Automatisk mounting af harddiske på
Fra : Per Rønne

Dato : 20-05-06 18:42

På dagens Workshop i MacBruger oplyste indlederen Per Olsen, at man:

1. Kunne oprette en symbolsk link til en harddisk på en anden maskine,
herunder på en netværksharddisk, ved at højreklikke på den, og vælge
»Symbolsk Link«. Jeg kan ikke genfinde denne valgmulighed på min egen
maskine [MacOS X 10.4.6].

2 Han oplyste også at når man oprettede et sådant symbolsk link, ville
det fjerne drev automatisk mounte på den maskine man gør det på. En:

ln -s /Volumes/public ~/Dekstop/public

opretter imidlertid kun det symbolske link, og fortæller når man
dobbeltklikker på den at »Henvisningen "public" kunne ikke åbnes, fordi
originalen ikke findes.«

Jeg er tidligere blevet anbefalet Reconnector til at sikre mountingen,
og det går også udmærket med mapper fra Windows-maskiner. Men ikke fra
min nye Synology-netværksdisk, der kører Linux. Jeg kan manuelt mounte
dem, men ikke få Reconnector til automatisk at foretage det. Og
opsætningen ser også anderledes ud. På Windows på følgende måde:

Volume: DOK.IBM

På Synlogy-netværksdrevet:

Volume: public
Zone : <tomt>
Servername: iskStation
IP or Host: DiskStation
Username: per
--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk

Fra : Thorkil Olesen

Dato : 21-05-06 22:45

Per Rønne <per@RQNNE.invalid> wrote:

> [...]
> herunder på en netværksharddisk, ved at højreklikke på den, og vælge
> »Symbolsk Link«. Jeg kan ikke genfinde denne valgmulighed på min egen

Jeg har muligheden "Opret henvisning". (Ja, jeg ved godt, at teknisk er
en "henvisning" og et "symbolsk link" ikke det samme, men det lugter da
lidt af det samme.)

> [...]
>
> opretter imidlertid kun det symbolske link, og fortæller når man
> dobbeltklikker på den at »Henvisningen "public" kunne ikke åbnes, fordi

Med ovennævnte henvisning virker det. (I hvert fald med NFS og
AppleShare; jeg har ikke prøvet med CIFS.)

Det er forøvrigt ikke en nyhed. Sådan har det virket i MacOS lige siden
"henvisninger" opstod.

> [...]
> min nye Synology-netværksdisk, der kører Linux. Jeg kan manuelt mounte
> dem, men ikke få Reconnector til automatisk at foretage det.

Hvordan monterer du manuelt? Med Æble-K i Finder?

> Og
> opsætningen ser også anderledes ud. På Windows på følgende måde:
>
> Volume: DOK.IBM
>
> På Synlogy-netværksdrevet:
>
> Volume: public
> Zone : <tomt>
> Servername: iskStation
> IP or Host: DiskStation
> Username: per

Hvor ser du disse forskellige opsætninger? Hvordan ser det ud, når du
viser info (Æble-I) på det monterede arkivsystem på skrivebordet?

--
Thorkil Olesen,
Hanstholm.

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 21-05-06 23:30

Hej Thorkil & Per

Har ingen netværksdiske, men mener at huske, at 'iMount' kan mounte
netværksdiske og andre eksternt tilsluttede diske (RAID stacks). Jeg har
selv brugt den i en periode, før jeg fik mine LaCie extensions installeret.
http://tc.versiontracker.com/product/redir/lid/544908/iMount.sit

mvh. Erik Richard

<kmldenmark_NOSP@M_stofanet.dk>

Fra : Per Rønne

Dato : 22-05-06 04:32

> [...]
> selv brugt den i en periode, før jeg fik mine LaCie extensions installeret.

