Macintosh G6 klon
Fra : Henrik Münster

Dato : 13-05-06 19:27

Hvad er det for noget med den Macintosh-klon kaldet G6, som har været
omtalt på Mediamac? Virker den virkelig, eller er det bare gas? Mig
bekendt har Apple da ikke givet lovt til, at nogen laver kloner.

<http://www.alibaba.com/catalog/10895402/PowerPC_G6_Macintosh.html>
--
Venlig hilsen
Henrik Münster

Fra : Ukendt

Dato : 13-05-06 20:30

Henrik Münster wrote:
> [...]
> omtalt på Mediamac? Virker den virkelig, eller er det bare gas? Mig
> bekendt har Apple da ikke givet lovt til, at nogen laver kloner.

Billedet ligner noget en amatør har lavet i photoshop og der er
tilsynelandende tale om en Intel baseret maskine. Der er formentligt
bare tale om en 'ADC maskine' hvor de har hældt Tiger på. Ikke de store
ben i det, men om det er lovligt ved jeg ikke, står der noget i Tiger's
licens om at man ikke må benytte den på en anden platform end Apple's egen?

--
Claus 'Claude' Albæk (kbh.)

Fra : Niels Jørgen Kruse

Dato : 13-05-06 22:24

"Claus Albæk (Kbh.)" <claude@eugina.dk> wrote:

> [...]
> licens om at man ikke må benytte den på en anden platform end Apple's egen?

Der findes slet ikke nogen retail Tiger til Intel, så det giver sig
selv.

Fra : Ukendt

Dato : 13-05-06 23:50

Niels Jørgen Kruse wrote:

> Der findes slet ikke nogen retail Tiger til Intel, så det giver sig
> selv.

hvordan sælger de så Intel baserede produkter?!? fair nok, der følger
formentligt en licens med maskinen men lad os for diskussionens skyld
sige at man ønsker sin ny MacMac maskine uden OS, så er man strandet
fuldstændigt bagefter? eller skelner licensen ikke mellem PPC/X86 og
lader det stå frit for om man vil bruge den ene eller anden.

--
Claus 'Claude' Albæk (kbh.)

Fra : Frank E. N. Stein

Dato : 14-05-06 01:27

On Sun, 14 May 2006 00:49:34 +0200, Claus Albæk (Kbh.) wrote:

> hvordan sælger de så Intel baserede produkter?!?

De lægger OS'et i kassen med det Intel-baserede produkt.

> fair nok, der følger
> formentligt en licens med maskinen men lad os for diskussionens skyld
> sige at man ønsker sin ny MacMac maskine uden OS,

Så lad os for diskussionens skyld sige at man ikke kan købe en
ny Apple-computer uden OS.

Fra : Ukendt

Dato : 14-05-06 09:10

Frank E. N. Stein wrote:

> Så lad os for diskussionens skyld sige at man ikke kan købe en
> ny Apple-computer uden OS.

Det kan man, der findes amerikanske firma'er der sælger maskiner m.
Windows præinstalleret, det er self. kundens eget valg at køre XP på
deres boks.... synes at det lyder besynderligt at de vælger ikke at
sælge deres OS seperat. (ting som software både forsvinder og stjæles)

--
Claus 'Claude' Albæk (kbh.)

Fra : Frank E. N. Stein

Dato : 14-05-06 09:31

On Sun, 14 May 2006 10:09:44 +0200, Claus Albæk (Kbh.) wrote:

> Det kan man, der findes amerikanske firma'er der sælger maskiner m.
> Windows præinstalleret,

For det første kan man vel med lidt god vilje godt kalde Windows et OS,
for det andet skulle det ikke under mig om skiverne med MacOS også
følger med de maskiner.

> det er self. kundens eget valg at køre XP på
> deres boks.... synes at det lyder besynderligt at de vælger ikke at
> sælge deres OS seperat. (ting som software både forsvinder og stjæles)

Så vidt jeg ved kan man godt købe et nyt sæt skiver som en reservedel.

Fra : Henrik Münster

Dato : 14-05-06 10:29

On 2006-05-14 02:26:53 +0200, "Frank E. N. Stein" <flatus@mail.is> said:

> De lægger OS'et i kassen med det Intel-baserede produkt.

