Batteri til powerbook vil ikke lade
Fra : Henrik Enslev

Dato : 09-05-06 10:58

Hej

Jeg har købt en gammel g4 powerbook. Med Coconut battery tjeck siger
den, at den har 77% af oprindelig batterikapacitet tilbage, men den vil
overhovedet ikke lade.
Jeg har prøvet at resette powermanager med den lille knap bagpå, det
havde ingen effekt.

Da maskinen er købt brugt, ved jeg ikke, om den har stået afladt længe.

Jeg har prøvet to ladere, og batteriet i to powerbooks, den lader
ikke;-(

--
Henrik Enslev (2200)
henske snawel a e-mand punktum dk

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 09-05-06 14:59

Hej Henrik

Henrik Enslev wrote:
> [...]
> overhovedet ikke lade.
> Jeg har prøvet at resette powermanager med den lille knap bagpå, det

Hm, umiddelbart er der to ting, der faldt mig ind, men den ene - enten
en død lader, sprunget sikring eller knækket ledning har du jo allerede
svaret på...

Den anden ting er, at, da det jo er et 'intelligent battery', så må der
være gået noget i den lille chip, der sidder i batteriet.

> Da maskinen er købt brugt, ved jeg ikke, om den har stået afladt længe.
>
> Jeg har prøvet to ladere, og batteriet i to powerbooks, den lader
> ikke;-(

Er det et LiION batteri eller NiMH? - Hvis det er et NiMH, så kan du
forsøge følgende, som jeg har fået som tip af en anden. Læg batteriet i
fryseren i 24 timer. Tag den derefter ud og lad den tø op igen og ligge,
indtil den garanteret er helt tør igen - altså al kondens fra optøning
er væk.

Nogle gange kan både NiCD og NiMH batterier blokere, så de ikke vil
lade, selvom de rent faktisk er fuldt i orden.

Jeg kan ikke garantere, det vil virke, men det kunne da være et forsøg
værd....

*ADVARSEL* Hvis det er et LiION batteri, må du *IKKE* lægge det i
fryseren. Det vil dels ødelægge cellerne, dels er der en risiko for en
eksplosion, når man sætter laderen til, - og virkningen er altså lige så
kraftig som et af hærens øvelsesgranater - den dræber inden for 2 meters
afstand!!!!!!!

mvh. Erik Richard

<kmldenmark_NOSP@M_stofanet.dk>

Fra : Henrik Enslev

Dato : 09-05-06 15:35

> [...]
>
> Nogle gange kan både NiCD og NiMH batterier blokere, så de ikke vil
> lade, selvom de rent faktisk er fuldt i orden.

Hej Erik

Tak for råd. Det er et Li-ion, så fryseren springer jeg over

Fra : Axel Hammerschmidt

Dato : 09-05-06 23:07

Henrik Enslev <no@spam.nix> wrote:

> [...]
>
> Da maskinen er købt brugt, ved jeg ikke, om den har stået afladt længe.
>
> Jeg har prøvet to ladere, og batteriet i to powerbooks, den lader

Bare sådan i al almindelighed, så skal man altid regne med (i prisen) at
skulle købe et nyt batteri, når man køber en brugt bærbar.

Fra : Esben

Dato : 10-05-06 06:10

> Bare sådan i al almindelighed, så skal man altid regne med (i prisen) at
> skulle købe et nyt batteri, når man køber en brugt bærbar.

Det er slet ikke altid tilfældet. Men spørg altid til batteritid og
spørg, hvornår de sidst har testet det.

Du kan finde masser af brugte til salg med fine batterier....

vh esben

dbareudeladmig@get2net.dk
udelad udelad

Fra : Axel Hammerschmidt

Dato : 12-05-06 12:15

Esben <esha@nospamget2net.dk> wrote:

> Axel Hammerschmidt <hlexa@hotmail.com> wrote:

<snip>

> Det er slet ikke altid tilfældet. Men spørg altid til batteritid og
> spørg, hvornår de sidst har testet det.
>
> Du kan finde masser af brugte til salg med fine batterier....

Jeg har købt to brugte bærbare indenfor det sidste år. Begge har fået
nye batterier. Jeg tror det er ret almindeligt. Folk køber nok ikke et
nyt batteri til en tusse lige inden de sætter deres bærbar til salg.
Dertil er priserne på brugte bærbare for lave.