Erfaringer med OWC's NuPower-batterier?
Fra : Michael Rasmussen

Dato : 15-05-06 16:27

Jeg kunne godt tænke mig at høre lidt erfaringer vedrørende batterier
fra Other World Computing, sammenlignet med originale Apple-batterier.

De skriver at deres batterier er mere holdbare og giver op til 16% mere
batteritid (ved en 15" alu PowerBook¹), men er det noget man kan mærke i
praksis og noget man tænker over i hverdagen?

Og hvordan er det at handle med OWC generelt? Kan det anbefales?

Jeg går ud fra at det skal bestilles og sendes fra USA, og så kommer der
jo både told og moms oveni, udover fragten... Er det dét værd, eller bør
man holde sig til et originalt Apple-batteri fra AppleStore?

Alle erfaringer modtages med kyshånd.

--
Med venlig hilsen,
Michael Rasmussen

Fra : Jon

Dato : 15-05-06 17:04

Michael Rasmussen <news@irczone.invalid> wrote:

> Og hvordan er det at handle med OWC generelt? Kan det anbefales?

Det har nettopp gått en tråd på den norske gruppen hvor en som bestilte
batteri + ram ikke fikk ram-brikkene, og har ikke fått noen respons
overhodet ved henvendelse til OWC. De skylder bare på ham som kunde.
Andre på gruppen sier at "OWC er bra før salg og helt ubrukelig
etterpå".

NB: Dette er anneånds informasjon, men helt fersk (sist uke).
--
/Jon
For mail address, run the following in Terminal:

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 15-05-06 17:49

Hej Michael

Michael Rasmussen wrote:
> [...]
> batteritid (ved en 15" alu PowerBook¹), men er det noget man kan mærke i
> praksis og noget man tænker over i hverdagen?

Ja, det svarer groft set til, at en original Apple batteri har en
brugertid på 5 timer, hvor et NuPower batteri har en brugertid på ca. 6
timer pr. opladning.

PowerLogix NuPower batterierne bruger battericeller fra Panasonic, som
regnes for at være verdens bedste producent af celler.

> Og hvordan er det at handle med OWC generelt? Kan det anbefales?

Jeg har handlet hos dem siden april 1999 og har endnu aldrig haft én
eneste reklamation på noget som helst af det, jeg har købt derovre enten
til eget brug eller købt hjem til andre brugere. Og det er lige fra
batterier til PB og iPods, RAM, CD medier, drev, periferi udstyr (hubs
osv.) og CPU opgraderinger.

> Jeg går ud fra at det skal bestilles og sendes fra USA, og så kommer der
> jo både told og moms oveni, udover fragten... Er det dét værd, eller bør
> man holde sig til et originalt Apple-batteri fra AppleStore?

Ja, der skal betales importmons + told af varer, der er omfattet af
importlovgivningen. Men det kan stadig betale sig.

Hvis du er moms- og/eller importørregistreret skal du selv sørge for
afregning med T&S, ellers sørger leveringsfirmaet - FedEx/USPS (USPS
bruger PostDanmark som partner) for dette, og du får så en
postopkrævning fra T&S med moms/toldbeløb. Hvis du er registreret sparer
du også fortoldningsgebyr på 125kr..

Fx. vil det største batteri til en 15" PB koste ca. 300kr. mindre end et
std. Apple batteri koster herhjemme, når alt er betalt.

> Alle erfaringer modtages med kyshånd.

Som sagt, så har jeg absolut kun gode erfaringer med OWC. Jeg synes
også, de er forholdsvis hurtige til levering. - Normalt tager det ca. en
uge fra bestilling til, at du har varer leveret ved døren.

mvh. Erik Richard

<kmldenmark_NOSP@M_stofanet.dk>

Fra : Martin Bredthauer

Dato : 15-05-06 18:17

> [...]

> De skriver at deres batterier er mere holdbare og giver op til 16% mere
> batteritid (ved en 15" alu PowerBook'), men er det noget man kan mærke i

Tja... sikkert, men...

> og noget man tænker over i hverdagen?

