AppleScript eksperter derude? - at kontrol~
Fra : Ukendt

Dato : 24-05-06 21:01

Hej dk.edb.mac,

Arbejder på en 20" Dell fladskærm (yes, I know DELL! - Apples skærme er
lækre men kan ikke roteres) og er tit i mit grafiske arbejde ude for at
ville rotere billedet.
Er der nogen derude der er gode til AppleScript og ved hvor der kan
skrives et script der kan rotere ens skærm 90° uden at skulle gå ind i
Systemindstillinger - Skærm og manuelt rotere displayet?
--
Mange venlige hilsner

Anders Baden Nielsen
// typofonic.com

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 26-05-06 18:17

Anders wrote:
> [...]

> skrives et script der kan rotere ens skærm 90° uden at skulle gå ind i
> Systemindstillinger - Skærm og manuelt rotere displayet?

du skal slå GUI scripting til, hvis du vil ævle scripte dig ud af noget
der ikke findes i ordbøgerne: System Preferences -> Universal Access,
"Enable access for assistive devices"

alternativt er der muligheden for bygge et script (ævle, shell, perl -
U name it) der fyrer en default write af - det er langt lettere
bortset fra at du muligvis vil indlæse preferencen uden at logge ud.

hint, det er denne du skal have fat i:

~/Library/Preferences/ByHost/com.apple.preference.displays.-din_mac_adresse-.plist

vær obs på at ByHost indstllinger er maskin specifikke og bindes til
din primære MAC adresse (en0)

Fra : Ukendt

Dato : 26-05-06 21:59

On 2006-05-26 19:17:12 +0200, Morten Reippuert Knudsen<spam@reippuert.dk> said:

> [...]

De linier du sagde der gav absolut ingen mening for mig Hvordan
fungerer det helt konkret - skåret ud i et eller to stykker pap?

--
Mange venlige hilsner

Anders Baden Nielsen
// typofonic.com

Fra : Stig Leerbeck

Dato : 28-05-06 11:50

<Anders> wrote:

> [...]
> skrives et script der kan rotere ens skærm 90° uden at skulle gå ind i
> Systemindstillinger - Skærm og manuelt rotere displayet?

Jeg har en minimac. På den kan jeg rotere hele molevitten. Men det er
altså skærmkortet der afgør det. Min G5 kan ikke. Tror at det kun er
visse ATI kort der kan gøre tricket.

Umiddelbart lyder det jo besnærende at man lige kunne vende
skærmebilledet en tur, men det vil nok kræve lidt mere end som så, for
ellers havde en eller anden nok lavet noget free- eller shareware der
kunne gøre det.

Jeg kender ihvertfald hverken til software eller Applescript-kommandoer
der kan gøre sligt.

Stig Leerbeck
--
www.simplesoft.dk - www.fileoffice.dk

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 28-05-06 13:02

stigleerbeck@nypost.dk (Stig Leerbeck) writes:

> [...]
> skærmebilledet en tur, men det vil nok kræve lidt mere end som så, for
> ellers havde en eller anden nok lavet noget free- eller shareware der

Mon ikke OS X kun er bygget til at kunne vise retvendt på et firkantet
område af vilkårlig størrelse?

Men det kan da undre for det er da nemt at dreje koordinatsystemet i
et 3D-system, som det Quartz Extreme bygger på..

Fra : Stig Leerbeck

Dato : 28-05-06 15:36

> [...]
>
> Men det kan da undre for det er da nemt at dreje koordinatsystemet i
> et 3D-system, som det Quartz Extreme bygger på..

Ja - uden at ane ret meget om grundprogrammering, kan jeg forestille mig
at det er noget med at bytte rundt på få faktorer. Men der er nok (også)
noget dér som jeg ikke ved nok om...

Stig Leerbeck
--
www.simplesoft.dk - www.fileoffice.dk