Jeg har downloaded iMount, åbnet den, og set at den kun mounter lokale
harddiske. Hvilket også passer på hvad man i øvrigt kan læse; der er
tale om en grafisk grænseflade til diskutil, om hvilken man i terminalen
efter man diskutil kan læse følgende:

Last login: Mon May 22 05:00:48 on console
Welcome to Darwin!
G4 per$ man diskutil

diskutil(8) BSD System Manager's Manual
diskutil(8)

NAME
diskutil -- Modify, verify and repair local disks.

SYNOPSIS
diskutil verb [options]

DESCRIPTION
diskutil uses the Disk Management framework to manipulate local
disks.
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk

Fra : Per Rønne

Dato : 22-05-06 05:02

Thorkil Olesen <slet.dette.thorkil.og.dette@pip.dknet.dk> wrote:

> Jeg har muligheden "Opret henvisning". (Ja, jeg ved godt, at teknisk er
> en "henvisning" og et "symbolsk link" ikke det samme, men det lugter da
> lidt af det samme.)

link«; der er i hvert fald ingen »adfærdsforskel«.

> Med ovennævnte henvisning virker det. (I hvert fald med NFS og
> AppleShare; jeg har ikke prøvet med CIFS.)
>
> Det er forøvrigt ikke en nyhed. Sådan har det virket i MacOS lige siden
> "henvisninger" opstod.

Jeg har nu aldrig kunnet få det til at virke. Også andre har brokket sig
over at det ikke virkede.

> Hvordan monterer du manuelt? Med Æble-K i Finder?

Normalt med sh-cmd-K i Finder.

> Hvor ser du disse forskellige opsætninger?

I Reconnector.

> Hvordan ser det ud, når du
> viser info (Æble-I) på det monterede arkivsystem på skrivebordet?

Efter at jeg nu har fået det til at fungere [med hjælp fra Thomas G.
Madsen fra dk.edb.hardware.drev], ser det sådan ud [med cmd-I på det
mountede drev]:

Type : Enhed
Server : afp://10.0.0.33/public
Oprettet : fredag den 19. maj 2006 15:51
Ændret : I dag 5:18
Format : AppleShare
Kapacitet : 271,8 GB
Tilgængelig: 189,48 GB
Brugt : 82,48 GB på disk
(88.389.918.720 byte)
--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk

Fra : Thorkil Olesen

Dato : 22-05-06 22:49

Per Rønne <per@RQNNE.invalid> wrote:

> link«; der er i hvert fald ingen »adfærdsforskel«.

Teknisk set er der forskel. Hvis man kigger i Terminalen, så er en
henvisning ikke et symbosk link, men en "almindelig" fil. Men du har ret
i, at adfærden er ens - eller næsten ens.

> Efter at jeg nu har fået det til at fungere [med hjælp fra Thomas G.
> Madsen fra dk.edb.hardware.drev], ser det sådan ud [med cmd-I på det
> mountede drev]:
>
> Type : Enhed
> Server : afp://10.0.0.33/public
> Oprettet : fredag den 19. maj 2006 15:51
> Ændret : I dag 5:18
> Format : AppleShare
> Kapacitet : 271,8 GB
> Tilgængelig: 189,48 GB
> Brugt : 82,48 GB på disk
> (88.389.918.720 byte)

OK. Jeg troede, din linux-boks kørte SAMBA, men den kører åbenbart også
AppleShare. Så forstår jeg bare ikke, hvorfor du ikke kan montere ved at
dobbeltklikke på en henvisning...

--
Thorkil Olesen,
Hanstholm.

Fra : Per Rønne

Dato : 23-05-06 06:38

> [...]

> henvisning ikke et symbosk link, men en "almindelig" fil. Men du har ret
> i, at adfærden er ens - eller næsten ens.

Så er det Per Olsen der brugte en forkert vending ...

> OK. Jeg troede, din linux-boks kørte SAMBA, men den kører åbenbart også
> AppleShare. Så forstår jeg bare ikke, hvorfor du ikke kan montere ved at
> dobbeltklikke på en henvisning...

Noget sådant har jeg aldrig kunnet få til at fungere i MacOS X.
--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk