Ipod - nybagt bruger
Fra : Ove Steen Smidt

Dato : 22-05-06 19:20

Så fik jeg også en iPod. Jeg satte den til computeren, for at den kunne
oplade batteriet. Og så er den straks ved at kopiere, hvad jeg nu mere
eller mindre tilfældigt har liggende af musik i iTunes. jeg havde ellers
tænkt, at jeg lige selv skulle bestemme over den side af sagen. Men der
er 60 gb til rådighed, så det går nok an.

Jeg ser så, at jeg også kan synkronisere kalender og adressebog. Og her
vil jeg altså gerne lige have lov at betænke mig.
Kalender og adressebog synkroniserer jeg først og fremmest med min Palm.
Men det er da meget godt at kunne slå dem op i iPod, hvis det nu lige er
den, der ved hånden. iPoden er vist ikke beregnet til at skrive i. -
Eller hvad?
Vil det forstyrre den eksisterende synkroniseringsprocedure, hvis iPoden
også får lov at kopiere adresser og aftaler?

Venlig hilsen

Ove Steen Smidt

Fra : Mikkel Westh [2740]

Dato : 22-05-06 22:18

Ove Steen Smidt <xossmidt@tdcadsl.dk> wrote:

> [...]
> tænkt, at jeg lige selv skulle bestemme over den side af sagen. Men der
> er 60 gb til rådighed, så det går nok an.

Det kan du bare ændre under indstillinger, hvis du vil.

> [...]
> Men det er da meget godt at kunne slå dem op i iPod, hvis det nu lige er
> den, der ved hånden. iPoden er vist ikke beregnet til at skrive i. -

Nej, det er den ikke. Kalenderen kan udelukkende kigges i.

> Vil det forstyrre den eksisterende synkroniseringsprocedure, hvis iPoden
> også får lov at kopiere adresser og aftaler?

Ikke spor. Går ud fra, at du synkroniserer via iSync og Palm-softwaren
(Hotsync? Hedder den ikke det)? iTunes henter bare informationer fra
iSync, som får dem fra Adressebog og Kalender, så der bør ingen
problemer være.
--
Mvh. Mikkel Westh
Ved direkte mail - fjern fælden.

Fra : Ove Steen Smidt

Dato : 23-05-06 15:11

Mikkel Westh [2740] <mikkelw@MUSEFAELDEgmail.com> wrote:

> [...]
> (Hotsync? Hedder den ikke det)? iTunes henter bare informationer fra
> iSync, som får dem fra Adressebog og Kalender, så der bør ingen

Tak for det. Det er jo synd at sige, at der følger en fyldig manual
iPod. Og de vejledninger, jeg foreløbig har fundet, er af typen, der
skal lovsynge produktets fortræffeligheder, mens det er svært at finde
en systematisk præsentation af alle funktioner.
Overførselsindstillingerne i iTunes har jeg foreløbig oplevet således,

1) at de kun er tilgængelige, når iPod er tilsluttet,
2) at overførsel går automatisk igang, når man tilslutter.

Det er da ikke hensigtsmæssigt.

Venlig hilsen

Ove Steen

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 23-05-06 15:58

> [...]

> 1) at de kun er tilgængelige, når iPod er tilsluttet,
> 2) at overførsel går automatisk igang, når man tilslutter.

Når du har sat den til kan du ændre opsætningen under Indstillinger ->
iPod og så hhv. Musik, podcast, m.m.

Du kan f.eks. slå automatisk opdatering fra ...

/thomas

--
A: Because it messes up the order in which people normally read text.
Q: Why is top-posting such a bad thing?

Fra : Ove Steen Smidt

Dato : 23-05-06 16:15

> Når du har sat den til kan du ændre opsætningen under Indstillinger ->
> iPod og så hhv. Musik, podcast, m.m.
>
> Du kan f.eks. slå automatisk opdatering fra ...
>
> /thomas

Ja, men inden da er den allerede begyndt at synkronisere. Alternativet
til automatisk opfdatering er "Manuel håndtering", som vist er en noget
bøvlet affære, hvis man har meget der skal synkroniseres.

Venlig hilsen

Ove Steen

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 23-05-06 19:32

> Ja, men inden da er den allerede begyndt at synkronisere. Alternativet
> til automatisk opfdatering er "Manuel håndtering", som vist er en noget
> bøvlet affære, hvis man har meget der skal synkroniseres.

korrekt ... men hvad er problemet i automatisk opdatering ?

Jeg gøre det at jeg har 2-3 playlist som jeg holder opdateret og som så
bliver syncet til min iPod ...

/thomas
--
A: Because it messes up the order in which people normally read text.
Q: Why is top-posting such a bad thing?

