To Airportbaser sammen
Fra : funkpost

Dato : 23-05-06 18:35

Hej

Jeg har en ny Extreme Airport som jeg gerne vil forbinde til en ændre
"Graphite" 11mbps model. Hvordan gøres dette? Når jeg bare sætter et
ethernetkabel i rumpen af Extremebasen og over i den gamle base, så
går internetforbindelsen ned på Extremebasen. Skal der bruges et
krydset kabel, eller er der bare noget opsætningsmæssigt jeg skal
klare?

Mvh
Gunnar

Fra : Henrik Münster

Dato : 24-05-06 21:11

On 2006-05-23 19:35:25 +0200, "funkpost" <funkpost@mac.com> said:

> [...]
> går internetforbindelsen ned på Extremebasen. Skal der bruges et
> krydset kabel, eller er der bare noget opsætningsmæssigt jeg skal

Det burde være noget opsætningsnoget. Hvordan går internetforbindelsen
ned? Holder Extreme-basen op med at sende, eller skifter din computer
til den grafitgrå, som ikke er sat rigtigt op til at få forbindelse til
internettet?
   Hvad er dig formål med opstillingen? Vil du lave to separate trådløse
netværk, eller vil du øge rækkevidden af netværket ved at have de to
baser i hver ende af huset?
--
Venlig hilsen
Henrik Münster

Fra : funkpost

Dato : 25-05-06 00:32

Hej

Jeg vil have to særskilte trådløse netværk, da min kærestes
maskine kører 802.11b, og mine to kører 802.11g. Da vores
internetforbindelse er over 10mbit, er dette nødvendigt for at få
fuld hastighed på "g" netværket.

Jeg har også en Epson C4100 farvelaser. Og siden og skrev det første
indlæg, har jeg købt en 100mbit 5 ports switch.

Jeg har nu forbundet alt til switchen, og har således fået internet
på begge trådløse netværk. Problemet er nu blot, at printeren er
forsvundet for computeren. Denne skal derfor sættes op som en IP
printer, og det er åbenbart ikke bare lige, så jeg må have fat i
Epson fredag...

Anyway, så lykkedes det mig aldrig at få internet på begge baser
uden en switch, men den kostede så også kun 105 kr. + fragt! (D-Link)

Mvh
Gunnar

Fra : Henrik Münster

Dato : 25-05-06 21:43

On 2006-05-25 01:31:31 +0200, "funkpost" <funkpost@mac.com> said:

> [...]
> maskine kører 802.11b, og mine to kører 802.11g. Da vores
> internetforbindelse er over 10mbit, er dette nødvendigt for at få

Jeg må være ved at være gammel. Jeg har lige fået vores
internetforbindelse opgraderet til 1Gb/s, og det synes jeg er hurtigt.
3-5 Gb/s må da være mere end rigeligt, vil jeg synes. Men bevares, så
har vi jo forskelligt behov. Jeg henter f.eks. aldrig film og andre
store ting. Og det ville da være rart at kunne hente en 50 MB
opdatering på 1 minut i stedet for 5. Jeg har dog lige prøvet en af de
her gratis internetforbindelser på 128 kbit/s, som mange reklamerer
med. Der tog den tilsvarende opdatering en time at hente ned. Så får
man ligesom sat tingene i relief. Det er min far, der lige har skullet
spare lidt på teleregningen og skiftede til en anden type abonnement.
Han mente, min mor sagtens kunne klare sig med den mindste hastighed.
Hun er lidt tosset, for hun have 1 Gb/s før. Jeg har forsøgt at
anskueliggøre problemet for ham ved at drage paralleller til hans
sekscylindrede bil med over 200 hk, som han kører 5.000 km bykørsel i
om året. Jeg tror, den fes ind
--
Venlig hilsen
Henrik Münster

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 26-05-06 16:25

Henrik Münster <henrik@muenster.dk> writes:

> bevares, så har vi jo forskelligt behov. Jeg henter f.eks. aldrig film

Henrik, du er da ellers så tæt på at være i målgruppen for at leje
videofilm over internettet :)

Hvis det kan komme hurtigere ned end det bliver vist, kan du faktisk
være igang med at se den 30 sekunder efter I er blevet enige om hvad
videoaftenen skal indeholde. Ingen regnvejr på vej til videobiksen :)

http://bigfoot.com/~thunderbear

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 26-05-06 18:22

> Jeg må være ved at være gammel. Jeg har lige fået vores
> internetforbindelse opgraderet til 1Gb/s, og det synes jeg er hurtigt.
> 3-5 Gb/s må da være mere end rigeligt,

oss i den grad... i må dælme ha' meget båndbrede i Esbjerg, mere end
på jeres lokale diske og lige så meget som på jeres memory controlere.

Fra : Niels Jørgen Kruse

Dato : 26-05-06 19:55

> oss i den grad... i må dælme ha' meget båndbrede i Esbjerg, mere end
> på jeres lokale diske og lige så meget som på jeres memory controlere.

Det var da en sløv memory controller, som ikke kan klare mere end 1
Giga/bit/ per sekund.

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 28-05-06 10:09

> Det var da en sløv memory controller, som ikke kan klare mere end 1
> Giga/bit/ per sekund.

ok, PC133 som jeg mener Henrik's PB bruger kan vist klare 8,5GB/s -
havde den brugt PC66 kunne jeg have sluppet af sted med morsomheden
(mosntro hans iMac stadig er i drift?)

Fra : Henrik Münster

Dato : 28-05-06 22:41

On 2006-05-28 11:08:46 +0200, Morten Reippuert Knudsen<spam@reippuert.dk> said:

> ok, PC133 som jeg mener Henrik's PB bruger kan vist klare 8,5GB/s -
> havde den brugt PC66 kunne jeg have sluppet af sted med morsomheden
> (mosntro hans iMac stadig er i drift?)

Ja-ja-ja. Jeg har fattet det med Giga og Mega. Det er faktisk ikke let
med alle de nuller for os almindelige mennesker, der måler magnetfelter
i 1,5 eller 3 Tesla. Gode encifrede tal, det er let at finde ud af.

Den gamle iMac 233 rev. B bliver ikke brugt meget mere. Børnene fik den
og brugte den en overgang. Da Mac mini kom, fik den ældste sådan en. Så
havde vi voksne den også som reservecomputer, hvis en af vores skulle
gå i stykker. Lillebror arvede så iMac, og jeg regnede med, han så
ville bruge den. Det gør han nu ikke meget. I stedet deler de
storebrors Mac mini, hvor de spiller musik fra iTunes, spiller
flash-spil på nettet og spiller lidt World og Warcraft. Storebror
skriver også skoleopgaver og e-mail. De kan jo lige så godt lære at
bruge en computer fra barns ben.

Der er flere grunde til, den gamle iMac ikke bliver brugt meget. Den
kan faktisk ikke køre Pixeline ordentlig i Classic. Den skal helst
bootes i OS 9. Det er lidt bøvlet at skulle genstarte i forskellige
styresystemer, når man skal lave forskellige ting på computeren. Det er
nemlig helt sikkert, at når børnene gerne vil have hjælp til noget, så
er den i det forkeret styresystem. Når jeg endelig har fået bootet i
det andet og ordnet problemet, så har de mistet tålmodigheden og er
gået videre med noget andet i deres leg. Jeg har i øvrigt aldrig fået
konfigureret OS 9 til at bruge den trådløse ethernet-bridge, der
forbinder den med netværket. Desuden er backup-batteriet gået nu. Jeg
har dog et ekstra, så jeg burde tage mig sammen til at ordne det. Den
er trods alt bøffet op med 512 MB RAM og 80 GB harddisk.
--
Venlig hilsen
Henrik Münster

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 30-05-06 00:43

> Ja-ja-ja. Jeg har fattet det med Giga og Mega. Det er faktisk ikke let
> med alle de nuller for os almindelige mennesker, der måler magnetfelter
> i 1,5 eller 3 Tesla.

