Mail-klient med exchange-funktion
Fra : Thomas G. Madsen

Dato : 29-05-06 21:22

Hej,

Hvad findes der af mailklienter til OS X, som kan fungere sammen
med en exchange-server? Gør Entourage fra Office 2004-pakken?

--
Hilsen
Madsen

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 29-05-06 21:42

> Hej,
>
> Hvad findes der af mailklienter til OS X, som kan fungere sammen
> med en exchange-server? Gør Entourage fra Office 2004-pakken?

jep

/thomas

--
A: Because it messes up the order in which people normally read text.
Q: Why is top-posting such a bad thing?

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 29-05-06 21:44

Thomas von Hassel <thomas_lists@elements.dk> wrote:

> jep
>
> /thomas

og derudover har du ret til én Enturage licens pr. Exchange CAL ... så
hvis du har licsener til din Exchange har du også licens til E'rage.

/thomas
--
A: Because it messes up the order in which people normally read text.
Q: Why is top-posting such a bad thing?

Fra : Thomas G. Madsen

Dato : 29-05-06 21:56

Thomas von Hassel skrev:

> og derudover har du ret til én Enturage licens pr. Exchange CAL
> ... så hvis du har licsener til din Exchange har du også licens
> til E'rage.

Jeg er ikke lige med. Hvad er Exchange CAL og E'rage?

--
Hilsen
Madsen

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 29-05-06 22:09

> Jeg er ikke lige med. Hvad er Exchange CAL og E'rage?

CAL = Client Access License

Det burde du vide hvis du spørger til Exchange server klienter :)

E'Rage = Enturage

/thomas

--
A: Because it messes up the order in which people normally read text.
Q: Why is top-posting such a bad thing?

Fra : Thomas G. Madsen

Dato : 29-05-06 22:40

Thomas von Hassel skrev:

> CAL = Client Access License

Ok.

> Det burde du vide hvis du spørger til Exchange server klienter :)

Nå, men det gjorde jeg så ikke. :)

Jeg har et vist antal Office 2004-licenser og har brug for fælles
kalender- og adressekartotek. Da jeg samtidig overvejer at gå helt
væk fra at have egen mailserver stående, har jeg tænkt på et
mailhotel med mulighed for Exchange Hosting. Derfor spørgsmålet.

> E'Rage = Enturage

Ok.

--
Hilsen
Madsen

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 29-05-06 22:52

> [...]
> væk fra at have egen mailserver stående, har jeg tænkt på et
> mailhotel med mulighed for Exchange Hosting. Derfor spørgsmålet.

Ok så :) ... det burde virke, især fordi Enturage kan bruge Outlook
webaccess til at tilgå Exchange serveren. Bare husk, jo nyere Exchange
server version, jo flere funktioner vil virke (fælles kalender m.m.)

/thomas

--
A: Because it messes up the order in which people normally read text.
Q: Why is top-posting such a bad thing?

Fra : Thomas G. Madsen

Dato : 07-06-06 18:34

René Frej Nielsen skrev:

> På mit arbejde har det været nødvendigt at generere et SSL
> certifikat på Exchange-serveren og installere det på Mac'erne.
> Før det fik jeg en fejl hver gang Entourage koblede sig til
> Exchange, men jeg mener dog at der var forbindelse.

Ok. Står den Exchange-server lokalt hos jer, eller står den "ude i
byen" ?

--
Hilsen
Madsen

Fra : René Frej Nielsen

Dato : 08-06-06 21:49

> Ok. Står den Exchange-server lokalt hos jer, eller står den "ude i
> byen" ?

Det er en lokal server.

--
Mvh.
René Frej Nielsen

Fra : Thomas G. Madsen

Dato : 30-05-06 14:00

Thomas von Hassel skrev:

> Bare husk, jo nyere Exchange server version, jo flere funktioner
> vil virke (fælles kalender m.m.)

