Lidt speciel MacBook spørgsmål
Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 29-05-06 22:49

Hej

Da det jo ser ud til, at selv en MacBook vil kunne boote med Windows XP
(måske også Vista), er jeg begyndt at overveje, om det er en sådan, jeg
skal have som min 'næste' maskine...

Spørgsmålet går på, om der er nogen, der véd eller kan henvise til noget
omkring Mac OS X + Windows XP + Windows talesyntese (Apollo eller Jaws)?
- Problemet er, at DBB - Danmarks Blindebibliotek er ved at gå over til
100% digitale lydbøger, og som svagtseende er jeg storforbruger derfra.
Og det ville jo være at slå mere end 2 fluer med et smæk, hvis det nu er
muligt at køre med de Windows baserede talesynteser, DBB bruger til
deres e-bøger samt med den software, der bruges til DAISI CD'erne.

Forstørrelsessystem vil jo ikke være det store problem. - Her kan man jo
blot bruge OS X's ZoomView ved at boote i OS X og derefter loade
Windows, - så sparer man jo de godt 5000kr. til fx. ZoomText.

DBB véd intet, og Dansk Blindesamfund ser dobbelt-rødt, hver gnag man
nævner ordet 'Mac'. - og de nægter konsekvent at svare på noget som
helst ang. Mac ..."#€"#€"#€"!! (mindre pæne ord om DBS).

- Og så lige tilsidst, - er det muligt at sætte ekstern skærm til
MacBook? - Jeg synes ikke, jeg umiddelbart kan finde noget om det heller...

mvh. Erik Richard
<kmldenmark_NOSP@M_stofanet.dk>

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 29-05-06 22:58

> [...]
> muligt at køre med de Windows baserede talesynteser, DBB bruger til
> deres e-bøger samt med den software, der bruges til DAISI CD'erne.

Hvis du booter i WinXP har du fuld adgang til WinXP, incl. lydkort m.m.
så ingen problemer der.

> Forstørrelsessystem vil jo ikke være det store problem. - Her kan man jo
> blot bruge OS X's ZoomView ved at boote i OS X og derefter loade
> Windows, - så sparer man jo de godt 5000kr. til fx. ZoomText.

Kun hvis du bruger Parallels ... ikke via BootCamp .. og Parallels er
endnu i beta og har stadig lidt børnesygdomme ...

Og jeg ved ikke hvordan Parallels reagerer på ZoomView.

> - Og så lige tilsidst, - er det muligt at sætte ekstern skærm til
> MacBook? - Jeg synes ikke, jeg umiddelbart kan finde noget om det heller...

ja ... via Mini DVI -> DVI eller VGA konvertere.

--
A: Because it messes up the order in which people normally read text.
Q: Why is top-posting such a bad thing?

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 30-05-06 00:05

Hej Thomas

Thomas von Hassel wrote:

> Hvis du booter i WinXP har du fuld adgang til WinXP, incl. lydkort m.m.
> så ingen problemer der.

Det lyder jo aldeles udmærket!

> Kun hvis du bruger Parallels ... ikke via BootCamp .. og Parallels er
> endnu i beta og har stadig lidt børnesygdomme ...

Dvs., at man ikke kan starte WinXP direkte fra OS X og køre det som en
emulering ala VPC?

> Og jeg ved ikke hvordan Parallels reagerer på ZoomView.

Hm, det véd jeg så heller ikke, men fordelen ville jo være, hvis Windows
kunne bootes ala VPC, for så virker alle OS X's systemdele jo også på
Windows som i både VPC og VPC / Softwindows til OS 9.x, da det jo er Mac
systemet, der reelt bestemmer...

> ja ... via Mini DVI -> DVI eller VGA konvertere.

Fint! - Jeg har kun skærme med VGA og BNC, så alt i alt sr det ud til,
at det kan blive en rimelig genial løsning.

Det vil jeg gå videre med! Så møj manne tak...!

