Hampre systemkrav for Windows Vista
Fra : Jesper

Dato : 26-05-06 11:48

Som det fremgår af denne artikel:

http://www.jp.dk/itogc/artikel:aid=3745686/

Så kræver Windows Vista følgende konfiguration:

Minimums-konfiguration:

Processor: 800 MHz
RAM: 512 MB
Grafikkort: DirectX9
Ledig harddiskplads: 15 GB

Anbefalet konfiguration:

Processor: 1 GHz, 32 eller 64 bit
RAM: 1 GB
Grafikkort: 128 MB (For at køre Aero)
Ledig harddiskplads: 15 GB

Aero er Vistas 3D grafik og den vil f.eks. MacBook slet ikke kunne vise.
--
Jesper
The saw is family!

Fra : Per Rønne

Dato : 26-05-06 11:56

> [...]
> Ledig harddiskplads: 15 GB
>
> Aero er Vistas 3D grafik og den vil f.eks. MacBook slet ikke kunne vise.

512 M RAM er da vist også et absolut minimum for overhovedet at kunne
køre MacOS X; minimum for en moderne maskine som MacBook eller Mac Mini
må vel være 1G?
--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk

Fra : Jesper

Dato : 26-05-06 12:11

Per Rønne <per@RQNNE.invalid> wrote:

> 512 M RAM er da vist også et absolut minimum for overhovedet at kunne
> køre MacOS X; minimum for en moderne maskine som MacBook eller Mac Mini
> må vel være 1G?

Du kan godt køre Tiger på mindre, men det vil gå ud over systemets
ydelse, Apple siger at 128 MB er minimum for at køre OS X præ-Tiger og
256 MB for at køre Tiger.

Erfaringsmæssigt ved jeg, at 512 MB kvæler systemet!
--
Jesper
The saw is family!

Fra : Per Rønne

Dato : 26-05-06 12:32

> Erfaringsmæssigt ved jeg, at 512 MB kvæler systemet!

Ja, jeg overvejer da at få en klods ekstra 512 M RAM til min G4/867, som
i dag kører med 640 M {de oprindelige 128 M + den klods på 512 M jeg
hurtigt fik fat på - der er nu en enkelt ubenyttet plads tilbage}.

Det er muligt at det vil forbedre ydelsen.
--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk

Fra : Erik Richard S¿rense~

Dato : 26-05-06 12:43

Jesper wrote:

> Du kan godt køre Tiger på mindre, men det vil gå ud over systemets
> ydelse, Apple siger at 128 MB er minimum for at køre OS X præ-Tiger og
> 256 MB for at køre Tiger.

Man kan godt køre med fx. Panther 10.3.x med mindre. - Jeg kender en fyr
i USA, der har kørt med 10.3.3 med sølle 96mb RAM på hans G4/450, men
han gik tilbage til OS 9.2.x pga. hans musikprogrammer. (han er under
uddannelse til 'sound engineer') - En anden, jeg kender kørte med 10.3.x
på en iBook 333mhz med 128mb RAM. Begge er dog enige om, at det ikke
just er det hurtigste system med så lidt RAM - især på iBook'en

> Erfaringsmæssigt ved jeg, at 512 MB kvæler systemet!

Øh, - hvad mener du egentlig med det? - Jeg har selv kørt både Panther
og Tiger på en B&W G3/900 med kun 512mb RAM, - det går skam udmærket...

mvh. Erik Richard

<kmldenmark_NOSP@M_stofanet.dk>

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 26-05-06 13:15

Erik Richard S¿rensen <NOSPAM@NOSPAM.dk> writes:

> Øh, - hvad mener du egentlig med det? - Jeg har selv kørt både Panther
> og Tiger på en B&W G3/900 med kun 512mb RAM, - det går skam udmærket...

Joh, men hvad laver du så på maskinerne?

Af en eller anden grund vil OS X gerne have rigtigt meget ram - mere
end hvad man normalt forventer af en Linux/BSD-dims.

http://bigfoot.com/~thunderbear

Fra : Per Rønne

Dato : 26-05-06 13:48

> Joh, men hvad laver du så på maskinerne?
>
> Af en eller anden grund vil OS X gerne have rigtigt meget ram - mere
> end hvad man normalt forventer af en Linux/BSD-dims.

Hvad mener du med »rigtigt meget RAM«? Er det markant bedre med 1152 M
end med 640?
--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 26-05-06 16:18

per@RQNNE.invalid (Per Rønne) writes:

> Hvad mener du med »rigtigt meget RAM«? Er det markant bedre med 1152 M
> end med 640?

Det afhænger fuldstændig af hvad du bruger systemet til.

Men i betragtning af at det kun er få år siden at Linux-systemer var
ekstravagante hvis de krævede mere end 32 Mb ram, og at fx Knoppix kan
køre acceptabelt fra CD-ROM med 128 Mb ram, er det da interessant at
OS X skal op på 256 eller 512 for at være til at holde ud.

Men som udgangspunkt skal man altid putte så meget RAM i en maskine
som man har råd til (eller vil ofre). Det er den mest effektive måde
at få mere ud af et system på.

Fra : Per Rønne

Dato : 26-05-06 17:12

> [...]
>
> Men som udgangspunkt skal man altid putte så meget RAM i en maskine
> som man har råd til (eller vil ofre). Det er den mest effektive måde

Det koster knap 600 at få sat ekstra 512 M RAM i maskinen.
--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 26-05-06 17:13

per@RQNNE.invalid (Per Rønne) writes:

> Det koster knap 600 at få sat ekstra 512 M RAM i maskinen.

Har du behovet? Så gør det :)

Fra : Per Rønne

Dato : 26-05-06 17:59

> Har du behovet? Så gør det :)

Det gør jeg sikkert også snart.
--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 26-05-06 19:22

> Det gør jeg sikkert også snart.

600kr for 512MB DDR ram? det lyder meget dyrt.

Fra : Mikkel Westh [2740]

Dato : 26-05-06 22:23

> 600kr for 512MB DDR ram? det lyder meget dyrt.

Er det ikke kun Dual G4, der bruger DDR?
Hvis den bruger SD er det jo ikke så mærkeligt, for de moduler er
temmeligt dyre ift. ydelse og alder, fordi udbuddet er så småt.

--
Mvh. Mikkel Westh
Ved direkte mail - fjern fælden.

Fra : Per Rønne

Dato : 27-05-06 03:04

Mikkel Westh [2740] <mikkelw@MUSEFAELDEgmail.com> wrote:

> Er det ikke kun Dual G4, der bruger DDR?
> Hvis den bruger SD er det jo ikke så mærkeligt, for de moduler er
> temmeligt dyre ift. ydelse og alder, fordi udbuddet er så småt.

