Bug i Finders brugerflade?
Fra : Jørgen Tietze

Dato : 13-04-06 10:01

Hejsa, jeg er stødt ind i et irriterende problem i Finder, som gør
oplevelsen af brugerfladen i macosx temmelig ustabil. Det er et problem
som ofte kan reproduceres på min mac, men jeg ved ikke om det er et
særligt tilfælde, der er resultat af min opsætning. MacOSX 10.4.6 &
Intellimouse Explorer 3.0 USB mus.

Det handler om at vælge filer. Man kan vælge filer på flere måder - man
kan holde museknappen nede og vælge flere filer. Man kan også trykke en
enkelt gang og vælge en enkelt fil. Nogen gange vil man gerne vælge en
fil i toppen eller bunden af et vindue og det kan blive et problem.
Medmindre man er klar over Finders temmelig uforventelige adfærd/
opførsel.

Finder's vinduer har nemlig automatisk "rulning" (scrolling), så man kan
scrolle automatisk, hvis man f.eks. vil vælge en række filer ved at
holde museknappen nede, fra et sted i vinduet og ud af vinduets ramme.
F.eks. fra "Calculator.app" til "Quicktime Player.app" i "Applications"
folderen. Det afhænger af vinduets størrelse, filnavnenes størrelse på
skærmen osv.

Problemet opstår når man f.eks. har valgt en fil midt i vinduet og
efterfølgende vælger en fil i toppen af vinduet. Jeg har illustreret
fejlen med følgende ukomprimerede quicktime video, optaget med "iShow",
som er et freeware-program. Der er lidt problemer med synkronisering af
lyd/ billed og muse-markøren's sprite er mærkelig. Men det illustrerer
den temmelig uforventelige Finder-brugerflades adfærd/ opførsel.

http://kujok.dk/billeder/screenshots/iShowU-Capture.mov

Som man kan høre, så drejer det sig om enkelt-klik og ikke at holde
museknappen nede og frigøre knappen efter et stykke tid (i en vis
forstand er alle klik et spørgsmål om at holde knappen nede og frigøre
den igen, men i normal forstand er det ikke et problem at kende
forskel). Jeg har prøvet at sætte dobbeltklik-hastigheden &
scrollhastigheden op og ned og det har ingen effekt.

Det virker som om at den automatiske rulning i top og bund af et vindue
er hypersensibel og at dette kan skabe nogle uforventede effekter i
brugerfladen angående udvælgelse af filer.

Fejlen bliver særligt interessant hvis man er i færd med at åbne et
program i "Applications" folderen og således kommer til at åbne en hel
række programmer i stedet for et enkelt.

Er der andre som kan nikke genkendende til dette problem?

~ Jørgen

Fra : Stig Leerbeck

Dato : 13-04-06 12:38

Jørgen Tietze <tietze@mail.dk> wrote:

> http://kujok.dk/billeder/screenshots/iShowU-Capture.mov

Hvis jeg klikker på en fil øverst i et tilsvarende vindue og senere vil
ned i bunden af mappen og fide en fil dér, så ruller den altså ikke
automatisk nedad. Jeg bliver nødt til enten at bruge scroll-hjulet eller
pilene ude i skakterne for at komme ned i bunden.

Det du oplever - tror jeg - må enten være uhensigtsmæssigheder i
driversoftwaren til musen eller fejl i musen.

Stig Leerbeck
--
www.simplesoft.dk - www.fileoffice.dk

Fra : Jørgen Tietze

Dato : 13-04-06 15:31

Stig Leerbeck <stigleerbeck@nypost.dk> wrote:

> [...]
>
> Det du oplever - tror jeg - må enten være uhensigtsmæssigheder i
> driversoftwaren til musen eller fejl i musen.

Jeg tror ikke det specifikt er musen det er galt med. Det kan
reproduceres med en noname USB-mus og en Apple ADB-mus igennem en iMate.
Jeg har desværre ingen Apple USB mus at teste med.

