. ikke nøjes med 1 Gb.
Men behageligt er det, at jeg ved, at jeg altid kan finde mine (for mig)
meget vigtige data på en harddisk som ikke brænder af hvis huset gør og
som ikke ryger med ud af døren, når dem med masker på og sæk over
skulderen lister forbi.

For det andet synkroniserer jeg mine mail konti og regler op på .Mac.
Derved har jeg adgang til hurtigt at rigge en anden af husets computere
til med min sædvanlige webadgang, når G5'eren tager sig et servicetjek.
Jeg kan også hurtigt synkonisere mine ting over på det OSX 10.3 som jeg
har liggende på disk 2 på min G5 og derved arbejde forholdsvis
uforstyrret videre på 10.3 når jeg en sjælden gang bliver nødt til at
forlade 10.4'eren.

For det tredie har jeg nogle af de filer liggende til offentlig
nedtagning, som kan hentes på min hjemmeside, henvisningen går til .Mac.

Mail-adressen bruger jeg mest privat og kunne såmænd undværes. Det med
domænet og hvad Apple kunne finde på, gælder jo alle domæner som du
lejer dig ind på. F.eks. forbeholder Cybercity og shjv også TeleDK sig
jo ret til at inddrage de ellers offentlige domæner til hver en tid. Jeg
kan ikke se hvorfor hverken de eller Apple skulle gøre det, men risikoen
er der.

For det fjerde er jeg begyndt at anvende blog-delen af iWeb til at lave
løbende informationer som integreret del af min ellers Golive-
fremstillede webside. Det er hurtigt og bekvemt at benytte og holde styr
på.

Alt ialt kan jeg ikke undvære min .Mac.

Stig Leerbeck
--
www.simplesoft.dk - www.fileoffice.dk

Fra : Peter Bjørn Perlsø

Dato : 07-06-06 21:55

Stig Leerbeck <stigleerbeck@nypost.dk> wrote:

> [...]
> løbende informationer som integreret del af min ellers Golive-
> fremstillede webside. Det er hurtigt og bekvemt at benytte og holde styr

Jeg vil gerne vide mere om blogging på .Mac. Er det kun iWeb der har
adgang til .Mac bloggen, eller kan du redigere med andre web-pakker? Kan
man bruge fx. Wordpress?

Svar udbedes!

--
regards, Peter Bjørn Perlsø
http://liberterran.org

Fra : Stig Leerbeck

Dato : 08-06-06 08:49

> [...]

> Jeg vil gerne vide mere om blogging på .Mac. Er det kun iWeb der har
> adgang til .Mac bloggen, eller kan du redigere med andre web-pakker? Kan

Ja-ja - kommer nu!

Helt ærligt, så er der nok reelt ikke så meget blog i det. Hvis jeg har
forstået det rigtigt, så fungerer de fleste blogs som en database på
nettet. Det må også være derfor, at du spørger om man kan anvende andre
programmer i forbindelse med denne blog.

iWeb genererer i virkeligheden en lang række statiske hjemmesider, med
indbyrden registre og oversigter. På nettet fremstår det hele som en
sammenhængende blog, men uden mulighed for at læseren kan deltage med
f.eks. kommentarer.

På din egen maskine fremstår det som en slags wysiwyg hjemmesidebygger,
der i virkeligheden - tror jeg - er en database. Så vidt jeg kan se,
genereres siderne ihvertfald først i det øjeblik man beder iWeb lægge
dem ud på enten .Mac eller en harddisk.

Jeg kan kun finde et enkelt dataarkiv for indholdet af hele min
iWeb-side på min harddisk, medens siderne på .Mac er almindelige
hjemmesider i en relativt uigennemskuelig struktur. Man kan dog finde de
enkelte sider og rette i dem manuelt.

iWeb har en del mangler og beta-lignende uhensigtsmæssigheder, men er
fantastisk let at anvende til specielt grafisk - i internet sammenhæng -
relativt komplicerede ting.

Stig Leerbeck
--
www.simplesoft.dk - www.fileoffice.dk

Fra : Peter Bjørn Perlsø

Dato : 08-06-06 09:58

> [...]

> iWeb har en del mangler og beta-lignende uhensigtsmæssigheder, men er
> fantastisk let at anvende til specielt grafisk - i internet sammenhæng -

Hm. måske man skulle prøve det 60-dages prøveabbonnement og se selv
hvordan det foregår og fungerer.

Tak for svarene.