Den bruger disse RAM-klodstyper:

<http://www.crucial.com/eu/store/listparts.asp?Mfr%2BProductline=Apple%2
BPower+Mac&mfr=Apple&tabid=AM&model=Power+Mac+G4+%28Single+867MHz%29&sub
mit=Go>

Man man kan tilsyneladende få dem for ned til 378 for en NoName-blok, og
452 for en Kingston.

<http://www.edbpriser.dk/Listproducts.asp?ID=37&Parent=&Sort=&Gallery=&P
roducent=0&Rating=0&Max=&Soegeord=&Direction925=2&Sorted925=133&Directio
n30614=2&Sorted30614=512&Equal20=154&Submit.x=19&Submit.y=9&Equal31279=&
Equal1372=&True28959=&Trueval28959=118452>
--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 27-05-06 09:46

> Er det ikke kun Dual G4, der bruger DDR?
> Hvis den bruger SD er det jo ikke så mærkeligt, for de moduler er
> temmeligt dyre ift. ydelse og alder, fordi udbuddet er så småt.

jeg kan ikke huske hvad Per har ud over duplex printeren.

Fra : Per Rønne

Dato : 27-05-06 10:52

> jeg kan ikke huske hvad Per har ud over duplex printeren.

G4/867 med 640 M RAM.

Plus øvrigt udstyr.
--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 26-05-06 17:58

> [...]

> køre acceptabelt fra CD-ROM med 128 Mb ram, er det da interessant at
> OS X skal op på 256 eller 512 for at være til at holde ud.

GUI... alle de dobbelt bufferede Tiff'er som udgør brugerfladen er
frygtelige.

En darwin kerne med X eller programmer afviklet i en konsol har slet
ikke samme behov for ram.

Fra : Per Rønne

Dato : 27-05-06 03:04

> En darwin kerne med X eller programmer afviklet i en konsol har slet
> ikke samme behov for ram.

Næh, min nye Linux-boks uden mulighed for at sætte skærm, tastatur eller
mus til klarer sig glimrende med 64 M. Synology diskstation 101g+.

<http://www.synology.com/enu/products/diskstation/index.php?page=overvie
w>
--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 27-05-06 08:54

per@RQNNE.invalid (Per Rønne) writes:

> Næh, min nye Linux-boks uden mulighed for at sætte skærm, tastatur eller
> mus til klarer sig glimrende med 64 M. Synology diskstation 101g+.

Det har min Linuxbox kunnet længe kun med 16 Mb RAM. Asus WL500G. :)

Og jeg har kørt Linux med X på en 8Mb maskine - det var tider.

Fra : Per Rønne

Dato : 27-05-06 09:32

> Det har min Linuxbox kunnet længe kun med 16 Mb RAM. Asus WL500G. :)
>
> Og jeg har kørt Linux med X på en 8Mb maskine - det var tider.

Da jeg skrev mit speciale fik jeg stillet en UNIX-maskine med X til
rådighed på 4M. Den var for sløv, men med 8M kunne man sagtens være to
brugere logget på samtidig. Den hed vist noget i retning af en 'Alpha',
men i disse dage er det 15 år siden jeg afleverede specialet i
'Generering af optimale klippemønstre' til Jakob Krarup på DIKU.
--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 26-05-06 13:58

Hej Thorbjørn

Thorbjørn Ravn Andersen wrote:

> Joh, men hvad laver du så på maskinerne?

Musik + blandet... Mange musikprogrammer vil gerne have omkring 2-300mb
RAM tildelt - alt afhængi af, hvor store filerne er. - Det samme vil
Filemaker faktisk også gerne. - Og kører man classic via X, så er det
endnu værre. Alene min OS 9.2.2 på den maskine brugte godt 100mb til
system, men OK, jeg plejer jo også at ændre en del ved systemets dele
rent RAM mæssigt... - Kort sagt, så har alle systemdele, der har RAM
resourcer fået 3-doblet deres RAM tildeling.

> Af en eller anden grund vil OS X gerne have rigtigt meget ram - mere
> end hvad man normalt forventer af en Linux/BSD-dims.

Tja, og des mere fysisk RAM, der er installeret, des mere bruger div.
programmer. Jeg har et lille værktøj, der kontinuerligt kan se, hvor
meget RAM - dels systemet, dels programmer og andre værktøjer bruger.
Her har jeg lagt mærke til, at, da jeg satte mere RAM i den her G4, blev
forbruget tilsvarende større, og div. swapfiler mindre. Så selvfølgelig
har det da en betydning med mængden af fysisk RAM. Jeg synes det
mærkedes tydeligst på min Pismo 500, da jeg gik fra 384mb til 640mb med
10.3.9. - Her går HD fx. langt mere på vågeblus end før...

Fra : Per Rønne

Dato : 26-05-06 14:19

> Her har jeg lagt mærke til, at, da jeg satte mere RAM i den her G4, blev
> forbruget tilsvarende større, og div. swapfiler mindre.

Jeg lægger lige mærke til at på min G4/867/640 ligger det virtuelle
lager nu på 5,76 G. Så mere RAM skan nu nok gøre en forskel ...
--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk

Fra : Henrik Münster

Dato : 26-05-06 21:17

On 2006-05-26 15:18:32 +0200, per@RQNNE.invalid (Per Rønne) said:

> Jeg lægger lige mærke til at på min G4/867/640 ligger det virtuelle
> lager nu på 5,76 G. Så mere RAM skan nu nok gøre en forskel ...

5,67 GB?(!) Jeg går i panik, hvis min når 2 GB. Jeg troede, jeg havde
for lidt RAM med 1 GB, men hvis andre ligger så meget højere, så er det
da ikke så galt.
--
Venlig hilsen
Henrik Münster

Fra : Per Rønne

Dato : 27-05-06 03:34

> 5,67 GB?(!)

5,76 ...

> Jeg går i panik, hvis min når 2 GB. Jeg troede, jeg havde for lidt RAM med
> 1 GB, men hvis andre ligger så meget højere, så er det da ikke så galt.

Jeg tror nok at jeg rimeligt hurtigt skal have de ekstra 512 M RAM i
maskinen.
--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk

Fra : Jesper

Dato : 26-05-06 13:21

Erik Richard S¿rensen <NOSPAM@NOSPAM.dk> wrote:

> [...]
>
> Øh, - hvad mener du egentlig med det? - Jeg har selv kørt både Panther
> og Tiger på en B&W G3/900 med kun 512mb RAM, - det går skam udmærket...

At da jeg købte min PowerMac Dual G5 2,5 GHz sidste år startede med 512
MB RAM. Da jeg satte 1 GB ekstra i gav det ydelsen et ordentligt skub!

Du kan sagtens køre med 512 MB, men så kvæler man systemet, du vil ikke
kunne udnytte systemet fuldt ud.

Og ja, jeg har booted en iMac med 32 MB RAM på en Panther CD, så alt kan
lade sig gøre.
--
Jesper
The saw is family!

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 26-05-06 14:13

Jesper wrote:

> At da jeg købte min PowerMac Dual G5 2,5 GHz sidste år startede med 512
> MB RAM. Da jeg satte 1 GB ekstra i gav det ydelsen et ordentligt skub!

OK, hvis du havde skrevet det straks, så ville jeg også have sagt, at
512mb er for lidt. G5 vil helst op på min. 1gb...

> Du kan sagtens køre med 512 MB, men så kvæler man systemet, du vil ikke
> kunne udnytte systemet fuldt ud.

Jeg tror, det vil være svært at kvæle den, men det kan da lade sig gøre,
men rent procesmæssigt, vil det gå en hel del langsommere, da den hele
tiden skal bruge større eller mindre swapfiler, og det sluger
processorkraft...

- I øvrigt er det lykkedes mig at 'kvæle' en G4/1,4ghz med 1,28gb
RAM. - Jeg ville simpelthen forsøge, hvor meget der kunne åbnes, før
det gik galt. - Jeg åbnede flg.:
-OS 9.2.2
-Adobe Photoshop 5.5 (under OS 9.x)
-Filemaker Pro 5.5 (OS 9.x)
-MSWord 2001 (OS 9)
-MSWord X 10.1
-InDesign CS
-Photoshop CS
-Filemaker 7
-Amadeus II
-Cubase 5.2VST (OS9)
-WaMCom X 1.3.1
-Opera 8
-Palm Desktop 4.1
-NisusWriter Express 2.1.3
-Abiword 2
-X11+Cenon+GIMPGraphics

Da jeg så åbnede Safari gik den ned...! - Jeg synes egentlig, det er ret
imponerende, hvad den kan klare med 1,28gb RAM...

> Og ja, jeg har booted en iMac med 32 MB RAM på en Panther CD, så alt kan
> lade sig gøre.

Det kan du også helt uden RAM installeret. CD'en booter altid i ROM'en...

mvh. Erik Rihcard

<kmldenmark_NOSP@M_stofanet.dk>

Fra : Frank E. N. Stein

Dato : 26-05-06 16:08

On Fri, 26 May 2006 15:12:55 +0200, Erik Richard Sørensen wrote:

> Det kan du også helt uden RAM installeret.

Prøv at pille RAM'en ud af maskinen og se hvad der sker når du prøver
at tænde den.

> CD'en booter altid i ROM'en...

Du mener altså at installationsprogrammet bruger ROM'en til
arbejdshukommelse?

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 26-05-06 16:21

"Frank E. N. Stein" <flatus@mail.is> writes:

> Du mener altså at installationsprogrammet bruger ROM'en til
> arbejdshukommelse?

Hvorfor tror du ellers det går så langsomt - det tager da TID at
skrive nye værdier i en ROM-kreds!

http://bigfoot.com/~thunderbear

Fra : Frank E. N. Stein

Dato : 26-05-06 17:04

On Fri, 26 May 2006 17:20:35 +0200, Thorbjørn Ravn Andersen wrote:

> Hvorfor tror du ellers det går så langsomt - det tager da TID at
> skrive nye værdier i en ROM-kreds!

Nåja, naturligvis - hvad tænkte jeg dog på.

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 26-05-06 19:21

Frank E. N. Stein <flatus@mail.is> wrote:

> Nåja, naturligvis - hvad tænkte jeg dog på.

og meget lang tid hvis ikke ROM'en er skrivbar.

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 26-05-06 20:59

Morten Reippuert Knudsen<spam@reippuert.dk> writes:

> og meget lang tid hvis ikke ROM'en er skrivbar.

Nu ikke så hurtig, hva :)

Hvorfor tror du det hedder en CD-ROM og ikke en CD-RAM. Det er da
naturligvis fordi den ikke kræver RAM men kun ROM.

http://bigfoot.com/~thunderbear

Fra : Frank E. N. Stein

Dato : 26-05-06 21:53

On Fri, 26 May 2006 21:58:57 +0200, Thorbjørn Ravn Andersen wrote:

> Nu ikke så hurtig, hva :)
>
> Hvorfor tror du det hedder en CD-ROM og ikke en CD-RAM. Det er da
> naturligvis fordi den ikke kræver RAM men kun ROM.

Hæh, er der ikke ved at være kogt boullibaise nok på den nu?

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 26-05-06 22:08

"Frank E. N. Stein" <flatus@mail.is> writes:

> Hæh, er der ikke ved at være kogt boullibaise nok på den nu?

Åbenbart, hvis du ikke kan finde på noget sjovt at skrive

Er der iøvrigt et OS 9 program der kan få harddisken til at spinne ned?

Fra : Frank E. N. Stein

Dato : 26-05-06 22:34

On Fri, 26 May 2006 23:07:41 +0200, Thorbjørn Ravn Andersen wrote:

> Åbenbart, hvis du ikke kan finde på noget sjovt at skrive

Det kniber lidt i dag må jeg indrømme.

> Er der iøvrigt et OS 9 program der kan få harddisken til at spinne ned?

Finder?
Mener da at jeg kan huske noget om et program der kunne det på kommando,
men om det kun var på bærbare er jeg ikke sikker på. Jeg brugte
etellerandet på min PB520 da jeg var til nogle eksamener med den for at
få batteriet til at holde lidt længere..

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 26-05-06 23:55

Hej Thorbjørn

Ja, kontrolpanelet 'Energibesparelse' -> 'Flere indstillinger'. Det
mindste interval er dog 30min..
Kontrolliniemodulet 'Energivalg' kan sætte HD på vågeblus efter ønske.
Klik på den og vælg 'Sæt harddisk på vågeblus nu'.
mvh. Erik Richard

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 27-05-06 09:44

> Åbenbart, hvis du ikke kan finde på noget sjovt at skrive

> Er der iøvrigt et OS 9 program der kan få harddisken til at spinne ned?

Der er i al fald en der duer emd IBM diske, jeg kan ikke huske hvad
den hedder. Kig på versiontracker

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 26-05-06 16:50

Frank E. N. Stein wrote:

> Prøv at pille RAM'en ud af maskinen og se hvad der sker når du prøver
> at tænde den.

Det har jeg skam prøvet flere gange... blank skærm...

> Du mener altså at installationsprogrammet bruger ROM'en til
> arbejdshukommelse?

Det skal retfærdigvis lige siges, at jeg ikke har prøvet med OS X - kun
med klasiske systemer. I de klassiske systemer ligger der en 'Boot
Enabler' og en 'Boot ROM', der gør, at du kan starte, men du kan ikke
installere noget som helst - kun starte op.

Fra : Frank E. N. Stein

Dato : 26-05-06 17:03

On Fri, 26 May 2006 17:50:12 +0200, Erik Richard Sørensen wrote:

> Det har jeg skam prøvet flere gange... blank skærm...

Nemlig, maskinen booter ikke. Det er svært at installere på noget der
ikke booter.

