Basale råd til potentiel Win->Mac konverti~
Fra : Martin K. R.

Dato : 10-04-06 12:32

Selv om jeg er mangeårig Windows bruger, så er jeg ved at falde for Apples
flair for lækkert design. Jeg overvejer derfor seriøst at udskifte min PC
med en Apple ditto.

I øjeblikket har jeg kig på en MacBook Pro + en Apple 30" monitor, men før
det kommer så vidt har jeg nogle spørgsmål. Jeg er aldeles grøn mht. Apple
(jeg har dog købt et par numre af MacWorld for at sætte mig lidt ind i den
nye verden), så bær over med min uvidenhed.

HARDWARE:
Er det korrekt at der ikke findes en form for dockingstation til en Apple
laptop?
Det forekommer mig lidt besværligt at skulle fedte med alle stikkene hver
gang MacBook'en skal tages med. Jeg kan selvfølgelig benytte et trådløst
keyboard og mus, men der er stadig et par eksterne diske og en monitor at
tage hensyn til (og så er det en ringe trøst at det nye power stik er
magnetisk...)

SOFTWARE:
Her er der et par vigtige ting der spiller ind:
Jeg er forlængst vokset fra at overclocke, at installere nye drivere bare
fordi de er nye, osv. osv. I dag er det KUN applikationerne der tæller.
Derfor er det vigtigt for mig at de apps jeg bruger i dag findes tilsvarende
på Mac.
Jeg vil desuden hellere have 'store' udbredte programmer frem for et hav af
plug-ins, patches, freeware, shareware osv. Den form for 'kludetæppe
opsætning' fik jeg mere end nok af i Windows. Så altså hellere apps der er
'meget udbredte' frem for 'perfekte'.

Her er en liste over de apps jeg bruger i dag under Windows og mit gæt på de
mest gængse Apple ditto:

MS Office (Word, Excel, Access, Outlook):
=> MS Office 2004 for Mac

Adobe Photoshop CS2 => Adobe Photoshop CS2?
Da jeg mest bruger det til fotoredigering, er det måske et bedre alternativ
med Apple Aperture eller den kommende Adobe Lightroom?

Adobe Premiere Pro => Apple Final Cut Pro
Adobe Audition => Apple Soundtrack Pro
Adobe After Effects Pro => Apple Motion 2
Adobe Encore DVD => Apple DVD Studio Pro 4
Alle disse er såvidt jeg kan se inkluderet i Apple Final Cut Studio 5.1

Nero (CD/DVD brændeprogram) => iLife?

Abbyy FineReader OCR => ???

Mit spørgsmål er nu: Er der programmer jeg har overset, og som alle bruger
fordi et/flere af de ovenfor nævnte er ubrugelige i praksis?

Indlægget blev lidt langt, men på forhånd tak for evt. svar

/Martin

Fra : Kent Wormsdorf

Dato : 10-04-06 13:42

Hej Martin

Martin K. R. skrev:
> [...]
> Adobe Encore DVD => Apple DVD Studio Pro 4
> Alle disse er såvidt jeg kan se inkluderet i Apple Final Cut Studio 5.1

Nok nærmere Roxio Toast 7

> [...]
> fordi et/flere af de ovenfor nævnte er ubrugelige i praksis?
>
> Indlægget blev lidt langt, men på forhånd tak for evt. svar

Med venlig hilsen fra en anden "konvertit"

Kent

--
PS.

Er der nogen der mangler en mand med lidt viden om Sun HW og SW, så må I
gerne sende mig en E-mail.
Jeg er uddannet datamatiker og har senest arbejdet som teknisk presale
konsulent.

Fra : Esben

Dato : 10-04-06 15:30

Kent Wormsdorf <kwormsdorfNOSPAM@NOSPAMhotmail.com> wrote:

> Hej Martin

>Nok nærmere Roxio Toast 7

Så afgjort ja!

Read Iris Pro 11 - men det skulle ikke nå højderne fra dit PC program,
som er udgået til Mac. Det er vel state-of-the-art som jeg har forstået
det - men dette skulle være den bedste erstatning på OS X.

vh esben

Fra : Martin K. R.

Dato : 10-04-06 22:46

"Esben" <esha@nospamget2net.dk> wrote in message

> Så afgjort ja!

OK. Tak til jer begge for det råd.

> Read Iris Pro 11 - men det skulle ikke nå højderne fra dit PC program,
> som er udgået til Mac. Det er vel state-of-the-art som jeg har forstået
> det - men dette skulle være den bedste erstatning på OS X.

Hmm... hvad med OmniPage som også findes til Mac?
PÅ PC siden er Abbyy FineReader og OmniPage nogenlunde ligeværdige.

/Martin

Fra : Karl Antz

Dato : 10-04-06 23:10

Martin K. R. <mr@fjerndette-get2net.dk> wrote:

> PÅ PC siden er Abbyy FineReader og OmniPage nogenlunde ligeværdige.

Jeg er egentlig ret tilfreds med omnipage pro for mac. Den er ikke helt
god til at læse dansk - men det har jeg lært at leve med.

Hilsen ka'l
--
Karl Antz
Albaniensgade 4,1th

Fra : Axel Hammerschmidt

Dato : 10-04-06 17:55

Martin K. R. <mr@fjerndette-get2net.dk> wrote:

<snip>

> Her er en liste over de apps jeg bruger i dag under Windows og mit gæt på de
> mest gængse Apple ditto:
>
> MS Office (Word, Excel, Access, Outlook):
> => MS Office 2004 for Mac

Og PowerPoint!

Access findes ikke. Til gengæld kan du bruge (leisure suit) Larry
Ellison's database (kan ikke lige komme på hvad han kalder den) på OS X.

Outlook findes heller ikke. Men Office:mac (som den kaldes) kommer med
en klient der hedder Entourage. Den kan vist næsten det samme inkl
Exchange stuf.

Fra : Martin K. R.

Dato : 10-04-06 22:48

"Axel Hammerschmidt" <hlexa@hotmail.com> wrote in message
> Martin K. R. <mr@fjerndette-get2net.dk> wrote:
>
> <snip>

> Og PowerPoint!

PowerPoint bruger jeg aldrig, så det gør ikke noget.

> Access findes ikke. Til gengæld kan du bruge (leisure suit) Larry
> Ellison's database (kan ikke lige komme på hvad han kalder den) på OS X.

Det var pokkers... ingen Access?!?
OK, jeg checker den ud du nævner...

> Outlook findes heller ikke. Men Office:mac (som den kaldes) kommer med
> en klient der hedder Entourage. Den kan vist næsten det samme inkl
> Exchange stuf.

OK, jeg er ikke religiøs mht. Outlook, og jeg har før hørt omtale af
Entourage.
Tak.

/Martin

Fra : Esben

Dato : 10-04-06 23:45

> [...]
>
> Outlook findes heller ikke. Men Office:mac (som den kaldes) kommer med
> en klient der hedder Entourage. Den kan vist næsten det samme inkl

HVis du skal bruge database og vil bruge det som er "standard" på mac,
skal du hoste op med pengene til en Filemaker(.com)

vh esben

dbareudeladmig@get2net.dk
udelad udelad

Fra : Thorkil Olesen

Dato : 10-04-06 20:55

> [...]

> flair for lækkert design. Jeg overvejer derfor seriøst at udskifte min PC

Velkommen!

> I øjeblikket har jeg kig på en MacBook Pro + en Apple 30" monitor,

[...]

> Er det korrekt at der ikke findes en form for dockingstation til en Apple
> laptop?

Ja, det er rigtigt. Og du er ikke den eneste, som har efterspurgt det...

Apple var faktisk en af de første til at lave bærbare med
dockingstation. Det var en særlig serie af ganske små maskiner med
navnet PowerBook Duo. Det er mange år siden, de er udgået, så det er en
ringe trøst.

Jeg tror egentligt behovet er lille. Enten er folk tilfredse med deres
bærbare, som den er uden ekstra tilbehør. Det er jeg selv. Eller også
køber folk 2 maskiner, både en stationær og en bærbar.

> [...]
> keyboard og mus, men der er stadig et par eksterne diske og en monitor at
> tage hensyn til (og så er det en ringe trøst at det nye power stik er

Med det behov du har både til hardware og tungt software, tror jeg du
skal genoverveje, om det er en bærbar, du skal have. Vent hellere til
næste generation Mac Pro, og købe så en lille billig iBook til når du er
på farten. Nå, ja, det skal jeg selvfølgelig ikke bestemme, men overvej
det alligevel.

Held og lykke med projektet.

--
Thorkil Olesen,
Hanstholm.

Fra : Martin K. R.

Dato : 10-04-06 22:52

"Thorkil Olesen" <slet.dette.thorkil.og.dette@pip.dknet.dk> wrote in message

<snip>

> [...]
> næste generation Mac Pro, og købe så en lille billig iBook til når du er
> på farten. Nå, ja, det skal jeg selvfølgelig ikke bestemme, men overvej

Det kan jeg godt se fornuften i (på den måde kan man 'nøjes' med en mindre
bærbar...)
Jeg har bare haft ret gode erfaringer med at trække alt det nævnte med en
IBM laptop (som tilmed var herligt lydløs)...

Men så får jeg også brug for noget sync software (i øjeblikket bruger jeg
AllwaySync, som desværre ikke kan bruges til Mac)
Og nu synes jeg investeringen begynder at løbe op

> Held og lykke med projektet.

