Slette bestemte usynlige filer
Fra : Storm

Dato : 28-05-06 09:47

Jeg synes jeg på et tispunkt i tidligere OSX versioner fik en terminal
opskrift til at liste usynlige filer - nu kan jeg ikke finde den.

Vi har et "browser billedbase program" der genererer thumbnails af
næsten alt på de mapper den er sat op til at browse. Den skaber så en
usynligt mappestruktur der ligger parallelt med de egentlige filer. Det
fylde ikke meget, men det fylder.

Vi har så jævnligt opgaver hvor vi leverer Master-CD'er til brænding med
designguider og filbiblioteker til kunder.
Her ligger de usynlige filer og får mapperne til at fylde ulogisk meget.
I samme øjeblik jeg smider en mappestruktur til brænding på Roxio Toast,
så dukker alle de usynlige filer op, og jeg kan i princippet vælge dem
enkeltvis i alle undermapper og smide dem ud manuelt.

Spørgsmålet - Når jeg har en mappe på serveren vil jeg gerne i et
hurtigt splitsekund inden jeg brænder fjerne alle de usynlige mapper der
hedder .erez. Der ligger også mapper der hedder .DS_store som altid
fylder 8 K, jeg ved ikke om det er systemets eller eRez'.

Hvordan kan jeg fjerne dem i et hug?

--
Venlig hilsen Nina Storm

Fra : Jesper

Dato : 28-05-06 13:47

Storm <NinzenREMOVE@ofir.dk> wrote:

> [...]
> hedder .erez. Der ligger også mapper der hedder .DS_store som altid
> fylder 8 K, jeg ved ikke om det er systemets eller eRez'.

cd /pictures/billedbase (hvis det er her billedbasen ligger)
rm -rf .erez .ds_store

..DS_Store er oprettet af systemet og husker dine mappeindstillinger.

Vær forsigtig, du skal sikre dig, at du står i mappen med indhold der
skal slettes, før du bruger rm -rf
--
Jesper
The saw is family!

Fra : Steen Larsen

Dato : 28-05-06 17:14

In article <1hg1y5h.16slv1i1bf0crN%spambuster@users.toughguy.net>,
spambuster@users.toughguy.net (Jesper) wrote:

> [...]
>
> .DS_Store er oprettet af systemet og husker dine mappeindstillinger.
>
> Vær forsigtig, du skal sikre dig, at du står i mappen med indhold der

Ovenstående vil kun fjerne dem i øverste niveau. Jeg regner med at du
gerne vil fjerne dem rekursivt?
Prøv at gemme nedenstående i en fil som kaldes fjern_skjulte.sh i dit
hjemmebibliotek.

#!/bin/sh
SRC="$1"
find $1 -name .DS_Store -name .erez -exec rm -f {} \;
find $1 -name .erez -exec rm -f {} \;

Start dernæst terminal og skriv chmod 755 fjern_skjulte.sh

Når du så vil fjerne filer fra en given mappe starter du terminal og
skriver ./fjern_skjulte.sh stitilmappen - det vil sige du skal blot
skrive ./fjern_skjulte.sh og taste et ordmellemrum hvorefter du trækker
mappen ind i Terminal-vinduet og taster retur.

Fra : Storm

Dato : 28-05-06 18:22

Tak for forslagene til jer begge.

Steen Larsen <slykking.remove@this.gmail.com> wrote:

> [...]

Jeg får ikke rigtigt noget ud af det andet end følgende:

http://home19.inet.tele.dk/storms/terminal/rm_-rf.gif

Altså besked om at det er en mappe, intet bliver slettet.

> Ovenstående vil kun fjerne dem i øverste niveau. Jeg regner med at du
> gerne vil fjerne dem rekursivt?
> Prøv at gemme nedenstående i en fil som kaldes fjern_skjulte.sh i dit
> hjemmebibliotek.

Ja, jeg vil netop gerne havde slettet filerne i de underliggende mapper
- det er det du mener med rekursivt - ikke sandt?

Det gjorde jeg, og placerede den direkte i min hjemmappe, og den ser
sådan ud:

http://home19.inet.tele.dk/storms/terminal/fjern_skjulte.gif

Jeg har både prøvet med og uden break hvor jeg ser det i din post.

> [...]
> skrive ./fjern_skjulte.sh og taste et ordmellemrum hvorefter du trækker
> mappen ind i Terminal-vinduet og taster retur.

Det forsøgte jeg uden nogen effekt:

http://home19.inet.tele.dk/storms/terminal/chmod_755.gif

Filerne er ikke blevet slettet, så noget har jeg gjort forkert, kan I
hjælpe med hvad det kan være?

--
Venlig hilsen Nina Storm

Fra : Thorkil Olesen

Dato : 28-05-06 22:36

> [...]

> http://home19.inet.tele.dk/storms/terminal/chmod_755.gif
>
> Filerne er ikke blevet slettet, så noget har jeg gjort forkert, kan I

Steens forslag mangle en '-or' mellem de to '-name'.

Prøv først at gøre det manuelt.

Hop ind i den rigtige mappe:

cd /Users/nsj/Desktop/Master_CD

Lav først en liste over de filer, som skal slettes:

find . -name .DS_Store -or -name .erez

Hvis det ser rigtigt ud, kan du slette dem:

find . -name .DS_Store -or -name .erez -exec rm -f {} \;

(Pil op i Terminalen giver dig den sidste linje, som du let at brygge
videre på.)

Når det virker, så kan du jo altid lave det til et script, som Steen
foreslår.

--
Thorkil Olesen,
Hanstholm.

Fra : Storm

Dato : 29-05-06 17:38

Thorkil Olesen <slet.dette.thorkil.og.dette@pip.dknet.dk> wrote:

> Steens forslag mangle en '-or' mellem de to '-name'.
>
> Prøv først at gøre det manuelt.

Jeg prøvede alligevel at ændre scripttet til :

#!/bin/sh
SRC="$1"
find $1 -name .DS_Store -or -name .erez -exec rm -f {} \;
find $1 -name .erez -exec rm -f {} \;

og så fortsætte med Steens opskrift. Resultatet:

Ninas-Computer nsj$ chmod 755
fjern_skjulte.sh/Users/nsj/Desktop/Master_CD/
chmod: fjern_skjulte.sh/Users/nsj/Desktop/Master_CD/: Not a directory

> Hop ind i den rigtige mappe:
>
> cd /Users/nsj/Desktop/Master_CD
>
> Lav først en liste over de filer, som skal slettes:
>
> find . -name .DS_Store -or -name .erez

Det forsøgte jeg så, men fik som svar:

Ninas-Computer nsj$ /Users/nsj/Desktop/Master_CD/ find . -name
..DS_Store -or -name .erez
-bash: /Users/nsj/Desktop/Master_CD/: is a directory

Underligt at jeg i den første version får at vide at det _ikke_ er et
directory og i den anden får at vide at det _er_ et directory.

Tusind tak for hjælpen, nu vil jeg jo rigtigt gerne have det til at
virke.

--
Venlig hilsen Nina Storm

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 30-05-06 00:30

> [...]

> fjern_skjulte.sh/Users/nsj/Desktop/Master_CD/
> chmod: fjern_skjulte.sh/Users/nsj/Desktop/Master_CD/: Not a directory

nu blander du to trin sammen, det skal være:

chmod 755 fjern_skjulte.sh

chmod komandoen skal du blot køre på scriptet for at angive hvilke
rettigheder scriptet skal have. (755 = -rw-r--r--). Du bør osse sætte
x'e bitten så scriptet bliver eksekverbart, hvis det skal være
helt elegant.

når skal afvikle scriptet skal det være:

cd /sti_til_biblioteket_du_har_gemt_fjern_skjulte.sh_i

og for at eksekvere det:

fjern_skjulte.sh /sti_til_bibliotek_du_vil_slette_DSstore_i

Husk at angive mellemrum hvor vi placerer dem. Pas på mellemrum i
stinavne, de angives som "\ ", ikke som " ". Et mellemrum bruges til
at angive at der er tale om et nyt objekt i en shell komando (typisk
komando, paramter, kilde, destination osv.).

