McAfee: MacOS X giver virusproblemer for W~
Fra : Per Rønne

Dato : 12-04-06 06:49

<http://www.jp.dk/itogc/artikel:aid=3672684>

Derfor opfordres virksomhederne til ikke at koble mac'er på deres net

Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk

Fra : Kent Wormsdorf

Dato : 12-04-06 07:14

Per Rønne skrev:
> <http://www.jp.dk/itogc/artikel:aid=3672684>
>
> Derfor opfordres virksomhederne til ikke at koble mac'er på deres net

Mon ikke nærmere, at PC'erne skal have en ordenlig antivirus
installeret, og ikke McAfee!

Mac udgøre vel 5% af "PC" market, men har 0% virus.
PC udgøre vel 95% og har 100% af alle virus.

Kent

--
PS.

Er der nogen der mangler en mand med lidt viden om Sun HW og SW, så må I
gerne sende mig en E-mail.
Jeg er uddannet datamatiker og har senest arbejdet som teknisk presale
konsulent.

Fra : Per Rønne

Dato : 12-04-06 07:46

Kent Wormsdorf <kwormsdorfNOSPAM@NOSPAMhotmail.com> wrote:

> Mon ikke nærmere, at PC'erne skal have en ordenlig antivirus
> installeret, og ikke McAfee!
>
> Mac udgøre vel 5% af "PC" market, men har 0% virus.
> PC udgøre vel 95% og har 100% af alle virus.

McAfee siger at Mac'erne kan gemme Windows vira, som derefter kan
migrere til Windåserne på netværket.

Men eksempelvis Norton Anti-Virus til Mac checker nu mig bekendt da også
for Windows-vira.

Men generelt er det ikke mit indryk af McAfee kender meget til
Mac-verdenen, og i øvrigt ikke bryder sig om et stort set virus-frit OS.
Firmaet lever jo af vira ...
--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 12-04-06 09:11

per@RQNNE.invalid (Per Rønne) writes:

> McAfee siger at Mac'erne kan gemme Windows vira, som derefter kan
> migrere til Windåserne på netværket.

Mit bud: Det er ren skræmmekampagne for ikke at få folk til at skifte
til Mac. Mon ikke McAfee mangler et anti-virusprogram til Mac?

Fra : Per Rønne

Dato : 12-04-06 10:32

> Mit bud: Det er ren skræmmekampagne for ikke at få folk til at skifte
> til Mac. Mon ikke McAfee mangler et anti-virusprogram til Mac?

Ja, og jeg har tidligere set firmaet gå ud og advare mod Mac ...
--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk

Fra : Martin Schyth

Dato : 12-04-06 11:20

> Mit bud: Det er ren skræmmekampagne for ikke at få folk til at skifte
> til Mac. Mon ikke McAfee mangler et anti-virusprogram til Mac?

McAfee har jo Virex i den nyeste version 7.7, som også kan arbejde
sammen med Windows ePo (e-Policy Orchestra - fjernbetjent
sikkerhedsniveau og opdateringer til av klienterne).

Så den udtalelse har du bestemt ikke ret i.

Men vil da sige at McAfee både har ret og uret.

Ret fordi at mac brugere generelt opfatter unix/osx som et virus frit
miljø, dette er ikke helt tilfældet - men de er bare ikke så udbredte
som på et hullet OS som windows - men alligevel bør man stadig på en mac
tage vira alvorligt og beskytte sig - heldigvis finder der jo så ganske
udmærkede gratis alternativer til Norton og McAfee (ClamAV).

Uret fordi at de nok istedet skulle fokussere på at beskytte en windows
maskine og lade MS gøre det samme - og iøvrigt kan de jo bare forbedre
sit produkt istedet for at komme med sådan en useriøs og latterlig
udtalelse.

Forbrugere skal fuldstændig selv have lov til at vælge OS, og det gælder
også firmaer - og her skal McAfee bare blande sig fuldstændig uden om.

Personligt arbejder jeg i blandingsmiljøer, og vil da ikke undvære
hverken Windows, OS X eller Linux i dette netværk - hvert OS udfylder
sin rolle til punkt og prikke - og gør det godt på hver deres måde...

/Martin

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 12-04-06 17:14

Hej Thorbjørn

Thorbjørn Ravn Andersen wrote:

> Mit bud: Det er ren skræmmekampagne for ikke at få folk til at skifte
> til Mac.

Network Associates har *INTET* med denne artikel at gøre.

> Mon ikke McAfee mangler et anti-virusprogram til Mac?

Programmet 'McAfee' findes _ikke_ til Mac, kun til PC. Mac versionen af
'McAfee' er Virex. Officielt hedder det 'McAfee Virex for Macintosh'.

Virex til Mac kører ikke godt, efter de har droppet 'SpeedEngine'
arkitekturen. - Det er en sørgelig kendsgerning.

mvh. Erik Richard

<kmldenmark_NOSP@M_stofanet.dk>

Fra : Mikkel Westh [2740]

Dato : 13-04-06 01:40

> Hej Thorbjørn

> Network Associates har *INTET* med denne artikel at gøre.

Hvad svarer du på? Han har ikke snakket om Network Associates, det er
kun dig.

> [...]
>
> Virex til Mac kører ikke godt, efter de har droppet 'SpeedEngine'
> arkitekturen. - Det er en sørgelig kendsgerning.

Igen, hvad svarer du på? Du læser måske 1-2 ord af hver sætning, og så
brainstormer du ellers bare på facts om det pågældende emne. Resultatet
er et svar, som ikke giver mening, og som man ikke rigtig kan bruge til
en døjt.. Dét er en sørgelig kendsgerning!
--
Mvh. Mikkel Westh
Ved direkte mail - fjern fælden.

