/ Forside / Teknologi / Hardware / Mac / Nyhedsindlæg
Login
Glemt dit kodeord?
Brugernavn

Kodeord


Reklame
Top 10 brugere
Mac
#NavnPoint
UlrikB 4810
kipros 1675
Klaudi 1010
myg 920
pifo 907
Stouenberg 838
molokyle 830
Bille1948 815
rotw 760
10  EXTERMINA.. 750
Newbie hvad angår Mac
Fra : Ukendt


Dato : 03-05-06 18:12

Fik mig en Mac i går fra arbejdet, da vi ikke bruger Mac og disse
vi havde var forældede.

Nu er mit spørgsmål hvilken version jeg kan ligge på sådan en, lige nu
ligger der en 8.1 på?

Maskinen er den model hvor det hele er bygget sammen i en CRT skærm,
altså en iMac G3 hvad jeg kan finde frem til, maskinen er fra 98 og har
følgende
specifikationer:

CPU: 233Mhz
RAM: 32MB
Harddisken er vidst omkring 3GB

Kan denne maskine bruges til noget? Mit håb var at den kunne bruges som en
Internet surf maskine?
--
Venlig Hilsen / Best Regards
Kristian Asmussen



 
 
Kent Wormsdorf (03-05-2006)
Kommentar
Fra : Kent Wormsdorf


Dato : 03-05-06 18:21

Kristian Asmussen skrev:
> Fik mig en Mac i går fra arbejdet, da vi ikke bruger Mac og disse
> vi havde var forældede.
>
> Nu er mit spørgsmål hvilken version jeg kan ligge på sådan en, lige nu
> ligger der en 8.1 på?
>
> Maskinen er den model hvor det hele er bygget sammen i en CRT skærm,
> altså en iMac G3 hvad jeg kan finde frem til, maskinen er fra 98 og har
> følgende
> specifikationer:
>
> CPU: 233Mhz
> RAM: 32MB
> Harddisken er vidst omkring 3GB
>
> Kan denne maskine bruges til noget? Mit håb var at den kunne bruges som en
> Internet surf maskine?
> --
> Venlig Hilsen / Best Regards
> Kristian Asmussen
>
>
Hej Kristian

En iMac på 233MHz og 32MB RAM bør du nok opgradere til min. 64MB RAM.

Den bruger vist nok SODIMM PC100 RAM, men den er vis lidt svær at skille
af, for at komme ind til RAM'en.
Mac OS 8.1 er nok for gammel, så den bør også opgraderes til 8.6, eller
9.2.2.

Appel's nuværende OS MacOSX 1.4 skal du ikke regne med, da den kræver
min 6GB diske plads og 256MB RAM og FireWire.

Kent
--
PS.

Er der nogen der mangler en mand med lidt viden om Sun HW og SW, så må I
gerne sende mig en E-mail.
Jeg er uddannet datamatiker og har senest arbejdet som teknisk presale
konsulent.

Ukendt (03-05-2006)
Kommentar
Fra : Ukendt


Dato : 03-05-06 19:51

Kent Wormsdorf wrote:
> Hej Kristian
>
> En iMac på 233MHz og 32MB RAM bør du nok opgradere til min. 64MB RAM.
>
> Den bruger vist nok SODIMM PC100 RAM, men den er vis lidt svær at
> skille af, for at komme ind til RAM'en.
> Mac OS 8.1 er nok for gammel, så den bør også opgraderes til 8.6,
> eller 9.2.2.

Er dette noget speciel RAM eller bare ganske almindelig SODIMM PC100 RAM?
Kan det passe det er SD RAM?
Hvad angår opgradering er RAM er dette ikke vanskeligt, har haft den skilt
fra
hinanden allerede.. :)

Dette opgradering er det noget der kan ske over Internettet? Har en 8.6
opgradering
men denne kræver mindt at jeg kører version 8.5?
--
Venlig Hilsen / Best Regards
Kristian Asmussen



Thorbjørn Ravn Ander~ (03-05-2006)
Kommentar
Fra : Thorbjørn Ravn Ander~


Dato : 03-05-06 19:57

"Kristian Asmussen" <N/A> writes:

> Er dette noget speciel RAM eller bare ganske almindelig SODIMM PC100 RAM?
> Kan det passe det er SD RAM?

Ja, jeg hev klodser fra min PC direkte over i Mac'en uden problemer.
256 Mb burde virke - det er usikkert med 512 Mb.


Thorbjørn Ravn Andersen "... plus ... Tubular Bells!"


Ukendt (03-05-2006)
Kommentar
Fra : Ukendt


Dato : 03-05-06 20:05

wrote:
> "Kristian Asmussen" <N/A> writes:
>
>> Er dette noget speciel RAM eller bare ganske almindelig SODIMM PC100
>> RAM? Kan det passe det er SD RAM?
>
> Ja, jeg hev klodser fra min PC direkte over i Mac'en uden problemer.
> 256 Mb burde virke - det er usikkert med 512 Mb.

Det må jeg prøve, selvom vi dog på arbejdet prøvede med en 64MB
klods, men virkede ikke.. :s
--
Med Venlig Hilsen / Best Regards
Kristian Asmussen



Erik Richard Sørense~ (03-05-2006)
Kommentar
Fra : Erik Richard Sørense~


Dato : 03-05-06 20:24

Hej Thorbjørn

iMac 1998 Bondiblue skal have 144-pins SODIMM op til 2x256mb.
mvh. Erik Richard

Thorbjørn Ravn Andersen wrote:
>"Kristian Asmussen" <N/A> writes:
>>Er dette noget speciel RAM eller bare ganske almindelig SODIMM PC100 RAM?
>>Kan det passe det er SD RAM?
>
> Ja, jeg hev klodser fra min PC direkte over i Mac'en uden problemer.
> 256 Mb burde virke - det er usikkert med 512 Mb.