Men med blank skærm?

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 26-05-06 17:15

"Frank E. N. Stein" <flatus@mail.is> writes:

> Men med blank skærm?

Vinduespudsemiddel er en GOD ting :)

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 26-05-06 17:15

Frank E. N. Stein wrote:

> Nemlig, maskinen booter ikke. Det er svært at installere på noget der
> ikke booter.

Jo, når system CD'en sættes i, så booter den _med_ billede, men kun i
absolut laveste opløsning 640x480...

> Men med blank skærm?

Nej, med billede...

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 26-05-06 16:20

Erik Richard Sørensen <NOSPAM@NOSPAM.dk> writes:

> Det kan du også helt uden RAM installeret. CD'en booter altid i
> ROM'en...

Erik, det er de færreste maskiner der virker særlig godt uden RAM :)

http://bigfoot.com/~thunderbear

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 26-05-06 16:54

Hej Thorbjørn

Det er så en hel anden snak. - Jeg nævnte blot, at det er muligt at
boote fra en system CD, - og som jeg lige har svaret 'Frankenstein'
(junior eller senior?), så har jeg ikke prøvet med OS X kun med
klassiske systemer...

mvh. Erik Richard

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 26-05-06 17:54

Erik Richard Sørensen <NOSPAM@nospam.dk> wrote:
> [...]

> boote fra en system CD, - og som jeg lige har svaret 'Frankenstein'
> (junior eller senior?), så har jeg ikke prøvet med OS X kun med

Du skal stadig have ram for at kunne boote, mon ikke du husker tilbage
til gammel tid (evt de Plus'er der kunne boote /fra/ _ROM_ frem for
floppy eller HD) og mon ikke maskinen trods alt havde onboard RAM?

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 26-05-06 17:52

> [...]

> Da jeg så åbnede Safari gik den ned...! - Jeg synes egentlig, det er ret
> imponerende, hvad den kan klare med 1,28gb RAM...

Der må været noget galt med din hardware eller din installation. Du
bør ikke få en kerne panik blot pga. af du starter ovenstående
programmer i ét stræk.

> Det kan du også helt uden RAM installeret. CD'en booter altid i ROM'en...

nej.

Fra : Henrik Münster

Dato : 28-05-06 22:09

On 2006-05-26 18:51:57 +0200, Morten Reippuert Knudsen<spam@reippuert.dk> said:

> Der må været noget galt med din hardware eller din installation. Du
> bør ikke få en kerne panik blot pga. af du starter ovenstående
> programmer i ét stræk.

Næh. Nu har jeg for forsøgets skyld åbnet 31 programmer. Jeg har måske
ikke de helt tunge grafikprogrammer og den slags, men Google Earh kan
vel godt trække tænder ud, og visse iWork- og iLife-programmer er vel
heller ikke helt små. Jeg har lavet backup, synkroniseret til ekstern
harddisk, downloadet en ny version af Google Earth og flere små
widgets. Der var naturligvis en del køren rundt på harddisken, når jeg
skiftede program, med dertil hørende forsinkelser, men der var ikke
noget, der gik ned, og det bør der vel heller ikke være. Min swap-fil
nåede helt op på 3 GB.
--
Venlig hilsen
Henrik Münster

Fra : Jesper

Dato : 26-05-06 18:17

> [...]
>
> Da jeg så åbnede Safari gik den ned...! - Jeg synes egentlig, det er ret
> imponerende, hvad den kan klare med 1,28gb RAM...

Du kan åbne næsten ligesåmeget som du har lyst til , men du vil iagtage
at OS X går langsommere og langsommere når den hele tiden skal swappe!

> Det kan du også helt uden RAM installeret. CD'en booter altid i ROM'en...
>
> mvh. Erik Rihcard

En ROM boot har ikke rigtigt noget at gøre med CD boot. CD'en booter
naturligvis op i RAM. At du så kan boote i ROM og lave ingenting, det er
så en anden sag!
--
Jesper
The saw is family!

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 26-05-06 17:49

> Man kan godt køre med fx. Panther 10.3.x med mindre. - Jeg kender en fyr
> i USA, der har kørt med 10.3.3 med sølle 96mb RAM på hans G4/450, men
> han gik tilbage til OS 9.2.x pga. hans musikprogrammer.

formegenlig også pga. performance, min korte erfaring med 96MB ram og
10.2x var at det tog adskillige timer for en G3 blot at boote
installations CD'en med så lidt ram.

Fra : Frank E. N. Stein

Dato : 26-05-06 12:23

On Fri, 26 May 2006 12:47:53 +0200, Jesper wrote:

> Som det fremgår af denne artikel:
>
> http://www.jp.dk/itogc/artikel:aid=3745686/
>
> Så kræver Windows Vista følgende konfiguration:

> [...]

Hvordan får du det til hampre systemkrav?

Fra : Jesper

Dato : 26-05-06 13:21

Frank E. N. Stein <flatus@mail.is> wrote:

> Hvordan får du det til hampre systemkrav?

15 GB harddiskplads, 128 MB grafikkort, det synes jeg er i overkanten.
En spritny MacBook kan ikke leve op til grafikkortskravet og systemet
spiser 1/4 af den harddisk den er født med.
--
Jesper
The saw is family!

Fra : Frank E. N. Stein

Dato : 26-05-06 16:05

On Fri, 26 May 2006 14:21:09 +0200, Jesper wrote:

> 15 GB harddiskplads, 128 MB grafikkort, det synes jeg er i overkanten.
> En spritny MacBook kan ikke leve op til grafikkortskravet og systemet
> spiser 1/4 af den harddisk den er født med.

Nej, det gør systemet helt sikkert ikke - det er den plads der skal være
ledig under installationen. Med hensyn til grafikkortet, så er det muligt
at køre Vista uden Aero (der kommer oven i købet til at findes en
version uden Aero).
Med hensyn til hvad en MacBook kan og ikke kan, så producerer Apple deres
PC'ere til OS X' krav, det kan man næppe klandre Microsoft for.

Fra : Jesper

Dato : 26-05-06 18:17

> [...]

> Med hensyn til hvad en MacBook kan og ikke kan, så producerer Apple deres
> PC'ere til OS X' krav, det kan man næppe klandre Microsoft for.

Skal Tiger bruge 15 GB harddiskplads under installation? Næppe!
Vista uden Aero? Javel, OSX kan også virke uden Extreme Quartz. Blot
leverer OS X Quartz allerede ved 64 MB RAM på Grafikkortet.
--
Jesper
The saw is family!

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 26-05-06 19:20

> Skal Tiger bruge 15 GB harddiskplads under installation? Næppe!
> Vista uden Aero? Javel, OSX kan også virke uden Extreme Quartz. Blot
> leverer OS X Quartz allerede ved 64 MB RAM på Grafikkortet.

Quarts Extreme kan slet ikke sammelignes med Aero.

Quartz2D/CoreImage/CoreVideo kan... men Aqua brugerfkladen bliver
stadig ikke et skalerbart GUI selv om den afvikles på Quartz2D

Brugerfladen i Aero bliver ægte skalerbar.

Fra : Jesper

Dato : 26-05-06 20:28

> [...]
> stadig ikke et skalerbart GUI selv om den afvikles på Quartz2D
>
> Brugerfladen i Aero bliver ægte skalerbar.

Mer' øjenlir!
--
Jesper
The saw is family!

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 26-05-06 23:23

> Mer' øjenlir!

ikke nødvendigvis. Det er faktisk en vældig god ide.

Fra : Henrik Münster

Dato : 28-05-06 22:13

On 2006-05-27 00:23:16 +0200, Morten Reippuert Knudsen<spam@reippuert.dk> said:

> ikke nødvendigvis. Det er faktisk en vældig god ide.

Det har du faktisk ret i. Det vil være utroligt smart og meget
anvendeligt. Det er noget, man virkelig har savnet, når ældre
familiemedlemmer klager over, at alting står så småt. Den sædvanlige
undskyldning med, at man kan zoome i tekstdokumenter eller ændre
skriftstørrelse duer ikke. Det er alt for bøvlet i praksis.
--
Venlig hilsen
Henrik Münster

Fra : Niels Jørgen Kruse

Dato : 26-05-06 20:52

> [...]
> stadig ikke et skalerbart GUI selv om den afvikles på Quartz2D
>
> Brugerfladen i Aero bliver ægte skalerbar.

Det rygtes at det samme er tilfældet i Leopard. Så får vi se om
systemkravene får et tilsvarende spark opad.

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 26-05-06 23:23

Niels Jørgen Kruse <nospam@ab-katrinedal.dk> wrote:

> Det rygtes at det samme er tilfældet i Leopard.

Det vil overraske mig hvs Apple skifter til en vector basseret
brugerflade. Ved du noget?

Fra : Niels Jørgen Kruse

Dato : 27-05-06 08:58

Start her <http://arstechnica.com/staff/fatbits.ars/2006/4/23/3720>

Fra : Frank E. N. Stein

Dato : 26-05-06 21:50

On Fri, 26 May 2006 19:17:15 +0200, Jesper wrote:

> Skal Tiger bruge 15 GB harddiskplads under installation? Næppe!

Næh, og hvad så? Tiger skal ikke tage hensyn til 1/10 af de
hardware-muligheder som Vista skal. Under alle omstændigheder er 15Gb
ikke noget hampert krav i dag. Har man ikke pladsen til de 15Gb, kan man
lave sig en unattended install.

> Vista uden Aero? Javel, OSX kan også virke uden Extreme Quartz. Blot
> leverer OS X Quartz allerede ved 64 MB RAM på Grafikkortet.

Forskellige teknologier, forskellige muligheder, forskellige tidspunker
for udviklingen af teknologierne. Da Quartz kom på markedet var der
rigtigt mange Mac'er der ikke kunne køre det.

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 26-05-06 17:44

> Som det fremgår af denne artikel:

> http://www.jp.dk/itogc/artikel:aid=3745686/

> Så kræver Windows Vista følgende konfiguration:

> [...]

det er vi da næsten osse henne for en brugbar Mac OS X oplevelse. Ok
DX7 er tilstrækkeligt, men for at kunne udnytte eks. CoreImage mm. og
dermed afvilke eks Apparture skal man have et DX9 kort med 64MB ram og
ikke mindre end 1,8GHz G5. Eks kan en 1,6Ghz G5 slet ikke få lov til
at starte Apparture, uanset hvilket grafikort den måtte have.

> Anbefalet konfiguration:

> Processor: 1 GHz, 32 eller 64 bit
> RAM: 1 GB
> Grafikkort: 128 MB (For at køre Aero)
> Ledig harddiskplads: 15 GB

bortset fra at man /kan/ klare sig med 32MB ram på grafikkortet og et
DX8 grafikkort vil jeg også mene at vi er derhenne mht. anbefalet
konfiguration til Mac OS X.

> Aero er Vistas 3D grafik og den vil f.eks. MacBook slet ikke kunne vise.

Apple programmer som Apparture kan slet ikke køre på eks en 1,6GHz G5
- og anbefalet grafiikkort er X800, X850, X1600, GF6800 og GF7800.
Selv GF6600 er ikke hurtigt nok.

Fra : Jesper

Dato : 26-05-06 18:17

> [...]
> ikke mindre end 1,8GHz G5. Eks kan en 1,6Ghz G5 slet ikke få lov til
> at starte Apparture, uanset hvilket grafikort den måtte have.

Appature er i særklasse et dårligt programmeret program. Det må selv
Apple indrømme. Men hvad har det med operativsystemskrav at gøre?

> bortset fra at man /kan/ klare sig med 32MB ram på grafikkortet og et
> DX8 grafikkort vil jeg også mene at vi er derhenne mht. anbefalet
> konfiguration til Mac OS X.

OS X kan sagtens klare sig med 64 MB RAM på grafikkortet. OSX har aldrig
krævet 15 GB ledig harddiskplads for at kunne installeres.

> Apple programmer som Apparture kan slet ikke køre på eks en 1,6GHz G5
> - og anbefalet grafiikkort er X800, X850, X1600, GF6800 og GF7800.
> Selv GF6600 er ikke hurtigt nok.

Jvf. det jeg skrev om dårlig programmering.
--
Jesper
The saw is family!

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 26-05-06 19:15

> Appature er i særklasse et dårligt programmeret program. Det må selv
> Apple indrømme. Men hvad har det med operativsystemskrav at gøre?

CoreImage, som er en OS teknologi. Apparture's programering har næppe
noget at gøre med Appartures hardwarekrav.

Iøvrigt skulle v 1.1 vist være skruet ganske godt sammen. i v.1.0 var
det ikke osm sådan programmet der var noget galt med, det var måden
programmet håndterede RAW.

> OS X kan sagtens klare sig med 64 MB RAM på grafikkortet. OSX har aldrig
> krævet 15 GB ledig harddiskplads for at kunne installeres.

Jeg vil tro at Vista osse lader sig installaere med mindre plads på
disken. Har du nogen ide om hvad Mac OS X med alle sprog, skrifter,
priter drivere, iwork, ilife og xcodde fylder?

Vista kan osse klare sig med mindre på grafikortet men så kan du bare
ikke bruge "Aero"

> Jvf. det jeg skrev om dårlig programmering.

Det har ikke noget at gøre med programering, men derimod om teknologi:
CoreImage og tålelig performance..

Fra : Jesper

Dato : 26-05-06 20:28

> CoreImage, som er en OS teknologi. Apparture's programering har næppe
> noget at gøre med Appartures hardwarekrav.

