Seriøs grafik og 3D = Mac ?
Fra : Henning Sørensen

Dato : 27-04-06 18:40

Hej i gruppen!

Min søn på 19 slutter htx til sommer og han regner med, at hans fremtid skal
gå med at lave 3D og grafik.
Desværre kom han ikke ind på det studie der kunne bane vejen for ham, så nu
har han besluttet, at hans portfolio skal være bedre til næste år.

Han har lavet 3D mere eller mindre siden han var 11-12 år gammel og jeg
husker stadig hans glæde, da jeg fik flikket en dual celeron500 sammen til
ham, sådan at hans animationer i 3D studie max kunne renderes indenfor 24
timer og han kunne se resultatet allerede når han kom hjem fra skole næste
dag

Jeg har nu besluttet at sponsorere hans kommende computer (han fik en bærbar
pc i julegave - med håbløse specifikationer, der løste hans behov for en
bærbar..).

Og er det ikke nærliggende at sige seriøs grafik = Mac ..?

Jeg er selv "pc-mand" (ibm kompatibel siden 1987...) og har ikke nogen
forstand på Mac verdenen - bortset fra et enkelt møde eller to, der
imponerede mig (PowerMac hed den vist...) !

Nu har jeg kigget lidt på Apple.dk og bl.a. fundet:
http://store.apple.com/Apple/WebObjects/dkstore.woa/6054042/wo/ta9sdt0mtVdD2PTWqki1jfWN67D/0.PSLID?mco=F0DD97A9&nclm=Macmini

Er det mon noget ?
Jeg tænker selvfølgelig på duo udgaven.
Hvis den er OK - hvad skal der så til af programmel - og hvad koster det..?

Modsat - hvis ikke den er "nok - hvad skal der til ?

Jeg er selvfølgelig også interessert i at aftage nogens (tilstrækkelige) Mac
(inklusive programmel ??)...

Mvh
Henning Sørensen.

Fra : Henning Sørensen

Dato : 27-04-06 19:00
Fra : Martin Bredthauer

Dato : 27-04-06 19:31

Henning Sørensen <hkksnews@privat.dk> wrote:

> Er ovenstående Macs største model ?

Apples største PowerMacs er endnu ikke udstyret med Intel processorer.
Men det sker snart og så vil deres nuværende PowerMacs med PowerPC
processor synes noget bedaget. Køb dem ikke!

--
Mvh Martin

Fra : Niels Jørgen Kruse

Dato : 27-04-06 19:51

Martin Bredthauer <spam@talentmedia.dk> wrote:

> Apples største PowerMacs er endnu ikke udstyret med Intel processorer.
> Men det sker snart og så vil deres nuværende PowerMacs med PowerPC
> processor synes noget bedaget. Køb dem ikke!

Jeg har set et rygte om at PowerMac-erne opgraderes om et par uger.

Fra : Henning Sørensen

Dato : 27-04-06 19:58

"Martin Bredthauer" <spam@talentmedia.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> Men det sker snart og så vil deres nuværende PowerMacs med PowerPC
> processor synes noget bedaget. Køb dem ikke!

Ok - havde nu den opfattelse, at Mac's processorer var Intel overlegne på
mange (alle ?) områder.
Og at især grafiske opgaver er "lige til højrebenet" for 68000 processsorens
oldebørn (tip-tip-tip-oldebørn måske

Men hvad med iMac - duo 1.83 GHz til under 11.000 inkl. 17" skærm - med
2.500 kr rabat på Final Cut Studio ?
Med ATI Radeon X1600 grafikkort.
Ialt under 15.000 - vil den performe bedre end en en tilsvarende "Wintel" -
løsning ?

/Henning.

Fra : Martin Bredthauer

Dato : 27-04-06 21:01

> [...]

> mange (alle ?) områder.
> Og at især grafiske opgaver er "lige til højrebenet" for 68000 processsorens

Det gik vi også og troede. (For man var jo en rettroende
PowerMac-bruger.) Men nu har "father Jobs" (aka Steve Jobs = Apples
boss) åbnet vore øjne så vi kan se at Intel er vejen frem til
ydelses-nirvana.

