Stavekontrol til Stickies
Fra : Per Rønne

Dato : 15-04-06 09:08

Da jeg ville skrive noget i Stickies, opdagede jeg at der var kommet
stavekontrol på.

Højreklik ledte mig så ind i den, hvor man så også kunne skifte ordbog.
Til eksempelvis svensk i stedet for engelsk, men altså ikke til dansk.

Er der nogen der ved mere?

--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 15-04-06 10:36

Per Rønne <per@rqnne.invalid> wrote:

> [...]

> Højreklik ledte mig så ind i den, hvor man så også kunne skifte ordbog.
> Til eksempelvis svensk i stedet for engelsk, men altså ikke til dansk.

Mac OS X har fra begyndelsen inkluderet en række ordbøger til
spellservices, men aldrig en dansk. Sprogområdet er for lille.

Cocoaspell er en cocoafrontend til aspell, ad den vej kan du få danske
ordbøger i stavekontrollen.

Jeg undrer mig iøvrigt over du har brugt Mac OS X så længe, uden at
bemærke den indbyggede stavekontrol.

Fra : Per Rønne

Dato : 15-04-06 12:26

> [...]
> spellservices, men aldrig en dansk. Sprogområdet er for lille.
>
> Cocoaspell er en cocoafrontend til aspell, ad den vej kan du få danske

Den kan jeg da så se på. Men hvorfor inkuderer Apple den ikke bare, når
det tilsyneladende er freeware?

> Jeg undrer mig iøvrigt over du har brugt Mac OS X så længe, uden at
> bemærke den indbyggede stavekontrol.

Jeg bruger jo MS Office til det meste, FileMaker til det meste database,
og Stickies kun til kortvarige notitser på skærmen. Som regel
aktiveringskoder eller lignende ...
--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 15-04-06 14:44

> Den kan jeg da så se på. Men hvorfor inkuderer Apple den ikke bare, når
> det tilsyneladende er freeware?

Fordi de i givet fald skal flytte "den store danske ordliste" til
applespell. For det første koster det penge (det er her sprogområdet
er for lille), for det andet er det muligvis licenskonfilkter.

1) Apple inkluderer applespell (som er nedarvet fra NeXT)
2) Cocoaspell bruger aspell.
4) Det er "Den store danske ordliste" <http://da.speling.org/> som du
kan bruge i Cocoaspell, den står SSLUG for.

> Jeg bruger jo MS Office til det meste, FileMaker til det meste database,
> og Stickies kun til kortvarige notitser på skærmen. Som regel
> aktiveringskoder eller lignende ...

Du har aldrig åbnet TextEdit? Eller brugt et trediepartsprogram? De
fleste programmer der understøtter "services" kan tilgå applespell.

Du er ej heller stødt på spørgsmål vdr stavekontrol (som ikke galdt MS
sw)her i gruppen gennem de sidste 5 år. Jeg vil tro der har været et
par hundrede indlæg om subj.

Fra : Per Rønne

Dato : 15-04-06 15:25

> [...]
> 4) Det er "Den store danske ordliste" <http://da.speling.org/> som du
> kan bruge i Cocoaspell, den står SSLUG for.

Og hvordan får du aspell til at fungere med applespell?

> Du har aldrig åbnet TextEdit?

Kun når jeg har dobbeltklikket på dokumenter.

> [...]
>
> Du er ej heller stødt på spørgsmål vdr stavekontrol (som ikke galdt MS
> sw)her i gruppen gennem de sidste 5 år. Jeg vil tro der har været et

Men jeg læser altså ikke alle artikler. Faktisk sorterer jeg dem ret
kraftigt efter subject.
--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 15-04-06 17:30

Per Rønne <per@rqnne.invalid> wrote:

> Og hvordan får du aspell til at fungere med applespell?

Det gør jeg ikke. Jeg installerer en ny service ved navn "CocoaSpell"
(som en aspell pakket ind ind i en "service")

> Kun når jeg har dobbeltklikket på dokumenter.

Du har slet ikke været nysgerrig da du fik Mac OS X mellem hænderne
for første gang?

> Men jeg læser altså ikke alle artikler. Faktisk sorterer jeg dem ret
> kraftigt efter subject.

Det forklarer nok hvorfor du til tider bringer "nyheder" der er flere
uger gamle og /har/ været diskuteret her i gruppen.

Fra : Martin Bredthauer

Dato : 15-04-06 18:49

Per Rønne <per@RQNNE.invalid> wrote:

> Og hvordan får du aspell til at fungere med applespell?

CocoAspell er det du vil ha' : http://cocoaspell.leuski.net/

Dernæst skal du ha' den sidste nye ordbog fra http://da.speling.org/

Her er det direkte link til nyeste ordbog

http://da.speling.org/filer/new_aspell-da-1.7.4.zip

Pak den ud og smid den i mappen /Library/Application Support/cocoAspell/

Gå ind i systemindstillinger og ind i CocoAspells kontolpanel. Sæt
flueben ved de sprog du ønsker skal være aktive. Jeg synes selv at
CocAspell bliver mere kvik hvis den ikke har så mange sprog aktiveret,
men... prøv selv...)

Kom ik' og sig der ikke er service her i dk.edb.mac

--
Mvh Martin

Fra : Per Rønne

Dato : 15-04-06 23:24

Martin Bredthauer <spam@talentmedia.dk> wrote:

> [...]
>
> http://da.speling.org/filer/new_aspell-da-1.7.4.zip
>
> Pak den ud og smid den i mappen /Library/Application Support/cocoAspell/

Alt dette var allerede gjort.

> [...]
> flueben ved de sprog du ønsker skal være aktive. Jeg synes selv at
> CocAspell bliver mere kvik hvis den ikke har så mange sprog aktiveret,

Og det manglede - men er nu gjort. Jeg blev dog forvirret af
meddelelserne de steder jeg var henne; de skrev nemlig forskellige ting,
bare ikke det, og de ting de skrev passede ikke med noget.

Kontrol i TextEdit: nu virker det. Så skulle vi bare se at få MacSOUP
til at gøre brug heraf ...

> Kom ik' og sig der ikke er service her i dk.edb.mac

Hvem har sagt andet? Men tak.
--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk