At komme sig vha. et disk image
Fra : Thomas G. Madsen

Dato : 19-04-06 19:47

Hej,

Jeg har altså svært ved at forstå det smarte ved et disk image af
den type, man kan lave med Carbon Copy Cloner, som vel egentlig er
det samme som at lave det med Diskværktøj(?), for hvordan bruger
man sådan et disk image, hvis man en dag kommer ud for det værst
tænkelige, og ikke kan boote OS X overhovedet?

Det kunne f.eks. være at ens systemdisk stod af, så man var pisket
til at købe en ny, men hvordan får man overført systemet til en ny
bootbar systemdisk ud fra en image-fil? Bliver man ikke nødt til at
have adgang til et fungerende OS for at kunne pakke image-filen ud?

--
Hilsen
Madsen

Fra : Niels Jørgen Kruse

Dato : 19-04-06 20:34

> [...]
> bootbar systemdisk ud fra en image-fil? Bliver man ikke nødt til at
> have adgang til et fungerende OS for at kunne pakke image-filen ud?

Det har du jo også i din installationsdisk. I stedet for at installere
starter du bare diskværktøj.

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 19-04-06 20:40

Niels Jørgen Kruse <nospam@ab-katrinedal.dk> wrote:

> Det har du jo også i din installationsdisk. I stedet for at installere
> starter du bare diskværktøj.

jep, og så er et image ikke en erstatning for f.eks. daglig incremental
backup af dine data ...

/thomas

--
A: Because it messes up the order in which people normally read text.
Q: Why is top-posting such a bad thing?

Fra : Thomas G. Madsen

Dato : 19-04-06 20:59

Niels Jørgen Kruse skrev:

> Det har du jo også i din installationsdisk. I stedet for at
> installere starter du bare diskværktøj.

Nå ja ok. Den installationsdisk, havde jeg ikke lige tænkt på.

Jeg kan se, at CCC laver et disk image med endelsen .sparseimage.
Gør Diskværktøj det samme? (jeg kunne selvfølgelig bare prøve,
men hvis nogen nu vidste det i forvejen... :)

--
Hilsen
Madsen

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 19-04-06 22:47

> [...]

> Gør Diskværktøj det samme? (jeg kunne selvfølgelig bare prøve,
> men hvis nogen nu vidste det i forvejen... :)

Det kan dikværtøj sættes til, om det kan gøres fra GUI'et har jeg
faktisk ikke tjekket. Et sparseimage har den fordel at det ikke har en
fast størrelse.

Fra : Thomas G. Madsen

Dato : 19-04-06 20:59

Thomas von Hassel skrev:

> jep, og så er et image ikke en erstatning for f.eks. daglig
> incremental backup af dine data ...

Klart, klart :)

--
Hilsen
Madsen

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 19-04-06 22:46

> Hej,

> Jeg har altså svært ved at forstå det smarte ved et disk image af
> den type, man kan lave med Carbon Copy Cloner, som vel egentlig er
> det samme som at lave det med Diskværktøj(?),

Både og, asr kan fra gui lave blockcopy images, og images der egner
sig til at rulle på med asr over et netværk eller boote over et
netværk. Derudover kan CCC sættes op til ikke at tage udvalgte filer
med. Bombich programmerne CCC, Netrestore og Netrestore Helper dækker
et bredere udvalg af funktioner end Apples DiskUtility - alle tre
programmer er dog blot frontends til Apples eksisterende cli
værktøjer. Mike Bombich er iøvrigt ansat hos Apple.

> for hvordan bruger
> man sådan et disk image, hvis man en dag kommer ud for det værst
> tænkelige, og ikke kan boote OS X overhovedet?

Man kan boote fra CD, nappe det fra en lokal disk eller en server.
Hvis man laver imaget til et asr image, kan man kopiere det tilbage
block to block istedet for fil for fil - det går ufattligt hurtigt.

> [...]
> bootbar systemdisk ud fra en image-fil? Bliver man ikke nødt til at
> have adgang til et fungerende OS for at kunne pakke image-filen ud?

Man gemmer selvfølgelig ikke en backup af en disk på selvsamme disk.

Fra : Thomas G. Madsen

Dato : 20-04-06 14:09

Morten Reippuert Knudsen skrev:

> Hvis man laver imaget til et asr image, kan man kopiere det
> tilbage block to block istedet for fil for fil - det går
> ufattligt hurtigt.