> [...]
> Med ATI Radeon X1600 grafikkort.
> Ialt under 15.000 - vil den performe bedre end en en tilsvarende "Wintel" -

Bestemt en god maskine. Selv synes jeg iMac'en er et klart hit der hvor
computeren gerne må se lidt pæn ud. F.eks. har vi, pga. alle værelser
p.t. er optaget af vores unger, "kontor" i stuen. Her er vores iMac både
en fryd for øjet og et godt arbejdsredskab. Men skulle jeg købe en
rigtig arbejdshest af en Mac (når ungerne flytter hjemmefra og jeg
endelig får mit eget herre-værelse) så tror jeg nok det bliver en af de
store PowerMac'er (eller hvad de nu kommer til at hedde når de får intel
indmad... eller hviklen indmad de har til den tid... min ældste søn er
kun 10 år... snøft.)

--
Mvh Martin

Fra : Martin Bredthauer

Dato : 27-04-06 21:12

Henning Sørensen <hkksnews@privat.dk> wrote:

> Men hvad med iMac - duo 1.83 GHz til under 11.000 inkl. 17" skærm - med
> 2.500 kr rabat på Final Cut Studio ?

Skal han lave 3D og grafik eller skal han lave film????

> Med ATI Radeon X1600 grafikkort.
> Ialt under 15.000 - vil den performe bedre end en en tilsvarende "Wintel" -
> løsning ?

Final Cut Studio fås slet ikke til wintel. Mht. hardware - altså iMac'en
- så performer den som en tilsvarende bestykket PC. (Man kan jo smide XP
på den hvis man savner nogle bestemte windows only programmer.) På den
måde har skiftet til Intel gjort det let at samligne rå ydelse, for den
er den samme som en PC med samme hardware. Om man er til Mac eller
wintel kommer nu primært an på hvilket styresystem og hvilke programmer
man ønsker at anvende. (Ja, okay Mac'en er jo også et design ikon, hvis
lige slet ikke findes i wintel verdenen. Men det behøves jo heller ikke
for de kan jo bare købe en Mac med XP på. (Tænk at den dag skulle
komme!!!))

--
Mvh Martin

Fra : Henning Sørensen

Dato : 27-04-06 22:43

> Skal han lave 3D og grafik eller skal han lave film????

Sikkert både 3D, animationer og film (hvad er forskellen i dag
Forstår det sådan på Apples sider, at det er en pakke med "alt" i ...?

> [...]
> måde har skiftet til Intel gjort det let at samligne rå ydelse, for den
> er den samme som en PC med samme hardware.

Ok - havde nok en forventning om, at Mac'ens hardware var mere designet til
netop grafiske opgaver.

> [...]
> lige slet ikke findes i wintel verdenen. Men det behøves jo heller ikke
> for de kan jo bare købe en Mac med XP på. (Tænk at den dag skulle

Tja - måske en Linux løsning kan bruges også - hvis altså softwaren er der

> Mvh Martin

/Henning.

Fra : Henrik Münster

Dato : 28-04-06 23:02

On 2006-04-27 23:42:46 +0200, "Henning Sørensen" <hkksnews@privat.dk> said:

> Tja - måske en Linux løsning kan bruges også - hvis altså softwaren er der ..

Du er vel klar over, at styresystemet Mac OS X bygger på Unix? Man har
altså en komplet Unix-computer nedenunder den brugervenlige overflade.
Der er derfor ikke så meget grund til at lægge Linux på den, da man
allerede har adgang til Unix-verdenen.
--
Venlig hilsen
Henrik Münster

Fra : nospamtoMike [8000 C~

Dato : 28-04-06 10:42

> Men hvad med iMac - duo 1.83 GHz til under 11.000 inkl. 17" skærm - med
> 2.500 kr rabat på Final Cut Studio ?
> Med ATI Radeon X1600 grafikkort.

Et glimrende bud. Du bliver nok nødt til at smide mere RAM i - 2 GB!!! Og
250 GB Harddisk. Så lander den på 13.939,-

QuickTime 7 Pro for Mac OS X til 229,- skal med.

Med Final Cut Studio 5.1 m. rabat er han meget godt igang indenfor
video/grafik/DVD produktion.

Hertil kommer Adobe® After Effects® 7.0 Professional evt. som pakke: Adobe
Production Studio Premium.

Men hvis du "leverer" hardware, kan han så ikke selv hitte information om,
hvad det er for noget software, der er interessant? Grafik og animation er
jo et vidt begreb, og hvor meget er det for sjov - hvor meget er det med
job/uddannelse i sigte?