--
~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~
KMLDenmark by Erik Richard Sørensen, Member of ADC
<kmldenmark_NOSP@M_stofanet.dk>
*Music Recording, Editing & Publishing - Also Smaller Quantities
*Software - For Theological Education - And For Physically Impaired
*Nisus - The Future in Text & Mail Processing <http://www.nisus.com>
~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~


Morten Reippuert Knu~ (04-05-2006)
Kommentar
Fra : Morten Reippuert Knu~


Dato : 04-05-06 20:03

Thorbjørn Ravn Andersen <nospam0000@gmail.com> wrote:
> "Kristian Asmussen" <N/A> writes:

> > Er dette noget speciel RAM eller bare ganske almindelig SODIMM PC100 RAM?
> > Kan det passe det er SD RAM?

> Ja, jeg hev klodser fra min PC direkte over i Mac'en uden problemer.
> 256 Mb burde virke - det er usikkert med 512 Mb.

512MB kloder vil blive genkendt som max 256MB.

--
Morten Reippuert Knudsen <http://blog.reippuert.dk>

PowerMac G5: 1.6GHz, 1,25GB RAM, 300+300GB SATA, 16xDVD DL, Bluetooth
mus+tastatur, R9600PRO, iSight, eyeTV200 & LaCie Photon18Vision TFT.

Thorbjørn Ravn Ander~ (04-05-2006)
Kommentar
Fra : Thorbjørn Ravn Ander~


Dato : 04-05-06 21:08

Morten Reippuert Knudsen<spam@reippuert.dk> writes:

> > Ja, jeg hev klodser fra min PC direkte over i Mac'en uden problemer.
> > 256 Mb burde virke - det er usikkert med 512 Mb.
>
> 512MB kloder vil blive genkendt som max 256MB.

Hvorfor? Mener at have set at den kan køre med 1 Gb RAM - det kræver
da at der er NOGEN 512 Mb klodser den kan lide.

--
Thorbjørn Ravn Andersen "... plus ... Tubular Bells!"
http://bigfoot.com/~thunderbear

Morten Reippuert Knu~ (04-05-2006)
Kommentar
Fra : Morten Reippuert Knu~


Dato : 04-05-06 22:51

Thorbjørn Ravn Andersen <nospam0000@gmail.com> wrote:
> Morten Reippuert Knudsen<spam@reippuert.dk> writes:

> > > Ja, jeg hev klodser fra min PC direkte over i Mac'en uden problemer.
> > > 256 Mb burde virke - det er usikkert med 512 Mb.
> >
> > 512MB kloder vil blive genkendt som max 256MB.

> Hvorfor?

<http://developer.apple.com/documentation/Hardware/Developer_Notes/Macintosh_CPUs-G3/iMac_26Oct99/index.html>

> Mener at have set at den kan køre med 1 Gb RAM - det kræver
> da at der er NOGEN 512 Mb klodser den kan lide.

memory controleren kan teoretisk håndtere 768MB (det er den samme som
sidder på eks de blå/hvide Powermac G3'ere, den vil ej heller vide af
klodser på mere end 256MB.)

Mht 512 kloder vil jeg tro du henviser til UMA 1.5 modellerne, dvs
+350MHz med AGP bus. De kan i lighed med andre UMA 1.5 bundkort som
eks PowerMac G4 håndtere 512MB klodser.

--
Morten Reippuert Knudsen <http://blog.reippuert.dk>

PowerMac G5: 1.6GHz, 1,25GB RAM, 300+300GB SATA, 16xDVD DL, Bluetooth
mus+tastatur, R9600PRO, iSight, eyeTV200 & LaCie Photon18Vision TFT.

Thorbjørn Ravn Ander~ (05-05-2006)
Kommentar
Fra : Thorbjørn Ravn Ander~


Dato : 05-05-06 07:09

Morten Reippuert Knudsen<spam@reippuert.dk> writes:

> Mht 512 kloder vil jeg tro du henviser til UMA 1.5 modellerne, dvs
> +350MHz med AGP bus. De kan i lighed med andre UMA 1.5 bundkort som
> eks PowerMac G4 håndtere 512MB klodser.

Ok. Jeg indrømmer glad og gerne at jeg ikke har helt styr på de 117
forskellige modeller, men så er det jo godt at andre har.

Var lige forbi og se på Mac'er i går i Electric City. Uha, de var
søde. De store skærme er godt nok flotte.

--
Thorbjørn Ravn Andersen "... plus ... Tubular Bells!"
http://bigfoot.com/~thunderbear

Kent Wormsdorf (03-05-2006)
Kommentar
Fra : Kent Wormsdorf


Dato : 03-05-06 20:08

Kristian Asmussen skrev:
> Kent Wormsdorf wrote:


>
> Er dette noget speciel RAM eller bare ganske almindelig SODIMM PC100 RAM?
> Kan det passe det er SD RAM?

I følge "The machintosh Bible" (ISBN 0-201-70899-X) er det standart
SODIMM PC66 SDRAM, eller hurtigere, som skal bruges i en iMac 233MHz.

> Hvad angår opgradering er RAM er dette ikke vanskeligt, har haft den skilt
> fra
> hinanden allerede.. :)

OK, jeg syndes blot jeg kan huske noget andet, da jeg ikke har en iMac,
blot en PowerMac G3 B&W.

>
> Dette opgradering er det noget der kan ske over Internettet? Har en 8.6
> opgradering
> men denne kræver mindt at jeg kører version 8.5?

Prøv dk.marked.privat.edb.mac, der kan du sikkeret få en MacOS 8.5 eller
bedre: MacOS 9.2
> --
> Venlig Hilsen / Best Regards
> Kristian Asmussen
>
>

Kent
--
PS.

Er der nogen der mangler en mand med lidt viden om Sun HW og SW, så må I
gerne sende mig en E-mail.
Jeg er uddannet datamatiker og har senest arbejdet som teknisk presale
konsulent.

Ukendt (03-05-2006)
Kommentar
Fra : Ukendt


Dato : 03-05-06 20:14

Kent Wormsdorf wrote:
> Kristian Asmussen skrev:
>> Kent Wormsdorf wrote:
>
>
>>
>> Er dette noget speciel RAM eller bare ganske almindelig SODIMM PC100
>> RAM? Kan det passe det er SD RAM?
>
> I følge "The machintosh Bible" (ISBN 0-201-70899-X) er det standart
> SODIMM PC66 SDRAM, eller hurtigere, som skal bruges i en iMac 233MHz.

Må prøve og tage noget fra en bærbar jeg har til og ligge. Kan det tænkes
firmwaren skal opgraderes før den kan tage mere end de 32MB?

>> Hvad angår opgradering er RAM er dette ikke vanskeligt, har haft den
>> skilt fra
>> hinanden allerede.. :)
>
> OK, jeg syndes blot jeg kan huske noget andet, da jeg ikke har en
> iMac, blot en PowerMac G3 B&W.

Okay, nej det var ikke det store problem i det. :)

>> Dette opgradering er det noget der kan ske over Internettet? Har en
>> 8.6 opgradering
>> men denne kræver mindt at jeg kører version 8.5?
>
> Prøv dk.marked.privat.edb.mac, der kan du sikkeret få en MacOS 8.5
> eller bedre: MacOS 9.2

Vil jeg prøve og kigge på.
--
Venlig Hilsen / Best Regards
Kristian Asmussen



Kent Wormsdorf (03-05-2006)
Kommentar
Fra : Kent Wormsdorf


Dato : 03-05-06 20:15

Kristian Asmussen skrev:
> Kent Wormsdorf wrote:
>> Kristian Asmussen skrev:
>>> Kent Wormsdorf wrote:
>>
>>> Er dette noget speciel RAM eller bare ganske almindelig SODIMM PC100
>>> RAM? Kan det passe det er SD RAM?
>> I følge "The machintosh Bible" (ISBN 0-201-70899-X) er det standart
>> SODIMM PC66 SDRAM, eller hurtigere, som skal bruges i en iMac 233MHz.
>
> Må prøve og tage noget fra en bærbar jeg har til og ligge. Kan det tænkes
> firmwaren skal opgraderes før den kan tage mere end de 32MB?
>

Jeg har ikke oplevet det værken på min PowerMac G3 B&W, eller iBook, så
det tror jeg ikke er nødvendigt.

>
> Vil jeg prøve og kigge på.
> --
> Venlig Hilsen / Best Regards
> Kristian Asmussen
>
>

Kent
--
PS.

Er der nogen der mangler en mand med lidt viden om Sun HW og SW, så må I
gerne sende mig en E-mail.
Jeg er uddannet datamatiker og har senest arbejdet som teknisk presale
konsulent.

Erik Richard Sørense~ (03-05-2006)
Kommentar
Fra : Erik Richard Sørense~


Dato : 03-05-06 20:34



Kristian Asmussen wrote:
>>>Er dette noget speciel RAM eller bare ganske almindelig SODIMM PC100
>>>RAM? Kan det passe det er SD RAM?
>>
>>I følge "The machintosh Bible" (ISBN 0-201-70899-X) er det standart
>>SODIMM PC66 SDRAM, eller hurtigere, som skal bruges i en iMac 233MHz.
>
> Må prøve og tage noget fra en bærbar jeg har til og ligge.

Fx. passer flere af RAM blokkene fra en IBM Thinkpad til den...

> Kan det tænkes firmwaren skal opgraderes før den kan tage mere
end de 32MB?

Nej, RAM kræver ikke ændringer i firmware. Det gør OS X 10.3, men
installeren opdaterer selv dette under installeringen.

>>>Dette opgradering er det noget der kan ske over Internettet? Har en
>>>8.6 opgradering
>>>men denne kræver mindt at jeg kører version 8.5?
>>
>>Prøv dk.marked.privat.edb.mac, der kan du sikkeret få en MacOS 8.5
>>eller bedre: MacOS 9.2
>
> Vil jeg prøve og kigge på.

Nej, Apple har stoppet den automatiske software opdatering til de
klassiske systemer. Det er nu kun OS X, der kan opdateres over nettet.

Mht. til køb af ekstra RAM, så kan du også prøve i
dk.marked-privat.edb.intern, - blot du specificerer, at det skal være
144-pins SODIMM PC-66 eller PC-100. En Bondiblue kan _ikke_ køre med
PC-133 SODIMM.

Jeg har et par OS 8.5 og 9.1 liggende, så du kan kontakte mig off-list.
Bor du i Århus området, kan du hente det hos mig.

mvh. Erik Richard
<erikrichard_NOSP@M_stofanet.dk>

--
~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~
KMLDenmark by Erik Richard Sørensen, Member of ADC
<kmldenmark_NOSP@M_stofanet.dk>
*Music Recording, Editing & Publishing - Also Smaller Quantities
*Software - For Theological Education - And For Physically Impaired
*Nisus - The Future in Text & Mail Processing <http://www.nisus.com>
~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~


Ukendt (03-05-2006)
Kommentar
Fra : Ukendt


Dato : 03-05-06 21:29

Erik Richard Sørensen wrote:
> Kristian Asmussen wrote:
>> Må prøve og tage noget fra en bærbar jeg har til og ligge.
>
> Fx. passer flere af RAM blokkene fra en IBM Thinkpad til den...

Jeps fandt jeg lige ud af, så nu har den hele 96mb RAM.. :)

>>>> Dette opgradering er det noget der kan ske over Internettet? Har en
>>>> 8.6 opgradering
>>>> men denne kræver mindt at jeg kører version 8.5?
>>>
>>> Prøv dk.marked.privat.edb.mac, der kan du sikkeret få en MacOS 8.5
>>> eller bedre: MacOS 9.2
>>
>> Vil jeg prøve og kigge på.
>
> Nej, Apple har stoppet den automatiske software opdatering til de
> klassiske systemer. Det er nu kun OS X, der kan opdateres over nettet.