Kan diskværktøjet i OS X også klare dette? Altså udpakke et
ASR image?

> Man gemmer selvfølgelig ikke en backup af en disk på selvsamme
> disk.

Nej, selvfølgelig ikke. Det har jeg heller aldrig nævnt, at man
gør.

--
Hilsen
Madsen

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 20-04-06 16:55

> Kan diskværktøjet i OS X også klare dette? Altså udpakke et
> ASR image?

Et asr image (blockcopy) kan ikke såvidt jeg husker "pakkes ud" og
mountes. Det kan kun bruges til at skrive tilbage til en partition.

> Nej, selvfølgelig ikke. Det har jeg heller aldrig nævnt, at man
> gør.

ok, jeg læste blot dit indløg som sådan - sikkert fordi jeg går ud
fra at man selvfølgelig som minimum har en bootbar CD til rådighed.

Fra : Thomas G. Madsen

Dato : 20-04-06 18:19

Morten Reippuert Knudsen skrev:

> Et asr image (blockcopy) kan ikke såvidt jeg husker "pakkes ud"
> og mountes. Det kan kun bruges til at skrive tilbage til en
> partition.

Ok. Det ville ellers være smart, hvis man kunne pakke det ud på
en ny systemdisk vha. diskværktøjet på OS X CD'en.

> ok, jeg læste blot dit indløg som sådan - sikkert fordi jeg går
> ud fra at man selvfølgelig som minimum har en bootbar CD til
> rådighed.

Jeg har en bootbar CD til rådighed og en image-fil på en ekstern
harddisk, men var ikke helt klar over, om man kunne pakke en
..sparseimage-fil lavet med CCC ud på en anden disk ved at boote
fra CD'en, pakke imagefilen ud med diskværktøjet og så efter-
følgende boote på den disk, som imagefilen er pakket ud på, men
det kan man åbenbart, så det skal prøves en dag.

--
Hilsen
Madsen

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 21-04-06 04:02

> Ok. Det ville ellers være smart, hvis man kunne pakke det ud på
> en ny systemdisk vha. diskværktøjet på OS X CD'en.

Hvis du blot vil køre et asr blockcopy imaget tilbage på en disk,
behøver du ikke mounte det (hvad jeg tror er hvad du mener med "pakke
ud").

Du kan godt lave et image med CCC, der ikke er et asr blockcopy image,
dvs et image du kan mounte på normal vis og modificere eller tage
enkelte filer fra.

Fra : Thomas G. Madsen

Dato : 21-04-06 18:11

Morten Reippuert Knudsen skrev:

> Hvis du blot vil køre et asr blockcopy imaget tilbage på en
> disk, behøver du ikke mounte det (hvad jeg tror er hvad du mener
> med "pakke ud").

Med "pakke ud" mener jeg at få indholdet af imagefilen ud på en
disk, så disken fungerer, som da man oprettede imagefilen ud fra
den.

Lad os sige, at jeg har en interne systemdisk med OS 10.4.6
installeret. Den laver jeg et .sparseimage-fil af med CCC og
gemmer den imagefil på en ekstern disk.

Om noget tid installerer jeg OS 10.4.7, men opdager, at den laver
kaos, så nu vil jeg gerne tilbage til OS 10.4.6.
Spørgsmålet er så, hvordan jeg får den imagefil "pakket ud" på den
interne disk, så jeg ender op med en intern systemdisk med 10.4.6,
som man kan boote normalt på. Altså, en komplet "restore" af disken,
så den ser ud, som da man oprettede imagefilen ud fra den.

På jobbet har jeg en standardinstallation liggende på en ekstern
disk, som jeg blot kører over på nye maskiner med CCC ved at boote
på den eksterne disk og med CCC klone indholdet over på den interne
disk i den nye maskine. Hvis det kunne gøres lige så let via en
imagefil frem for at bruge klon-metoden, så ville jeg foretrække
klon-metoden, da jeg jo så kan bruge den eksterne disk til at gemme
andre ting på. Der kunne endda ligge flere imagefiler på disken,
hvis man fik behov for det.

--
Hilsen
Madsen

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 22-04-06 11:55

> Med "pakke ud" mener jeg at få indholdet af imagefilen ud på en
> disk, så disken fungerer, som da man oprettede imagefilen ud fra
> den.

dvs hvad jeg kalder "at skrive imaget tilbage til disken"

> [...]

