MacBook/DVD
Fra : Erling Hansen

Dato : 20-05-06 21:50

Hej. Er der nogen udsagn vedrørende den nye MacBooks evner til at vise
film? Min iBookG4 kan da godt nok trække en DVD, men skærmen kan altså
ikke gøre ret meget for den! Når jeg har set et kvarter af Lord of The
Rings er jeg øm i øjnene og træt i hovedet.
Er MacBook'en bedre til det? Det er vist nok ikke samme type skærm, vel?
Mvh
Erling

Fra : Henrik Münster

Dato : 20-05-06 22:08

On 2006-05-20 22:50:18 +0200, email@domain.com (Erling Hansen) said:

> [...]
> Rings er jeg øm i øjnene og træt i hovedet.
> Er MacBook'en bedre til det? Det er vist nok ikke samme type skærm, vel?

Ikke for at fornærme dig, men jeg mener da ikke, det er et generelt
problem. Er det ikke dig, der har et problem? Måske skal du anstrenge
dig for at se den trods alt ret lille skærm. Måske er den for tæt på,
så dine øjne har svært ved at akkomodere. Det kan være, du skulle have
nogle andre briller. Det kan også være, du har lidt svært ved at se på
skærme i længere tid. I hvert fald skulle den nye MacBook være bedre og
have en skærm med klarere farver og større kontrast.
--
Venlig hilsen
Henrik Münster

Fra : Erling Hansen

Dato : 21-05-06 16:50

> [...]
> skærme i længere tid. I hvert fald skulle den nye MacBook være bedre og
> have en skærm med klarere farver og større kontrast.

Det kan da godt være, at der er noget i vejen med mine øjne, men i så
fald viser det sig kun på iBook'en. Billederne er alt for kontrastrige
og mørke, og det er umuligt at indstille skærmen til at give et godt
billede. Jeg har altså ingen problemer med vores TV, både det lille og
det halvstore, og min PC med en almindelig halvgammel 17" skærm fungerer
også fint.
Mvh
Erling

Fra : Jon

Dato : 21-05-06 19:34

Erling Hansen <email@domain.com> wrote:

> Billederne er alt for kontrastrige
> og mørke,

Dette høres ut som Mac Gamma vs. PC og TV, gjør det ikke?
Kan man stille det for tiden, slik man kunne i gamle dage?
--
/Jon
For mail address, run the following in Terminal:

Fra : Henrik Münster

Dato : 21-05-06 21:25

On 2006-05-21 20:33:45 +0200, see_signature@mac.com.invalid (Jon) said:

> Dette høres ut som Mac Gamma vs. PC og TV, gjør det ikke?
> Kan man stille det for tiden, slik man kunne i gamle dage?

Det kan indstilles i kontrolpanelet Skærm. Man skal bare gå ind under Kalibrer.
--
Venlig hilsen
Henrik Münster

Fra : Jon

Dato : 21-05-06 21:47

> Det kan indstilles i kontrolpanelet Skærm. Man skal bare gå ind under
> Kalibrer.

Bortsett fra at jeg ser at jeg roter: Mac Gamma (1,8) gir faktisk et
lysere og lettere skjermbilde enn "TV" (2,2) gjør. Så da er nok ikke det
årsaken likevel - med mindre den er satt feil, da.

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 26-05-06 19:29

> Det kan indstilles i kontrolpanelet Skærm. Man skal bare gå ind under Kalibrer.

Ikke for at fornærme Ærling, men har han monstro husket at skue fuldt
op for skærmens lysstyrke?

Fra : Erling Hansen

Dato : 26-05-06 21:53

> Ikke for at fornærme Ærling, men har han monstro husket at skue fuldt
> op for skærmens lysstyrke?

Yes, Morten, jeg prøvede selvfølgelig også lysstyrken, eftersom
billederne var for dunkle. Men måske mine forventninger var lidt for
høje, jeg ved det ikke. Jeg prøver nok med et par andre DVD'er indenfor
den næste uges tid.
mvh
Erling - Ærling

Fra : Henrik Münster

Dato : 21-05-06 20:49

On 2006-05-21 17:49:45 +0200, email@domain.com (Erling Hansen) said:

> [...]
> billede. Jeg har altså ingen problemer med vores TV, både det lille og
> det halvstore, og min PC med en almindelig halvgammel 17" skærm fungerer

OK, så har du ikke generelle problemer med at se på skærme. Jeg vil
godt give dig ret i, at skærmen på en iBook ikke er så god. Jeg kan
meget bedre lide skærmen på min TiBook. Jeg har godt nok ikke prøvet at
se film på en iBook, men jeg synes egentliig, dine symptomer lyder lidt
underlige. Det minder mere om, at man trænger til briller, fordi man
anstrenger øjnene og/eller udtørring af øjnene, som kan skyldes støv,
allergi eller at du sidder og stirrer og glemmer at blinke, så øjnene
ikke bliver fugtet af tårevæsken. Men jeg skal ikke gøre mig til
ekspert. Som sagt har jeg kun set film på min egen TiBook, og det er
gået fint. Endelig er Ringenes herre nok ikke den letteste film at se.
Den er ret dunkel med mange detaljer. Måske har du simpelthen set den i
lidt for lyse omgivelser, så du har måttet anstrenge dig for at se. Det
kan sagtens give hovedpine eller træthed i hovedet og øjnene.
--
Venlig hilsen
Henrik Münster

Fra : Erling Hansen

Dato : 21-05-06 21:05

> [...]
> lidt for lyse omgivelser, så du har måttet anstrenge dig for at se. Det
> kan sagtens give hovedpine eller træthed i hovedet og øjnene.

OK, jeg vil da prøve at give iBook'en en chance til. Jeg var for godt et
år siden i pladesstudiet, og teknikeren havde en 17" PowerBook. Hans søn
brugte den til at se film på, og jeg må sige at jeg var dybt imponeret.
Så købte jeg min iBook, ud fra den naive antagelse, at en mac-skærm var
en mac-skærm, og jeg havde ikke rigtig brug for al den power, der var i
PowerBook'en, men det var skærmen altså ikke! Og jeg opdagede det ikke
rigtig før efter jul. Mit dejlige barnebarn havde revet sig langt ud
over hvad hendes økonomi tillod, for at give bedstefar sættet med alle 3
Lord of.....film, og så blev jeg altså skuffet. Nå, men jeg prøver med
dels at variere skærmindstillingen og dels variere de omgivende
lysforhold.
Mvh
Erling