Mange tak

/Martin

Fra : Henrik Münster

Dato : 11-04-06 09:42

On 2006-04-10 23:51:59 +0200, "Martin K. R." <mr@fjerndette-get2net.dk> said:

> Men så får jeg også brug for noget sync software (i øjeblikket bruger
> jeg AllwaySync, som desværre ikke kan bruges til Mac)
> Og nu synes jeg investeringen begynder at løbe op

En af de mange gode ting ved Mac er, at styresystemet bygger på Unix,
så der er masser af gratis open source-software. Mange Unix-værktøjer
laves nemlig med en OS X-brugerflade. Jeg synkroniserer selv med
RsyncX, som er Unix-værktøjet Rsync i en OS X-udgave.
--
Venlig hilsen
Henrik Münster

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 13-04-06 18:53

Martin K. R. <mr@fjerndette-get2net.dk> wrote:

> Det kan jeg godt se fornuften i (p? den m?de kan man 'n?jes' med en mindre
> b?rbar...)
> Jeg har bare haft ret gode erfaringer med at tr?kke alt det n?vnte med en
> IBM laptop (som tilmed var herligt lydl?s)...

Den SW du nævner får mig til at antage du behøver nogen store og
hurtige diske. Det stemmer ikke overens med en bærbar med mindre du
har brugt eSATA eller SCSI og har haft en hurtig bus. (dvs ikke
cardbus eller miniPCI)

Jeg vil tilslutte mig rådet om en lille 12" iBog til når du er på
farten.

> Men s? f?r jeg ogs? brug for noget sync software (i ?jeblikket bruger jeg
> AllwaySync, som desv?rre ikke kan bruges til Mac)

hvad gør det stykke SW? det kunne være der fandtes et alternativ.

Fra : Per Rønne

Dato : 13-04-06 19:45

Der synes at være nogle opsætningsproblemer her, Morten.
--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 13-04-06 21:32

Per Rønne <per@rqnne.invalid> wrote:

> Der synes at være nogle opsætningsproblemer her, Morten.

nej, prøv at læse headere:

intet at bemærke der, min terminal session kører ligeledes ISO-8859-1
som den bør.

Du burde hellere kaste dig over Martin, det er hans news klient der
enten sender forkert og/eller glemmer at fortælle hvad den sender. Det
gider jeg ikke rette i min opsætning for.

Fra : Thomas G. Madsen

Dato : 13-04-06 21:49

Morten Reippuert Knudsen skrev:

> Du burde hellere kaste dig over Martin, det er hans news klient
> der enten sender forkert og/eller glemmer at fortælle hvad den
> sender. Det gider jeg ikke rette i min opsætning for.

I typisk MS-stil, så er Outlook Express ikke sat fornuftigt op som
standard, for den medsender ikke information om hvilket tegnsæt,
der er benyttet, men det kan heldigvis ændres.

Jeg har en "bette" opsætningsvejledning liggende her:
<http://home18.inet.tele.dk/madsen/oe/tegnsaet_og_sigsepfix/>.
(Det nederste med OE Quotefixet, kan man blot ignorere, hvis det
ikke er installeret).

Prøv evt. at løbe den igennem, Martin og ellers er der jo også hjælp
at hente i <news:dk.edb.internet.software.mail+news.outlook-express>.

--
Hilsen
Madsen

Fra : Martin K. R.

Dato : 14-04-06 00:19

"Thomas G. Madsen" <nospam@madsen.tdcadsl.dk> wrote in message

> Jeg har en "bette" opsætningsvejledning liggende her:
> <http://home18.inet.tele.dk/madsen/oe/tegnsaet_og_sigsepfix/>.
> (Det nederste med OE Quotefixet, kan man blot ignorere, hvis det
> ikke er installeret).

Ups, det var dog pinligt...
Det er åbenbart ikke kun Mac jeg ikke har forstand på, men også Windows...

Håber det er i orden nu.

/Martin

Fra : Per Rønne

Dato : 14-04-06 05:15

> [...]

> Ups, det var dog pinligt...
> Det er åbenbart ikke kun Mac jeg ikke har forstand på, men også Windows...

MacSOUP havde nu aldrig problemer ...

--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 14-04-06 13:45

Martin K. R. <mr@fjerndette-get2net.dk> wrote:

> Ups, det var dog pinligt...

Fortivivl ikke du har blot gjort som 8 af 10 usenetbrugere.

Fra : Per Rønne

Dato : 14-04-06 14:55

> Fortivivl ikke du har blot gjort som 8 af 10 usenetbrugere.

Når man som Martin er nødt til at bruge Windows, kan det være en fordel
at downloade 40tude Dialog.

<http://40tude.com/dialog/>

Gratis.

Ja, det er den jeg bruger, når jeg [nødtvunget] er nødt til at bruge
Windows.
--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk

Fra : Thomas G. Madsen

Dato : 14-04-06 11:42

Martin K. R. skrev:

> Håber det er i orden nu.

Jeps. Nu viser headeren på dit indlæg, at du sender i ISO-8859-1,
hvilket den ikke gjorde tidligere.

--
Hilsen
Madsen

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 14-04-06 21:28

Hej Thomas & Martin

Thomas G. Madsen wrote:

> Jeps. Nu viser headeren på dit indlæg, at du sender i ISO-8859-1,

På windows kan man bruge følgende tegnsæt, som så burde vises korrekt
alle steder:
- ISO-8859-1
- ISO-Latin-1

Man kan også bruge ISO-8859-15, hvis man bruger translitterrede
bogstaver og accenter, men det er ikke alle mail- og newsreadere, der
kan skelne den opsætning.

> hvilket den ikke gjorde tidligere.

Den viste faktisk korrekt her på WaMCom X 1.3.1, - sat til ISO-8859-1 og
Western ISO-Latin-1. - Først efter et par replys, viste den ikke æÆ, øØ
og åÅ....

mvh. Erik Richard

<kmldenmark_NOSP@M_stofanet.dk>

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 14-04-06 23:23

Erik Richard Sørensen <NOSPAM@nospam.dk> wrote:

> - ISO-8859-1
> - ISO-Latin-1

det er altså det samme.

> Man kan også bruge ISO-8859-15, hvis man bruger translitterrede
> bogstaver og accenter, men det er ikke alle mail- og newsreadere, der
> kan skelne den opsætning.

Det er ikke et problemet, idet man i dk hirakiet har vedtaget at man
bruger 8859-1.

> Den viste faktisk korrekt her på WaMCom X 1.3.1, - sat til ISO-8859-1 og
> Western ISO-Latin-1.

nej tjek headderene.

Fra : Erik Richard S¿rense~

Dato : 15-04-06 00:43

Morten Reippuert Knudsen wrote:

> det er altså det samme.

Nej. ISO-8859-1 er bygget på DIN standard, mens ISO-Latin-1 er bygget på
US-Extended ASCII. Begge tabeller indeholder dog samme tegnsæt, men
ISO-Latin-1 har lidt flere specialtegn.

> Det er ikke et problemet, idet man i dk hirakiet har vedtaget at man
> bruger 8859-1.

Hvad dk.hierakiet har vedtaget, kommer egentlig ikke sagen ved her. Her
er det programmerne, det kommer an på, hvad de kan eller ikke kan.

> nej tjek headderene.

Både WaMCom og Mozilla 1.7.12, som jeg bruger lige nu viser Western
ISO-Latin-1. Hvis du ikke véd det, så konverterer Mozilla altid til den
text encoding, der er sat som standard, så enkel er det.

- Og så er det ellers i filtret med dig på Tiger også...

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 15-04-06 01:43

Erik Richard S¿rensen <NOSPAM@nospam.dk> wrote:

> Nej. ISO-8859-1 er bygget på DIN standard, mens ISO-Latin-1 er bygget på
> US-Extended ASCII. Begge tabeller indeholder dog samme tegnsæt, men
> ISO-Latin-1 har lidt flere specialtegn.

Det er altså noget vås. læs venligst:

<http://en.wikipedia.org/wiki/ISO-8859-1>

> Hvad dk.hierakiet har vedtaget, kommer egentlig ikke sagen ved her. Her
> er det programmerne, det kommer an på, hvad de kan eller ikke kan.

Jeg er skam klar over du ikke interesserer dig for gælende netikette
i dk hirakiet.

> Både WaMCom og Mozilla 1.7.12, som jeg bruger lige nu viser Western
> ISO-Latin-1. Hvis du ikke véd det, så konverterer Mozilla altid til den
> text encoding, der er sat som standard, så enkel er det.

Mener du oprigtigt at din newsreader er i stand til at ændre headderne
på andres i indlæg? Det lyder interessant.

> - Og så er det ellers i filtret med dig på Tiger også...

Tro mig, jeg anser det som en hædersbevisning. Det undrer mig dog at
du er så inkonsekvent i brugen af dit filter, og det undrer mig endnu
mere at du besvarer mit indlæg, når du tilsyneladende ikke er
interesseret i at læse hvad jeg skriver.

Fra : Thomas G. Madsen

Dato : 15-04-06 11:34

Erik Richard Sørensen skrev:

> På windows kan man bruge følgende tegnsæt, som så burde vises
> korrekt alle steder:
> - ISO-8859-1
> - ISO-Latin-1

OE kan bruge mange forskellige tegnsæt, men angiver ikke tegnsættet
i headeren som standard med det resultat, at modtageren newsreader
eller mailprogram skal gætte sig til det, og det går ikke altid til
held. Denne tråd er jo et tydeligt eksempel.

> Den viste faktisk korrekt her på WaMCom X 1.3.1, - sat til
> ISO-8859-1 og Western ISO-Latin-1. - Først efter et par replys,
> viste den ikke æÆ, øØ og åÅ....

Men mange newsreadere og mailprogrammer går ud fra, at hvis
tegnsættet ikke er angivet i headeren, så er kodningen US-ASCII.
Nok mest fordi at det tegnsæt er angivet som standardtegnsættet,
hvis intet andet er angivet i RFC 1521.

<http://www.freesoft.org/CIE/RFC/1521/13.htm>

--
Hilsen
Madsen

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 15-04-06 17:43

Hej Thomas

Thomas G. Madsen wrote:

> [...]
> i headeren som standard med det resultat, at modtageren newsreader
> eller mailprogram skal gætte sig til det, og det går ikke altid til

Selvfølgelig kan den bruge mange forskellige, - jeg tænker jo mest på
tegnsæt med danske/skandinaviske specialtegn, og dér er der kun de to
muligheder. Dog kan ISO8859-15 også bruges, hvis man vil kunne
translittere (accentuere) fuldt europæsik tegnsæt).

