Mini amok i varmen!
Fra : Bruno

Dato : 09-05-06 15:31

Jeg har nu, for første gang, oplevet min Mini (G4 udgave) lade blæseren
køre for fuldt drøn og jeg er faktisk overrasket over hvor højt den kan
larme.

Formodentlig skyldes bare at sommeren har fået tempraturen lidt længere
op end ellers, eller kan der være et sammenfald med at den trænger til
og blive renset for støv?

Hvor slem er Mini'en til at suge støv og er der nogen måde og checke
hvor varm den bliver (iStat synes ikke at mene der er nogen sensor, men
det må jo være noget der styre blæseren)?

Mvh

Bruno

Fra : Thomas G. Madsen

Dato : 09-05-06 18:31

Bruno skrev:

> Jeg har nu, for første gang, oplevet min Mini (G4 udgave) lade
> blæseren køre for fuldt drøn og jeg er faktisk overrasket over
> hvor højt den kan larme.

Jeg har en G5 single 1.8 Ghz med 2.5 GB RAM på jobbet, som også
går fuldstændig amok. Blæserne går op på fuld skrue bare ved den
mindste aktivitet på skærmen, og jeg har ingen anelse om, hvad
der kan være galt, men det er til at få spat af at høre på.

Har I en idé om, hvad der kan være galt?

Den kører 10.4.6 og alle firmwareopdateringer er hældt på den.
Den er gjort 100 % ren for nullermænd og støv både indvendig og
udvendig, men det havde ingen effekt.

--
Hilsen
Madsen

Fra : Niels Jørgen Kruse

Dato : 09-05-06 18:47

> [...]
>
> Den kører 10.4.6 og alle firmwareopdateringer er hældt på den.
> Den er gjort 100 % ren for nullermænd og støv både indvendig og

Hvad siger aktivitetsovervågning?

Fra : Thomas G. Madsen

Dato : 09-05-06 19:45

Niels Jørgen Kruse skrev:

> Hvad siger aktivitetsovervågning?

Stort set ingen CPU-aktivitet. Den har selvfølgelig nogle toppe
engang imellem, når man åbner programmer eller dokumenter, men
slet ikke i et omfang, som efter min vurdering skulle resultere
i blæsere på fuld skrue. Bare at åbne Systemindstillinger, får
den ofte til at køre blæserne op i hastighed.

Min egen dual 1.8 Ghz med 2.25 GB RAM går stort set aldrig op
i hastighed på blæserne. Det sker, men det er meget sjældent.

Det hjælper forresten heller ikke noget at stille processor-
ydeevnen til 'Højest' i stedet for 'Automatisk', hvilket jo
virkede engang da en 10.3.x-opdatering resulterede i blæsere
på fuld skrue på G5'erne. Kun 'Nedsat' kan få den til at drosle
ned, men så bliver den også ulidelig langsom at arbejde med.

--
Hilsen
Madsen

Fra : Martin Agersted Jarl

Dato : 09-05-06 19:52

Thomas G. Madsen wrote:

> [...]
> på fuld skrue på G5'erne. Kun 'Nedsat' kan få den til at drosle
> ned, men så bliver den også ulidelig langsom at arbejde med.

Der er en widget som hedder iStat Pro der viser temperaturer forskellige
steder i kabinettet (cpu, hd etc) og hvor mange omdrejninger de utallige
blæsere kører med. Prøv lige at se hvad den siger.

--Martin

Fra : Niels Jørgen Kruse

Dato : 09-05-06 20:04

> [...]
> i blæsere på fuld skrue. Bare at åbne Systemindstillinger, får
> den ofte til at køre blæserne op i hastighed.

Hvad siger Temperature Monitor?

Fra : Thomas G. Madsen

Dato : 09-05-06 20:43

Martin Agersted Jarl skrev:

> [...]
> forskellige steder i kabinettet (cpu, hd etc) og hvor mange
> omdrejninger de utallige blæsere kører med. Prøv lige at se hvad

CPU A: 39°
CPU A Ambient: 32°
U3 Heatsink: 53°
Drive Bay: 27°
Backside: 31°

Min egen G5 kører med stort set samme temperaturer lige bortset
fra CPU'erne, som er ca. 10° varmere på min, og den går som sagt
næsten aldrig op i omdrejninger. Kun når jeg sætter den i gang
med meget tunge beregninger i f.eks. Photoshop, hvor den arbejder
fuld skrue på CPU'erne i adskillige sekunder, kan den finde på
at gøre det.

På den single G5, jeg pt. sidder og kæmper med, kan et program
som får CPU'en til at toppe i så lidt som et par sekunder, få
blæserne til at køre op i hastighed. Det resulterer i, at den
konstant står og cykler op og ned og det er langt værre at lytte
til end til en konstant hastighed.

PS. Jeg har også tjekket, om der skulle sidde stumper at tape på
indersiden af lågen, hvilket efter sigende også kan give lignende
problemer på G5'erne. Det var der heller ikke.

--
Hilsen
Madsen