Det er jo kun en stakket frist. Om nogle måneder, når næste version af
OS X kommer, så bliver Apple jo nødt til at sælge styresystemet i løs
vægt, som de hidtil har gjort med PPC-udgaven. Indehavere af de første
Intel-Mac skal jo også kunne opgradere styresystemet. Og de bliver vel
også nødt til at sælge en fælles version, der kan bruges både til PPC
og Intel. Ellers giver det problemer, i hvert fald hvis man som jeg
køber familiudgaven og bruger den til husets computere. På et tidspunkt
vil vi jo købe vores første Intel-Mac, mens de 2-4 øvrige computere
stadig er PPC-udgaver. Jeg vil da være noget utilfreds, hvis jeg
fremover skal købe separate licenser. Men bevares, så er Apple da i sin
gode ret til at ændre deres licensbetingelser. Endelig skal vi huske,
at vi er i en overgangsperiode. Om fire år bliver der ikke længere
lavet styresystemer til PPC. Til den tid er diskussionen her overflødig.
--
Venlig hilsen
Henrik Münster

Fra : Frank E. N. Stein

Dato : 14-05-06 13:32

On Sun, 14 May 2006 11:28:39 +0200, Henrik Münster wrote:

> Det er jo kun en stakket frist. Om nogle måneder, når næste version af
> OS X kommer, så bliver Apple jo nødt til at sælge styresystemet i løs
> vægt, som de hidtil har gjort med PPC-udgaven.

Frist og frist. Apple har vel vurderet at behovet for retail-versioner
af Tiger-Intel har været så lille, at det ikke kunne svare sig at sætte
den på markedet.

Fra : Sebastian

Dato : 14-05-06 19:30

> [...]
> licens om at man ikke må benytte den på en anden platform end Apple's egen?

Claus har nok ret, jeg har set diverse How-to om hvordan man kan køre en
10.4 på en almindelig Bambus-x86er. Problemet er bare at det kun virker
med lige præcis den version, og så skal man skynde sig at slå software
opdateringen fra.
Om det er lovligt? Tja Apple kan jo ikke tvinge folk til at køre MacOS
på deres Maskiner. Jeg undrer mig bare over det flittige og måske ikke
helt autoriserede brug af diverse varemærker som Apple, PowerPC, MacOS
mv...
Mon ikke de har Apple Inc, Apple Corp, IBM og andre på nakken.

hilsen
Sebastian

--
Sebastian Loeck
Frederiksberg Denmark

Fra : Thomas Bjorn Anderse~

Dato : 14-05-06 15:15

"Frank E. N. Stein" <flatus@mail.is> writes:

> Frist og frist. Apple har vel vurderet at behovet for retail-versioner
> af Tiger-Intel har været så lille, at det ikke kunne svare sig at sætte
> den på markedet.

Teknisk set er markedet vel et rundt 0, da alle Intel-maskiner bliver
leveret med 10.4.4. De Mac'er som MacMall sælger med WinXP
præinstalleret, bliver jo også leveret med Tiger.

--
Thomas Bjorn Andersen
+++ATH

Fra : N/A

Dato : 14-05-06 18:29

Fra : Michael Holm

Dato : 14-05-06 18:29

"Claus Albæk (Kbh.)" <claude@eugina.dk> wrote:

> Blev PPC maskinerne leveret med OS på fra fødslen?

jeps.

--
Michael Holm - ichat: kiaikido [at] mac.com
http://toitsu.dk - http://alexanderteknik.tk

Fra : Ukendt

Dato : 14-05-06 21:54

Michael Holm wrote:

> jeps.

Så må man formode at der kommer en retail udgave af intel OSX så snart
Apple kommer med en betalings opgradering til Tiger (Leopard?)

--
Claus 'Claude' Albæk (kbh.)

Fra : Henrik Münster

Dato : 14-05-06 22:08

On 2006-05-14 16:14:31 +0200, Thomas Bjorn Andersen
<tbamacnewsNOSPAM200508@gen-v.net> said:

> Teknisk set er markedet vel et rundt 0, da alle Intel-maskiner bliver
> leveret med 10.4.4. De Mac'er som MacMall sælger med WinXP
> præinstalleret, bliver jo også leveret med Tiger.

Ja, men som jeg siger, er det en stakket frist. Apple bliver jo hurtigt
nødt til at sælge løse Mac OS X i Intel-udgave, ligesom de nu sælger
det i PPC-udgave. Det skal senest ske, når 10.5 kommer. Brugerne af de
nuværende Intel-Mac skal jo også kunne opgradere. Til den tid kan man
altså helt lovligt erhverve sig en kopi af Mac OS X til Intel.
--
Venlig hilsen
Henrik Münster

Fra : Per Rønne

Dato : 15-05-06 02:50

> [...]
> nuværende Intel-Mac skal jo også kunne opgradere. Til den tid kan man
> altså helt lovligt erhverve sig en kopi af Mac OS X til Intel.