> Det forsøgte jeg så, men fik som svar:

> Ninas-Computer nsj$ /Users/nsj/Desktop/Master_CD/ find . -name
> .DS_Store -or -name .erez
> -bash: /Users/nsj/Desktop/Master_CD/: is a directory

Du bør gøre det således:

cd /Users/nsj/Desktop/Master_CD

og dernæst:

find . -name .DS_Store -or -name .erez

> Underligt at jeg i den første version får at vide at det _ikke_ er et
> directory og i den anden får at vide at det _er_ et directory.

/Users/nsj/Desktop/Master_CD er skam et directroy, du prøver at
eksekverer - det det kan man ikke.

Fra : Storm

Dato : 30-05-06 21:03

> [...]
> rettigheder scriptet skal have. (755 = -rw-r--r--). Du bør osse sætte
> x'e bitten så scriptet bliver eksekverbart, hvis det skal være

OK - jeg forstår nu, at jeg kun skal køre den een gang - har jeg så sat
x'e bitten?

> når skal afvikle scriptet skal det være:
>
> cd /sti_til_biblioteket_du_har_gemt_fjern_skjulte.sh_i
>
> og for at eksekvere det:
>
> fjern_skjulte.sh /sti_til_bibliotek_du_vil_slette_DSstore_i

Det forsøger jeg - der sker bare ikke noget.

> Du bør gøre det således:
>
> cd /Users/nsj/Desktop/Master_CD
>
> og dernæst:
>
> find . -name .DS_Store -or -name .erez

Huh - jeg har forsøgt og forsøgt. Problemet er vist også at .DS_store
altid er en fil og .erez altid er mapper med underliggende mappe og
filhiraki.

rm -f sletter vist kun filer og ikke mapper?

Ninas-Computer/Desktop/Master_CD nsj$ find . -name .erez -exec rm -f
{} \;
rm: ./Illuer/.erez: is a directory

Ninas-Computer/Desktop/Master_CD nsj$ find . -name .erez -exec rm -df
{} \;
rm: ./Illuer/.erez: Directory not empty

Nå - men så burde jeg jo være sluppet af med .DS_store filerne, og det
er jeg ikke.

> /Users/nsj/Desktop/Master_CD er skam et directroy, du prøver at
> eksekverer - det det kan man ikke.

Siger du faktisk her at man ikke kan slette et directory (...jo,
selvfølgelig må man kunne det - eller).

Tak fordi du/I gider prøve - jeg fortsætter - det er ikke livet om at
gøre men det ville være fedt at få det til at fungere.

Men hvordan er det nu - findes der ikke et lille værktøj der kan sige -
vis usynlige?

--
Venlig hilsen Nina Storm

Fra : Thorkil Olesen

Dato : 30-05-06 23:42

> OK - jeg forstår nu, at jeg kun skal køre den een gang - har jeg så sat
> x'e bitten?

Ja, det har du. 755 er rwxr-xr-x, dvs. kørbart for alle.

[...]

> Huh - jeg har forsøgt og forsøgt. Problemet er vist også at .DS_store
> altid er en fil og .erez altid er mapper med underliggende mappe og
> filhiraki.

OK. Den detalje er forbigået min opmærksomhed.

> rm -f sletter vist kun filer og ikke mapper?

Præcist. Du skal bruge rm -rf

Du bør så også tilføje en ekstra parameter -d til find for at slippe for
en dum fejltekst. (Hvorfor kan du selv læse med: man find)

Altså:

find -d . -name .DS_Store -or -name .erez -exec rm -rf {} \;

> Nå - men så burde jeg jo være sluppet af med .DS_store filerne, og det
> er jeg ikke.

Det er sikkert fordi, du ikke er omhyggelig med de små og store
bogstaver. Prøv at køre find-kommandoen uden den sidste del, der starter
med '-exec', for så får du en liste over de arkiver/mapper, den finder.

