Batteri kludder med PB
Fra : kaddier

Dato : 21-04-06 09:55

Jeg har en PB G4, 15'', 1.33 GHz fra 2004/10.4.6 som nu har kludder med
batteriet. I menú listen ser man batteritegnet med et lille "x" i, og
klikker jeg på det står der øverst i menú´en, at der ikke er noget
batteri i PB´en, hvilket ikke stemmer. PB kan åbenbart ikke komme i
kontakt med batteriet, for uden strøm udefra slukker den.
Er der nogen der kender dette problem og hved hvad jeg skal gøre?
På forhånd tak!!
Hilsen Per

Fra : Henrik Münster

Dato : 22-04-06 00:28

On 2006-04-21 10:55:15 +0200, 113@andersen.cc (kaddier) said:

> [...]
> kontakt med batteriet, for uden strøm udefra slukker den.
> Er der nogen der kender dette problem og hved hvad jeg skal gøre?

De mest nærliggende muligheder er vel, at enten er batteriet slidt helt
op eller på anden måde defekt, eller også har det ikke ordentlig
forbindelse til computeren. Har du taget det ud og sikret dig, at
kontakterne er i orden?
--
Venlig hilsen
Henrik Münster

Fra : Ove Steen Smidt

Dato : 22-04-06 09:55

> [...]
> op eller på anden måde defekt, eller også har det ikke ordentlig
> forbindelse til computeren. Har du taget det ud og sikret dig, at

Jeg har haft min PG G4 et par år uden at skulle bekymre mig om batteri.
Hvornår vil det mon ske?
Hvordan vil jeg opdage det?
Kommer det som en tyv om natten?
Eller vil man få et varsel? (på min WinPC har jeg f.eks. længe modtaget
besked om, at batterierne på den trådløse mus skal udskiftes, selvom den
fungerer upåklageligt).
Er batteriet lige så dyrt og lige så nemt at udskifte på min PB som på
de gamle Mac'er?
(Er det den korrekte måde at skrive Mac i flertal på dansk?)

Venlig hilsen

Ove Steen Smidt

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 22-04-06 11:04

Ove Steen Smidt <xossmidt@tdcadsl.dk> wrote:

> Er batteriet lige så dyrt og lige så nemt at udskifte på min PB som på
> de gamle Mac'er?

ja

Fra : Henrik Münster

Dato : 25-04-06 22:38

On 2006-04-22 10:55:21 +0200, xossmidt@tdcadsl.dk (Ove Steen Smidt) said:

> Jeg har haft min PG G4 et par år uden at skulle bekymre mig om batteri.
> Hvornår vil det mon ske?

Efter to år.

> Hvordan vil jeg opdage det?

Pludselig er der ikke strøm på mere.

> Kommer det som en tyv om natten? Eller vil man få et varsel?

Jeg synes, det kommer ret pludseligt. Hvis man måler kapaciteten, og
det findes der programmer til, så kan man nok måle en gradvis nedgang.
Jeg foretrækker at køre det hele lidt mere subjektivt og intuitivt.
Efter min erfaring oplever man, at batteriet pludselig løber tør, selv
om der kort forinden var måske 30 eller 40 % tilbage. I starten er det
måske først, når der er 5 % tilbage, at det løber tør, men efterhånden
sker det tidligere og tidligere. Når det begynder at ske, bestiller jeg
gerne et nyt batteri. Jeg har oplevet samme fænomen på mobiltelefoner
og andet apparatur med opladelige batterier.

> (på min WinPC har jeg f.eks. længe modtaget besked om, at batterierne
> på den trådløse mus skal udskiftes, selvom den fungerer upåklageligt).

Det er noget andet. Her er tale om, at spændingen er faldet, fordi
batterierne er ved at være brugt op. Min kones trådløse Apple-mus kan
også bruges længe, selv om advarslen er der. På en PowerBook er der
tale om et opladeligt batteri, der ikke kan rumme ret meget strøm, når
det er ved at være slidt. Computeren kan således ikke køre ret længe,
før den skal lades op igen, når batteriet er slidt.

> Er batteriet lige så dyrt og lige så nemt at udskifte på min PB som på
> de gamle Mac'er?