--
regards, Peter Bjørn Perlsø
http://liberterran.org

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 08-06-06 10:30

peter@DIESPAMMERDIE.dk (Peter Bjørn Perlsø) writes:

> Hm. måske man skulle prøve det 60-dages prøveabbonnement og se selv
> hvordan det foregår og fungerer.

På Usenet? Arj, nu må du lige lade være - hvordan skal man have tid
til at skrive her, hvis man skal bruge en masse tid på at vide hvad
man taler om? :)

iDisk princippet er ganske smart, men er bare en pænt indpakket
WebDav-tingest som fx Apache også kan.

Fra : Henrik Münster

Dato : 08-06-06 11:40

On 2006-06-07 22:55:06 +0200, peter@DIESPAMMERDIE.dk (Peter Bjørn Perlsø) said:

> Jeg vil gerne vide mere om blogging på .Mac. Er det kun iWeb der har
> adgang til .Mac bloggen, eller kan du redigere med andre web-pakker? Kan
> man bruge fx. Wordpress?
>
> Svar udbedes!

Man kan ikke bruge de mere avancerede programmer som Wordpress, men der
findes flere lidt simple alternativer til iWeb:

Sandvox fra Karelia. Laver hjemmesider og blog. Kan bruge kommentarer
via HaloScan. To udgaver til hhv. $39 og $69.

<http://www.sandvox.com/>

Blog.Mac. Understøtter iSight som live webcam. $30.

<http://www.largemouthsoftware.com/blogmac.html>

iBlog. Den kender mange vel. Mere avanceret end iWeb og synkroniserer
iCal, Adressebog og bogmærker. Fint integreret med mediefiler fra
iTunes, iPhoto og iMovie. $20.

<http://www.lifli.com/Products/iBlog/main.htm>

Snippet Mind. Basalt dagbogsprogram. Kan også eksportere dagbog til iPod. $20.

<http://zykloid.com/snippetmind/ >
--
Venlig hilsen
Henrik Münster

Fra : Mikkel Westh [2740]

Dato : 06-06-06 20:01

> [...]

> http://www.mac.com/1/mac_faq.html
>
> 1) Hvad koster .Mac for et års medlemsskab?

799,-

> 2) Mener i at det er pengene værd for de muligheder man får adgang til?

Her tror jeg, du skal have fat i Henrik Münster, han er bruger af det,
og så vidt jeg kan forstå rigtig glad for det.

Har selv lige tegnet prøveabonnement igen for at få hele oplevelsen med,
nu jeg har købt bærbar også. Så kan jeg nemlig synce kalender, min
Yojimbo-database osv de to computere imellem, og så vil jeg prøve iWeb
ad.

> 3) Hvilke alternativer til .Mac findes der?

Så vidt jeg ved er der ikke. Leder dog selv efter noget, for jeg synes,
at prisen er rimelig høj. Vil dog overveje det når prøvetiden er
udløbet.
--
Mvh. Mikkel Westh
Ved direkte mail - fjern fælden.

Fra : Henrik Münster

Dato : 06-06-06 22:34

On 2006-06-06 21:01:01 +0200, mikkelw@MUSEFAELDEgmail.com (Mikkel Westh
[2740]) said:

> Her tror jeg, du skal have fat i Henrik Münster, han er bruger af det,
> og så vidt jeg kan forstå rigtig glad for det.

Jeg er jo stor fan af folkene bag TidBITS og deres skriverier. Jeg har
derfor købt en del af de elektroniske bøger i serien Take Control Of..
De er som altid fantastisk velskrevne og koster kun $10.

<http://www.takecontrolbooks.com/>

Desværre kniber det gevaldigt med at få tid til at læse bøgerne. Jeg
trøster mig med, at jeg i det mindste støtter en god sag ved at købe
dem. Jeg er netop begyndt at læse bogen om .Mac, og jeg kan se, at den
faktisk er rigtig god at læse, hvis man vil vide, om .Mac er pengene
værd. Det mener forfatteren selvfølgelig, men han er nu ikke uden
kritik. Man kan gratis hente de første par kapitler i Member Central,
hvis man har .Mac-abonnement. Man kan jo få et gratis abonnement.
Samtidig har jeg lige opdaget, at man kan hente de første 31 sider
gratis hos Take Control, og det kræver ikke noget medlemskab. Så prøv
at hente dette uddrag. Det omfatter hele indledningen og kvikstart og
giver alle tiders grundlæggende information om .Mac. Bogen er godt nok
opdateret siden med bl.a. iLife 06, men hovedtrækkene er jo de samme.
Det meste står i øvrigt direkte på denne hjemmeside:

<http://www.takecontrolbooks.com/dot-mac.html>
--
Venlig hilsen
Henrik Münster