> Men hvordan er det nu - findes der ikke et lille værktøj der kan sige -
> vis usynlige?

ls -a

(Jeg sendte lige før et indlæg med stort set samme indhold som et
tidligere indlæg fra Morten. Det var min fejl. Det er problemet med en
off-line-læser, at man risikere at svare på noget, som allerede er
besvaret af en anden.)

--
Thorkil Olesen,
Hanstholm.

Fra : Thorkil Olesen

Dato : 30-05-06 22:59

> [...]

> #!/bin/sh
> SRC="$1"
> find $1 -name .DS_Store -or -name .erez -exec rm -f {} \;

Det er OK ud. (Den anden og fjerde linje er overflødig, men
uskadelig...)

> og så fortsætte med Steens opskrift. Resultatet:
>
> Ninas-Computer nsj$ chmod 755
> fjern_skjulte.sh/Users/nsj/Desktop/Master_CD/

Det skal være to linjer:

chmod 755 fjern_skjulte.sh
fjern_skjulte.sh /Users/nsj/Desktop/Master_CD/

Den første linje gør scriptet kørbart. Den skal kun udføres én gang, når
scriptet er oprettet. Den anden linje kører selve scriptet, og den skal
bruges hver gang, du skal slette filerne i et projekt. Bemærk
mellemrummene.

[Alternativ manuel metode:]

> Det forsøgte jeg så, men fik som svar:
>
> Ninas-Computer nsj$ /Users/nsj/Desktop/Master_CD/ find . -name
> .DS_Store -or -name .erez

Jamen du gør jo ikke, som jeg skriver.
Det er to linjer. den første starter med 'cd', og den anden starter med
'find'. (Det kunne også gøres på én linje, men nu vil jeg ikke forvirre
dig mere...)

> Tusind tak for hjælpen, nu vil jeg jo rigtigt gerne have det til at
> virke.

Ja, det forstås.

--
Thorkil Olesen,
Hanstholm.

Fra : Storm

Dato : 31-05-06 22:01

Thorkil Olesen <slet.dette.thorkil.og.dette@pip.dknet.dk> wrote:

> Det er OK ud. (Den anden og fjerde linje er overflødig, men
> uskadelig...)

Så slettede jeg dem, så der kun står:

#!/bin/sh
> [...]

> scriptet er oprettet. Den anden linje kører selve scriptet, og den skal
> bruges hver gang, du skal slette filerne i et projekt. Bemærk

Nu ser det sådan ud:

Ninas-Computer nsj$ ./fjern_skjulte.sh /Users/nsj/Desktop/Master_CD/

(og eksempler på de følgende linjer):

rm: ./Desktop/Master_CD/Rentegning/UK/.erez: Directory not empty
rm: ./Desktop/Master_CD/Rentegning/UK/LØSE/.erez/9437
Annual_p1-33_UK.indd/00001.tif: Permission denied

> [...]
> Det er to linjer. den første starter med 'cd', og den anden starter med
> 'find'. (Det kunne også gøres på én linje, men nu vil jeg ikke forvirre

Når jeg har omhyggeligt har gjort som du siger får jeg denne linje som
så lister de usynlige filer, der desværre ikke er slettet - f.eks:

Ninas-Computer/Desktop/Master_CD nsj$ find -d . -name .DS_Store -or
-name .erez
../.DS_Store
../Korrektur fra kunde/DK/DK fra FTP v3/.erez
osv.

Det ser ud som om jeg stadig ikke har rettigheder til at slette
..DS_Store filerne og .erez mapperne med underliggende mapper og filer.

Filnavnene har både åøæ og mellemrum, har det noget at sige.

Der kommer da respons i terminalen nu, den vil bare ikke slette det jeg
vil have slettet.
Hvis du/I stadig gider sparke videre... mest for udfordringens skyld

--
Venlig hilsen Nina Storm

Fra : Thorkil Olesen

Dato : 31-05-06 23:31

Storm <NinzenREMOVE@ofir.dk> wrote:

> Så slettede jeg dem, så der kun står:
>
> #!/bin/sh
> find -d . -name .DS_Store -or -name .erez -exec rm -rf {} \;

Du bør erstatte '.' (punktummet) med '$1', når du bruger det i et
script, sådan som Morten oprindeligt skrev..