Jeg mener, det koster 1.000-1.200,- kr., men hæng mig ikke op på det.
Jeg har købt et uoriginalt til min TiBook forrige år hos OWC, fordi det
havde lidt større kapacitet (på papiret i hvert fald). Det virker fint,
men prisen med told og moms blev nok mindst lige så meget som Apples
egen. Batteriet sidder under computeren og er beregnet til at blive
skiftet. Man kan jo også have to batterier, hvis man skal kunne klare
sig længe uden en stikkontakt. Dit spørgsmål giver mig en fornemmelse
af, at du taler om det lille backup-batteri, der sørger for, at der
altid er strøm til f.eks. uret i computeren. Det er jo noget andet end
det batteri, der driver en bærbar computer, når den ikke er sluttet til
strøm.

> (Er det den korrekte måde at skrive Mac i flertal på dansk?)

Det tror jeg bestemt. Er vi så store kværulanter her i gruppen?
--
Venlig hilsen
Henrik Münster

Fra : kaddier

Dato : 23-04-06 20:23

Hej Henrik

> [...]
> op eller på anden måde defekt, eller også har det ikke ordentlig
> forbindelse til computeren. Har du taget det ud og sikret dig, at

Jeg har rodet lidt rundt med det, pillet det ud og sat det ind igen og
pludselig fungerede den igen. PB´en er kun 1 1/2 år gammel. så nedstldt
kan batteriet vel ikke være. Jeg har helder ikke haft det ude, så der
kan vel næppe være noget med kontakterne.
Men nu køre den altså igen, - og bliver forhåbentlig også ved med det!!
: )
Tak og hilsen

Fra : Henrik Münster

Dato : 25-04-06 22:17

On 2006-04-23 21:22:31 +0200, 113@andersen.cc (kaddier) said:

> [...]
> kan vel næppe være noget med kontakterne. Men nu køre den altså igen, -
> og bliver forhåbentlig også ved med det!!

Når du ikke har haft det ude, kan det jo netop være noget med
kontakterne. Tager man det ind og ud, renser man jo kontaktfladerne for
korrosion samtidig. Jeg har ofte oplevet, at elektronisk udstyr med
lavt strømforbrug og almindelige batterier, kan holde op med at virke
af samme grund. Når man så tager batterierne ud og ind nogle gange
eller drejer dem rundt, renser man kontaktfladerne, og apparatet virker
igen. Hvad levetid angår, så synes jeg, batterierne i bærbare plejer at
holde to år, men det kan nok variere noget.
--
Venlig hilsen
Henrik Münster

Fra : kaddier

Dato : 28-04-06 19:20

> [...]
> af samme grund. Når man så tager batterierne ud og ind nogle gange
> eller drejer dem rundt, renser man kontaktfladerne, og apparatet virker

OK - det var nok det der var galt!

> Hvad levetid angår, så synes jeg, batterierne i bærbare plejer at
> holde to år, men det kan nok variere noget.

Det lyder lidt trist! Jeg havde forvendtet at de holdt længere; og
billige er de jo ikke!

Hilsen Per

Fra : Henrik Münster

Dato : 28-04-06 22:35

On 2006-04-28 20:20:20 +0200, 113@andersen.cc (kaddier) said:

> Det lyder lidt trist! Jeg havde forvendtet at de holdt længere; og
> billige er de jo ikke!

Jo, men så skal man jo købe et enkelt batteri i computerens levetid.
Det er jo ikke så galt
Det kan da godt være, jeg har været lidt uheldig. Min beskedne erfaring
med nogle få eksemplarer er jo ikke statistisk signifikant. Det kan da
også være, det kan holde tre år. Måske længere. Men f.eks. otte år skal
du nok ikke regne med. Men så gammel bliver en computer jo normalt
heller ikke. Batteriet i en bærbar er jo ret kraftigt, og det udsættes
også for ret høj belastning og temperatur sammenlignet med f.eks.
batteriet i en trådløs telefon. Måske går det også ud over levetiden.
   Hvor lang tid synes du, opladelige batterier plejer at holde? Der er
jo opladelige batterier i mobiltelefoner, trådløse telefoner osv. Jeg
synes normalt, de holder 2-3 år ved dagligt brug.
--
Venlig hilsen
Henrik Münster