Hvis det er driveren det er galt med, så er det højest sandsynligt
Apples driver, da der ikke er installeret nogle særlige musse-drivere -
fordi det er unødvendigt. (i USB Prober kan man se at alle Kernel
udvidelser starter med com.apple)

Det kræver nogle gange et par forsøg at frembringe fejlen - det er
vigtigt at klikke tæt på kanten af vinduet. Det kan også hjælpe at rulle
lidt op og ned sådan at et filnavn er delvist udenfor vinduet, så plejer
fejlen at komme frem (her hos mig).

~ Jørgen

Fra : Stig Leerbeck

Dato : 15-04-06 14:11

> [...]

> vigtigt at klikke tæt på kanten af vinduet. Det kan også hjælpe at rulle
> lidt op og ned sådan at et filnavn er delvist udenfor vinduet, så plejer

Joh, men jeg tænkte bare at der jo måtte et aller andet til, som var
anderledes end når man arbejder med Apples mus. Men kan hænde at
systemet både har en generel driver til mus, som ikke selv har een og så
måske bruger en særlig driver til deres egen.

Det er bare et skud ud i tågen! Har du prøvet at lede i Apples support
diskussions-forum'er. Dér dukker en gang imellem gode hints op.

Stig Leerbeck
--
www.simplesoft.dk - www.fileoffice.dk

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 13-04-06 16:25

> [...]

> række programmer i stedet for et enkelt.

> Er der andre som kan nikke genkendende til dette problem?

Nu bruger jeg sjældent musen til at vælge flere mener, men jeg syns'
det lyder som om din kalibrering af musen ikke er helt optimal - eller
at din maskine belastes så meget af en anden process, at det er til
gene for betjening af brugerfladen.

jeg gør følgende: vælger 1. emne og bruger shift+click til at vælge
multiple forliggende emner, dernæst bruger jeg æble+klick til at vælge
andre emner til og fra.

Fra : Jørgen Tietze

Dato : 13-04-06 18:02

> [...]
> det lyder som om din kalibrering af musen ikke er helt optimal - eller
> at din maskine belastes så meget af en anden process, at det er til

Top melder at Finder bruger op til 13% af CPU kraften når jeg får fejlen
til at ske. Da er det Finder der ligger øverst. Derudover kører der
faktisk ikke andre processer der tager nogen nævneværdig CPU-kraft. "Net
Monitor" tager helt op til 3% og ellers er der WindowServer og
coreservices, som også kan trække lidt (for det meste under 10% og altid
under 20%) - men de er nok svære at blive af med

Jeg er ikke helt klar over hvad kalibrering af musen indbefatter. Jeg
regner med at det angår hastighed af markøren og dobbeltklikhastighed,
som indstilles fra "Mouse & Keyboard" og jeg har prøvet forskellige
konfigurationer uden noget held.

> jeg gør følgende: vælger 1. emne og bruger shift+click til at vælge
> multiple forliggende emner, dernæst bruger jeg æble+klick til at vælge
> andre emner til og fra.

Jeg kender til de forskellige modfier keys og bruger dem når det er
passende. Problemet er at jeg ikke vil vælge flere emner - jeg klikker
en enkelt gang og vil vælge ét enkelt emne. Hypotesen er at Finderens
auto-scroll autmatisk vælger en stribe emner, når man enkelt-klikker på
dem med venstre museknap og er meget tæt på kanten af vinduet. Men det
falder jo lidt til jorden, hvis jeg er den eneste der kan reproducere
fejlen.

Men det gør det ikke mindre interessant at finde ud af hvad der
foråsager den mærkelige opførsel på min computer.

~ Jørgen

Fra : Jørgen Tietze

Dato : 19-04-06 20:20

Hej igen, jeg har været inde i Apple butikken i Århus C og efterprøve om
jeg kunne genskabe fejlen og jeg kan genskabe den på alt fra iBook, til
iMac og fra Powerbook til Powermac.

Så ironisk nok er der en bug i Finders nok så brugervenlige brugerflade.

~ Jørgen