(Forklaring: Inde i et script erstattes '$1' med det første argument på
kommandolinjen, '$2' med det andet argument på kommandolinje osv. I
Mortens script bliver '$1' f.eks. erstattet med
'/Users/nsj/desktop/Master_CD/', når du skriver det på kommandolinjen.

Punktummet er blot en genvej til den aktuelle mappe.)

> [...]
>
> Det ser ud som om jeg stadig ikke har rettigheder til at slette
> .DS_Store filerne og .erez mapperne med underliggende mapper og filer.

Ja, det ser sådan ud.

> Filnavnene har både åøæ og mellemrum, har det noget at sige.

Godt tænkt! Mellemrum kan være noget skidt, når man bruger find, men jeg
tror ikke, det er dit problem. Lad os prøve at kigge på tilladelserne:

ls -la /Users/nsj/Desktop/Master_CD

> Hvis du/I stadig gider sparke videre... mest for udfordringens skyld

Jo, jo, det er bestemt også en udfordring for mig

(Jeg tager på lang pinseferie, så jeg kan ikke fortsætte førend efter
pinsen.)

--
Thorkil Olesen,
Hanstholm.

Fra : Storm

Dato : 01-06-06 18:46

Thorkil Olesen <slet.dette.thorkil.og.dette@pip.dknet.dk> wrote:

Lad os prøve at kigge på tilladelserne:

> ls -la /Users/nsj/Desktop/Master_CD

Ninas-Computer nsj$ ls -la /Users/nsj/Desktop/Master_CD
total 24
drwxr-xr-x 11 nsj nsj 374 May 30 22:01 .
drwxrwxrwx 42 nsj nsj 1428 Jun 1 18:10 ..
-rw-r--r-- 1 nsj nsj 6148 May 30 22:01 .DS_Store
drwxr-xr-x 4 nsj nsj 136 May 30 21:58 Hel mappe fra lager
drwxr-xr-x 24 nsj nsj 816 May 31 22:10 Illuer
drwxrwxrwx 13 nsj nsj 442 May 30 21:58 Images
drwxrwxrwx 4 nsj nsj 136 May 30 21:58 Korrektur fra kunde
drwxrwxrwx 5 nsj nsj 170 May 30 21:58 PDF
-rwxrwxrwx 1 nsj nsj 580 Apr 5 17:48 Paginering.txt
drwxrwxrwx 6 nsj nsj 204 May 30 21:58 Rentegning
drwxrwxrwx 4 nsj nsj 136 May 31 22:10 Work_Interaktive_print

Morten skriver at rettighederne bør være (755 = -rw-r--r--) - det er de
jo da kun for filen .DS_Store.

Men jeg forstår ikke helt om det egentlig har betydning - det er jo
scriptet der tildeles rettigheder - filernes tilladelser er vel uden
betydning... medmindre...

Der er nu slettet i nogle mapper undervejs i mine forsøg, men specielt i
den næstsidste mappe "Rentegning" ligger der stadig 3-4 niveauer mapper
med filer under .erez

Tilladelserne her ser sådan ud:

Ninas-Computer nsj$ ls -la /Users/nsj/Desktop/Master_CD/Rentegning/DK/
total 154840
drwxrwxrwx 7 nsj nsj 238 May 30 21:58 .
drwxrwxrwx 6 nsj nsj 204 May 30 21:58 ..
drwxrwxrwx 5 nsj nsj 170 Apr 18 09:53 .erez
-rw-rw-rw- 1 nsj nsj 76726272 Apr 18 21:47
Aarsregnskab_p1-52_TOTAL_DK.indd
drwxrwxrwx 9 nsj nsj 306 Apr 10 14:03 L??SE
-rw-rw-rw- 1 nsj nsj 1327104 Apr 18 10:06 Print_pop-up.indd
-rw-rw-rw- 1 nsj nsj 974848 Apr 10 15:04 Untitled-3.indd

Her ser jeg ikke de rigtige rettigheder nogen steder.