Spørg nogen, der lever af at arbejde med den slags, som han synes er
spændende.

mvh. Mikael Kern

Fra : Henning Sørensen

Dato : 28-04-06 15:24

"nospamtoMike [8000 C]" <nospam@kern.dk> skrev i en meddelelse

> Et glimrende bud. Du bliver nok nødt til at smide mere RAM i - 2 GB!!! Og
> 250 GB Harddisk. Så lander den på 13.939,-

Noteret !

> [...]

> video/grafik/DVD produktion.
>
> Hertil kommer Adobe® After Effects® 7.0 Professional evt. som pakke: Adobe

Adobe production = video fremstilling ?

> [...]
> jo et vidt begreb, og hvor meget er det for sjov - hvor meget er det med

Det er med uddannelse og senere job i sigte
Når jeg faldt over Final Cut Studie 5, så er det primært pga 3D
animationsdelen (og så rabatten...).

> Spørg nogen, der lever af at arbejde med den slags, som han synes er
> spændende.

Jeg håber de findes hér, for jeg kender ingen - men jeg må vel hellere bede
ham selv komme op med nogle idéer også.
Selvom - jeg kender ham - og han vil være lykkelig for næsten hvad som helst

> mvh. Mikael Kern

Mvh
Henning Sørensen.

Fra : Peter Jespersen

Dato : 28-04-06 17:55

On Thu, 27 Apr 2006 20:57:50 +0200, Henning S rensen wrote:

<snip>

>Ok - havde nu den opfattelse, at Mac's processorer var Intel overlegne på
>mange (alle ?) områder.

Jo PowerPC'en er generelt overlegen - men det har skortet på udviklingen
af disse processorer - først haltede Motorolas engagement og senere IBMs -
imens Intel langsomt har skruet mere og mere op for dampen til deres
udviklingsmaskine.

>Og at især grafiske opgaver er "lige til højrebenet" for 68000 processsorens
>oldebørn (tip-tip-tip-oldebørn måske

PowerPC'en er en aflægger af IBMs Power arkitektur og var tiltænkt som et
prisbilligt alternativ til denne. Da Motorola efter flere forsøg ikke så
ud til at kunne levere en 64bit version af PowerPC'en (PowerPC ISA'et var
oprindeligt 64-bit, med en 32-bit udvidelse - indtil for nyligt er det dog
kun 32-bit delen der er blevet understøttet) - øjnede IBM chancen og
serverede en 64-bit PowerPC, der var som fremstillet af Adams ribben. Det
var nemlig en neddrosslet version af deres seneste version af Power
processoren. Derefter faldt IBMs interesse og har derefter ikke rigtigt
kunnet levere varen i form af videreudvikling af denne.
Nu har Apple så fået nok og har kastet sin kærlighed på x86 verdenen
(Darwin var jo allerede porteret til x86), mere specifikt (desværre) på
Intel processorer.

Live long and prosper...
Peter Jespersen, member of Team OS/2 Denmark, Linux User #148303
flywheel@illogical.dk
http://www.illogical.dk
Dinner not ready: (A)bort (R)etry (P)izza

Fra : Henrik Münster

Dato : 28-04-06 22:58

On 2006-04-27 20:57:50 +0200, "Henning Sørensen" <hkksnews@privat.dk> said:

> [...]
> Og at især grafiske opgaver er "lige til højrebenet" for 68000
> processsorens oldebørn (tip-tip-tip-oldebørn måske

Det er nogle år siden. Det var ikke helt lyv, men der var nok også lidt
reklamesnak i det. Problemet er, at IBM og Motorola, som har leveret
processorer til Apple, ikke har vært i stand til at udvikle deres
hastighed så hurtigt som ønsket de seneste år. Derfor er de sakket
bagud i forhold til Intel (og vel også AMD). Den seneste fiasko er, at
IBM ikke har kunnet lave en bærbar udgave af den nyeste processor (G5).
Den bruger for meget strøm og bliver for varm til en bærbar. Den gamle
G4 var ellers suveræn på dette punkt. Apple er derfor i færd med at
skifte til Intel-processorer. De skulle have meget bedre udsigter for
fremtiden, og de har nogle rigtig gode bærbare versioner. Det er i
hvert fald den officielle årsag. Der har været mange gisninger om
andre, skjulte årsager, men det er en anden historie.
   Som sædvanlig går transformationen til den nye processor ganske glat.
Der har ikke være de store problemer. Programmerne skal skrives om for
at kunne køre på en Intel-Mac, men det er mange af dem allerede. Ældre
programmer kører automatisk i en emuleret tilstand. Det gør dem lidt
langsommere, men ellers mærker man ikke noget. Og det er jo bare en
overgang, til alle programmer findes i en nativ Intel-version. Det gør
mange af dem allerede. Det vil derfor være smartest at købe en
Intel-Mac i dag.