Du mener altså at det er CoreImages skyld? Kan du nævne andre programmer
der benytter sig af CoreImage som har så blodige systemkrav?

> Iøvrigt skulle v 1.1 vist være skruet ganske godt sammen. i v.1.0 var
> det ikke osm sådan programmet der var noget galt med, det var måden
> programmet håndterede RAW.

Måske har jeg hørt forkert. Men svjv er der stadig store problemer som
først vil blive rettet med 2.0 (hvis vi er heldige!).

> Jeg vil tro at Vista osse lader sig installaere med mindre plads på
> disken. Har du nogen ide om hvad Mac OS X med alle sprog, skrifter,
> priter drivere, iwork, ilife og xcodde fylder?

Jeg er 100% overbevist om at det kan lade sig gøre at installere på 6 GB
HD ( Har prøvet!).

> Vista kan osse klare sig med mindre på grafikortet men så kan du bare
> ikke bruge "Aero"

Javel, men dobbelt så meget grafikram som OSX skal bruge for at køre
Extreme Quartz!

> Det har ikke noget at gøre med programering, men derimod om teknologi:
> CoreImage og tålelig performance..

Muligvis, kender bare ikke andre programmer med CI teknologi med de
systemkrav.
--
Jesper
The saw is family!

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 26-05-06 23:21

> Du mener altså at det er CoreImages skyld?

Ja, jeg er tæt på "ikke at mene"

mht CPU kravet er eks 1,8GHz G5 det et kunstigt krav. Noget som Apple
i vid udstrækning anvender.

> Kan du nævne andre programmer
> der benytter sig af CoreImage som har så blodige systemkrav?

De programmer forsøger ikke at bruge CoreImage i samme omfang. Motion
kunne være en kandidat.

> Måske har jeg hørt forkert. Men svjv er der stadig store problemer som
> først vil blive rettet med 2.0 (hvis vi er heldige!).

jeg tror du kigger for meget på rygtesiderne. Læs evt Arstechnica's
glimrende artikkel om v.1 og v.1.1.1. I version 1.0 var problemet RAW
håndteringen som var elendig, den er rimelig i 1.11. Resten af
programmet er slet ikke så ringe.

> Jeg er 100% overbevist om at det kan lade sig gøre at installere på 6 GB
> HD ( Har prøvet!).

Ikke med xCode, alle sprog, printerdrivere, iWork og iLife. Derudover
skal man osse have plads til tmp filer, cache og swap - og iøvrigt
unlade at fylde disken til bristepunktet.

> Javel, men dobbelt så meget grafikram som OSX skal bruge for at køre
> Extreme Quartz!

QuartzExtreme kan ikke sammenlignes med Aero. Q2D+CoreImage+CoreVideo kan.

> Muligvis, kender bare ikke andre programmer med CI teknologi med de
> systemkrav.

Motion... CoreImage, CoreVideo er Q2D ca det samme.

Fra : Peter Jespersen

Dato : 01-06-06 15:56

On Fri, 26 May 2006 18:44:07 +0200, Morten Reippuert Knudsen wrote:

<snip>

> [...]
>ikke mindre end 1,8GHz G5. Eks kan en 1,6Ghz G5 slet ikke få lov til
>at starte Apparture, uanset hvilket grafikort den måtte have.

Spøjst - lige nu lyder du næsten som en std Windows Brian - hvor tonen er
noget i retning af : Jamen spillene har jo idag næsten samme krav og så
gør det jo ikke noget at OS'et også har, det kommer jo først om et halvt
år - man kan jo bare opgradere (Den sidste er jo en gammelkendt Windows
klassiker og løsningen på alle problemer).

Det er hampre krav og fuldstændigt latterligt, jeg kunne bedre forstå det
hvis SUN's Looking Glass havde de krav (Da det jo er en Java-baseret 3D
desktop, der lægges ovenpå det normale OS) - men aero er skræddersyet og
specialoptimeret til det underlæggende system (Ok, jeg tager delen med
specialoptimering i mig igen).

Live long and prosper...
Peter Jespersen, member of Team OS/2 Denmark, Linux User #148303
flywheel@illogical.dk
http://www.illogical.dk
Windows: The Gates of hell.

Fra : Thomas Bjorn Anderse~

Dato : 28-05-06 08:58

> [...]

> til gammel tid (evt de Plus'er der kunne boote /fra/ _ROM_ frem for
> floppy eller HD) og mon ikke maskinen trods alt havde onboard RAM?

Ahhh, Command-Option-o-x på en MacClassic, og vupti - System
6.0.4US. Classic'en havde jo 1MB svejst fast på bundkortet, så der
kunne selv ikke Erik fjerne al ram'en.

Classic'en er da vist i øvrigt den eneste maskine med indbygget
bootrom? Svjh kan alle maskiner med PCI maskiner netbootes (god
fornøjelse med at hacke løs i OF på en 7200...).

--
Thomas Bjorn Andersen
+++ATH

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 28-05-06 09:57

Thomas Bjorn Andersen <tbamacnewsNOSPAM200508@gen-v.net> wrote:

> [...]

> bootrom? Svjh kan alle maskiner med PCI maskiner netbootes (god
> fornøjelse med at hacke løs i OF på en 7200...).

Er det ikke kun rom-i-ram maskinerne der kan netboote?

Fra : N/A

Dato : 28-05-06 23:23

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 28-05-06 23:05

> [...]

> Nej, jeg tænker ikke på de små gamle maskiner. Dem véd jeg godt havde
> onboard RAM. - Jeg tænker fx. på både forskellige LC, Performas PowerMac
> 6100 og min egne gamle PB 165 og PM 7200... - Jeg _har_ bootet en
> 6100/60 uden RAM på en diskette, da der var problemer med at boote den,
> så vi fjernede alle RAM kredsene for at se, om det var ROM'en, der var
> problemer med, men da den bootede fint, gik vi alle RAM igennem 2 og 2,
> en 6100 skal have parret RAM. Det viste sig at være så enkelt, som at
> RAM'en var monteret i forkert rækkefølge...

Du har helt sikkert ikke bootet en maskine der ikke har RAM. Du har
muligvis tændt for den, men du har ikke indlæst et operativ system.

> Det vil jeg også gerne kunne. - En 7200 har _ikke_ OF men en 4mb
> ROM, som er chip-baseret som alle andre PowerMac.

PM7200 har skam OF, prøv at holde ævle+alt+O+F nede under boot hvis du
skulle komme i nærheden af en.

Du blander OF og ROM-i-RAM sammen.

Fra : Per Rønne

Dato : 29-05-06 04:01

> [...]
> alle RAM igennem 2 og 2, en 6100 skal have parret RAM. Det viste sig at
> være så enkelt, som at RAM'en var monteret i forkert rækkefølge...