Nej, det synes jeg ikke.

Men NuPower fungere mindst lige så godt som et alm. batteri fra Apple.

--
Mvh Martin

Fra : Henrik Münster

Dato : 15-05-06 20:52

On 2006-05-15 17:26:43 +0200, Michael Rasmussen <news@irczone.invalid> said:

> [...]
> der jo både told og moms oveni, udover fragten... Er det dét værd,
> eller bør man holde sig til et originalt Apple-batteri fra AppleStore?

Jeg købte et til min TiBook for knap to år siden, og det fungerer
stadig fint. Det kan sagtens klare en togtur mellem København og
Esbjerg på over tre timer. Jeg synes, det er meget blæret, at man som
den eneste i toget ikke behøver rode med ledninger og oplader.
   Der er det lidt mærkelige, at min TiBook, som er sidste generation,
blev leveret med et større batteri end det, Apple sælger i dag. Jeg har
derfor lidt svært ved at sammenligne med Apples nuværende batteri. Jeg
har heller ikke målt præcis på det. Jeg er glad, hvis computeren
stabilt kan klare tre timer uden problemer uanset brug. Det kan min. De
nye modeller er lovet til at kunne klare mere, men jeg ved ikke, hvor
realistiske tallene er i praksis.
   Det skal lige nævnes, at der ikke er noget videre at spare ved at
handle hos OWC. Der løber jo afgifter på, og oveni skal man betale
FedEx for at klare papirarbejdet, hvis man ikke selv ønsker det. Det er
lidt besværligt, hvis man ikke bor i nærheden af Københavns Lufthavn,
eller hvor varerne nu kommer ind. Ja, det er sikkert besværligt
alligevel, hvis man i øvrigt har sin dag fyldt op.
--
Venlig hilsen
Henrik Münster

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 15-05-06 22:49

Hej Henrik

Henrik Münster wrote:

> [...]
> over tre timer. Jeg synes, det er meget blæret, at man som den eneste i
> toget ikke behøver rode med ledninger og oplader.

Det minder mig om en veninde, jeg har. Hun arbejder pt. i Ålborg og
tager toget frem og tilbage. Forleden sad hun overfor en fyr, der sad og
arbejdede på en 12" powerBook, - og så var hun solgt. - Hun har
allerede besluttet, at den næste bærbare, hun skal have, vil blive en
Apple PowerBook.

Jeg har også fortalt hende, at de nye MacBook så vil være ideelle, da de
jo kan boote både OS X og XP/Vista via BootCamp, - så blev hun da helt
vild og ville snarest have sin Acer 15" udskiftet.

> Der er det lidt mærkelige, at min TiBook, som er sidste generation,
> blev leveret med et større batteri end det, Apple sælger i dag.

Ja, og den første TiBook kom med et mindre batteri end det, der sidder i
både 2. og 3. gen. TiBook...

> [...]
> Det kan min. De nye modeller er lovet til at kunne klare mere, men
> jeg ved ikke, hvor realistiske tallene er i praksis.

Det store NuPower batteri kan klare ca. 6 timer ved 'economical' drift.
Det er faktisk ganske godt.

> [...]
> besværligt, hvis man ikke bor i nærheden af Københavns Lufthavn, eller
> hvor varerne nu kommer ind. Ja, det er sikkert besværligt alligevel,

Jo, der er faktisk sparet ca. 300kr., når alt er betalt... Men det er
ikke alt, det kan betale sig at købe i USA. Fx. er der ikke noget pt. at
spare på hverken harddiske eller DVD drev, men stadig en hel del penge
på RAM og CPU opgraderinger.

- Og lige nu sidder jeg og bare venter på en leverance fra USA. Denne
gang dog ikke fra OWC, men fra et specialfirma i Kansas, hvor jeg lige
har købt to moppedrenge af et par CPU'er - lige godt 3300kr. for en Dual
1,8ghz GigaDesign. Det er hamrende billig. Det værste er, at der vil gå
ca. 5 uger, inden jeg får dem, - så vente, ...vente, ...vente...