Du må må passe bedre på med de løse sakse og skalpeller i fotostudiet.

Fra : Henrik Münster

Dato : 01-06-06 21:49

On 2006-05-30 01:42:47 +0200, Morten Reippuert Knudsen<spam@reippuert.dk> said:

> Du må må passe bedre på med de løse sakse og skalpeller i fotostudiet.

Ha! Jeg har lige været i Aalborg for at se deres MR-skannere. De havde
billeder fra engang, en elev havde kørt en rollator ind til en patient,
der skulle ned af lejet efter en MR-skanning. Da patienten, som sad på
lejet, trak rollatoren hen til sig, fløj den pludselig forbi hende og
ind i skanneren. Det var et rent held, at hun ikke blev ramt. Der er
folk (i USA selvfølgelig), der er blevet slået ihjel af iltflasker og
den slags, som ved en fejl kom ind i skanner-rummet og derefter fløj
gennem luften. For at få rollatoren ud af skanneren, måtte de skære den
i småstykker. Fire stærke portører kunne ikke hive den ud. De var
nemlig ikke meget for at slukke magneten. Den bliver kølet af flydende
brint, og det koster kr. 240.000,- at starte den igen.
--
Venlig hilsen
Henrik Münster

Fra : Niels Jørgen Kruse

Dato : 02-06-06 10:41

> i småstykker. Fire stærke portører kunne ikke hive den ud. De var
> nemlig ikke meget for at slukke magneten. Den bliver kølet af flydende
> brint, og det koster kr. 240.000,- at starte den igen.

Er det på grund af nedetid?

Fra : Henrik Münster

Dato : 02-06-06 15:29

On 2006-06-02 11:40:58 +0200, nospam@ab-katrinedal.dk (Niels Jørgen
Kruse) said:

> Er det på grund af nedetid?

Nej, det er vist det, man skal betale firmaet for at starte den igen.
Jeg kender ikke de præcise procedurer involveret, men det er lidt mere
end bare at skifte olie på en bil. Alene det at fylde flydende brint på
dem med mellemrum er lidt omstændigt.
--
Venlig hilsen
Henrik Münster

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 30-05-06 02:53

> [...]

> med alle de nuller for os almindelige mennesker, der måler
> magnetfelter i 1,5 eller 3 Tesla. Gode encifrede tal, det er let at

Er det egentligt sundt at rende rundt i sådanne magnetfelter - så vidt
jeg husker er der en masse vand i kroppen, og vand er bipolært?

Fra : Henrik Münster

Dato : 01-06-06 21:44

On 2006-05-30 03:53:28 +0200, nospam0000@gmail.com (Thorbjørn Ravn
Andersen) said:

> Er det egentligt sundt at rende rundt i sådanne magnetfelter - så vidt
> jeg husker er der en masse vand i kroppen, og vand er bipolært?

Det er jo ligesom derfor, man kan se noget på billederne fra
MR-skanneren. Ellers render vi jo ikke rundt derinde. Og jeg gør slet
ikke. Jeg skal bare se på billeder og en sjælden gang ind til
skanneren. Mig bekendt er der ikke påvist sundhedsfare, men det er jo
ingen garanti. Ligesom med mobiltelefoner er det meget svært at påvise
den slags, og emnet er meget kontroversielt.
--
Venlig hilsen
Henrik Münster

Fra : funkpost

Dato : 26-05-06 12:45

Jeg formoder du mener mbit og ikke Gb/s ?

Fra : Mikkel Westh [2740]

Dato : 26-05-06 14:37

funkpost <funkpost@mac.com> wrote:

> Jeg formoder du mener mbit og ikke Gb/s ?

Ellers er han da en utaknemlig sjæl Hvem vil ikke være tilfreds med
1 Gb/s? :d

--
Mvh. Mikkel Westh
Ved direkte mail - fjern fælden.