Jeg har en 6100/60, som jeg ganske vist stort set aldrig bruger. Den har
plads til 2 RAM-blokke, som ligger i samme bank {på min 2 RAM-blokke à
32 M + de indbyggede 8 M hvilket giver 72 M} - og det kan jeg ganske
simpelt ikke få til at stemme med det du skriver.
--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 29-05-06 17:53

Hej Per

Per Rønne wrote:

> Jeg har en 6100/60, som jeg ganske vist stort set aldrig bruger. Den har
> plads til 2 RAM-blokke, som ligger i samme bank {på min 2 RAM-blokke à
> 32 M + de indbyggede 8 M hvilket giver 72 M}

Der er 2 forskellige versioner af en 6100/60. Den ene har 2x4mb på de to
slots, der sidder fastmonteret på bundkortet, den hedder 6100/60/EUR.
Den anden har også 2x4mb på bundkort, - den model hedder 6100/60/US. US
modellens 'onboard RAM er udskiftelig. Soklerne på bundkortet kan tage
2mb, 4mb og 8mb moduler, så den max. kan have 80mb RAM.

US modellen har en 115-240v autoswitch strømforsyning, mens EUR modellen
har en 115-230v switchable strømforsyning, hvor man selv skal vælge
spænding.

De fleste 6100, der kom til Danmark er EUR modeller, men der er en del
US 6100/60, 6100/66, 6115/66, 6100/66AV og 6150/66 - især fra slutningen
af 1991 og beg. af 1992.

Grunden hertil var, at Apple Ireland ikke kunne levere nok 6100, så der
kom en sending direkte fra USA til Danmark til fordeling i Danmark og
Sverige.

> - og det kan jeg ganske simpelt ikke få til at stemme med det du
> skriver.

Det er måske her, misforståelsen opstår...

Fra : Per Rønne

Dato : 29-05-06 18:32

> [...]
> Sverige.

> Det er måske her, misforståelsen opstår...

Min har altså 8M fastmonteret og 2*32 M yderligere, hvilket giver 72M.
Da jeg har haft den pågældende maskine i efterhånden 12 år, må jeg vel
vide det ...
--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk

Fra : Jacob

Dato : 29-05-06 21:18

In article <447b26e1$0$12109$ba624c82@nntp02.dk.telia.net>,

> De fleste 6100, der kom til Danmark er EUR modeller, men der er en del
> US 6100/60, 6100/66, 6115/66, 6100/66AV og 6150/66 - især fra slutningen
> af 1991 og beg. af 1992.

Prøv med en tidsperiode fra foråret 1994 til begyndelsen af 1995, hvis
du vil sælge Piltdown-manden :)

Mvh
jacob

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 29-05-06 23:56

Det kunne ikke skyldes at du tager fejl? Det du skriver lyder ærlig
talt som en sørøver histortie.

> Det er måske her, misforståelsen opstår...

Det ændrer stadig ikke på at det ikke kan lade sig gøre at indlæse et
OS uden RAM.

Fra : Thomas Bjorn Anderse~

Dato : 28-05-06 09:02

Henrik Münster <henrik@muenster.dk> writes:

> 5,67 GB?(!) Jeg går i panik, hvis min når 2 GB. Jeg troede, jeg havde
> for lidt RAM med 1 GB, men hvis andre ligger så meget højere, så er det
> da ikke så galt.

Hvis du sover bedre om natten, så mener jeg, at min iMac Core Duo (1GB
fysisk ram) ligger omkring 7-9GB swap. Svjh har det meget at gøre med,
hvor mange og hvor store vinduer, du har åbne.

--
Thomas Bjorn Andersen
+++ATH

Fra : Thomas Bjorn Anderse~

Dato : 28-05-06 10:12

> Er det ikke kun rom-i-ram maskinerne der kan netboote?

Nej, jeg er ret overbevist om, at samtlige maskiner med OpenFirmware
(dvs. PCI maskiner) kan. Det var sådan man installerede Linux tilbage
i slutningen af 90'erne. Med new-world maskinerne kan du nøjes med at
holde 'n' nede under opstart (eller måske er den en anden kombination,
men det er hvert fald nemt).

--
Thomas Bjorn Andersen
+++ATH

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 28-05-06 16:50

> [...]

> Nej, jeg er ret overbevist om, at samtlige maskiner med OpenFirmware
> (dvs. PCI maskiner) kan. Det var sådan man installerede Linux tilbage

hvilken protol brugtes der?

(jeg kan huske at der var problmer med at få old world mac'erne til
at boote fra harddisk - de bootede fint fra floppy eller CD rom)

> Med new-world maskinerne kan du nøjes med at
> holde 'n' nede under opstart (eller måske er den en anden kombination,
> men det er hvert fald nemt).

det er N

Fra : Thomas Bjorn Anderse~

Dato : 28-05-06 21:36

> [...]

> 6100/60 uden RAM på en diskette, da der var problemer med at boote den,
> så vi fjernede alle RAM kredsene for at se, om det var ROM'en, der var

Hvor bliver software så loaded hen til? Du er med på, at 6100'eren har
8MB ram på bundkortet, ikke? Dem kan du ikke fjerne.

> Det vil jeg også gerne kunne. - En 7200 har _ikke_ OF men en 4mb
> ROM, som er chip-baseret som alle andre PowerMac. Jeg var jo så uheldig

Lad nu være, Erik. 7200 har openfirmware ligesom alle andre PCI
macs. Find en 7200 og hold command-option-o-f nede under opstart. Husk
at sætte et serielt kabel i dyret, 7200'eren var den eneste maskine
uden videodriver i OF.

--
Thomas Bjorn Andersen
+++ATH

Fra : N/A

Dato : 28-05-06 23:23

Fra : Per Rønne

Dato : 29-05-06 04:01

> Hvis du med 'software' mener det, der ligger på boot-disketten, så
> loades det i den 4mb ROM, der er på en 6100.

Er du klar over at ROM står for Read Only Memory?
--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 29-05-06 17:39

Hej Per

Ja, selvfølgelig.
mvh. Erik Richard

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 30-05-06 00:00

> Hvis du med 'software' mener det, der ligger på boot-disketten, så
> loades det i den 4mb ROM, der er på en 6100.

Det kan ikke lade sig gøre.

> Det er altså ikke rigtig. Jeg _har_ prøvet det. Du tænker formentlig på
> enten en 7215/7220 eller en 7250. Det er nemlig slet ikke samme
> bundkort. Jeg har også prøvet det på en 9500/200, - den kan heller ikke
> boote i OF,..

Jo, begge har OF og begge kan selvfølgelig boote OF. Tager du ikke
fejl af OF og OF's grafikse bootmanager som findes på nyere maskiner?

Fra : Thomas Bjorn Anderse~

Dato : 28-05-06 22:41

> hvilken protol brugtes der?

Standard IP. Jeg mener at man hentede en kerne i COFF via TFTP
(dvs. UDP/IP). Hvis du er meget interesseret, kan du prøve at grave
installationsvejledningerne til linux-ppc frem. Du skal tilbage til
den allerførste udgave (1998?).