Okay, ja er jo egentlig også fair nok.

> Jeg har et par OS 8.5 og 9.1 liggende, så du kan kontakte mig off-
> list. Bor du i Århus området, kan du hente det hos mig.

Vil lige tage kontakt til dig.
--
Venlig Hilsen / Best Regards
Kristian Asmussen



Ukendt (03-05-2006)
Kommentar
Fra : Ukendt


Dato : 03-05-06 23:06

Erik Richard Sørensen wrote:
> Kristian Asmussen wrote:

> Jeg har et par OS 8.5 og 9.1 liggende, så du kan kontakte mig off-
> list.

> Bor du i Århus området, kan du hente det hos mig.
>
> mvh. Erik Richard
> erikrichard_NOSP@M_stofanet.dk

Ville lige høre om du har fået min mail?
--
Venlig Hilsen / Best Regards
Kristian Asmussen



Erik Richard Sørense~ (03-05-2006)
Kommentar
Fra : Erik Richard Sørense~


Dato : 03-05-06 23:13

Hej Kristian

Ja, og den er besvaret.
mvh. Erik Richard

Kristian Asmussen wrote:
> Erik Richard Sørensen wrote:
>
>>Kristian Asmussen wrote:
>
>>Jeg har et par OS 8.5 og 9.1 liggende, så du kan kontakte mig off-
>>list.
>
>>Bor du i Århus området, kan du hente det hos mig.
>>
>>mvh. Erik Richard
>>erikrichard_NOSP@M_stofanet.dk
>
> Ville lige høre om du har fået min mail?

--
~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~
KMLDenmark by Erik Richard Sørensen, Member of ADC
<kmldenmark_NOSP@M_stofanet.dk>
*Music Recording, Editing & Publishing - Also Smaller Quantities
*Software - For Theological Education - And For Physically Impaired
*Nisus - The Future in Text & Mail Processing <http://www.nisus.com>
~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~


Morten Reippuert Knu~ (04-05-2006)
Kommentar
Fra : Morten Reippuert Knu~


Dato : 04-05-06 20:01

Erik Richard Sørensen <NOSPAM@nospam.dk> wrote:


> Nej, RAM kræver ikke ændringer i firmware. Det gør OS X 10.3, men
> installeren opdaterer selv dette under installeringen.

10.3 opdateringen kan alstå ikke opdatere firmware! Du må læse lidt
bedre på lektien, for et par uger siden var du tilsvarende helt sikker
på at 10.46 opdateringen havde opdateret din firmware, hvilket heller
ikke passede.

--
Morten Reippuert Knudsen <http://blog.reippuert.dk>

PowerMac G5: 1.6GHz, 1,25GB RAM, 300+300GB SATA, 16xDVD DL, Bluetooth
mus+tastatur, R9600PRO, iSight, eyeTV200 & LaCie Photon18Vision TFT.

Morten Reippuert Knu~ (04-05-2006)
Kommentar
Fra : Morten Reippuert Knu~


Dato : 04-05-06 20:02

Erik Richard Sørensen <NOSPAM@nospam.dk> wrote:

> En Bondiblue kan _ikke_ køre med
> PC-133 SODIMM.

Selvfølgelig kan den det PC133 er 100% bagudkompatibel med PC100.

--
Morten Reippuert Knudsen <http://blog.reippuert.dk>

PowerMac G5: 1.6GHz, 1,25GB RAM, 300+300GB SATA, 16xDVD DL, Bluetooth
mus+tastatur, R9600PRO, iSight, eyeTV200 & LaCie Photon18Vision TFT.

Thorbjørn Ravn Ander~ (04-05-2006)
Kommentar
Fra : Thorbjørn Ravn Ander~


Dato : 04-05-06 21:07

Erik Richard Sørensen <NOSPAM@NOSPAM.dk> writes:

> 144-pins SODIMM PC-66 eller PC-100. En Bondiblue kan _ikke_ køre med
> PC-133 SODIMM.

Det skal du ikke sige til den turkis du solgte mig, for det gør den
glad og gerne :)

--
Thorbjørn Ravn Andersen "... plus ... Tubular Bells!"


Erik Richard Sørense~ (04-05-2006)
Kommentar
Fra : Erik Richard Sørense~


Dato : 04-05-06 21:42

Hej Thorbjørn

Det er heller ikke en 'Bondiblue' men en 'Tangerine'.
mvh. Erik Richard

Thorbjørn Ravn Andersen wrote:
>Erik Richard Sørensen <NOSPAM@NOSPAM.dk> writes:
>>144-pins SODIMM PC-66 eller PC-100. En Bondiblue kan _ikke_ køre med
>>PC-133 SODIMM.
>
> Det skal du ikke sige til den turkis du solgte mig, for det gør den
> glad og gerne :)

--
~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~
KMLDenmark by Erik Richard Sørensen, Member of ADC
<kmldenmark_NOSP@M_stofanet.dk>
*Music Recording, Editing & Publishing - Also Smaller Quantities
*Software - For Theological Education - And For Physically Impaired
*Nisus - The Future in Text & Mail Processing <http://www.nisus.com>
~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~


Morten Reippuert Knu~ (04-05-2006)
Kommentar
Fra : Morten Reippuert Knu~


Dato : 04-05-06 19:58

Kristian Asmussen <N/A> wrote:

> Dette opgradering er det noget der kan ske over Internettet? Har en 8.6
> opgradering men denne kr?ver mindt at jeg k?rer version 8.5?

8.5, 9.0, 10.0, 10.1, 10.2, 10.3 og 10.4 er alle opgraderinger der
skal betales for.

Der er altså ikke megen ide i at dimse med Mac OS 8-9 for dig, med
mindre du bare er nysgerrig. Du vil aldrig støde på Mac OS 8 eller 9 i
et produktionsmiljø, det svarer lidt til at lege med windows 3.11.