Fra : Jon

Dato : 30-05-06 06:55

> Dvs., at man ikke kan starte WinXP direkte fra OS X og køre det som en
> emulering ala VPC?

Nei, BootCamp er - som navnet antyder - et dual boot system, slik at man
må stenge ned Mac OS X og deretter boote Windows. Parallels er en
virtualisering som kjører som en prosess under Mac OS X, men den er
fortsatt i beta. Likevel, etter sigende er kompatibiliteten god, så hvis
lydbøkene skal kunne brukes under standard Windows, så _burde_ det kjøre
under Parallels. Men "the proof of the pudding is in the eating", så det
er bare tester som kan avgjøre.

Og - Ja, MacBook kan bruke ekstern skjerm både til monitor spanning
(altså mer skjermareale) og mirroring. Her er den altså bedre enn iBook.
Det er dog en begrensning på antall piklser på ekstern skjerm; jeg tror
det er 1600*1200, men sjekk det for sikkerhets skyld.
--
/Jon
For mail address, run the following in Terminal:

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 30-05-06 08:00

> Dvs., at man ikke kan starte WinXP direkte fra OS X og køre det som en
> emulering ala VPC?

Tjek evt:

<http://www.parallels.com/en/products/desktop/>

for flere detaljer. Parallels er nemlig en "VPC" virtualiserings
løsning.

/thomas

--
A: Because it messes up the order in which people normally read text.
Q: Why is top-posting such a bad thing?

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 29-05-06 23:34

> [...]

> muligt at køre med de Windows baserede talesynteser, DBB bruger til
> deres e-bøger samt med den software, der bruges til DAISI CD'erne.

Det skulle ikke være noegt der hindrer dig i al bruge windows basseret
talsyntese under en windows afviklet i en VM som eks Parallel
Workstation.

> Forstørrelsessystem vil jo ikke være det store problem. - Her kan man jo
> blot bruge OS X's ZoomView ved at boote i OS X og derefter loade
> Windows, - så sparer man jo de godt 5000kr. til fx. ZoomText.

Zoomview kan du godt bruge til at forstørre med, men det bliver noget
fims at betjene, da du skal skifte mellem Mac OS og din VM hver gang
du vil ændre på forstørrelsen.

> [...]

> - Og så lige tilsidst, - er det muligt at sætte ekstern skærm til
> MacBook? - Jeg synes ikke, jeg umiddelbart kan finde noget om det heller...

ja - men hvorfor ikke en Mac mini? Umidelbart kan jeg forstille mig at du
slet ikke vil kunne bruge macBog'sn skærm til noget som helst med dit
synshandicap.

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 30-05-06 02:51

=?windows-1252?Q?Erik_Richard_S=F8rensen?= <NOSPAM@NOSPAM.dk> writes:

> Forstørrelsessystem vil jo ikke være det store problem. - Her kan man
> jo blot bruge OS X's ZoomView ved at boote i OS X og derefter loade
> Windows, - så sparer man jo de godt 5000kr. til fx. ZoomText.

De kører ikke umiddelbart samtidig, men så kan du jo installere
Parallels VM. Så skulle det vist virke som du beskriver.

Fra : Mikkel Westh [2740]

Dato : 30-05-06 14:43

> - Og så lige tilsidst, - er det muligt at sætte ekstern skærm til
> MacBook? - Jeg synes ikke, jeg umiddelbart kan finde noget om det heller...

Den har overtaget Powerbookens evner mht. skærm, så den kan andet end
blot at spejle billedet som iBook kunne. Den kan køre med de to skærme
serperat, eller udelukkende med den eksterne og med Macbooken lukket.
--
Mvh. Mikkel Westh
Ved direkte mail - fjern fælden.

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 31-05-06 00:38

Hej Mikkel m.fl....

Tak for inputs! - Jeg har noget at gå videre med, så får vi se, hvad
resultatet bliver...

mvh. Erik Richard