Bios på Mac ?
Fra : XenoCypraZ

Dato : 22-05-06 19:23

Hejsa

Jeg er nybagt Mac ejer, jeg har købt en ældre G3 for at se om det er
noget for mig... Som gammel pc bruger, er det lidt mystisk at vende sig
til, men jeg prøver. Mit spørgsmål er ? Er der en BIOS man kan komme ind
i, så man kan se hardware konfiguration, eller bruger man ikke sådan
noget på mac ?

Mvh

Nikolaj

Fra : Kent Wormsdorf

Dato : 22-05-06 19:32

XenoCypraZ skrev:
> [...]
> til, men jeg prøver. Mit spørgsmål er ? Er der en BIOS man kan komme ind
> i, så man kan se hardware konfiguration, eller bruger man ikke sådan

Hej Nikolaj

En BIOS, nope!
En G3 har en "OpenFirmware", som du ikke kan bruge til at se Mac'en
konfiguration i.
Brug heller "Systemprofil" som du finder i "Æble menuen" -> "Om denne
Mac" i OSX, eller direkte i "Æble menuen" i MacOS 9.

Kent
--
PS.

Er der nogen der mangler en mand med lidt viden om Sun HW og SW, så må I
gerne sende mig en E-mail.
Jeg er uddannet datamatiker og har senest arbejdet som teknisk presale
konsulent.

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 26-05-06 18:59

Kent Wormsdorf <kwormsdorfNOSPAM@nospamhotmail.com> wrote:

> Hej Nikolaj

> En BIOS, nope!
> En G3 har en "OpenFirmware", som du ikke kan bruge til at se Mac'en
> konfiguration i.

Det kan man da godt, men det er ikke sikkert man forstår det man får
at se. Her egner fætteren OBP sig mere for dødelige brugere.

Fra : Niels Jørgen Kruse

Dato : 22-05-06 19:33

XenoCypraZ <nikandw@hotmail.com> wrote:

> [...]
> til, men jeg prøver. Mit spørgsmål er ? Er der en BIOS man kan komme ind
> i, så man kan se hardware konfiguration, eller bruger man ikke sådan

Hvis du kører OS X, så ses hardware konfigurationen bedst med
Systemprofil.

Fra : XenoCypraZ

Dato : 22-05-06 19:59

XenoCypraZ skrev:
> [...]
> til, men jeg prøver. Mit spørgsmål er ? Er der en BIOS man kan komme ind
> i, så man kan se hardware konfiguration, eller bruger man ikke sådan

Oki, jamen det var jo så bare endnu en ting man skal vende sig til....
Mystisk computer

Fra : Per Rønne

Dato : 23-05-06 07:03

XenoCypraZ <nikandw@hotmail.com> wrote:

> Oki, jamen det var jo så bare endnu en ting man skal vende sig til....
> Mystisk computer

Mac'en har aldrig haft en BIOS, som i bund og grund er noget der hører
DOS-verdenen til. Og Windows er stadig begrænset af den.

Det er derfor Apple har måttet gøre noget særligt for at få Windows til
at kunne køre på de nye MacIntel-maskiner.

<http://www.apple.com/macosx/bootcamp/>
--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk

Fra : Thomas Bjorn Anderse~

Dato : 23-05-06 09:33

Kent Wormsdorf <kwormsdorfNOSPAM@NOSPAMhotmail.com> writes:

> En G3 har en "OpenFirmware", som du ikke kan bruge til at se Mac'en
> konfiguration i.

Joh, hele konfigurationen står faktisk i device træt (som du sikkert
kender fra Suns Open/BootPROM). Det er herfra, at System Profiler læser
det.

> Brug heller "Systemprofil" som du finder i "Æble menuen" -> "Om denne
> Mac" i OSX, eller direkte i "Æble menuen" i MacOS 9.

Enig!

--
Thomas Bjorn Andersen
+++ATH

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 26-05-06 18:57

> [...]

> til, men jeg prøver. Mit spørgsmål er ? Er der en BIOS man kan komme ind
> i, så man kan se hardware konfiguration, eller bruger man ikke sådan

man bruiger ikke sådan noget snavs på en PPC mac, der bruger man det
langt smartere "OpenFirmware" som er i familie med Sun's "OpenBoot"
(OF promten har mange smarte detalje men den er ikke nær så
velgennemtænkt og dokumenteret som OBP - som er rigtigt smart)

OF er ægte plug-and-play så der er ikke så meget at kommee efter.

De nye Macintel'er bruger ej heller BIOS men derimod Intel's EFI (som
ligledes er rigtigt smart)