Fælles kalender er et must.
Jeg har kig på: <http://www.micronet.dk/exchange/1default.htm>.

--
Hilsen
Madsen

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 30-05-06 14:14

> Fælles kalender er et must.
> Jeg har kig på: <http://www.micronet.dk/exchange/1default.htm>.

Alt over "Lite" and you're good to go

/thomas

--
A: Because it messes up the order in which people normally read text.
Q: Why is top-posting such a bad thing?

Fra : Thomas G. Madsen

Dato : 30-05-06 15:06

Thomas von Hassel skrev:

> Alt over "Lite" and you're good to go

"Lite" har jeg også set bort fra. Det skal nok være "Enterprice",
selvom jeg nu ikke synes at 2.500 MB er det helt vilde, når der
er tale om en grafisk virksomhed, men vi kan selvfølgelig blot
sørge for at muge ud i vores mails lidt oftere, end vi gør nu
(der er medarbejdere, som modtager henved 200 MB mails om ugen).

--
Hilsen
Madsen

Fra : Franz Berliner

Dato : 30-05-06 18:55

> [...]
> sørge for at muge ud i vores mails lidt oftere, end vi gør nu
> (der er medarbejdere, som modtager henved 200 MB mails om ugen).

Du kan evt. bare sætte Entourage/Outlook op således at mail hentes som
pop og slettes på serveren efter fx 14 dage. Så kan i både have fælles
kalender, kontaktpersoner etc og bruge webklienten ind imellem uden at
ryge over de 2500 MB. I kan selvfølgleig ikke se hinandens post etc. når
det er hentet ned fra serveren, men hvis folk bruger den samme maskine
altid kan det godt fungere.

Undersøg om du kan bruge fælles kalender etc. i Entourage før du tegner
abonnement. Ofte kan man kun se sin egen kalender, men ikke delte
kalendere (skyldes sikkert at det er en ældre exchange server, som der
også nævnes i tråden).

--
Franz : http://www.berliner.dk

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 30-05-06 19:48

Franz Berliner <stuff@NOSPAMkampp.dk> wrote:

> [...]
> ryge over de 2500 MB. I kan selvfølgleig ikke se hinandens post etc. når
> det er hentet ned fra serveren, men hvis folk bruger den samme maskine

tjaaaa. det er lidt som at købe en ny Audi .. og kun køre i 4. gear ...
hele fidusen er jo at alting er online, på serveren, all the time.

/thomas

> [...]
> abonnement. Ofte kan man kun se sin egen kalender, men ikke delte
> kalendere (skyldes sikkert at det er en ældre exchange server, som der

Iflg. det site han linker til er det Exchange 2003 ...

/thomas

--
A: Because it messes up the order in which people normally read text.
Q: Why is top-posting such a bad thing?

Fra : Franz Berliner

Dato : 30-05-06 19:57

Thomas von Hassel <thomas_lists@elements.dk> wrote:

> tjaaaa. det er lidt som at købe en ny Audi .. og kun køre i 4. gear ...
> hele fidusen er jo at alting er online, på serveren, all the time.

Det er helt klart at foretrække. Jeg var ikke klar over om du vidste at
det var en mulighed at bruge pop sammen med exchange funktionaliteten på
kalender, public folders og adressebog, så synes lige jeg ville nævne
det.

> /thomas

> Iflg. det site han linker til er det Exchange 2003 ...

Så skulle det jo ikke være noget problem. Jeg ville dog lige teste det
alligevel. Jeg har haft en del problemer med at se andres kalendre fra
Entourage.

--
Franz : http://www.berliner.dk

Fra : Thomas G. Madsen

Dato : 05-06-06 16:02

Thomas von Hassel skrev:

> ... det burde virke, især fordi Enturage kan bruge Outlook
> webaccess til at tilgå Exchange serveren.