--
Morten Reippuert Knudsen <http://blog.reippuert.dk>

PowerMac G5: 1.6GHz, 1,25GB RAM, 300+300GB SATA, 16xDVD DL, Bluetooth
mus+tastatur, R9600PRO, iSight, eyeTV200 & LaCie Photon18Vision TFT.

Thomas G. Madsen (04-05-2006)
Kommentar
Fra : Thomas G. Madsen


Dato : 04-05-06 21:37

Morten Reippuert Knudsen skrev:

> Du vil aldrig støde på Mac OS 8 eller 9 i et produktionsmiljø, [..]

Det har jeg faktisk stødt på for nylig (9.x), men det var nu heller
ikke specielt kønt.

--
Hilsen
Madsen

Thorbjørn Ravn Ander~ (03-05-2006)
Kommentar
Fra : Thorbjørn Ravn Ander~


Dato : 03-05-06 18:37

"Kristian Asmussen" <N/A> writes:

> Maskinen er den model hvor det hele er bygget sammen i en CRT skærm,
> altså en iMac G3 hvad jeg kan finde frem til, maskinen er fra 98 og har
> følgende
> specifikationer:
>
> CPU: 233Mhz
> RAM: 32MB
> Harddisken er vidst omkring 3GB
>
> Kan denne maskine bruges til noget? Mit håb var at den kunne bruges som en
> Internet surf maskine?

Det er vist den mindste iMac. Du kan smide en eller to SDRAM klodser
i og så er den meget, meget sjovere :)

Jeg ved ikke om den let kan opgraderes til 9.2 med IE og evt en
Mozilla 1.3, men ellers kan du more dig med en passende LiveCD til
Linux. Så er det nyeste software lige fra nærmeste Ubuntuspejl.

--
Thorbjørn Ravn Andersen "... plus ... Tubular Bells!"


Ukendt (03-05-2006)
Kommentar
Fra : Ukendt


Dato : 03-05-06 19:53

> Det er vist den mindste iMac. Du kan smide en eller to SDRAM klodser
> i og så er den meget, meget sjovere :)

Nogen idé om hvilken klodser jeg skal bruge?

> Jeg ved ikke om den let kan opgraderes til 9.2 med IE og evt en
> Mozilla 1.3, men ellers kan du more dig med en passende LiveCD til
> Linux. Så er det nyeste software lige fra nærmeste Ubuntuspejl.

Hele ideen var jeg gerne ville lege lidt med Mac OSet.. :)
Men ja helt sikkert en idé hvis den bare skal bruges til og surfe med.
--
Med Venlig Hilsen / Best Regards
Kristian Asmussen



Karl Antz (03-05-2006)
Kommentar
Fra : Karl Antz


Dato : 03-05-06 22:17

Kristian Asmussen <N/A> wrote:

> Hele ideen var jeg gerne ville lege lidt med Mac OSet.. :)

Så er det nok ikke en god ide at bruge OS 9.2 eller ældre - forskellene
til det aktiuelle system OS X 10.4.6 er _for_ store. Og din maskine kan
næppe køre en brugbar version af OS X - desværre.

Hilsen ka'l
--
Karl Antz
Albaniensgade 4,1th
2300 København S

Morten Reippuert Knu~ (04-05-2006)
Kommentar
Fra : Morten Reippuert Knu~


Dato : 04-05-06 19:55

Kristian Asmussen <N/A> wrote:
> > Det er vist den mindste iMac. Du kan smide en eller to SDRAM klodser
> > i og s? er den meget, meget sjovere :)

> Nogen id? om hvilken klodser jeg skal bruge?

> > Jeg ved ikke om den let kan opgraderes til 9.2 med IE og evt en
> > Mozilla 1.3, men ellers kan du more dig med en passende LiveCD til
> > Linux. S? er det nyeste software lige fra n?rmeste Ubuntuspejl.

> Hele ideen var jeg gerne ville lege lidt med Mac OSet.. :)
> Men ja helt sikkert en id? hvis den bare skal bruges til og surfe med.

find en brugt PowerMac G4 eller iMac G3 +350MHz istedet, de bør kunne fås
for en plovmand med en mere acceptabel mængde ram og brugbar størrelse
disk. Du kommer hurtigt til at smide en plovmand efter den gamle iMac.
Ofte kan du også få en Mac OS X 10.2 eller 10.3 licens med til
den pris.

--
Morten Reippuert Knudsen <http://blog.reippuert.dk>

PowerMac G5: 1.6GHz, 1,25GB RAM, 300+300GB SATA, 16xDVD DL, Bluetooth
mus+tastatur, R9600PRO, iSight, eyeTV200 & LaCie Photon18Vision TFT.

Erik Richard Sørense~ (03-05-2006)
Kommentar
Fra : Erik Richard Sørense~


Dato : 03-05-06 18:40

Hej Kristian

Kristian Asmussen wrote:
> Fik mig en Mac i går fra arbejdet, da vi ikke bruger Mac og disse
> vi havde var forældede.
>
> Nu er mit spørgsmål hvilken version jeg kan ligge på sådan en, lige nu
> ligger der en 8.1 på?

Med de nedenfor nævnte RAM kan den køre OS 9.1. Hvis du fx. fik 2x256mb
RAM i den, vil den uden videre kunne køre med OS X 10.3.x.

> Maskinen er den model hvor det hele er bygget sammen i en CRT skærm,
> altså en iMac G3 hvad jeg kan finde frem til, maskinen er fra 98 og har
> følgende specifikationer:

Det er den originale iMac så...

> CPU: 233Mhz
> RAM: 32MB
> Harddisken er vidst omkring 3GB

HD er på 4gb. Største HD, der kan sættes i, er en 120gb

> Kan denne maskine bruges til noget? Mit håb var at den kunne bruges som en
> Internet surf maskine?