> Denne tråd er jo et tydeligt eksempel.

Tja, som sagt var der ingen problemer med at læse de første indlæg.
Tegnsættet skiftede først efter et 'par vendinger' med reply...

> [...]
> tegnsættet ikke er angivet i headeren, så er kodningen US-ASCII.
> Nok mest fordi at det tegnsæt er angivet som standardtegnsættet,

- Eller et US-ASCII kompatibelt tegnsæt.... Det er faktisk af den grund,
at WaMCom gruppen har valgt at bruge ISO-Latin-1 og ikke ISO-8859-1 som
standard indstilling.

Problemet med de manglende æøå kommer først efter nogle få gange reply,
og jeg har bemærket, at de kommer meget hurtig, hvis MacSOUP eller
Etourage er brugt til news. - Der har været eksempler på, at en tråd har
kørt længe uden problemer, men så pludselig kommer en omgang suppe eller
Entourage ind, og så kipper konverteringen. - I øvrigt er Thoth også et
godt eksempel på en reader, der ikke kan læse korrekt, selvom den viser
(tilsyneladende) korrekt indstillinger. Der har for nyligt kørt en tråd
omkring Thoths tegnsæt opsætning i en engelsk gruppe. - Dansk er jo ikke
det eneste europæiske sprog, der bruger specialbogstaver, - det gør jo
også svensk, ungarsk og de tyske sprog...

Ændringen i tolkning af tegnsættet kommer _altid_, når der kommer et
program ind i en svartråd, der bruger enten 'Western (Mac Roman' eller
ISO-8859-1, hvis der opr. er brugt ISO-Latin-1. Mac Roman har jo end
ikke det fulde ASCII Extended tegnsæt...

Så sent som i forgårs fik jeg en ny version ind i vores NisusWriter
Express testrojekt, hvor de ved en fejl havde sat 'default encoding' til
'Mac Roman'... Sikke en bøvl, det gav. - NWEs standard format er RTF,
som skulle kunne åbnes og vises korrekt med alle TB programmer, men ikke
engang den tidligere version af NWE selv kunne vise korrekte bogstaver
og formattering... - Såsnart default encoding blev sat til enten Unicode
UTF-8 eller ISO-Latin1, forsvandt problemerne.

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 15-04-06 20:55

> [...]

> - Eller et US-ASCII kompatibelt tegnsæt.... Det er faktisk af den grund,
> at WaMCom gruppen har valgt at bruge ISO-Latin-1 og ikke ISO-8859-1 som

Jeg tillader mig igen at nævne at det er noget vås, idet ISO-Latin-1
blot er et andet navn for ISO-8859-1.

Fra : Axel Hammerschmidt

Dato : 15-04-06 21:37

> Jeg tillader mig igen at nævne at det er noget vås, idet ISO-Latin-1
> blot er et andet navn for ISO-8859-1.

ISO-Latin-1 bliver ikke nævnt på den side, der er linket til og som
Eriks kommentar henviser til.

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 15-04-06 22:40

Hej Axel

Axel Hammerschmidt wrote:

> ISO-Latin-1 bliver ikke nævnt på den side, der er linket til og som
> Eriks kommentar henviser til.

Jeg synes, det er en smule sørgeligt, at MRK altid vil være på tværs af
det, jeg skriver, men sådan er han åbenbart.

Nej, selvfølgelig er ISO-Latin-1 ikke nævnt, fordi den encoding ikke
eksisterede, da ISO-8859-1 blev valgt som std. for "Western European
Text Encoding System". Og den kan heller ikke henvise til 'Extended
US-ASCII', da dette tegnsæt heller ikke eksisterede, da ISO-8859-1 blev
standardiseret. - 'US Patent Office' lavede jo netop 'Extended
US-ASCII', fordi der manglede en hel del ekstra tegn, translitterationer
og accenter til brug med de text encoding convertere, der kom med
udviklingen af det fulde DOS system (DOS 2.0). På det tidspunkt regnede
man faktisk med, at DOS ville blive det eneste rådende styresystem,
[hvor tog de dog fejl.].

Og ISO-Latin-1 er stadig ikke en officiel standard, men er efterhånden
ved at have vundet hævd som afløser for ISO-8859-1, pga. at ISO-Latin-1
indeholder en del flere accenter og translitterationer end ISO-8859-1 -
fuldt ud på samme måde, som ISO-8859-15 rent faktisk indeholder et fuldt
europæisk tegnsæt. - Så det er nok kun et spørgsmål om en kort årrække,
før den eneste standard er ISO-8859-15, når det gælder for
fast-tegnsætområdet. Det vil så betyde, at til de latinske basered
europæiske skriftsprog vil der fremover kun være 2 encodings -
ISO-8859-15 og UTF-8.

Og hvis der ingen forskel er mellem ISO-8859-1 og ISO-Latin-1, - hvorfor
er der så flere programmer, der har begge valgmuligheder - fx. WaMCom og
Mozilla til webbrug. Mellel og den fulde ver. af RagTime til TB brug...

mvh. Erik Richard

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 16-04-06 00:31

Erik Richard Sørensen <NOSPAM@nospam.dk> wrote:

> Jeg synes, det er en smule sørgeligt, at MRK altid vil være på tværs af
> det, jeg skriver, men sådan er han åbenbart.

Jeg er skam ikke "på tværs af det du skriver". Jeg retter blot nogle
af de mange forkerte oplysinger du bringer, også selv om jeg ved at du
tager det ilde op.

Det er til tider ret besværligt, da du konsekvent nægter at læse
kilder, samt fordi du kører ud på et sidespor hvor du vælter
ligegyldige oplysninger ned over din oponent, når sanhedsværdien
af dine indlæg betvivles. Nedenstående som jeg har valgt ikke at
klippe bort er et glimrende eksempel på dette.

Såfremt du havde valgt at kigge på de kilder jeg har angivet, eller
fortaget en simpel google søgning kunne denne diskusiion have været
slut forlængst. Jeg tror faktisk du på nuværende tidspunkt _er_ klar
over at ISO-Latin-1 blot /er/ et synonym for ISO-8559-1, men at du af
ren og skær stædighed vælger at overdøve denne del af diskussionen
med liggyldigheder, du håber kan dække over du tog fejl.

> [...]

> er der så flere programmer, der har begge valgmuligheder - fx. WaMCom og
> Mozilla til webbrug. Mellel og den fulde ver. af RagTime til TB brug...

Det er der heller ikke, du bør kigge bedre efter. Såfremt der skulle
forholde sig således, må det bero på oversættelsesfejl eller lignende i
netop den version du bruger.

Af de nævnte programmer havde jeg Mellel ved håndenen.
Hverken i Mellel eller Firefox (som jeg går ud fra jvf. ERS også er et
"sandhedsvidne") optræder såvel ISO-latin-1 og ISO-8559-1 som
forskellige tegnsæt.

I mellel's export dialoger optræder der tre forskellige vestlige
tegnsæt: "Roman (Mac)"
    "Roman (ISO8559-1)"
    "Roman (Windows)"

Dvs. hvad du skriver er ganske enklet ikke rigtigt. Om det beror på
fejlhuskning, begrebsforvirring eller ønsketænkning kan kun du afgøre.

Jeg vil tro at du har forvekslet "Roman (Windows)" med "ISO-Latin-1",
og du desværre for debatklimaet har holdt fast i denne forveksling.

"Roman (Windows)" i eks Mellel vil jeg iørigt gætte på dækker over
"Windows-1252".

Den slags er desværre ret ugennemskueligt, når man som forfatteren af
Mellel anvender synonymer for tegnsæt, frem for de officielle
betegnelser.

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 15-04-06 22:32

> ISO-Latin-1 bliver ikke nævnt på den side, der er linket til og som
> Eriks kommentar henviser til.

Hvilket url er det lige Erik henviser til? Såvidt jeg kan se henviser
han ikke til noget som helst.

Dernæst er ISO-Latin-1 blot et synonym for IEC/ISO-8559-1, hvilket er
hele min pointe. Hvis man bruger betegnelsen ISO-8559-1, er der
iøvrigt ingen grund til også at bruge betegnelsen ISO-Latin-1.

Hvad Erik dermod hævder, er at ISO-Latin-1 og ISO-8559-1 er to
forskellige tegnsæt hvilket er noget vås.

Hvis du stadig er i tvivl kunne du jo læse den del af Eriks indlæg du
selv har citeret, og deræst læse artiklen som jeg tidligere har henvist
til, der forklarer at ISO-Latin-1 er ISO-8559-1:
<http://en.wikipedia.org/wiki/ISO_Latin-1>

Fra : Axel Hammerschmidt

Dato : 15-04-06 23:31

<snip>

> Hvilket url er det lige Erik henviser til?

I Message-ID: <444122ae$0$11700$ba624c82@nntp02.dk.telia.net>

hvor der står:

[citat]

> [...]

- Eller et US-ASCII kompatibelt tegnsæt.... Det er faktisk af den grund,
at WaMCom gruppen har valgt at bruge ISO-Latin-1 og ikke ISO-8859-1 som

[citat slut]

Kan du se, at der er en url der? Hint: det starter med: http://

<snip>

> Hvad Erik dermod hævder, er at ISO-Latin-1 og ISO-8559-1 er to
> forskellige tegnsæt hvilket er noget vås.

Og det du anvender her, er det der kaldes for "en stråmand"!

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 16-04-06 00:12

> [...]

> - Eller et US-ASCII kompatibelt tegnsæt.... Det er faktisk af den grund,
> at WaMCom gruppen har valgt at bruge ISO-Latin-1 og ikke ISO-8859-1 som

Ja, det har jeg da set, men jeg har osgå set at det er Thomas's kilde,
og at Thomas iøvrigt ikke har taget stillig til diskussionen mellem
Erik og jeg.