> [...]
> 2.500 kr rabat på Final Cut Studio ?
> Med ATI Radeon X1600 grafikkort.
> Ialt under 15.000 - vil den performe bedre end en en tilsvarende

Man køber ikke en Mac fordi den "performer". Det er en typisk
pc-tankegang. Når man skal vælge en pc, som skal køre Windows, så er
ydelsen den eneste forskel på de forskellige modeller. Styresystem og
programmer er jo det samme. En Mac køber man, fordi man bedre kan lide
styresystemet og programmerne. Det er den primære årsag. Den skal
naturligvis være hurtig nok til ens brug. Efterhånden er pc'er blevet
stort set lige så gode til grafik som Mac. Vi er jo ikke længere i
DOS-tiden med sort/hvide skærme. Dengang havde en Mac et stort
forspring i forhold til en pc på det grafiske område.
   Uden at jeg aner et klap om ydelser, da jeg ikke har sammenlignet, så
mener jeg ikke, at en Mac kan vinde i rå ydelse over en pc. Rå ydelse
er jo ikke alt. Hvis styresystem og programmer er nemmere og
behageligere at bruge, kan det øge produktiviteten. Det skal også
regnes med. Det er her, en Mac ofte har en fordel. Der følger også
mange programmer med til en ny Mac, men det kan du læse om på Apples
hjemmeside. Det er glimrende programmer, og bruger man dem,
repræsenterer de også en pæn værdi. Der er dog folk, der foretrækker
andre programmer. Vi har jo alle forskellig smag.
--
Venlig hilsen
Henrik Münster

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 27-04-06 23:08

> [...]

> Men det sker snart og så vil deres nuværende PowerMacs med PowerPC
> processor synes noget bedaget. Køb dem ikke!

Såfremt den applikation man skal afvikle ikke findes som universal
binary eller ikke kommer som universal binary kan en G5 være et ganske
fornuftigt køb. Til 3D er den slet ikke så ringe endda, G5'eren kan
godt følge med x86 når det drejer sig om FPU ydelse, båndbrede og
evnen til at scallere. Når det drejer sig om single threadede
applikationer og integerydelse får G5'eren tørre tæsk.

Jeg vil tro det største problem ve en G5 løsning er prisen samt at OpenGL
driverene er dårligt optimeret.

Fra : Martin Bredthauer

Dato : 27-04-06 19:31

Henning Sørensen <hkksnews@privat.dk> wrote:

> Er det mon noget ?
> Jeg tænker selvfølgelig på duo udgaven.

Mac mini er Apples "entry level" model bl.a. med garfikkort på
bundkortet. Til 3D grafik tror jeg ikke det vil være en velegnet model.

Hvis jeg var i dit sted ville jeg købe wintel.

--
Mvh Martin

Fra : Martin Bredthauer

Dato : 27-04-06 19:33

Martin Bredthauer <spam@talentmedia.dk> wrote:

> Hvis jeg var i dit sted ville jeg købe wintel.

Eller vente til Apple få sat Intel processor i de største modeller. Det
bliver nok en "kick-ass" computer.

--
Mvh Martin

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 27-04-06 22:57

Martin Bredthauer <spam@talentmedia.dk> wrote:

> Eller vente til Apple få sat Intel processor i de største modeller. Det
> bliver nok en "kick-ass" computer.

prisen bliver ej heller lav.

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 27-04-06 23:04

"Henning S?rensen" <hkksnews@privat.dk> wrote:

> Modsat - hvis ikke den er "nok - hvad skal der til ?

start med at finde ud af hvilken applikation din søn vil bruge, han
ved det nok bedst selv. Hvis den findes til Mac OS X bør du dernæst
hitte ud af om den findes som universal-binary (dvs som en x86 app).