--
Thomas Bjorn Andersen
+++ATH

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 28-05-06 23:24

Thomas Bjorn Andersen <tbamacnewsNOSPAM200508@gen-v.net> writes:

> Standard IP. Jeg mener at man hentede en kerne i COFF via TFTP
> (dvs. UDP/IP).

Det lyder som standardmåden at lave netboot på. I dag er det nok i
ELF-format.

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 30-05-06 00:07

> [...]

> (dvs. UDP/IP). Hvis du er meget interesseret, kan du prøve at grave
> installationsvejledningerne til linux-ppc frem. Du skal tilbage til

Fik ikke formuleret mig helt præcist. Jeg mente om den fandt tftp'en
via en form for broadcasting (via eks bootp eller dhcp) eller om det
hele forgik manuelt. I givet fald forklarer det hvorfor kun RAM-i-ROM
mac'erne dutter på Apples netbootserver.

Fra : Thomas Bjorn Anderse~

Dato : 28-05-06 22:51

Erik Richard Sørensen <NOSPAM@NOSPAM.dk> writes:

> Hej Thomas

> Hvis du med 'software' mener det, der ligger på boot-disketten, så
> loades det i den 4mb ROM, der er på en 6100.

Ked af det, men ROM=Read-Only-Memory.

> Ja, men de er ikke loddet på, - de sidder faktisk i 2 sokler, hvor de
> blot kan hives op og faktisk erstattes med 2x16mb 72-pins SIMM istedet
> for. Den 6100/66Server, jeg selv havde, havde 4x16mb moduler og ikke
> spor andet. - Ellers skulle den jo reg. 72mb RAM...

Se f.eks. http://www.apple-history.com/?page=gallery&model=6100 eller
http://www.everymac.com/systems/apple/powermac/stats/powermac_6100_60.html

6100 har 8MB onboard ram.

> [...]
> enten en 7215/7220 eller en 7250. Det er nemlig slet ikke samme
> bundkort. Jeg har også prøvet det på en 9500/200, - den kan heller ikke

Nej, jeg ved hvad jeg snakker om. Jeg var så dum at købe en 7200/90
til 25.000 i 1995. Jeg har brugt meget tid på at få linux til at køre
på den. Hvis du læser lidt om PCI kort til Mac (eks. via Apple's
developer dokument "Designing PCI cards and Drivers for Power
Macintosh Computers"), så vil du se, at PCI på en Mac kræver
eksistensen af Open Firmware. Tag et kig på
http://developer.apple.com/documentation/Hardware/DeviceManagers/pci_srvcs/pci_cards_drivers/index.html,
så tager vi diskussionen derfra.

--
Thomas Bjorn Andersen
+++ATH

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 28-05-06 23:23

Thomas Bjorn Andersen <tbamacnewsNOSPAM200508@gen-v.net> writes:

> Nej, jeg ved hvad jeg snakker om.

Hov hov, ikke lave den slags snydetricks som at læse på lektien.

Iøvrigt kan det siges at Dapper Ubuntuen kører rigtigt godt på iMac'en
- mange af de små irritationsmomenter der har været tidligere, kører
ok nu.

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 30-05-06 00:02

> [...]

> Macintosh Computers"), så vil du se, at PCI på en Mac kræver
> eksistensen af Open Firmware. Tag et kig på

Pas på filteret - Det er en uskreven regel her i gruppen at
opfordringer til at læse dokumentation kan straffes hårdt!

Fra : Thomas Bjorn Anderse~

Dato : 30-05-06 07:39

Morten Reippuert Knudsen<spam@reippuert.dk> writes:

> Fik ikke formuleret mig helt præcist. Jeg mente om den fandt tftp'en
> via en form for broadcasting (via eks bootp eller dhcp) eller om det

Fisk. Manuelt, vil jeg umiddelbart tro.

> hele forgik manuelt. I givet fald forklarer det hvorfor kun RAM-i-ROM
> mac'erne dutter på Apples netbootserver.

Jeg tror mere det har noget at gøre med, at pre-G3 PowerMac'er ikke
har OpenFirmware 3.0/BootROM. Min erindring er tåget hvad angår
detaljer.

--
Thomas Bjorn Andersen
+++ATH

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 04-06-06 01:52

Thomas Bjorn Andersen <tbamacnewsNOSPAM200508@gen-v.net> wrote:

> Fisk. Manuelt, vil jeg umiddelbart tro.

> Jeg tror mere det har noget at gøre med, at pre-G3 PowerMac'er ikke
> har OpenFirmware 3.0/BootROM.

Det lyder plausibelt, ældre sun HW kan ej heller netboote over DHCP.

Fra : Thomas Bjorn Anderse~

Dato : 30-05-06 07:42

> Pas på filteret - Det er en uskreven regel her i gruppen at
> opfordringer til at læse dokumentation kan straffes hårdt!

Til gengæld er det vel en ok måde at slutte en diskussion på? Hvis
nogen efterfølgende finder emnet, har de da et realistisk sted at
starte yderligere efterforskning, fremfor blot usaglige påstande...

--
Thomas Bjorn Andersen
+++ATH

Fra : Frank E. N. Stein

Dato : 30-05-06 10:06

On Tue, 30 May 2006 08:42:23 +0200, Thomas Bjorn Andersen wrote:

> Til gengæld er det vel en ok måde at slutte en diskussion på?

Standarden (RFC 1933) foreskriver at man afslutter en diskussion med at
skrive "nazist". Gerne med store bogstaver efterfulgt af en masse
udråbstegn.

Fra : Leif Neland

Dato : 30-05-06 10:47

Frank E. N. Stein wrote:

> Standarden (RFC 1933) foreskriver at man afslutter en diskussion med
> at skrive "nazist". Gerne med store bogstaver efterfulgt af en masse
> udråbstegn.

Så kan man vel også genstarte diskussionen ved at nævne at RFC1933 ikke er
den rette standard; det er Transition Mechanisms for IPv6 Hosts and Routers

Leif

Fra : Frank E. N. Stein

Dato : 30-05-06 11:17

On Tue, 30 May 2006 11:46:39 +0200, Leif Neland wrote:

> Så kan man vel også genstarte diskussionen ved at nævne at RFC1933 ikke er
> den rette standard; det er Transition Mechanisms for IPv6 Hosts and Routers

Det er sguda rigsdagsbranden om igen. Det ligner ikke noget at kuppe min
RFC (Requiem For Cockyness).

Fra : Thomas Bjorn Anderse~

Dato : 04-06-06 15:31

Morten Reippuert Knudsen<spam@reippuert.dk> writes:

> Det lyder plausibelt, ældre sun HW kan ej heller netboote over DHCP.

Jo da, det hedder bare bootp.

--
Thomas Bjorn Andersen
+++ATH