Det kan den godt, men du bør få mere RAM i den og få systemet op på
mindst 9.2.1, så vil den være god til internet, selvom det ikke vil
blive verdens hurtigste, - men den vil også være rigtig god til fx.
jukebox via kobling til et stereoanlæg, - den er jo lydløs...

mvh. Erik Richard

--
~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~
KMLDenmark by Erik Richard Sørensen, Member of ADC
<kmldenmark_NOSP@M_stofanet.dk>
*Music Recording, Editing & Publishing - Also Smaller Quantities
*Software - For Theological Education - And For Physically Impaired
*Nisus - The Future in Text & Mail Processing <http://www.nisus.com>
~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~


Ukendt (03-05-2006)
Kommentar
Fra : Ukendt


Dato : 03-05-06 19:58

Erik Richard Sørensen wrote:
> Kristian Asmussen wrote:
>> Nu er mit spørgsmål hvilken version jeg kan ligge på sådan en, lige
>> nu ligger der en 8.1 på?
>
> Med de nedenfor nævnte RAM kan den køre OS 9.1. Hvis du fx. fik
> 2x256mb RAM i den, vil den uden videre kunne køre med OS X 10.3.x.

Hvad jeg lige har læst mig til kan den kun køre med 256MB RAM.

>> Maskinen er den model hvor det hele er bygget sammen i en CRT skærm,
>> altså en iMac G3 hvad jeg kan finde frem til, maskinen er fra 98 og
>> har følgende specifikationer:
>
> Det er den originale iMac så...

Detter er også mit indtryk.

>> CPU: 233Mhz
>> RAM: 32MB
>> Harddisken er vidst omkring 3GB
>
> HD er på 4gb. Største HD, der kan sættes i, er en 120gb

Er dette bare en helt almindelig IDE harddiske?

>> Kan denne maskine bruges til noget? Mit håb var at den kunne bruges
>> som en Internet surf maskine?
>
> Det kan den godt, men du bør få mere RAM i den og få systemet op på
> mindst 9.2.1, så vil den være god til internet, selvom det ikke vil
> blive verdens hurtigste, - men den vil også være rigtig god til fx.
> jukebox via kobling til et stereoanlæg, - den er jo lydløs...

Det var også mest for og sjovs skyld, og for at have lidt kendskab til
Mac, da jeg er igang som IT - Supporter, men aldrig rørt en Mac.
--
Med Venlig Hilsen / Best Regards
Kristian Asmussen



Erik Richard Sørense~ (03-05-2006)
Kommentar
Fra : Erik Richard Sørense~


Dato : 03-05-06 20:23

Hej Kristian

Kristian Asmussen wrote:
>Erik Richard Sørensen wrote:
>>Kristian Asmussen wrote:
>>>Nu er mit spørgsmål hvilken version jeg kan ligge på sådan en, lige
>>>nu ligger der en 8.1 på?
>>
>>Med de nedenfor nævnte RAM kan den køre OS 9.1. Hvis du fx. fik
>>2x256mb RAM i den, vil den uden videre kunne køre med OS X 10.3.x.
>
> Hvad jeg lige har læst mig til kan den kun køre med 256MB RAM.

Den kan rent faktisk køre med 2x256mb moduler.

Du skal bruge RAM af typen 144-pins PC-66 eller PC-100 SODIMM 10ns.

>>>CPU: 233Mhz
>>>RAM: 32MB
>>>Harddisken er vidst omkring 3GB
>>
>>HD er på 4gb. Største HD, der kan sættes i, er en 120gb
>
> Er dette bare en helt almindelig IDE harddiske?

Ja, en ganske alm. ATA-100 eller ATA-133. Den skal sidde som 'Master' og
'Cable Select' skal være OFF. Fx. en Seagate Barracuda 7200.7/8mb cache,
Maxtor Diamondmax 9+/8mb cache eller en Western Digital Series 6Y/8mb cache.

>>>Kan denne maskine bruges til noget? Mit håb var at den kunne bruges
>>>som en Internet surf maskine?
>>
>>Det kan den godt, men du bør få mere RAM i den og få systemet op på
>>mindst 9.2.1, så vil den være god til internet, selvom det ikke vil
>>blive verdens hurtigste, - men den vil også være rigtig god til fx.
>>jukebox via kobling til et stereoanlæg, - den er jo lydløs...
>
> Det var også mest for og sjovs skyld, og for at have lidt kendskab til
> Mac, da jeg er igang som IT - Supporter, men aldrig rørt en Mac.

Så er den en ekstra god idé at få mere RAM og en større i den + en OS X
10.3.x, så vil du være næsten helt med...

mvh. Erik Richard

--
~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~
KMLDenmark by Erik Richard Sørensen, Member of ADC
<kmldenmark_NOSP@M_stofanet.dk>
*Music Recording, Editing & Publishing - Also Smaller Quantities
*Software - For Theological Education - And For Physically Impaired
*Nisus - The Future in Text & Mail Processing <http://www.nisus.com>
~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~


Henrik Münster (03-05-2006)
Kommentar
Fra : Henrik Münster


Dato : 03-05-06 21:59

On 2006-05-03 19:40:09 +0200, Erik Richard Sørensen <NOSPAM@NOSPAM.dk> said:

> Hej Kristian
>
> Kristian Asmussen wrote:
>> Fik mig en Mac i går fra arbejdet, da vi ikke bruger Mac og disse
>> vi havde var forældede.
>>
>> Nu er mit spørgsmål hvilken version jeg kan ligge på sådan en, lige nu
>> ligger der en 8.1 på?
>
> Med de nedenfor nævnte RAM kan den køre OS 9.1. Hvis du fx. fik 2x256
> mb RAM i den, vil den uden videre kunne køre med OS X 10.3.x.