> som man kan boote normalt på. Altså, en komplet "restore" af disken,
> så den ser ud, som da man oprettede imagefilen ud fra den.

Booter fra installations CD og lægger imaget på med diskværktøj. Du
kan også boot fra en ekstern HD eller en CD kreret med netrestore
værktøjerene.

Imaget henter du enten fra en sekundær harddisk, eller med asr fra en
anden mac der broadcaster imaget. (det kræver at du har lavet imaget
som et "asr-image", hvilket CCC giver dig mulighed for)

læs "man asr" for at se hvordan du sætter asr op til at broadcaste et
image. Denne artikkel er slet ikke så tosset at læse når man skal i
gang med asr. <http://www.informit.com/articles/article.asp?p=419258&rl=1>

En netbootserver behøves ikke at være sat op såfremt man kan boote
mac'en fra et lokalt medie.

> [...]
> klon-metoden, da jeg jo så kan bruge den eksterne disk til at gemme
> andre ting på. Der kunne endda ligge flere imagefiler på disken,

Det kan du osse, boot fra den anden disk, læg imaget tilbage med
diskværktøj, netrestore eller et andet asr værktøj.

Fra : Thomas G. Madsen

Dato : 22-04-06 13:24

Morten Reippuert Knudsen skrev:

> dvs hvad jeg kalder "at skrive imaget tilbage til disken"

Ja og det er et bedre ord end "pakke ud".

> Booter fra installations CD og lægger imaget på med diskværktøj.
> Du kan også boot fra en ekstern HD eller en CD kreret med
> netrestore værktøjerene.

Det skal jeg have prøvet indenfor de nærmeste dage.

> [...]
> fra en anden mac der broadcaster imaget. (det kræver at du har
> lavet imaget som et "asr-image", hvilket CCC giver dig mulighed

Ja, jeg har godt se at den har ASR-muligheden, som jeg dog ikke
vidste hvad betød dengang.

> Denne artikkel er slet ikke så tosset at læse når man skal i
> gang med asr.
> <http://www.informit.com/articles/article.asp?p=419258&rl=1>

Tak.

--
Hilsen
Madsen

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 23-04-06 09:57

> Ja og det er et bedre ord end "pakke ud".

Jep

> Ja, jeg har godt se at den har ASR-muligheden, som jeg dog ikke
> vidste hvad betød dengang.

> Tak.

Jeg vil lige beskrive et scenarie hvor jeg i skrivende stund selv har
haft gavn af asr.

Jeg har en iBog 300 som i lang tid har kørt linux, jeg har allerde et
asr image med en 10.4 installation + Office liggende.

iBogen er ret syg, det optiske drev vil ikke længere boote og USB
porten kan ikke længere levere de specificerede 500mA. Derudover har
den ikke DVD, Firewire, kan ikke boote fra USB og 10.4 vil i øvrigt
ikke installere på den. Derfor har jeg i dette tilfælde bootet den fra
en netbootserver. (du vil formegenlig boote fra DVD eller en ekstern
disk)

asr imaget har jeg liggende på en anden mac. Jeg har snydt og brugt et
tredieparts program ved navn "ProtonPack Server", til at sætte en
asr multicast op - fordi det er nemt og jeg ikke behøver at genere
/tmp/streamconfig.plist selv.

Jeg skal blot angive mit netværks hastighed, og hvilket image jeg vil
serve.

På iBogen starter jeg en terminal hvorfra jeg vil forbinde til til
streamen og skrive imaget tilbage:

asr -source asr://ipadresse_på_anden_mac -target /Volumes/disk0s10
-erase

ca 20 minutter senere er imaget på 8GB skrevet til iBog'en.

Man kan også sætte en unicast op istedet for multicast, eller hente
imaget lokalt, over afp eller nfs. (i de tilfælde skal man skrive
hele stien til imaget.)

Det går vældig hurtigt selv på så gammel en maskine og et 100Mbit
netværk. Jeg mener at kunne huske at en installation via CD af 10.3 på
iBog'en tager over en time. En fil for fil kloning tager også mindst
en time på en gammel iBog.

asr er ganske smart og efter min mening en fuldgod erstatning for eks
ghost.