Han bruger blot kilden til at dokumentere at en newsreader bør antage,
at der er tagle om US-ASCII såfremt der ikke angvies et andet tegnsæt
i headderene. Hans grund til at bringe kilden, er at han dokumneterer
_hvad_ der går galt, når eks et program som MSOE sender ISO-8559-1 eller
ISO-8559-15 uden at angive det i headderne.

Jeg er slet ikke med.

Fra : Axel Hammerschmidt

Dato : 16-04-06 01:13

> [...]
> _hvad_ der går galt, når eks et program som MSOE sender ISO-8559-1 eller
> ISO-8559-15 uden at angive det i headderne.

Sikkert. Men det er ikke det du diskuterer med Erik - hvis man kan kalde
det du laver for at diskutere.

> Jeg er slet ikke med.

Det er en velkendt fejlslutning hos især "overkloge" debatører.

Ovenstående argument, som du leverer, er et fint eksempel. Først kommer
en påstand om hvad modparten hævder, derefter en henvisning til fakta,
som modsiger det. Dernæst en konklusion, at det modparten siger er noget
"vås". Problemet er, at du slet ikke har vist, at der er belæg for, at
Erik "hævder, er at ISO-Latin-1 og ISO-8559-1 er to forskellige
tegnsæt".

Fra : Preben Bødker Nielse~

Dato : 16-04-06 07:00

> Problemet er, at du slet ikke har vist, at der er belæg for, at
> Erik "hævder, er at ISO-Latin-1 og ISO-8559-1 er to forskellige
> tegnsæt".

Prøv at genlæse disse:
<44403372$0$10871$ba624c82@nntp02.dk.telia.net>
[...]

/Preben
--
http://www.ravnekrogen.dk

Fra : Axel Hammerschmidt

Dato : 16-04-06 14:54

> Prøv at genlæse disse:

Mange tak!

> <44403372$0$10871$ba624c82@nntp02.dk.telia.net>
> Nej. ISO-8859-1 er bygget på DIN standard, mens ISO-Latin-1 er bygget på
> US-Extended ASCII. Begge tabeller indeholder dog samme tegnsæt,...

Ja. Erik skriver netop: Begge tabeller indeholder dog samme tegnsæt

> [...]
> - Eller et US-ASCII kompatibelt tegnsæt.... Det er faktisk af den grund,
> at WaMCom gruppen har valgt at bruge ISO-Latin-1 og ikke ISO-8859-1 som

Og det der stod her, er en kommentar til det der står i RFC 1521
(gengivet lige ovenover i et citat fra Thomas Madsens indlæg i Eriks
followup) som ikke handler om inholdet i de nævnte tegnsæt, men alene om
brugen af charset parameteren.

Så hvordan kan Hr Knudsen så få det til, at Erik hævde, at ISO-Latin-1
og ISO-8559-1 er to forskellige tegnsæt?

2 - 0 til Erik!

Fra : Preben Bødker Nielse~

Dato : 16-04-06 16:12

> Så hvordan kan Hr Knudsen så få det til, at Erik hævde, at ISO-Latin-1
> og ISO-8559-1 er to forskellige tegnsæt?

ERS skriver i:
<444005d0$0$11170$ba624c82@nntp02.dk.telia.net>
"På windows kan man bruge følgende tegnsæt, som så burde vises korrekt
alle steder:
- ISO-8859-1
- ISO-Latin-1"

MRK svarer dertil:
<puj5h3-ud5.ln1@G5.reippuert.dk>
"det er altså det samme."

Hvortil ERS svarer:
[...]

Er det ordet "Nej" i sidste indlæg, du ikke har opdaget?

/Preben
--
http://www.ravnekrogen.dk

Fra : Axel Hammerschmidt

Dato : 16-04-06 19:04

> [...]
> ISO-Latin-1 har lidt flere specialtegn."
>
> Er det ordet "Nej" i sidste indlæg, du ikke har opdaget?

Er det vigtigt? Det kommer an på hvad han svarer nej til. Ved du det?

Der er i hvert fald ikke belæg for, som påstået af Hr Knudsen, at Erik
hævder, at ISO-Latin-1 og ISO-8559-1 er to forskellige tegnsæt. Erik
skriver faktisk det modsatte.

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 16-04-06 21:00

Hej Axel

Axel Hammerschmidt wrote:

> Er det vigtigt? Det kommer an på hvad han svarer nej til. Ved du det?

Nu må jeg vist lige præcisere et par ting...

> Der er i hvert fald ikke belæg for, som påstået af Hr Knudsen, at Erik
> hævder, at ISO-Latin-1 og ISO-8559-1 er to forskellige tegnsæt. Erik
> skriver faktisk det modsatte.

1. Det, jeg svarer "nej" til, er, at ISO-8859-1 og ISO-Latin-1 er
_samme_ tegnsæt.

2. Og - at ISO-8859-1 og ISO-Latin-1 er _identiske_ tegnsæt

3. Når det gælder for indholdet af _bogstaver_ og alm. tal og alm.
tegn/accenter, så indeholder både ISO-8859-1 og ISO-Latin-1 _identiske_
antal og _identiske_ tegn/accenter. MEN herudover har ISO-Latin-1
yderligere en række centraleuropæiske bogstaver _og_ fuldt
translitterations tegnsæt/accenter til _samtlige_ europæiske alfabeter,
der bruger latinske bogstaver.

Så, Axel, din tolkning er korrekt forstået.

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 17-04-06 22:59

> [...]
>
> Der er i hvert fald ikke belæg for, som påstået af Hr Knudsen, at Erik
> hævder, at ISO-Latin-1 og ISO-8559-1 er to forskellige tegnsæt. Erik

Næ-nej, han skriver også: "men ISO-Latin-1 har lidt flere specialtegn".

Dermed kan de jvf. Erik ikke være ens. Hans "Nej" er ganske tydeligt et
svar på mit oprindelige udsagn om at ISO-Latin-1 og ISO-8559-1 er det
samme tegnsæt.

Har du ikke trukket den længe nok?

Fra : Axel Hammerschmidt

Dato : 17-04-06 23:30

Den 17-04-2006 skrev Morten Reippuert Knudsen :

<snip>

> Har du ikke trukket den længe nok?

Du skal åbenbart ha' det skåret ud i pap. Se mit svar til din anden
post.

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 18-04-06 06:13

Morten Reippuert Knudsen<spam@reippuert.dk> writes:

> Dermed kan de jvf. Erik ikke være ens. Hans "Nej" er ganske tydeligt et
> svar på mit oprindelige udsagn om at ISO-Latin-1 og ISO-8559-1 er det
> samme tegnsæt.

Mnjah. ISO-8859-1 og ISO-Latin-1 er samme tegnsæt, men ikke 8559.

Og for at fuldende billedet er Windows codepage 1252 ISO-Latin-1 med
nogen ekstra specialtegn.

http://bigfoot.com/~thunderbear

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 18-04-06 19:36

> Mnjah. ISO-8859-1 og ISO-Latin-1 er samme tegnsæt, men ikke 8559.

det er en tyrkfejl.

> Og for at fuldende billedet er Windows codepage 1252 ISO-Latin-1 med
> nogen ekstra specialtegn.

Jeg ved det. Jeg tror iøvrigt at Erik forveksler hvad han kalder
ISO-Latin-1 med Windows-1252, som jeg også skrev i

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 16-04-06 22:25

> Mange tak!

> Ja. Erik skriver netop: Begge tabeller indeholder dog samme tegnsæt

Du qoutefucker, det er ikke pænt! Læs venligst hele Prebens
citat inkl. det du har valgt at klippe bort. Jeg tillader mig at
citere det du klippede bort: "men ISO-Latin-1 har lidt flere specialtegn."

Hvis "ISO-Latin-1" skulle indeholde flere specialtegn end
"ISO-8559-1", må det jo betyde at tegnsættene ikke er ens.

> [...]
> (gengivet lige ovenover i et citat fra Thomas Madsens indlæg i Eriks
> followup) som ikke handler om inholdet i de nævnte tegnsæt, men alene om

Ikke desto mindre giver Erik i citatet udtryk for at ISO-Latin-1 og
ISO-8559-1 er to forskellige tegnsæt.

Iøvrigt har jeg ulejliget mig med at hente "WamCom". I den optræder
"ISO-Latin-1" ikke som et valgbart tegnsæt. Dvs. der er ét eller andet
galt i Eriks henvisninger.

> Så hvordan kan Hr Knudsen så få det til, at Erik hævde, at ISO-Latin-1
> og ISO-8559-1 er to forskellige tegnsæt?

(Kald mig venligst ved mit fornavn eller mit fulde navn)

Når han mener at ISO-8559-1 og (ISO)Latin-1 er forskellige, er det
ensbetydende med at han mener det er forskellige tegnsæt.

> 2 - 0 til Erik!

Det gider jeg ikke engang kommentere, dertil er det for tåbeligt.

Fra : Axel Hammerschmidt

Dato : 17-04-06 15:19

> Du qoutefucker, det er ikke pænt! Læs venligst hele Prebens
> citat inkl. det du har valgt at klippe bort. Jeg tillader mig at
> citere det du klippede bort: "men ISO-Latin-1 har lidt flere specialtegn."

Hvad er det du vrøvler om? Jeg har ikke klippet et eneste tegn bort fra:

(bortset fra "/Preben" og hans sig) i det jeg citerer i:

Du har selv citeret det jeg havde med, se...

> Hvis "ISO-Latin-1" skulle indeholde flere specialtegn end
> "ISO-8559-1", må det jo betyde at tegnsættene ikke er ens.

Har du ulejlighedet dig med at spørge Erik, om hvad han mener med det
han skriver - før du farer frem?

_____^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^ ...her!

> Ikke desto mindre giver Erik i citatet udtryk for at ISO-Latin-1 og
> ISO-8559-1 er to forskellige tegnsæt.

Giver han udtryk for...! Så er det da din egen fortolkning.