Fra : Esben

Dato : 23-05-06 19:42

> Ja, men inden da er den allerede begyndt at synkronisere. Alternativet
> til automatisk opfdatering er "Manuel håndtering", som vist er en noget
> bøvlet affære, hvis man har meget der skal synkroniseres.

hold æble og alt nede, når du forbinder den - så opdaterer den ikke - og
så kan du redigere din synkroniseringsindstillinger

vh esben

dbareudeladmig@get2net.dk
udelad udelad

Fra : Ove Steen Smidt

Dato : 23-05-06 20:59

> hold æble og alt nede, når du forbinder den - så opdaterer den ikke - og
> så kan du redigere din synkroniseringsindstillinger

> [...]

Fint tak. - Et andet spørgsmål:

Jeg vil nok kunne have alle de CD-er jeg vil fra min samling på iPoden.
Men det kan da ikke være meningen, at jeg samtidig skal bruge
tilsvarende 60 gb til at fylde op på min PB. Fona sagde, at jeg godt
kunne slette numrene fra PB-en, når jeg havde fået dem overført til
iPoden.
Men når jeg sletter et nummer fra iTunes, kommer der en meddelelse om,
at den også vil blive slettet fra iPod, når jeg syncer. Hvordan kommer
man uden om det?

venlig hilsen

Ove Steen

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 23-05-06 21:18

> [...]
> tilsvarende 60 gb til at fylde op på min PB. Fona sagde, at jeg godt
> kunne slette numrene fra PB-en, når jeg havde fået dem overført til

det er noget sludder, hvad for en Fono har sagt det ?!?

... især fordi iPod, om ikke andet så uden anden software, er "låst" så
du ikke kan kopiere fra den.

> Men når jeg sletter et nummer fra iTunes, kommer der en meddelelse om,
> at den også vil blive slettet fra iPod, når jeg syncer. Hvordan kommer
> man uden om det?

Du lader din musik blive på din computer .. det er din "master" ... tænk
hvis du iPod blev hugget ?

/thomas

--
A: Because it messes up the order in which people normally read text.
Q: Why is top-posting such a bad thing?

Fra : Ove Steen Smidt

Dato : 23-05-06 23:12

> det er noget sludder, hvad for en Fono har sagt det ?!?

Østerbrogade. Den af dem, der ligger nord for Trianglen.

> .. især fordi iPod, om ikke andet så uden anden software, er "låst" så
> du ikke kan kopiere fra den.

> Du lader din musik blive på din computer .. det er din "master" ... tænk
> hvis du iPod blev hugget ?

Masteren er mine cd-er. Formålet er at kunne spille min musik uden at
tage cd-erne med. Nu har jeg den overførte musik 3 steder.

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 24-05-06 08:34

> Østerbrogade. Den af dem, der ligger nord for Trianglen.

Hils dem fra mig og sig de er nogen spader ...

> Masteren er mine cd-er. Formålet er at kunne spille min musik uden at
> tage cd-erne med. Nu har jeg den overførte musik 3 steder.

ok, fair nok. Nu har jeg en del musik der er købt i iTMS. Derudover har
jeg 400 cd'er jeg _ikke_ gidder rippe igen. Så min master er mit
"mediecenter" (mac mini)

/thomas

--
A: Because it messes up the order in which people normally read text.
Q: Why is top-posting such a bad thing?

Fra : Henrik Münster

Dato : 24-05-06 20:56

On 2006-05-24 00:11:41 +0200, xossmidt@tdcadsl.dk (Ove Steen Smidt) said:

> Masteren er mine cd-er. Formålet er at kunne spille min musik uden at
> tage cd-erne med. Nu har jeg den overførte musik 3 steder.

Det er da rigtigt, du har musikken på cd'er, men det er vel ikke helt
ligegyldigt, om du skal rippe dem alle sammen til MP3-filer, hvis din
iPod bliver stjålet eller går i stykker. Jeg husker det i hvert fald
som et ret stort arbejde, som jeg gerne vil have en ekstra
sikkerhedskopi for at undgå at skulle lave igen. Hvis dine tre steder
er cd'erne, computeren og iPod, så er det da absolut minimum af
sikkerhed, med mindre du da ikke regner det for noget særligt at skulle
rippe alle cd'erne igen.
--
Venlig hilsen
Henrik Münster

Fra : Ove Steen Smidt

Dato : 25-05-06 17:53

> [...]
> er cd'erne, computeren og iPod, så er det da absolut minimum af
> sikkerhed, med mindre du da ikke regner det for noget særligt at skulle

Nu er iPod ikke et af de emner, som har været mest diskuteret her. Så
der var altså nogle aspekter, der ikke var helt, som jeg havde
forestillet mig. Jeg tænkte mig, at den simpelthen var som en disk, og
at sync kunne styres som med en Palm. Men nu er jeg da blevet så meget
klogere - inkl. at man ikke skal tro på alt, hvad de siger i Fona.