Sådan en har vi. Det er bestemt ingen racer, men den tøffer da fint
afsted. Min svigerinde har også en. Jeg kan godt nok ikke huske, om den
har 96 eller 160 MB RAM. Trods det kører den fint med Mac OS X 10.3.
Hun bruger den bare til e-mail, lidt hjemmesider og tekstbehandling, og
hun har ikke klaget over, at den er for langsom. Har man en hurtig
internetforbindelse, hjælper det en del. Kører men med de gamle
styresystemer som Mac OS 8.x eller 9.x, vil den være betydeligt mere
kvik. Jeg vil dog altid foretrække Mac OS X, der er langt mere stabilt
og multitasker langt bedre. Selv om visse handlinger er langsomme, kan
man bare skifte til et andet program og arbejde i det. De gamle
styresystemer før OS X låste ofte computeren, hvis den var optaget af
noget tungt.

>> Maskinen er den model hvor det hele er bygget sammen i en CRT skærm,
>> altså en iMac G3 hvad jeg kan finde frem til, maskinen er fra 98 og har
>> følgende specifikationer:
>
> Det er den originale iMac så...
>
>> CPU: 233Mhz
>> RAM: 32MB
>> Harddisken er vidst omkring 3GB
>
> HD er på 4gb. Største HD, der kan sættes i, er en 120gb
>
>> Kan denne maskine bruges til noget? Mit håb var at den kunne bruges som en
>> Internet surf maskine?
>
> Det kan den godt, men du bør få mere RAM i den og få systemet op på
> mindst 9.2.1, så vil den være god til internet, selvom det ikke vil
> blive verdens hurtigste, - men den vil også være rigtig god til fx.
> jukebox via kobling til et stereoanlæg, - den er jo lydløs...

Jeg er bange for, du tænker på de senere generationer. De Bondi-blå 233
MHz iMac rev. A og B har en blæser, der kører med fast hastighed og
høres ganske tydeligt. Den stopper ikke engang, selv om man sætter
computeren på vågeblus. Hvis blæseren er blevet støvet godt til, øger
det larmen, så det betaler sig at rense den en gang imellem. De senere
iMac G3 blev blæserfri og dermed helt lydløse.
--
Venlig hilsen
Henrik Münster
Esbjerg


Ukendt (03-05-2006)
Kommentar
Fra : Ukendt


Dato : 03-05-06 22:25

Henrik Münster wrote:
>> Med de nedenfor nævnte RAM kan den køre OS 9.1. Hvis du fx. fik 2x256
>> mb RAM i den, vil den uden videre kunne køre med OS X 10.3.x.
>
> Sådan en har vi. Det er bestemt ingen racer, men den tøffer da fint
> afsted. Min svigerinde har også en. Jeg kan godt nok ikke huske, om
> den har 96 eller 160 MB RAM. Trods det kører den fint med Mac OS X
> 10.3. Hun bruger den bare til e-mail, lidt hjemmesider og
> tekstbehandling, og hun har ikke klaget over, at den er for langsom.
> Har man en hurtig internetforbindelse, hjælper det en del. Kører men
> med de gamle styresystemer som Mac OS 8.x eller 9.x, vil den være
> betydeligt mere kvik. Jeg vil dog altid foretrække Mac OS X, der er
> langt mere stabilt og multitasker langt bedre. Selv om visse
> handlinger er langsomme, kan man bare skifte til et andet program og
> arbejde i det. De gamle styresystemer før OS X låste ofte computeren,
> hvis den var optaget af noget tungt.

Det lyder positivt, også sådan noget jeg vil bruge den til. Men du mener den
uden de store problemer kan installere og køre Mac OS X 10.3?

>> Det kan den godt, men du bør få mere RAM i den og få systemet op på
>> mindst 9.2.1, så vil den være god til internet, selvom det ikke vil
>> blive verdens hurtigste, - men den vil også være rigtig god til fx.
>> jukebox via kobling til et stereoanlæg, - den er jo lydløs...
>
> Jeg er bange for, du tænker på de senere generationer. De Bondi-blå
> 233 MHz iMac rev. A og B har en blæser, der kører med fast hastighed
> og høres ganske tydeligt. Den stopper ikke engang, selv om man sætter
> computeren på vågeblus. Hvis blæseren er blevet støvet godt til, øger
> det larmen, så det betaler sig at rense den en gang imellem. De senere
> iMac G3 blev blæserfri og dermed helt lydløse.

Lige præcis, den har en blæser monteret i sig.
--
Med Venlig Hilsen / Best Regards
Kristian Asmussen



Morten Reippuert Knu~ (04-05-2006)
Kommentar
Fra : Morten Reippuert Knu~


Dato : 04-05-06 19:51

Kristian Asmussen <N/A> wrote:

> Det lyder positivt, ogs? s?dan noget jeg vil bruge den til. Men du mener den
> uden de store problemer kan installere og k?re Mac OS X 10.3?

ikke med 32MB ram, 256MB er minimum. En investering i en Mac OS X licens
meget mere ram og sansynligvis også en ny disk kan slet ikke svare sig.

4Gb disk er meget tæt på hvad en minimums installation uden ekstra
sprog og printerdrivere fylder - derudover skal du have minimum 1GB
fri til swap, cache og temp filer blot for at kunne afvikle Mac OS X.

--
Morten Reippuert Knudsen <http://blog.reippuert.dk>

PowerMac G5: 1.6GHz, 1,25GB RAM, 300+300GB SATA, 16xDVD DL, Bluetooth
mus+tastatur, R9600PRO, iSight, eyeTV200 & LaCie Photon18Vision TFT.

Henrik Münster (05-05-2006)
Kommentar
Fra : Henrik Münster


Dato : 05-05-06 23:14

On 2006-05-04 20:50:31 +0200, Morten Reippuert Knudsen<spam@reippuert.dk> said:

> Kristian Asmussen <N/A> wrote:
>
>> Det lyder positivt, ogs? s?dan noget jeg vil bruge den til. Men du mener den
>> uden de store problemer kan installere og k?re Mac OS X 10.3?
>
> ikke med 32MB ram, 256MB er minimum. En investering i en Mac OS X licens
> meget mere ram og sansynligvis også en ny disk kan slet ikke svare sig.
>
> 4Gb disk er meget tæt på hvad en minimums installation uden ekstra
> sprog og printerdrivere fylder - derudover skal du have minimum 1GB
> fri til swap, cache og temp filer blot for at kunne afvikle Mac OS X.