> Iøvrigt har jeg ulejliget mig med at hente "WamCom". I den optræder
> "ISO-Latin-1" ikke som et valgbart tegnsæt. Dvs. der er ét eller andet
> galt i Eriks henvisninger.

Muligvis, med derfor er det ikke "vås".

> (Kald mig venligst ved mit fornavn eller mit fulde navn)

Det skal jeg nok selv bestemme.

> Når han mener at ISO-8559-1 og (ISO)Latin-1 er forskellige, er det
> ensbetydende med at han mener det er forskellige tegnsæt.

Igen, din fortolkning. Har du gjort dig den ulejlighed at spørge ham?

> Det gider jeg ikke engang kommentere, dertil er det for tåbeligt.

Men det gad du så, alligevel...

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 17-04-06 22:36

> Hvad er det du vrøvler om? Jeg har ikke klippet et eneste tegn bort fra:

Du har klippet sætningen i stykker, og forholder dig kun til første
halvdel af sætningen. Andre ville kalde det for citatfusk.

> (bortset fra "/Preben" og hans sig) i det jeg citerer i:

> Du har selv citeret det jeg havde med, se...

Det ved jeg. Er der nogen grund til at du klippede sætningen i
stykker, forholdt dig til første halvdel, og ikke har forholdt dig til
anden halvdel, trods at den indeholder en væsenlig oplysning for denne
diskussion?

> Har du ulejlighedet dig med at spørge Erik, om hvad han mener med det
> han skriver.

Jeg går ud fra at Erik selv er stand til at formulere sig, og
forholder mig derfor til det han skriver:

"Nej. ISO-8859-1 er bygget på DIN standard, mens ISO-Latin-1 er
bygget på US-Extended ASCII. Begge tabeller indeholder dog samme
tegnsæt, men ISO-Latin-1 har lidt flere specialtegn."

Når det ene indeholder flere specialtegn kan de ikke være ens.

>- før du farer frem?

Er mit første input, Message-ID: <puj5h3-ud5.ln1@G5.reippuert.dk> "at
fare frem"?

> _____^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^ ...her!

Så synes jeg du skulle forholde dig til hele udsagnet. Kan de være ens
når det ene har flere specialtegn end det andet? Det er et spørgsmål
der kan svares enten ja eller nej til.

Såfremt du ikke har i sinde at besvare ovenstående spørgsmål, mener
jeg at denne diskussion bør fortsættes i muddergruppen.

> Giver han udtryk for...! Så er det da din egen fortolkning.

Kald det hvad du vil. Jeg har i dette tilfælde to årsager til at
antage at han ikke mener de er ens:

1) Fordi han anvender betgenelserne "ISO-Latin-1" og "ISO-8559-1" som
to forskellige valgmuligheder i et og samme program, "wamcom". En
valgmulighed som iøvrigt jvf. min research ikke eksisterer.

2) Fordi han 17 timer tidligere har skrevet at ISO-Latin-1 indeholder
flere specialtegn end ISO-8559-1.

> Muligvis, med derfor er det ikke "vås".

Ovenstående skulle betragtes som en indskudt bemærkning. Du kan vælge
at forholde dig til den som sådan, eller vælge at misforstå den.

Mht. brugen af udtrykket "vås" bør du venligst bemærke tidpunkterne
følgende indlæg er postet, der er her listet i kronologisk rækkefølge:

> Det skal jeg nok selv bestemme.

Det var blot en venlig anmodning, siden du vælger at overhøre den, må
jeg åbenbart have tisset godt og grundigt på din sukkermad.

> Igen, din fortolkning.

Ja. Jeg er så uforskammet at jeg går ud fra at vi er bekendt med
begreberne: "ens", "forskellig", "større end" og "mindre end".

Derudover går jeg ud fra at vi taler om "character set" som jeg
tillader mig at oversætte til "tegnsæt".

Hvilke andre tolkninger mener du jeg gør mig skyldig i her? Og er de
tolkninger jeg gør mig skyldig i ikke legitime?

> Har du gjort dig den ulejlighed at spørge ham?

Det giver ikke mening at spørge Erik, når han gør opmærksom på
at han ikke har i sinde at læse mine kommende indlæg i:

NB. syn's du ikke det var på tide at vi koncentrerede os om hvad
ISO-Latin-1 er for en størrelse? Jeg hævder at det er et af mange
synonymer for ISO-8559-1.

Fra : Axel Hammerschmidt

Dato : 17-04-06 23:29

Morten Reippuert Knudsen udtrykte præcist:

> Du har klippet sætningen i stykker, og forholder dig kun til første
> halvdel af sætningen. Andre ville kalde det for citatfusk.

Og du har kun forholdt dig til sidste halvdel. Selv citatfusk!

<snip>

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 17-04-06 23:51

> Morten Reippuert Knudsen udtrykte præcist:

> Og du har kun forholdt dig til sidste halvdel. Selv citatfusk!

Du skulle blot svare ja eller nej til et simpelt spørgsmål, din
reaktion undrer mig dog ikke.

FUT -> muddergruppen, hvor diskussionen mellem du og jeg i bund og
grund har hørt hjemme hele tiden.

Fra : Axel Hammerschmidt

Dato : 18-04-06 15:16

Morten Reippuert Knudse formulerede spørgsmålet:

> Du skulle blot svare ja eller nej til et simpelt spørgsmål, din
> reaktion undrer mig dog ikke.

Ha! Enten spiller du dum, eller også er du uden for pædagogisk
rækkevidde.

> FUT -> muddergruppen, hvor diskussionen mellem du og jeg i bund og
> grund har hørt hjemme hele tiden.

Pladder!

Men jeg vil foreslå, at du fremover selv sætter FUT til Mudderkastning,
hver gang du skriver dine kommentarer til postings fra Erik. Det er
der, dine udgydelser høre hjemme.

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 18-04-06 06:11

> [...]

> to forskellige valgmuligheder i et og samme program, "wamcom". En
> valgmulighed som iøvrigt jvf. min research ikke eksisterer.

Rolig nu.

Mon ikke det er den OS 9 udgave af Muhzilla som ERS lovpriste på et
tidspunkt?

http://bigfoot.com/~thunderbear

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 18-04-06 20:24

Hej Thorbjørn

Thorbjørn Ravn Andersen wrote:

> Rolig nu.

Sig lige det til 'hr. Knudsen'..

> Mon ikke det er den OS 9 udgave af Muhzilla som ERS lovpriste på et
> tidspunkt?

Lige netop...!

WaMCom 1.3.1 findes i 5 forskellige versioner.
-WaMCom 1.3.1 til OS 9.x (min. krav G3 processor + OS 9.0.4)
-WaMCom X 1.3.1 til OS X (min. krav OS X 10.1.5)
-WaMCom 1.3.1 for Windows (min. krav PII/350mhz + Windows 98sr2)
-Samt to forskellige Linux versioner.

Alle versioner er 100% identiske i både indstillingsmuligheder og GUI,
så den kan sættes fuldstændig identisk op uanset system og platform. -
Jeg bruger den også på min Windows 98 (Softwindows 98sr2US v.5.09) på
både den her G4/1,4ghz og min Beige G3/1,1ghz. På begge Win98sr2 står
text encoding til 'Auto' i modtagerdelen og ISO-8859-1 på G4'eren og
ISO-Latin-1 på G3'eren.

Det, der godt kan undre mig noget, er, at 'fejlene' kun kommer, når 'hr.
Knudsen' har været inde med et reply eller to, så er det lige så sikkert
som det, at alle æøå er ændret til '~', '?', '¿', '‡' eller et andet
tegn - mest '¿' og '?'. - Det er åbenbart lidt afhængig af, hvilket
program, der er brugt hos afsenderen.

Og så er jeg efterhånden ved at være hamrende sur, når 'hr. Knudsen'
bliver ved med at påstå, at jeg ikke har valgmulighed mellem ISO-8859-1
og ISO-Latin-1. Han aner ikke en dyt om, hvad jeg har på mine maskiner,
eller hvordan de er sat op!

- Jeg sidder med den og skriver her og nu, og jeg har udelukkende brugt
den i de sidste knap 3 år - både Windows og Mac ver., - og der har hele
tiden været mulighed for at vælge mellem begge indstillinger + ca. 25
andre! - Og egentlige kommer det vel an på, hvor mange sprogmoduler, der
er installeret/aktiveret i WaMCom.

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 18-04-06 21:49

Erik Richard Sørensen <NOSPAM@nospam.dk> wrote:

> WaMCom 1.3.1 findes i 5 forskellige versioner.
> -WaMCom 1.3.1 til OS 9.x (min. krav G3 processor + OS 9.0.4)
> -WaMCom X 1.3.1 til OS X (min. krav OS X 10.1.5)

Jeg vil meget gerne se dit skræmdump derfra

> [...]
> som det, at alle æøå er ændret til '~', '?', '¿', '?' eller et andet
> tegn - mest '¿' og '?'. - Det er åbenbart lidt afhængig af, hvilket

Det er såre simpelt, min newsreader konstaterer der er tale om ASCII
såfremt der ikke en en headder der angivet andet tegnsæt. Det er den
måde en newsreader bør opføre sig på. Det kommer til at se ræerligt ud,
når jeg quoter fra indlæg, der er postet med en standartopsat MSIE der
ikke angiver hvilket tegnsæt den sender.

> [...]
> bliver ved med at påstå, at jeg ikke har valgmulighed mellem ISO-8859-1
> og ISO-Latin-1. Han aner ikke en dyt om, hvad jeg har på mine maskiner,

Skærmdump tak!

Jeg har lagt et par dumps fra wamcom 1.31 her:

<http://g5.reippuert.dk/wamcom/picture2.png>
<http://g5.reippuert.dk/wamcom/picture1.png>

....vi ku jo sammenligne.

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 18-04-06 21:51

> Mon ikke det er den OS 9 udgave af Muhzilla som ERS lovpriste på et
> tidspunkt?

muligheden forligger, men jeg har svært ved at tro det. Han kunne evt
dokumentere det i form af et par skærmdumps.