Imidlertid er iPodens samlede størrelse (60 GB) så stor, at den ikke kan
matches af PB-ens, hvor der også skal være plads til andre sager. Næste
skridt er derfor at investere i en ekstern harddisk, der skal fungere
som iPodens backup.

iPoden vil jeg blandt andet bruge i skolen, hvor de cd-spillere, man
lige kan hente ud i et klasseværelse ikke er overvældende driftssikre.
"No disk" står der tit i displayet, eller musikken stopper uventet. Men
cd-spillerne har en indgang, så at de kan bruges som forstærker for
iPoden. - Kommer man lige til at tale om 1812-Ouverturen i en
historietime, så er det da bare noget, man kan hive op af brystlommen.

Venlig hilsen

Ove Steen

Fra : Mikkel Westh [2740]

Dato : 26-05-06 08:02

> [...]

> at sync kunne styres som med en Palm. Men nu er jeg da blevet så meget
> klogere - inkl. at man ikke skal tro på alt, hvad de siger i Fona.

Jeg synes ikke helt iPoden lever op til den generelle Mac-oplevelse.
Mange ting er ikke så ligetil, som man kunne forvente, og nogle er
direkte uforståelige.

Har lige købt Red Hot Chili Peppers' nye album (ikke over iTunes), og
jeg har rippet den ned i Apple Lossless. Det er første gang, jeg bruger
dette format, har tidligere brugt mp3, men jeg synes ligeså godt, jeg
kan få fuld kvalitet på mit musik.
Jeg opdager så til min gru, at jeg ikke kan lægge det netop rippede
album ind på min iPod. Musik kan simpelthen ikke trækkes derover.

Forstår slet, slet ikke hvorfor.

> [...]
> iPoden. - Kommer man lige til at tale om 1812-Ouverturen i en
> historietime, så er det da bare noget, man kan hive op af brystlommen.

Ah, godt tænkt. Lærerne på mit gymnasium lider ofte under dette problem,
hvilket resulterer i, at de godt halvdelen af de gange, de vil bruge
CD/DVD/VHS/Storskærm etc. må give op, fordi skidtet ikke virker.

Fra : Karl Antz

Dato : 26-05-06 08:26

Mikkel Westh [2740] <mikkelw@MUSEFAELDEgmail.com> wrote:

> Jeg opdager så til min gru, at jeg ikke kan lægge det netop rippede
> album ind på min iPod. Musik kan simpelthen ikke trækkes derover.

Hele musikforvaltningen på iPod'en foregår via iTunes - hvis du tilføjer
peberfrugterne til dit iTunes-bibliotek vil de automatisk blive overført
ved næste synkronisering.

Apple har simpelthen indbygget hele filforvaltningssystemet for musik i
iTunes/iPod - så hvis du bare trækker musikken overpå iPod'en, bliver
den ganske vist kopieret men ikke registreret som musik.

Hilsen ka'l
--
Karl Antz
Albaniensgade 4,1th

Fra : Mikkel Westh [2740]

Dato : 26-05-06 08:34

Karl Antz <karl@antz.dk> wrote:

> [...]
> iTunes/iPod - så hvis du bare trækker musikken overpå iPod'en, bliver
> den ganske vist kopieret men ikke registreret som musik.

Ah, det er jeg skam klar over. Har haft iPod i et par år efterhånden, så
jeg er familiær med systemet. Nogle ting er dog stadig ulogiske.
Fandt ud af, at Lossless simpelthen ikke er understøttet af Shuffle, og
at jeg derfor må konvertere RHCP-albummet til AAC. Her synes jeg så, det
er mærkeligt, jeg ikke får en pop-up-meddelelse om, at iPoden ikke
understøtter filtypen fremfor at der simpelthen ikke sker noget, når man
trækker musikken til iPoden i iTunes.

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 04-06-06 02:16

> [...]

> er mærkeligt, jeg ikke får en pop-up-meddelelse om, at iPoden ikke
> understøtter filtypen fremfor at der simpelthen ikke sker noget, når man

der er en option i iTone hvor du kan sætte iTunes til at konvertere
alt der overføres til din shuffel til 128kbs ACC.

Fra : Mikkel Westh [2740]

Dato : 04-06-06 19:49

> der er en option i iTone hvor du kan sætte iTunes til at konvertere
> alt der overføres til din shuffel til 128kbs ACC.

Jep, tak for rådet. Fandt ud af det da jeg rodede rundt i
Indstillingerne for at komme udenom problemet.