Jeg har forsøgt at få forbindelse til Exchange-serveren hos Vitus
Bering med Entourage fra Office 2004, men det går ikke til held.
Der er ellers ingen problemer med at logge på den med Outlook 2003
på min WinXP-installation.

--
Hilsen
Madsen

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 05-06-06 22:39

> [...]
> Bering med Entourage fra Office 2004, men det går ikke til held.
> Der er ellers ingen problemer med at logge på den med Outlook 2003

er OWA slået til ?

/thomas

--
A: Because it messes up the order in which people normally read text.
Q: Why is top-posting such a bad thing?

Fra : Peter

Dato : 06-06-06 01:39

Hvad er OWA?

Jeg går i krig med en "hosted exchange" opsætning i PC/Mac-miljø i denne uge
(http://www.scannet.dk/exchange.asp).

Hvis der er nogen der har et par tips jeg kan få med på vejen, er de meget
velkommen.

Mvh.
Peter

P.s. Mht. begrænsninger er der en god reference-side her:
http://www.microsoft.com/mac/support.aspx?pid=exchange

Limitations
Possible drawbacks to this solution may include the following:
€ Entourage 2004 provides a solution for e-mail, group calendaring,
scheduling, Global Address Book, and delegation only. Certain advanced
Exchange features such as voting, shared tasks, shared notes, and
server-side rules, are not accessible.
€ Entourage 2004 does not provide full public folder or delegation
support.

Fra : Thomas G. Madsen

Dato : 09-06-06 09:59

René Frej Nielsen skrev:

> Det er en lokal server.

Ok. Grunden til jeg spørger er, at vi jo pt. har en lokal OS X-server
stående, som trækker mail-delen så jeg frygter at det vil føles alt
for langsomt, hvis vi går over til at bruge et eksternt mailhotel.

--
Hilsen
Madsen

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 09-06-06 10:53

"Thomas G. Madsen" <nospam@madsen.tdcadsl.dk> writes:

> Ok. Grunden til jeg spørger er, at vi jo pt. har en lokal OS X-server
> stående, som trækker mail-delen så jeg frygter at det vil føles alt
> for langsomt, hvis vi går over til at bruge et eksternt mailhotel.

Afhænger vel af hvor enorme mængder post I har.

Til almindeligt tekstbaseret forbrug er eksternt ok, men hiver man
enorme billeder og worddokumenter frem og tilbage, gør det hurtigt
ondt.

Fra : Thomas G. Madsen

Dato : 09-06-06 11:49

Thorbjørn Ravn Andersen skrev:

> Til almindeligt tekstbaseret forbrug er eksternt ok, men hiver man
> enorme billeder og worddokumenter frem og tilbage, gør det hurtigt
> ondt.

Enorme billeder, hører til sjældenhederne, men vi sender en del
korrekturer ud til diverse kunder i PDF-formatet, hvor det ikke
er unormalt, at filerne fylder fra omkring 500 KB og op til 1000
eller 1500 KB sådan cirka. Der skal nok ikke ret store mails til
før det føles ulideligt langsomt sammenlignet med det, vi er vant
til. Jeg kunne bare godt tænke mig at slippe for vedligeholdelsen
af den mailserver. Der er nok at vedligeholde i forvejen.

--
Hilsen
Madsen

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 09-06-06 12:08

"Thomas G. Madsen" <nospam@madsen.tdcadsl.dk> writes:

> til. Jeg kunne bare godt tænke mig at slippe for vedligeholdelsen
> af den mailserver. Der er nok at vedligeholde i forvejen.

Jamen hvorfor laver I så ikke en aftale med et driftselskab der har en
maskine stående lokalt hos jer? De kan måske også ordne andet af det
I ikke gider. Overvej eventuelt om noget af det mest bøvlede kan
skiftes ud med noget mere vedligeholdelsesfrit.

Alternativt er en SME server (pc med linux) ekstremt nemt at have med
at gøre.