Fra : Thorkil Olesen

Dato : 17-04-06 23:00

Utorligt som I kaster med mudder i stedet for at afklare emnet. Hvorfor
er det så vigtigt, hvem der skrev hvad? Det er vel vigtigere at lære
noget nyt!

Jeg vil prøve at beskrive det, som jeg har forstået det. Og jeg vil
selvfølgelig gerne rettes, når jeg tager fejl

'ASCII' er et akronym for 'American Standard Code for Information
Interchangement'. 'US-ASCII' er blot et pseudonym, og endda et
overfødigt et, idet det fremgår af selve navnet, at der er en ren
amerikansk standard.

ASCII er en 7-bit kode, dvs. den indeholder kun 128 tegn. Heraf er endda
32 tegn reserveret til styre-koder, sådan at der kun er 96 egentlige
tegn.

ASCII indeholder ikke specielle europæiske tegn som ÆØÅ. ISO definerede
en gang 7-bit koder til andre sprog bl.a. dansk. De var afarter af
ASCII, hvor visse tegn var udskiftet, og det gav ikke andet en ballade.
Disse er heldigvis for længst udraderet, men man kan sikkert endnu finde
matrix-printere, som uderstøtter dem. (Måske er noget af diskussionen en
forveksling med disse gamle tegntabeller?)

Der er lavet et stort antal forskellige 8-bit tegntabeller. Når der
tilføjes et bit fordobles antallet af mulige tegn, så en 8-bit kode
indeholder altså 256 tegn. Alle disse 8-bit koder tager udgangspunkt i
ASCII, sådan at de første 128 tegn simpelthen er identiske med ASCII. På
den måde kan man godt kalde disse 8-bit koder for 'Extended ASCII', men
det dækker altså i praksis over dem alle.

I Mac-verdenen kender vi 'MacRoman', som blev brugt i den gamle MacOS,
men som er på vej ud i MacOS X.

Til DOS definerede IBM i 80'erne en række tegntabeller, kendt som 'CP
437', 'CP 850', 'CP 865' osv. De indeholdt nogle tegn til
'pseudo-grafik', som blev brugt på DOS-skærmen, men det var på
bekostning af antallet af 'egentlige' tegn. Disse tegntabeller er stort
set ude i dag.

ISO har defineret en række tegntabeller i standarden 'ISO-8559', som er
blevet standard på Internettet. Der var vist oprindeligt 9 forskellige,
hvor 'ISO-8559-1' var beregnet til Vesteuropa. 'ISO-Latin-1' er blot et
mere sigende pseudonym for denne. Senere er der tilføjet nogle flere,
hvor den mest interessante for os er 'ISO-8559-15', som er næsten
identisk med 'ISO-8559-1', men har fået et tegn skiftet ud til et
'øvro'-tegn. (Man skal være varsom med at bruge den, for den er ikke
understøttet af alle post- og nyhedslæsere endnu.)

Microsoft skiftede fornuftigvis til 'ISO-8559', da de skiftede fra DOS
til Windows, men kunne alligevel ikke dy sig for at ændre lidt i den.
Derfor er der opstået en særlig Microsoft-variant af 'ISO-8559-1', kendt
som 'Windows Latin-1' eller 'CP 1252'. (F..... tage Microsoft!) For de
almindeligste tegn er der dog ingen forskel.

Alle disse tegntabeller er 8-bit koder, og de indeholder derfor alle det
samme antal tegn: ASCII-tabellen plus 128 ekstra.

Hvis man skal have en tegntabel med flere tegn, er det nødvendigt af
bruge flere bits. Det er fidusen med Unicode, men det ligger ud over
denne gennemgang. (Bortset fra at Unicode også tager udgangspunkt i den
oprindelige ASCII, så den kan også omtales som 'Extended ASCII'.)

Bemært iøvrigt, at alt dette handler om tegntabeller og ikke om
skrifter.

--
Thorkil Olesen,
Hanstholm.

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 17-04-06 23:44

> [...]

> blevet standard på Internettet. Der var vist oprindeligt 9 forskellige,
> hvor 'ISO-8559-1' var beregnet til Vesteuropa. 'ISO-Latin-1' er blot et

tak, det angav jeg en kilde til allerede i

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 18-04-06 00:52

Hej Axel

Axel Hammerschmidt wrote:

> Har du ulejlighedet dig med at spørge Erik, om hvad han mener med det
> han skriver - før du farer frem?

> _____^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^ ...her!

Bortset fra de ekstra centraleuropæiske bogstaver og det fulde accent
tegnsæt er ISO-8859-1 og ISO-Lain-1 identiske. Dvs., at alle normale
bogstaver og normale accenter i ISO-8859-1 og ISO-Latin-1 ligger på
samme pladser i US-ASCII tabellen og dermed også i US ExtendedASCII.
Alle øvrige bogstaver og tegn er tilføjet med egne ASCII numre.

> Muligvis, med derfor er det ikke "vås".

Jeg _har_ muligheden for at vælge både ISO-8859-1 og ISO-Latin-1 i
WaMCom X 1.3.1 såvel som i WaMCom 1.3.1 til OS 9.2.x. Og jeg har så sent
som i går installeret WaMCom X på en G4 med 10.3.9, - også her er begge
muligheder til stede.

MEN - Jeg kan ikke garantere, at det ikke skyldes installering af ét
eller flere programpakker, hvor text encodings installeres hver for sig.
Flere af programmerne på mine egne G4'ere og den, jeg er ved at klargøre
til salg, indeholder en hel del sammenfaldende programpakker. Derudover
har jeg i WaMCom X og classic installeret diverse patches, så det kan
muligvis være derfra, begge encodings stammer.

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 18-04-06 06:17

Erik Richard Sørensen <NOSPAM@NOSPAM.dk> writes:

> Bortset fra de ekstra centraleuropæiske bogstaver og det fulde accent
> tegnsæt er ISO-8859-1 og ISO-Lain-1 identiske. Dvs., at alle normale

Beklager, Erik, de to er identiske (under hensyntagen til at det
hedder 8859). De ekstra centraleuropæiske bogstaver er i en af de
andre ISO-Latin tabeller. Nummer 2 så vidt jeg husker.

Men alt dette er blot hvordan de 256 værdier der kan være i en byte,
skal fortolkes.
http://bigfoot.com/~thunderbear

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 18-04-06 20:55

Hej Thorbjørn

> [...]
> hedder 8859). De ekstra centraleuropæiske bogstaver er i en af de
> andre ISO-Latin tabeller. Nummer 2 så vidt jeg husker.

Jeg beklager, men det er de ikke. Vi har ud fra at kunne få mest mulig
ud af latinske bogstaver netop valgt at bruge 'ISO-Latin-1' i
NisusWriter Express. Og hvis man bruger fx. Arial 2.60(5) og skriver en
mail i NWE, vil der være en hel del accenter og translitterationer til
rådighed, som ikke er tilgængelige, hvis man fx. bruger 'Mac Roman' i
NWE med samme skrifttype.

Hvis man udelukkende bruger centraleuropæiske bogstaver, bør man vælge
ISO'8859-2, og for sydeuropæisk (spansk+portugisisk) ISO-8859-3.
Forskellen på 8859-2 og 8859-3 er kun latinske bogstaver med faste
accenter - fx.: Ç Ñ ô ê Û ï, - uden at man skal bruge en tastekommando
til at tilføje accenterne til alm. bogstaver.

Dvs., at ISO-Latin-1 rent faktisk indeholder de ekstra bogstaver og
tegn, der er i både ISO-8859-2 og ISO-8859-3.

På samme måde har man nu også 2 forskellige hebraiske ISO-8859-8 og
ISO-8859-8-1. 'ISO-8859-8-1' indeholder fx. vokaltegn og ligaturer,
hvilket ISO-8859-8 ikke gør. 'ISO-8859-8-1' er udviklet til brug sammen
med de såkaldte 'TL' (translitterated) skrifttyper som Helvetica TL,
Times TL, HB Arial, HB Geneva m.fl.

Fordelen ved ISO-8859-8 er, at den også kan bruges sammen med visse
arabiske skrifttyper (bl.a. Hhah og Kairo*)), hvis man ikke har
ISO-8859-6 til rådighed.

- Og så lige for at gøre det hele endnu mere speget - eller
forvirrende, om du vil, - så findes der faktisk også en speciel nordisk
encoding - ISO-8859-10, som indeholder alle de islandske, finske og
samiske accenter, - ligesom ISO-Latin-1 også gør...

*) ikke at forveksle med den gamle T1 dingbat skrift til System 5.x og 6.x.

> Men alt dette er blot hvordan de 256 værdier der kan være i en byte,
> skal fortolkes.

Dels det, ja, - man så sandelig også, hvor de ekstra tegn er placeret i
ASCII systemet.

Men OK, det er jo nok de færreste her i gruppen, der reelt arbejder med
flere forskellige sprogsystemer...

Fra : Thorkil Olesen

Dato : 18-04-06 21:29

> [...]

> encoding - ISO-8859-10, som indeholder alle de islandske, finske og
> samiske accenter, - ligesom ISO-Latin-1 også gør...

Er ISO-Latin-1 et 8-bit tegnsæt?

Hvor mange tegn har ISO-Latin-1 flere end ISO-8859-1?

--
Thorkil Olesen,
Hanstholm.

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 18-04-06 22:24

Hej Thorkil

Thorkil Olesen wrote:

> [...]
>
> Er ISO-Latin-1 et 8-bit tegnsæt?

Det mener jeg, det er...

> Hvor mange tegn har ISO-Latin-1 flere end ISO-8859-1?

Både upper og lower ASCII, - så det må vel være 256 pladser.

Det er bl.a. derfor, det tegnsæt er valgt i NisusWriter Express, så
spares der nogle encodings systemer og dermed også færre muligheder for
fejltolkninger internt i programmet.

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 18-04-06 22:40

> Det mener jeg, det er...