> Jo, jo, det er bestemt også en udfordring for mig

Nogen dyrker sudoko - nu vil jeg bare ha' dette her til at virke.

> (Jeg tager på lang pinseferie, så jeg kan ikke fortsætte førend efter
> pinsen.)

Rigtig god ferie.

--
Venlig hilsen Nina Storm

Fra : Steen Larsen

Dato : 01-06-06 06:50

In article <1hg84dn.1i4lsa9qxpzpmN%NinzenREMOVE@ofir.dk>,
NinzenREMOVE@ofir.dk (Storm) wrote:

> (og eksempler på de følgende linjer):
>
> rm: ./Desktop/Master_CD/Rentegning/UK/.erez: Directory not empty
> rm: ./Desktop/Master_CD/Rentegning/UK/LØSE/.erez/9437
> Annual_p1-33_UK.indd/00001.tif: Permission denied

Undskyld jeg var vist lidt ukoncentreret. Scriptet skal indeholde en rm
-r:

#!/bin/sh
SRC="$1"
find $1 -name .DS_Store -name .erez -exec rm -r {} \;

Hvis ikke det lykkes kan du prøve med en sudo scriptnavn mappenavn.

Fra : Storm

Dato : 01-06-06 17:46

Steen Larsen <slykking.remove@this.gmail.com> wrote:

> #!/bin/sh
> SRC="$1"
> find $1 -name .DS_Store -name .erez -exec rm -r {} \;

Tusind tak skal du ha'
Nu ser mit script altså sådan ud:

#!/bin/sh
find $1 -name .DS_Store -or -name .erez -exec rm -r {} \;

og nu tror jeg der er kommunikation, jeg er bare i tvivl hvad jeg skal
gøre:

Jeg kører:

Ninas-Computer nsj$ ./fjern_skjulte.sh /Users/nsj/Desktop/Master_CD/

og får svar:

rm: /Users/nsj/Desktop/Master_CD//Korrektur fra kunde/DK/DK fra FTP
v3/.erez/9437 Årsregnskab_3 sider org_v3_060328.pdf: Permission denied
override r-xr-xr-x nsj/nsj for /Users/nsj/Desktop/Master_CD//Korrektur
fra kunde/DK/DK fra FTP v3/.erez? y

Ja - y'et er mit forsøg på at svare at den gerne må slette, men hvordan
siger man ja tak på terminalsk - jeg forsøgte at lede i "man" men vidste
ikke hvad jeg skulle lede efter. Når jeg siger y og taster retur er
svaret:

rm: /Users/nsj/Desktop/Master_CD//Korrektur fra kunde/DK/DK fra FTP
v3/.erez: Directory not empty

Jeg har på fornemmelsen at den er lige ved at være der.
- Som om den siger at jeg ikke umiddelbart har ret til at slette
mapperne, men om jeg vil give rettighederne og så endelig at jeg ikke
kan fordi mappen indeholder filer.

> Hvis ikke det lykkes kan du prøve med en sudo scriptnavn mappenavn.

Er det rettigheder - altså overadmin rettigheder jeg så tildeler mig
selv?

--
Venlig hilsen Nina Storm

Fra : Mogens Thyregod

Dato : 01-06-06 07:02

Storm <NinzenREMOVE@ofir.dk> wrote:

> Hvis du/I stadig gider sparke videre... mest for udfordringens skyld

I stedet for al det Terminator-snask burde du prøve om ikke File Buddy
kan klare ærterne.

<http://www.filebuddy.com>

Mogens Thyregod
www.mothsoft.dk¨
moth@mothsoft.dk

Fra : Storm

Dato : 01-06-06 18:55

Mogens Thyregod <moth@mothsoft.dk> wrote:

> I stedet for al det Terminator-snask burde du prøve om ikke File Buddy
> kan klare ærterne.
>
> <http://www.filebuddy.com>

Jo tak - det kan da godt være det bliver det jeg gør, det er bare
sjældent jeg/vi har brug for det - hvis det lige var akut og skulle
løses var det det jeg ville gøre. Det ser fint ud - det er noteret

--
Venlig hilsen Nina Storm