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 13-04-06 03:41

Hej Mikkel

Læs lige det indlæg med tilføjelsen 'KORREKTION'. Artiklen i JP er et
falsum - ganske enkelt!

mvh. Erik Richard

Fra : Mikkel Westh [2740]

Dato : 13-04-06 21:04

> Hej Mikkel
>
> Læs lige det indlæg med tilføjelsen 'KORREKTION'. Artiklen i JP er et
> falsum - ganske enkelt!

Hej,

Det har jeg skam læst, og jeg tror dig. JP-artiklen virker desuden
enormt utroværdig, for de påstår noget, og skylder uden omtanke skylden
på mac-brugerne. Hvis Windows-brugerne blot virus-tjekker de filer, de
modtager, kan der jo ikke være et problem. Og som en anden sagde, så er
McAfee sgu nok heller ikke verdens mest troværdige kilde, når netop
deres levebrød er at sælge antivirus-programmel. For dem er flere vira
jo lig flere penge.

Fra : Jørgen Tietze

Dato : 13-04-06 07:56

Mikkel Westh [2740] <mikkelw@MUSEFAELDEgmail.com> wrote:

> Hvad svarer du på? Han har ikke snakket om Network Associates, det er
> kun dig.

Jeg troede at Network Associates var McAfee, det er de måske ikke?

~ Jørgen

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 13-04-06 16:32

Erik Richard Sørensen <NOSPAM@nospam.dk> wrote:

> Network Associates har *INTET* med denne artikel at gøre.

Jeg tvivler på at du i givet fald skulle have adgang til
informationer der kan be eller afkræfte et sådan udsagn.

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 12-04-06 17:09

Hej Per

Per Rønne wrote:

> McAfee siger at Mac'erne kan gemme Windows vira, som derefter kan
> migrere til Windåserne på netværket.

Det er korrekt, hvis der fx. bruges Entourage og MS InternetExplorer, er
der en lille mulighed for, at en bestemt gruppe af PC vira vil kunne
aflæse en adressebog og videresende adresser til andre som skjulte
vedhæng. Men risikoen er under 1%.

> Men eksempelvis Norton Anti-Virus til Mac checker nu mig bekendt da også
> for Windows-vira.

Det kan både NAV, ClamXav og Sophus også gøre...

> Men generelt er det ikke mit indryk af McAfee kender meget til
> Mac-verdenen, og i øvrigt ikke bryder sig om et stort set virus-frit OS.
> Firmaet lever jo af vira ...

Oprindelig kom McAfee først til Mac i form af Dr.Solomion McAfee 1.0,
senere blev det købt op af Virex gruppen og endnu senere fusioneret med
det tyskejede Network Associates.

Fra : Stig Leerbeck

Dato : 13-04-06 12:38

Per Rønne <per@RQNNE.invalid> wrote:

> Men eksempelvis Norton Anti-Virus til Mac checker nu mig bekendt da også
> for Windows-vira.

Ellers havde virusprogrammerne jo heller ikke noget at lave på en Mac
:-/

Stig Leerbeck
--
www.simplesoft.dk - www.fileoffice.dk

Fra : Per Rønne

Dato : 13-04-06 13:07

Stig Leerbeck <stigleerbeck@nypost.dk> wrote:

> Ellers havde virusprogrammerne jo heller ikke noget at lave på en Mac
> :-/

Der er da vist ellers kommet en enkelt »godartet« virus til MacOS X -
for et par måneder siden, ikke .

--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 12-04-06 17:01

KORREKTION

><http://www.jp.dk/itogc/artikel:aid=3672684>
>Derfor opfordres virksomhederne til ikke at koble mac'er på deres net

Som tilknyttet Network Associates Inc., må jeg desværre korrigere de
oplysninger. Som det står skrevet i artiklen, er dette *IKKE* korrekt!

Den korrekte udgave er derfor følgende.
NAI Virex vil på en Apple Macintosh baseret mailserver kunne videresende
virus til både PC og Mac workstations i blandet netværk, da Virex ikke
længere benytter 'SpeedEngine', som de tidligere versioner af Virex -
til og med ver. 6.2 - gjorde. SpeedEngine blev droppet i Virex pga.
ophavsretsmæssige forhold, og NAI VIrex teamet har endnu ikke formået at
bygge en tilsvarende scanengine til de nye Virex fra og med ver. 7.0.

Denne mangel gør derfor, at Virex ikke er istand til at scanne en inbox
hverken på en Mac baseret server eller workstation. Men er der
installeret McAfee på en PC/Windows baseret workstation, vil virus ikke
kunne sprede sig eller inficere en computerne.

Jeg har derfor kontaktet JP's IT redaktion, og de trækker artiklen
tilbage og tager nu kontakt til firmaet ComON, som har publiceret denne
fejlagtige formulering. Desuden vil der blive taget kontakt direkte til
Network Associates Inc..

Med venlig hilsen
KMLDenmark
Assiciated The Developer Team Of NAI Virex
Erik Richard Sørensen

<kmldenmark_NOSP@M_stofanet.dk>

Fra : Jørgen Tietze

Dato : 13-04-06 07:56

Per Rønne <per@RQNNE.invalid> wrote:

> <http://www.jp.dk/itogc/artikel:aid=3672684>
>
> Derfor opfordres virksomhederne til ikke at koble mac'er på deres net

Skal folk i første omgang ikke bare styre deres tossede rundsendelse af
mærkelige/ ukendte/ irrelevante attachments?

I tilfælde af et program der sender virus videre skulle installere sig
handler det vel om: enten 1) at have et antivirus-program der opdaterer
automatisk og derfor kan genkende programmet, eller 2) at holde sig
orienteret om hvad der sker indenfor mac-verdenen og således selv at
tage sig af "opdateringen" om virusinformation.

~ Jørgen