> Både upper og lower ASCII, - så det må vel være 256 pladser.

Du, Erik, så er det vist tiden at holde mens legen er god.

http://bigfoot.com/~thunderbear

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 18-04-06 22:18

> [...]
> en mail i NWE, vil der være en hel del accenter og translitterationer
> til rådighed, som ikke er tilgængelige, hvis man fx. bruger 'Mac

Ja, og ovenstående betyder så at?

Vi er forhåbentligt enige om at Mac Roman ikke er ISO-Latin-1?

> [...]
> med faste accenter - fx.: Ç Ñ ô ê Û ï, - uden at man skal bruge en
> tastekommando til at tilføje accenterne til alm. bogstaver.

Hov, nu blander du indtastningsmetoder sammen med tegnsæt. De to er
ikke koblede. Prøv fx at undersøg på hvor mange forskellige måder man
kan indtaste kinesiske tegn på.

> Dvs., at ISO-Latin-1 rent faktisk indeholder de ekstra bogstaver og
> tegn, der er i både ISO-8859-2 og ISO-8859-3.

Nøp.

Gider du fortælle mig hvor ISO-Latin-2 tegn $D2 (LATIN CAPITAL LETTER
N WITH CARON) befinder sig i ISO-Latin-1

> Men OK, det er jo nok de færreste her i gruppen, der reelt arbejder
> med flere forskellige sprogsystemer...

Ikke for tiden, men har skam. Kan fortælle at Unicode er en
velsignelse, når først man er kommet derover, hvis man har et system
der fodres med danske, japanske og alle mulige andre dokumenter.

Så jeg synes selv at jeg _ved_ hvad jeg taler om.

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 18-04-06 21:49

> [...]

> WaMCom X 1.3.1 såvel som i WaMCom 1.3.1 til OS 9.2.x. Og jeg har så sent
> som i går installeret WaMCom X på en G4 med 10.3.9, - også her er begge

Kan du ikke tage et skærm dump? Det vil jeg vældigt gerne se. Her er
et par screenshots jeg har taget fra wacom til OSX:

Det har jeg svært ved at tro.

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 16-04-06 10:45

> Sikkert.

Forhold dig venligst til hvad du _selv_ skrev, nemlig at ERS skule have
angivet en kilde. Kilden er Thomas's angivelse.

> Men det er ikke det du diskuterer med Erik.

Nej, det har jeg heller ikke hævdet.

Jeg forholder mig blot til at /du/ mente at kilden skulle være angivet
af ERS, hvilket den ikke er. Dernæst forsøger jeg at forklarer dig
Thomas's intention ved at angive denne kilde, samt hvorfor den _ikke_ har
noget at gøre med ERS's udsagn: at ISO-8559-1 er forskelligt fra
ISO-Latin-1.
I diskussionen om hvorvidt ISO-8559-1 er identisk med ISO-Latin-1
eller ej, er kilden altså ligegyldig.

Det virker som om du forsøger at skrælle kartofler med en rosin.

> - hvis man kan kalde det du laver for at diskutere.

ERS lader sig desværre ikke diskutere med, såfremt man ønsker at
underbygge sine argumenter med dokumentation. Dokumentation er
nødvendigt i en diskusion med ERS for at holde ham til subj., da han
ellers drukner sine argumeneter, ved at vælte ligegyldige
oplysninger ned over sin diskusionspartner.

> [...]

> en påstand om hvad modparten hævder, derefter en henvisning til fakta,
> som modsiger det. Dernæst en konklusion, at det modparten siger er noget

"vås", "forkert"... kald det havd du vil. Mener du oprigtigt talt at
vi bør diskutere uden at konkludere?

> Problemet er, at du slet ikke har vist, at der er belæg for, at
> Erik "hævder, er at ISO-Latin-1 og ISO-8559-1 er to forskellige
> tegnsæt".

Du bedes venligst læse tråden én gang til, eller i det mindste de to
artikler som Preben venligst har angivet Message-ID til.

Fra : Axel Hammerschmidt

Dato : 16-04-06 15:54

> Forhold dig venligst til hvad du _selv_ skrev, nemlig at ERS skule have
> angivet en kilde. Kilden er Thomas's angivelse.

Jeg kan se, at problemet er, at du ikke kan læse. Jeg skrev i

"...den side, der er linket til og som Eriks kommentar henviser til."

Læg mærke til, at jeg ikke har skrevet, at Erik skulle have "angivet"
kilden. Der står "som Eriks kommentar henviser til". Det Erik skrev står
nemlig umiddelbart lige under det, der er citeret fra det Thomas skrev.

> Nej, det har jeg heller ikke hævdet.

Det er væsentligt, fordi det netop er det Erik skriver om i den posting,
som du kalder for "vås".

> Jeg forholder mig blot til at /du/ mente at kilden skulle være angivet
> af ERS, hvilket den ikke er.

Endu en stråmand. Forhold dig til hvad folk skriver, og ikke til det du
tror de "mener". Du er ikke tankelæser.

> Dernæst forsøger jeg at forklarer dig Thomas's intention ved at angive
> denne kilde, samt hvorfor den _ikke_ har noget at gøre med ERS's udsagn:
> at ISO-8559-1 er forskelligt fra ISO-Latin-1.

Og hvor skrev Erik: "at ISO-8559-1 er forskelligt fra ISO-Latin-1" i
den posting, du kalder for "vås"?

> I diskussionen om hvorvidt ISO-8559-1 er identisk med ISO-Latin-1 eller
> ej, er kilden altså ligegyldig.

Netop. Men hvem er det der påstår, at Erik "hævder, er at ISO-Latin-1 og
ISO-8559-1 er to forskellige tegnsæt" i en followup til netop den
diskussion? Dig!

> Det virker som om du forsøger at skrælle kartofler med en rosin.

Må jeg gætte? Det skal forestille en metafor!

> [...]
> ellers drukner sine argumeneter, ved at vælte ligegyldige
> oplysninger ned over sin diskusionspartner.

Jeg syntes efterhånden, at konklusion er, at det er dig, der ikke kan
argumentere.

> "vås", "forkert"... kald det havd du vil. Mener du oprigtigt talt at
> vi bør diskutere uden at konkludere?

Du kan åbenbart ikke forstå, at det skal være modpartens påstand, og
ikke din "tankelæsning" = stråmand, der skal vurderes i konklusionen.

> Du bedes venligst læse tråden én gang til, eller i det mindste de to
> artikler som Preben venligst har angivet Message-ID til.

Ja, og med den første gøres netop opmærksom på, at Erik der skev: "Begge
tabeller indeholder dog samme tegnsæt".

Så mange tak, Preben. Men hvad vil _du_ med det?

Fra : Henrik Münster

Dato : 11-04-06 09:15

On 2006-04-10 13:31:44 +0200, "Martin K. R." <mr@fjerndette-get2net.dk> said:

> Selv om jeg er mangeårig Windows bruger, så er jeg ved at falde for
> Apples flair for lækkert design. Jeg overvejer derfor seriøst at
> udskifte min PC med en Apple ditto.

Skidt med designet. Det er software, der er vigtig. Mac OS X er langt
bedre end Windows. Det synes vi Macbrugere i hvert fald. Bevares, så
kan smag og behag jo variere, så andre kan måske bedre lide Windows.
Jeg tror dog, at mange bliver ved Windows af gammel vane, af ukendskab
til alternativer og af frygt for det ukendte. Nogle har selvfølgelig
også brug for specifikke programmer, der kun findes til Windows. Hvis
du kun vælger computer efter kabinettets udseende, så ender du måske
med at blive skuffet. Hvis du derimod vælger, fordi du bedre kan lide
softwaren på Mac, så ender du med at blive glad for dit valg.

> [...]
> trådløst keyboard og mus, men der er stadig et par eksterne diske og en
> monitor at tage hensyn til (og så er det en ringe trøst at det nye

Apple laver ikke en dockingstation, men Bookendz har lavet det i mange
år. Jeg forstår dig godt. Det er faktisk meget besværligt at sætte
ledninger i computeren, hvis det skal gøres tit. Mus, tastatur, printer
og netværk kan gøres trådløst. Eksterne diske kan sættes på netværket
og gøres trådløse på den måde, men det er mere besværligt. Skærm og
strømforsyning er der derimod ikke noget at gøre ved. De skal forbindes
med ledning. Har man behov for mange tilslutninger skal man måske
overveje, om en bærbar computer er den rigtige løsning for en. Man
kunne jo have en stationær og så købe en billig iBook til småting, når
man er på farten. Vi har jo alle sammen forskellig behov, og kun du
ved, hvad du bliver mest glad for. Men husk at overveje alle
løsningsmuligheder.

<http://www.bookendzdocks.com/>
--
Venlig hilsen
Henrik Münster

Fra : Martin K. R.

Dato : 11-04-06 09:28

"Henrik Münster" <news@muenster.dk> wrote in message

> [...]
> skuffet. Hvis du derimod vælger, fordi du bedre kan lide softwaren på Mac,
> så ender du med at blive glad for dit valg.

Helt enig. Jeg har mulighed for at låne en PowerBook, så jeg får lidt
fornemmelse af hvordan Mac software kører.

> [...]
> sammen forskellig behov, og kun du ved, hvad du bliver mest glad for. Men
> husk at overveje alle løsningsmuligheder.

Det vil jeg helt sikkert gøre med en udskrivning i den størrelsesorden
Tak for rådene.

/Martin

Fra : Stig Leerbeck

Dato : 11-04-06 13:01

> Skidt med designet. Det er software, der er vigtig.

Software er også - og i høj grad - designet. Og det er ikke mindst
designet på Apples software, der gør Apple til det Apple er.

Men det sælger bedre hvis det "indre" design også udtrykkes i hardwaren.

Stig Leerbeck
--
www.simplesoft.dk - www.fileoffice.dk

Fra : Kent Wormsdorf

Dato : 11-04-06 13:25

Stig Leerbeck skrev:

> [...]
> designet på Apples software, der gør Apple til det Apple er.
>
> Men det sælger bedre hvis det "indre" design også udtrykkes i hardwaren.