Hvis den findes som universal-binary er en iMac eller en Mac Book med
core duo en mulighed, såfremt et R1600XT grafikkort er tilstrækkeligt
for ham - det ved han sikkert også selv.

Hvis applikationen ikke findes som universal binay er eneste brugbare
mulighed en dualcore Powermac G5 som fås med ret hæftige Nvidia
grafikort der helt sikkert kan tilfredsstille hans behov. Prisen er
dog også derefter...

En Mac mini med core duo er en non-option, da den ikke er udstyret med
et dedikeret grafikkort (Intel GMA950)

Umidelbart vil jeg tro at din søn er bedst tjent med en linux eller
windows box med en dual core AMD processor og det hurtigste grafikkort
butgettet tillader.

Fra : Jan Hovard

Dato : 28-04-06 22:03

Morten Reippuert Knudsen wrote:

> [...]
>
> Umidelbart vil jeg tro at din søn er bedst tjent med en linux eller
> windows box med en dual core AMD processor og det hurtigste grafikkort

Jeg syntes Morten har en god poente her, idet der fordel Mac tidliger
havde til grafik er ikke rigtig er så stor længere.
Ikke dermed at forstå, at Mac ikke laver rigtig gode maskiner - for det
gør de!
Jeg sværger selv til Mac, men er realistisk - tror jeg ;=)

Din søn render sikkert også ind i problematikken, at skulle arbejde
sammen med ligesindede, her er der stor chance for, at de ikke kører Mac.

---JanH

Fra : Henning Sørensen

Dato : 30-04-06 21:56

"Jan Hovard" <jan@hovard.dk> skrev i en meddelelse

> Din søn render sikkert også ind i problematikken, at skulle arbejde sammen
> med ligesindede, her er der stor chance for, at de ikke kører Mac.
>
> ---JanH

Ok - ønske processoren er efterhånden på plads - en Intel dual må det jo nok
blive til

/Henning, Sydfyn.

Fra : Hanne Hertzog

Dato : 28-04-06 14:14

spam@talentmedia.dk (Martin Bredthauer) on torsdag 27. april 2006 at 22:00
+0100 wrote:

> [...]
>store PowerMac'er (eller hvad de nu kommer til at hedde når de får intel
>indmad... eller hviklen indmad de har til den tid... min ældste søn er

Vær du glad for at han ikke er ældre. Tiden flyver alt for hurtigt og at
give afkald på et værelse er lidt imod at have dejlige unger i huset! Nyd
dem
Hilsen fra Mor til tre sønner & Farmor til 8 børnebørn

www.macbruger.dk
____________________
Største og ældste forening
for MacBrugere i Danmark

Fra : Jake

Dato : 30-04-06 23:02

Dejligt og varmt indlæg!

Ja Hanne, selv så glæder jeg mig :)

- Jake

Fra : Hanne Hertzog

Dato : 28-04-06 14:53

"nospamtoMike [8000 C]" <nospam@kern.dk> on fredag 28. april 2006 at 11:41
+0100 wrote:
>Spørg nogen, der lever af at arbejde med den slags, som han synes er
>spændende.
>
>mvh. Mikael Kern

Min søn og hans partner har et møbel design firma: www.busk-hertzog.dk
De har hidtil kørt med Pc'er og et renderingprogram, de ikke kunne
undvære. Nu skifter de hele linien ud med Mac'er, når den nye powerMac
kommer til august eller måske i juli. Og med et renderingprogram, der er
blevet frigivet idag. Se: www.maxwellrender.com
Måske det var noget? Det ser i alle tilfælde meget spændende ud.
Hilsen Hanne,
der ikke selv har nogen forstand på sligt.
NB: Jeg kunne kun se siden i Tigeren, måske p.gr.a manglende opdatering
af QuickTime

www.macbruger.dk
____________________
Største og ældste forening
for MacBrugere i Danmark

Fra : Hanne Hertzog

Dato : 01-05-06 10:05

"Henning S¯rensen" <hkksnews@privat.dk> on søndag 30. april 2006 at 22:55
+0100 wrote:
> Din søn render sikkert også ind i problematikken, at skulle arbejde
>sammen
Nu arbejder de for sig selv og resten er selvfølgelig undersøgt og skulle
ikke give problemer.
hilsen Hanne

www.macbruger.dk
Største og ældste forening