VNC - Fjernstyring af server. Keyboardprob~
Fra : Bruno

Dato : 18-04-06 19:08

Jeg fjernbetjener min PC i ny og næ vha. VNC, nærmere betegnet via
programmet Chicken of the VNC og FreeVNC Server, og det giver lidt
problemer. Ikke med de danske bogstaver, som jeg ellers troede ville
give bøvl, men med tegn som omvendt skråstreg, @ og så Enter tasten i
det numeriske tastatur.

Både Mac og PC er indstillet til dansk. PC'en kører XP Pro og Mac'en den
seneste update af OS X.

Kan man løse problemet med en indstilling eller måske en anden VNC klient?

Mvh

Bruno

Fra : Per Rønne

Dato : 19-04-06 04:32

Hvad taster du når du vil skrive backslash \ og masterspace @?

--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk

Fra : Bruno

Dato : 19-04-06 21:54

Per Rønne wrote:

> Hvad taster du når du vil skrive backslash \ og masterspace @?

Problemet er sikkert at man på et dansk PC tastatur skriver den vha. den
højre-ALT tast, så når jeg forsøger mig med Mac'ens ALT taster virker
det ikke fordi ALT på Mac ikke er det samme som den højre ALT tast - af
samme årsag synes jeg ikke og kunne bruge PC tricket med ALT+Tegnkode.

Jeg har selvfølgelig forsøgt mig med den måde man skriver @ på Mac, men
det giver ikke en @ på PC'en. Og faktisk ved jeg ikke hvordan man
skriver den omvendte skråstreg på en Mac

Mvh

Bruno

Fra : [92xx] Maciek

Dato : 19-04-06 23:25

> [...]

> det ikke fordi ALT på Mac ikke er det samme som den højre ALT tast - af
> samme årsag synes jeg ikke og kunne bruge PC tricket med ALT+Tegnkode.

Jeg har de samme problemer, som du beskriver, blot fra mac til mac.. Kan
heller ikke skrive bl.a. @.
Såfremt du finder løsningen, er du velkommen til at skrive til mig,
hvordan du har gjort..
--
Jeg har talt

Fra : Bruno

Dato : 22-04-06 19:32

[92xx] Maciek wrote:
> Jeg har de samme problemer, som du beskriver, blot fra mac til mac.. Kan
> heller ikke skrive bl.a. @.
> Såfremt du finder løsningen, er du velkommen til at skrive til mig,
> hvordan du har gjort..

Jeg har fundet en lidt besværlig løsning eller mere korrekt, så har jeg
fundet en måde og omgå problemet på.

Windows har en feature til let at skifte mellem forskellige
tastaturopsætninger, og det kan udnyttes til at skifte mellem dansk og
engelsk(us) tastatur. Ikke en løsning som sådan, men på et US tastatur
sidder @ på Skift 2 og \ sidder direkte på tasten til venstre for Z. Ved
at indstiller Windows maskinen til US tastatur, så kan de besværlige
tegn skrives uden brug af den ALT tast der ikke kommer igennem VNC og
problemet er dermed omgået.

Jeg ved ikke hvor let der er og skifte mellem forskellige tastatur
opsætninger på Mac, men måske du kan bruge min "løsning" på tilsvarende vis.

Mvh

Bruno

Fra : [92xx] Maciek

Dato : 22-04-06 23:09

Bruno <dont.use@this.address.ever> wrote:

> skifte mellem forskellige
> tastaturopsætninger, og det kan udnyttes til at skifte mellem dansk og
> engelsk(us) tastatur. Ikke en løsning som sådan
imponerende !!!!
5 points til dig :)

--
Jeg har talt

Fra : Per Rønne

Dato : 20-04-06 05:01

> [...]

> det giver ikke en @ på PC'en. Og faktisk ved jeg ikke hvordan man
> skriver den omvendte skråstreg på en Mac

Når jeg bruger mit mac-tastatur [usb] på en Windåse, og det gør jeg
dagligt, da tastatur, mus, skærm mv er tilsluttet en i/o boks, der kan
tilsluttes op til fire computere [foruden de tre der er tilsluttet:
G4/867, en Windows desktop og en IBM Thinkpad i fremtiden også en
MacIntel Mini Duo]. Og så må tastaturet altså behandles helt som et
Windows-tastatur.

Ditto når jeg har brugt Remote Desktop Connection, og er inde i Windows.
Ditto i øvrigt når jeg på en Mac er inde i VirtualPC.

Højre alt-tast på et Windows-tastatur, altså altGraph, får du ved at
trykke højre alt-tast på mac-tastaturet. Venstre alt-tast ved at trykke
venstre alt-tast. Du får den samme effekt frem, altså altGraph, frem ved
at trykke ^alt.

--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk

Fra : Bruno

Dato : 22-04-06 19:48

Per Rønne wrote:

> [...]
> trykke højre alt-tast på mac-tastaturet. Venstre alt-tast ved at trykke
> venstre alt-tast. Du får den samme effekt frem, altså altGraph, frem ved

Tak for info, men desværre er problemet at ALT tasten ikke opfattes af
PC'en som trykket ned. Jeg har lige fået en Virtual PC og der oplever
jeg samme problem, det er faktisk præcis det samme og den "løsning" jeg
har beskrevet til Maciek virker også på samme måde.

Kan det tænkes der måske er forskellige drivere til Mac tastaturer og,
at din løsning med en KVM betyder du bruger en anden driver end mig? Mit
tastatur er et af de hvide med gennemsigtig bund.

Mvh

Bruno