Jeg vil give Stig ret!
Både Apple's hardware og software er designeet godt: OSX har en
"skønhed" og funktionalitet, som man ikke finder i Windows XP.
Windows XP har for mange farver (blå, lysblå, beige?, gul osv.)
"underlige knapper" og alt formange måder at tilgå data på, (Stifinder,
Denne computer osv.)efter min smag.
Apple's hardware har en elegance og nononsens tilgang løsning af de
opgaver som hardwaren skal løse: Ingen overflødige knapper, eller design
detaljer, og en generel nem og effiktiv tilgang de interne komponenter.
Apple's force ligger også i at de ikke benytter "standard" bundkort,
hvorved de kan designe den "optimale" maskine til opgaven. (Macmini,
iMac, PowerMac osv)

En iMac køber man fordi man ikke skal montere en håndfuld ekstra kort i
den, den rummer jo det hele.
En PowerMac køber man jo netop for det modsatte.

Men alt formange PC'er tager ikke hensyn til dette, og det gør at det er
nogle "grimme" kasser, som man basalt ikke kan se om det er tale om en
Dell, eller en HP, eller en nede fra hjørnet hos den lokale"PC pusher"
En Apple computer kan man altid genkende.

Kent Wormsdorf

Fra : Per Rønne

Dato : 11-04-06 09:20

> [...]

> med en Apple ditto.
>
> I øjeblikket har jeg kig på en MacBook Pro + en Apple 30" monitor,

Vel så også et tastatur og en ordentlig mus?

> [...]
>
> HARDWARE:
> Er det korrekt at der ikke findes en form for dockingstation til en Apple

Der findes nogle portreplikatorer; jeg har dog ingen erfaringer med dem.

> [...]
> keyboard og mus, men der er stadig et par eksterne diske og en monitor at
> tage hensyn til (og så er det en ringe trøst at det nye power stik er

Jep, jeg forstår dig godt.

> [...]
> plug-ins, patches, freeware, shareware osv. Den form for 'kludetæppe
> opsætning' fik jeg mere end nok af i Windows. Så altså hellere apps der er

Med de nye Intel-baserede Mac'er kan du faktisk installere såvel MacOSX
som Windows på samme maskine. På nuværende tidspunkt til DualBoot, så du
altså på opstartstidspunktet bestemmer dig for, hvilket system du vil
boote ind i. På lidt længere sigt [og jeg tror her at vi taler om
måneder] vil du dog nok kunne køre Windows-programmer direkte fra MacOS
X, gennem et Windows-miljø vindue. Svarende til hvordan man kan køre
klassiske Mac-programmer i Unix-systemet MacOS X. Det vil også give
mulighed for at klippe-klistre mellem de to miljøer.

> Her er en liste over de apps jeg bruger i dag under Windows og mit gæt på de
> mest gængse Apple ditto:
>
> MS Office (Word, Excel, Access, Outlook):
> => MS Office 2004 for Mac

Jep. Access findes dog ikke til Mac, og Outlook er erstattet af
Entourage, der dog mig bekendt er væsentligt udvidet i forhold til en
tilsvarende til Windows. Således kan den koble op til en Exchange
Server.

Den mest udbredte database på Mac er nok FileMaker Pro, men man kunne
også nævne den noget mere avancerede 4th Dimension, og
freeware-databaserne PostgreSQL og MySQL - der dog ikke indeholder nogen
grafisk brugergrænseflade. Man kan dog købe sig til ODBC-grænseflader
til dem, så man også kan få det grafiske med.

> [...]
> Adobe Encore DVD => Apple DVD Studio Pro 4
> Alle disse er såvidt jeg kan se inkluderet i Apple Final Cut Studio 5.1

Mig bekendt, ja.

> Nero (CD/DVD brændeprogram) => iLife?

Toast.

> Abbyy FineReader OCR => ???
>
> Mit spørgsmål er nu: Er der programmer jeg har overset, og som alle bruger
> fordi et/flere af de ovenfor nævnte er ubrugelige i praksis?

Du har i hvert fald brug for en nyhedslæser, og her kan jeg så kun
anbefale MacSOUP.

Og så kunne du sikkert godt klare et par opslagsværker. Som Encyclopædia
Britannica og Den Store Danske Encyklopædi. Begge kan lægges direkte ind
på harddisken, i en mac-udgave.

Fra : Martin K. R.

Dato : 11-04-06 09:32

> Vel så også et tastatur og en ordentlig mus?

Selvfølgelig, men jeg må rødmende erkende at jeg ikke vidste om der skulle
specielle tastaturer/mus til en Mac. Men det er småting der kan klares hen
ad vejen

> Der findes nogle portreplikatorer; jeg har dog ingen erfaringer med dem.

OK. Jeg fik et link i et andet svar. Det checker jeg.

<snip>

> [...]
> klassiske Mac-programmer i Unix-systemet MacOS X. Det vil også give
> mulighed for at klippe-klistre mellem de to miljøer.

Ja, jeg venter også lige og ser hvilke apps der kommer i 'Universal mode'...

> [...]
> grafisk brugergrænseflade. Man kan dog købe sig til ODBC-grænseflader
> til dem, så man også kan få det grafiske med.

OK, tak.

<snip>

> Du har i hvert fald brug for en nyhedslæser, og her kan jeg så kun
> anbefale MacSOUP.

OK. Skrevet på listen...

> Og så kunne du sikkert godt klare et par opslagsværker. Som Encyclopædia
> Britannica og Den Store Danske Encyklopædi. Begge kan lægges direkte ind
> på harddisken, i en mac-udgave.

De ryger også på listen...

Tak for rådgivningen

/Martin

Fra : Karl Antz

Dato : 11-04-06 09:49

> [...]

> specielle tastaturer/mus til en Mac. Men det er småting der kan klares hen

Hvis du har et pc-tastatur liggende, kan du sagtens bruge det; også et
med ps2. Så skal du bare bruge en ps2 til usb-adapter.

Når du sætter stikket i 'puteren beder den dig om at trykke på tasten
til højre for vestre skift-tast. På den måde finder den ud af hvad det
er for enb slags tastatur, og kan så problemløst bruge det.

Hilsen ka'l
--
Karl Antz
Albaniensgade 4,1th

Fra : Per Rønne

Dato : 11-04-06 10:20

Karl Antz <karl@antz.dk> wrote:

> [...]
> til højre for vestre skift-tast. På den måde finder den ud af hvad det
> er for enb slags tastatur, og kan så problemløst bruge det.

Og et mac usb-tastatur kan også bruges til Windows. Faktisk har jeg sat
mit mac-tastatur + min Kensington Expert Mouse Pro track-ball med 11
knapper til såvel min mac, som mine to Windows-maskiner [en desktop og
en laptop, jeg låner af min fagforening]. Gennem en i/o switch der gør
at man kan bruge samme tastatur, mus, skærm og forskellige usb-enheder
som diskettedrev, printer, scanner og palm på op til fire forskellige
computere.

De fylder det heller ikke så meget på skrivebordet, og man kan stadig
bruge de gamle maskiner.

--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 13-04-06 18:40

Martin K. R. <mr@fjerndette-get2net.dk> wrote:

> Selvf?lgelig, men jeg m? r?dmende erkende at jeg ikke vidste om der skulle
> specielle tastaturer/mus til en Mac. Men det er sm?ting der kan klares hen
> ad vejen

der skal ikke specielle input enheder til. der er frit valg mellem ps2
og usb dimser.

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 13-04-06 18:37

Martin K. R. <mr@fjerndette-get2net.dk> wrote:

> Her er en liste over de apps jeg bruger i dag under Windows og mit g?t p? de
> mest g?ngse Apple ditto:

> MS Office (Word, Excel, Access, Outlook):
> => MS Office 2004 for Mac

vær obs på: ingen Project, ingen Access.

> Adobe Photoshop CS2 => Adobe Photoshop CS2?
> Da jeg mest bruger det til fotoredigering, er det m?ske et bedre alternativ
> med Apple Aperture eller den kommende Adobe Lightroom?

Hverken Apparture eller Lightroom er egenlige bitmap editore i stil
med Photoshop.

> Adobe Premiere Pro => Apple Final Cut Pro
> Adobe Audition => Apple Soundtrack Pro

nu kender jeg ikke dit behov, mne kunne du ikke nøjes med Garageband?

> Adobe After Effects Pro => Apple Motion 2
> Adobe Encore DVD => Apple DVD Studio Pro 4
> Alle disse er s?vidt jeg kan se inkluderet i Apple Final Cut Studio 5.1

det lyder dYrt!

> Nero (CD/DVD br?ndeprogram) => iLife?

næppe, nærmere Roxio Toast Titanium.

> Abbyy FineReader OCR => ???

Abbyy Finereader for Mac i classic miljøet (hvilket desværre ikke duer
på en intel mac). du finder ganske enkelt ikke et OCR program som
FineReader til Mac OS X. Det fandtes i sin tid til OS9.

Fra : Carl Drud

Dato : 18-04-06 17:00

> [...]

> hedder 8859). De ekstra centraleuropæiske bogstaver er i en af de
> andre ISO-Latin tabeller. Nummer 2 så vidt jeg husker.

Korrekt, iso-8859-2 AKA Latin-2. I nedenstående link er der en ganske
glimrende gennemgang af de forskellige tegnsæt.

http://www.cs.tut.fi/~jkorpela/chars.html#8859

Carl

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 18-04-06 19:52

Carl Drud <carl.drud@myrealbox.com> writes:

> Korrekt, iso-8859-2 AKA Latin-2. I nedenstående link er der en ganske
> glimrende gennemgang af de forskellige tegnsæt.
>
> http://www.cs.tut.fi/~jkorpela/chars.html#8859

Ellers kan jeg anbefale unicode.org. De har lidt af hvert.

http://bigfoot.com/~thunderbear