Min svigerinde har altså en iMac 233 rev. A kørende med mindre RAM. Jeg
kan godt nok ikke huske præcis, hvor meget hun har, men det er sikkert
160 MB: De 32 MB, der originalt var på den skjulte plads under
processorkortet, samt 128 MB på den anden plads. Harddisken er den
originale med 4 GB, og der er de originale 2 MB RAM på videokortet.
Hendes brug er også ganske beskedent. Hun skal bare lave en beskeden
mængde e-mail, og så skriver hun en gang imellem et brev, som hun
printer ud. Det går rigtig fint, og hun er glad for computeren.
   Har man på nogen måde et mere avanceret behov, så har du ret i, at man
lynhurtigt får fyldt harddisken op, og man bliver sikkert også træt at,
at computeren ikke er hurtigere. Sidste vinter, hvor min PowerBook var
til reparation et par måneder, brugte jeg min tilsvarende iMac 233, som
er rev. B med 6 MB video-RAM og som er peppet op med 512 MB RAM og 80
GB harddisk. Allerede dengang syntes jeg, at den var lige langsom nok,
men det gik da. Bagefter besluttede jeg mig for, at den er død. Den
står på den seksåriges værelse og kan spille lidt Pixeline. Vi købte i
stedet en Mac mini som reservecomputer, som drengene så kan lege med i
øvrigt.
--
Venlig hilsen
Henrik Münster
Esbjerg


Erik Richard Sørense~ (03-05-2006)
Kommentar
Fra : Erik Richard Sørense~


Dato : 03-05-06 22:37

Hej Henrik

Henrik Münster wrote:
> Erik Richard Sørensen wrote:
>> Med de nedenfor nævnte RAM kan den køre OS 9.1. Hvis du fx. fik 2x256
>> mb RAM i den, vil den uden videre kunne køre med OS X 10.3.x.
>
> Sådan en har vi. Det er bestemt ingen racer, men den tøffer da fint
> afsted. [...]

Jeg skrev skam heller ikke, den var hurtig.

>> Det kan den godt, men du bør få mere RAM i den og få systemet op på
>> mindst 9.2.1, så vil den være god til internet, selvom det ikke vil
>> blive verdens hurtigste, - men den vil også være rigtig god til fx.
>> jukebox via kobling til et stereoanlæg, - den er jo lydløs...
>
> Jeg er bange for, du tænker på de senere generationer. De Bondi-blå 233
> MHz iMac rev. A og B har en blæser, der kører med fast hastighed og
> høres ganske tydeligt. Den stopper ikke engang, selv om man sætter
> computeren på vågeblus. Hvis blæseren er blevet støvet godt til, øger
> det larmen, så det betaler sig at rense den en gang imellem. De senere
> iMac G3 blev blæserfri og dermed helt lydløse.

Hm, jeg synes nu ikke, den larmer. - Jeg har da altid regnet med, det
kun var harddisken, man kunne høre... Men det er godt nok mange år
siden, jeg har brugt en Bondi...

mvh. Erik Richard

--
~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~
KMLDenmark by Erik Richard Sørensen, Member of ADC
<kmldenmark_NOSP@M_stofanet.dk>
*Music Recording, Editing & Publishing - Also Smaller Quantities
*Software - For Theological Education - And For Physically Impaired
*Nisus - The Future in Text & Mail Processing <http://www.nisus.com>
~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~


Morten Reippuert Knu~ (04-05-2006)
Kommentar
Fra : Morten Reippuert Knu~


Dato : 04-05-06 19:45

Erik Richard Sørensen <NOSPAM@nospam.dk> wrote:

> Med de nedenfor nævnte RAM kan den køre OS 9.1. Hvis du fx. fik 2x256mb
> RAM i den, vil den uden videre kunne køre med OS X 10.3.x.

Det kan ærlig talt ikke svare sig at bruge penge på hverken ram eller
diske til så gammel en imac.

> Det kan den godt, men du bør få mere RAM i den og få systemet op på
> mindst 9.2.1, så vil den være god til internet, selvom det ikke vil
> blive verdens hurtigste, - men den vil også være rigtig god til fx.
> jukebox via kobling til et stereoanlæg, - den er jo lydløs...

Nej, 233-333MHz modelerne er bestemt ikke lydløse.

--
Morten Reippuert Knudsen <http://blog.reippuert.dk>

PowerMac G5: 1.6GHz, 1,25GB RAM, 300+300GB SATA, 16xDVD DL, Bluetooth
mus+tastatur, R9600PRO, iSight, eyeTV200 & LaCie Photon18Vision TFT.

Morten Reippuert Knu~ (04-05-2006)
Kommentar
Fra : Morten Reippuert Knu~


Dato : 04-05-06 19:43

Kristian Asmussen <N/A> wrote:

> Kan denne maskine bruges til noget? Mit h?b var at den kunne bruges som en
> Internet surf maskine?

IMHO duer den ikke til andet end email og textbehandling. Den er for
langsom til en ordenlig Mac OS X oplevelse kan dermed ikke trække en
rimelig moderne webbrowser.

linux + en letvægts windowmanager + firefox kunne måske være en
mulighed, men så skal du glemme alt om en rimelig flash understøttelse
hvilket er et must i dag.

Mac OS 8 & 9 er ikke rigtig kompatible med www anno 2006.

--
Morten Reippuert Knudsen <http://blog.reippuert.dk>

PowerMac G5: 1.6GHz, 1,25GB RAM, 300+300GB SATA, 16xDVD DL, Bluetooth
mus+tastatur, R9600PRO, iSight, eyeTV200 & LaCie Photon18Vision TFT.

Søg
Reklame
Statistik
Spørgsmål : 177559
Tips : 31968
Nyheder : 719565
Indlæg : 6408938
Brugere : 218888

Månedens bedste
Årets bedste
Sidste års bedste