Jeg går og tænker på
Fra : Niels Poulsen

Dato : 06-05-06 20:17

Jeg går og tænker på hvordan kan film Selskaberne få, få klæbet en film
som.Fylder 8GB ned til 4GB eller en enkel DVD skrive nu har jeg samme
problem!!

--
Niels Poulsen
Bovangen 57 B

Fra : Ole

Dato : 06-05-06 21:22

In article <445cf618$0$912$edfadb0f@dread14.news.tele.dk>, Niels
Poulsen <niels-poulsen@AA..dk> wrote:

> Jeg går og tænker på hvordan kan film Selskaberne få, få klæbet en film
> som.Fylder 8GB ned til 4GB eller en enkel DVD skrive nu har jeg samme
> problem!!

Det gør de heller ikke, de bruger Dual Layer DVD'er.

Men du kan bruge et program til "shrinke" DVD'en ned til ønsket
størrelse.

F.eks programmet Popcorn fra Roxio.

www.roxio.com

mvh

Ole

Fra : Jon

Dato : 06-05-06 21:27

Niels Poulsen <niels-poulsen@AA..dk> wrote:

> Jeg går og tænker på hvordan kan film Selskaberne få, få klæbet en film
> som.Fylder 8GB ned til 4GB eller en enkel DVD skrive

Ved å kode den om til MPEG-2, som innebærer ytterligere komprimering i
forhold til f.eks. DV. Det er en av de tingene iDVD eller DVD Studio Pro
kan gjøre for deg, men som tar til dels lang tid.

(De gjør det ved hjelp av QuickTime, egentlig, og den igjen ved hjelp av
innebygde eller tredjeparts "codec"-moduler som håndterer selve
kompresjonen på bestemte måter og med varierende ytelse og kvalitet.
Mange av disse er kommersielle, til dels meget kostbare profesjonelle
løsninger.)
--
/Jon
For mail address, run the following in Terminal:

Fra : Jon

Dato : 06-05-06 21:42

Jon <see_signature@mac.com.invalid> wrote:

> Ved å kode den om til MPEG-2, som innebærer ytterligere komprimering i
> forhold til f.eks. DV. Det er en av de tingene iDVD eller DVD Studio Pro
> kan gjøre for deg, men som tar til dels lang tid.

Det er også sant, som Ole sier, at de profesjonelle bruker dual-layer
skiver som har plass til mer, men de har det samme hovedproblem: De skal
ha mer data inn enn det i utgangspunktet er plass til. (Istf. 8 GB på en
4GB, skal de kanskje 15GB på en 8GB-skive - men problemet er jo det
samme.) En time DV er nesten 14 GB, og de profesjonelle benytter som
regel ikke DV, men høyere kvaliteter - som betyr høyere datamengder, med
tilsvarende plassproblemer.

Derfor kommer Blu-Ray / HD-DVD nå snart som svaret på våre drømmer...

Så uansett må det komprimeres.

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 06-05-06 21:38

> [...]
> Jeg går og tænker på hvordan kan film Selskaberne få, få klæbet en film
> som.Fylder 8GB ned til 4GB eller en enkel DVD skrive nu har jeg samme

kompression! sæt bitraten ned og exkluder evt. lydspor og
ekstramateriale du ikke vil savne... eller køb DL skiver.

Toast 7 titanium gør et rimelig fornuftigt stykke arbejde, uden at du
behøver at sætte dig voldsomt ind i de detaljer som eks ffmpeg kræver
du tager stilling til.