Jep, men det er så lidt sværere at få dem til at køre på en ikke-Apple
maskine. Apples maskiner er forsynet med en Apple-ROM, mangler bios men
har til gengæld EFI etc ... mon ikke Apple er i stand til at forhindre
MacOS X i at kunne køre på en ikke-Apple maskine?

<http://www.intel.com/technology/efi/>
--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk

Fra : Thomas Bjorn Anderse~

Dato : 15-05-06 14:29

per@RQNNE.invalid (Per Rønne) writes:

> Jep, men det er så lidt sværere at få dem til at køre på en ikke-Apple
> maskine. Apples maskiner er forsynet med en Apple-ROM, mangler bios men

Der er ikke meget ROM tilbage. Det har der faktisk ikke været siden
New-world maskinerne så dagens lys. Du kan finde en fil på harddisken
der hedder "Mac OS ROM", som indeholder hvad der i gamle dage lå
brændt ned i ROM chippene.

> har til gengæld EFI etc ... mon ikke Apple er i stand til at forhindre
> MacOS X i at kunne køre på en ikke-Apple maskine?

Det er ikke lykkedes dem særligt godt indtil videre. Jeg vil næsten
vædde med at udfordringen med at hacke DRM'en, er stor nok til at en
kritisk masse af hackere vil tage den op...

--
Thomas Bjorn Andersen
+++ATH

Fra : Per Rønne

Dato : 15-05-06 15:36

Thomas Bjorn Andersen <tbamacnewsNOSPAM200508@gen-v.net> wrote:

> [...]
> New-world maskinerne så dagens lys. Du kan finde en fil på harddisken
> der hedder "Mac OS ROM", som indeholder hvad der i gamle dage lå

Ja, minsandten. '/Volumes/Classic/Systemmappe/Mac OS ROM'.

Ja, jeg har tre interne harddiske på min G4/867. Den oprindelige på 60G
der er dedikeret til backup, den oprindelige 40G fra min Windows desktop
der er dedikeret til Classic og downloads [sidstnævnte overtages af min
synology netværksharddisk på 300G, når jeg får den hjem], og endelig en
160G [som jeg kun kan bruge 128G {2^37} af, selv om de 160*10^9 nu kun
giver 149 /rigtige/ G].
--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk

Fra : Peter Kiil

Dato : 15-05-06 15:59

Per Rønne - per@RQNNE.invalid on 15/05/06 16:36 wrote:

> [...]
> synology netværksharddisk på 300G, når jeg får den hjem], og endelig en
> 160G [som jeg kun kan bruge 128G {2^37} af, selv om de 160*10^9 nu kun

Hvor kom harddiskene ind i billedet?
--
/peter

The best things in life are postage paid, batteries included,
guaranteed forever and tax-free.

Fra : Per Rønne

Dato : 15-05-06 16:49

Peter Kiil <spam@kiil.net> wrote:

> Hvor kom harddiskene ind i billedet?

Forklaring på ovenstående.
--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 15-05-06 17:24

Peter Kiil <spam@kiil.net> writes:

> Hvor kom harddiskene ind i billedet?

Per har vel ledt på alle tre :)

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 04-06-06 01:41

Peter Kiil <spam@kiil.net> wrote:

> Hvor kom harddiskene ind i billedet?

duplex printer!

Fra : Jesper

Dato : 04-06-06 08:37

> [...]
> omtalt på Mediamac? Virker den virkelig, eller er det bare gas? Mig
> bekendt har Apple da ikke givet lovt til, at nogen laver kloner.

Der findes uofficielle Tiger-versioner i cirkulation på nettet (Læs:
piratudgaver) der kan boote på en ganske alm. PC. Men nu har Apple
lukket kildekoden på Darwin, så der kommer næppe nye uofficielle
versioner af af Tiger eller kommende systemer og det er formentligt ikke
svært for Apple at indbygge koder i alle opdateringerne så systemet
efter en opdatering ikke vil boote på alm. PCer.
--
Jesper
The saw is family!

Fra : Mads

Dato : 04-06-06 09:06

Jesper wrote:

> [...]
> svært for Apple at indbygge koder i alle opdateringerne så systemet
> efter en opdatering ikke vil boote på alm. PCer.

Apple har ikke released x86 Darwin kerne kode siden WWDC'05.
Nyheden kom bare nu fordi en journalist manglede en artikel.
Og ja, nye opdateringer skal crackes.

Venlig hilsen
Mads