Herudover kan I også overveje en større forbindelse ud.

Fra : Thomas G. Madsen

Dato : 24-06-06 23:24

Thorbjørn Ravn Andersen skrev:

> Jamen hvorfor laver I så ikke en aftale med et driftselskab der
> har en maskine stående lokalt hos jer?

Det vil også efter min umiddelbare vurdering være den bedste
løsning.

> De kan måske også ordne andet af det I ikke gider.

Resten gider vi godt :)

> Herudover kan I også overveje en større forbindelse ud.

Det er for dyrt lige pt., synes jeg.

--
Hilsen
Madsen

Fra : Thomas G. Madsen

Dato : 06-06-06 14:32

Thomas von Hassel skrev:

> er OWA slået til ?

Outlook Web Access?
Hvor finder du det henne i Entourage 2004?

--
Hilsen
Madsen

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 06-06-06 14:35

> Outlook Web Access?
> Hvor finder du det henne i Entourage 2004?

Ikke i Enturage .. på Exchange serveren ...

/thomas

--
A: Because it messes up the order in which people normally read text.
Q: Why is top-posting such a bad thing?

Fra : Thomas G. Madsen

Dato : 06-06-06 14:45

Thomas von Hassel skrev:

> Ikke i Enturage .. på Exchange serveren ...

Nå dér. Den har jeg ikke kontrol over desværre, men jeg kan da
prøve at høre den ansvarlige.

Når jeg kan logge på serveren både fra Outlook 2003 til WinXP
og fra en browser både under OS X og Windows, er det så ikke en
indikation af, at OWA er slået til?

--
Hilsen
Madsen

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 06-06-06 15:05

> [...]
>
> Når jeg kan logge på serveren både fra Outlook 2003 til WinXP
> og fra en browser både under OS X og Windows, er det så ikke en

Jo, så er det slået til. Det kan være du skal give den URL'en til OWA (i
Enturage)

/thomas

--
A: Because it messes up the order in which people normally read text.
Q: Why is top-posting such a bad thing?

Fra : Thomas G. Madsen

Dato : 06-06-06 15:39

Thomas von Hassel skrev:

> Det kan være du skal give den URL'en til OWA (i Enturage)

Jeg synes snart, at jeg har prøvet alverdens kombinationsmuligheder,
men lige meget hjælper det, så nu er bolden kastet videre til sys.
adminen. Svaret er nu nok bare at OS X ikke er supporteret, men det
vil tiden jo vise. :)

--
Hilsen
Madsen

Fra : Thomas Tvegaard

Dato : 06-06-06 21:15

> [...]
> men lige meget hjælper det, så nu er bolden kastet videre til sys.
> adminen. Svaret er nu nok bare at OS X ikke er supporteret, men det

Når der kører OWA så er det med garanti med SSL. Har du har haft kryds
ud for "This DAV service requires a secure connection (SSL)" i
kontoopsætningen?

--
Venlig hilsen
Thomas Tvegaard

Fra : Thomas G. Madsen

Dato : 06-06-06 21:28

Thomas Tvegaard skrev:

> Har du har haft kryds ud for "This DAV service requires a secure
> connection (SSL)" i kontoopsætningen?

Jeg har prøvet både med og uden det flueben, men det gør ingen
forskel.

--
Hilsen
Madsen

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 06-06-06 21:37

> Jeg har prøvet både med og uden det flueben, men det gør ingen
> forskel.

så er der nok noget fishy med din Exchange/OWA :)

/thomas

--
A: Because it messes up the order in which people normally read text.
Q: Why is top-posting such a bad thing?

Fra : René Frej Nielsen

Dato : 07-06-06 09:23

Fra : Thomas G. Madsen

Dato : 06-06-06 21:49

Thomas von Hassel skrev:

> så er der nok noget fishy med din Exchange/OWA :)

Ja, det kunne tyde på det. :)

--
Hilsen
Madsen