Windows-boot nå offisielt på Intel Mac
Fra : Jon

Dato : 05-04-06 15:07

Se denne siden:
<http://www.apple.com/macosx/bootcamp/>
Kanskje derfor AAPL gikk opp nesten 4$ i dag morges?
--
/Jon
For mail address, run the following in Terminal:

Fra : Martin Bredthauer

Dato : 05-04-06 15:38

Jon <see_signature@mac.com.invalid> wrote:

> <http://www.apple.com/macosx/bootcamp/>
> Kanskje derfor AAPL gikk opp nesten 4$ i dag morges?

Hold k... det er næsten ikke til at hold ud. Nu ved jeg hvordan DKP'erne
må ha' haft det da Berlinmuren faldt

En ting er jo at Apple offentligt sagde at de ikke ville forhindre
installeringen af XP på IntelMac, men at de ligefrem aktivt ville hjælpe
til....

I en svag stund kommer man næsten til at frygte at Apple følger Jon C.
Dvoraks spådom, om Apples overgang til Windows, til dørs!

På længere sigt må dette da betyde at programudviklingen til OS X
skifter kurs. (Hvad den kurs så end bliver!?)

--
Mvh Martin

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 05-04-06 16:05

Martin Bredthauer <spam@talentmedia.dk> wrote:

> [...]
>
> I en svag stund kommer man næsten til at frygte at Apple følger Jon C.
> Dvoraks spådom, om Apples overgang til Windows, til dørs!

næppe ...

> På længere sigt må dette da betyde at programudviklingen til OS X
> skifter kurs. (Hvad den kurs så end bliver!?)

nej ... du og udviklerne bruger og udvilker til programmerne til Mac OS
X ... ikke til hardwareen og ikke til Win XP ...

--
A: Because it messes up the order in which people normally read text.
Q: Why is top-posting such a bad thing?

Fra : Martin Bredthauer

Dato : 05-04-06 16:15

> nej ... du og udviklerne bruger og udvilker til programmerne til Mac OS
> X ... ikke til hardwareen og ikke til Win XP ..

Jeg er ikke helt sikker på hvad du mener med dit svar, men går ud fra du
ikke er så pessimistisk som jeg.

Men lad os ta' fat en en gruppe udviklere fra det virkelige liv:
spiludviklerne Aspyr, MacSoft o.lign. De overlever ikke det her... tror
jeg ikke.

--
Mvh Martin

Fra : Martin Bredthauer

Dato : 05-04-06 17:47

> [...]

> Men lad os ta' fat en en gruppe udviklere fra det virkelige liv:
> spiludviklerne Aspyr, MacSoft o.lign. De overlever ikke det her... tror

På den anden side... vi har jo heller ikke brug for
spiludviklere/-oversættere længere. De bragte jo som sådan ikke noget
nyt til mac-platformen. Mht. spil er vi bedre stillet med IntelMac med
XP. Bare Apple kan holde på de innovative udviklere samt de store
programpakker.

--
Mvh Martin

Fra : Mikael Flensborg

Dato : 05-04-06 20:38

Martin Bredthauer wrote:

> [...]
> nyt til mac-platformen. Mht. spil er vi bedre stillet med IntelMac med
> XP. Bare Apple kan holde på de innovative udviklere samt de store

Og med det OS (X), skulle det heller ikke være noget problem. Det er jo
et suverænt OS.. Min maskine (iMacIntel20) har kunnet køre windows i en
uge nu, men det er da 95% af min tid jeg sidder i OSX. Windows er ikke
andet en en nødvendighed. Ingen fornøjelse.

/Mikael

Fra : Michael Holm

Dato : 05-04-06 22:28

Mikael Flensborg <mflensborg@clcbio.com> wrote:

> [...]
> uge nu, men det er da 95% af min tid jeg sidder i OSX. Windows er ikke
> andet en en nødvendighed. Ingen fornøjelse.

og ang. spil, så kan en iMac duocore med OS X og med 2 gb ram +
RadeonX1600 med 256 VRAM, kører WOW med alt slået til - der er der ikke
så mange PC der kan følge med.

men XP skal da prøves på den også, så kan jeg kører aikido klubbens
forening program (som jo ikke er lavet til Mac :(
--
Michael Holm - ichat: kiaikido [at] mac.com
http://toitsu.dk - http://alexanderteknik.tk

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 05-04-06 17:40

spam@talentmedia.dk (Martin Bredthauer) writes:

> En ting er jo at Apple offentligt sagde at de ikke ville forhindre
> installeringen af XP på IntelMac, men at de ligefrem aktivt ville hjælpe
> til....

Jeg er helt overbevist om at teknologien har været klar længe, men at
de har trukket den indtil at græsrødderne fandt ud af hvordan man
installerede XP alligevel.

Ligesom at OS X Intel havde kørt internt hele tiden hos Apple.

Men jeg er meget imponeret over den elegance de har lavet det med.

Næste skridt bliver garanteret at OS X kan køre Windowsprogrammer der
er installeret på XP-partitionen ved siden af.

Er der nogen der ved om OS X efterhånden understøtter NTFS?

Fra : Martin Bredthauer

Dato : 05-04-06 17:57

> Næste skridt bliver garanteret at OS X kan køre Windowsprogrammer der
> er installeret på XP-partitionen ved siden af.

Ja, det kommer helt sikkert. Nok først med OS X 10.5.

En god ting ved alt dette er, at man nu ikke behøver de lange
forklaringer før man anbefaler venner og bekendte at købe en Mac. De kan
(forhåbentligt også i fremtiden) få det bedste fra begge platforme.
Stabil unix, knald gode "iapps" og billige pc spil og Officepakken på
dansk som de kender det fra kontoret 0

--
Mvh Martin

Fra : Mikael Flensborg

Dato : 05-04-06 20:40

Thorbjørn Ravn Andersen wrote:

> [...]
> er installeret på XP-partitionen ved siden af.
>
> Er der nogen der ved om OS X efterhånden understøtter NTFS?

Såvidt jeg ved kun read. Mit gæt er at Windows kommer til at køre i et
beskyttet miljø på Intel OSX, ala Classic på PowerPC OSX maskine
indenfor et år.

/Mikael

Fra : Mikael Flensborg

Dato : 05-04-06 20:48

Mikael Flensborg wrote:

> Såvidt jeg ved kun read. Mit gæt er at Windows kommer til at køre i et
> beskyttet miljø på Intel OSX, ala Classic på PowerPC OSX maskine
> indenfor et år.
>
> /Mikael

Men du kan lave en minimal Windows partition og have alle dine filer
liggende på Mac HFS+ partitionen. Man behøver at investere 60 dollars i
http://www.mediafour.com/products/macdrive6/

Men så kan du også benytte din HFS+ partition via Windows.. Og det er jo
på Mac siden man vil have sine filer alligevel

Fra : Henrik Münster

Dato : 05-04-06 20:23

Martin Bredthauer skrev:

> [...]
>
> På længere sigt må dette da betyde at programudviklingen til OS X
> skifter kurs. (Hvad den kurs så end bliver!?)

Det er nu dejligt at se, at Apple fortsat har lidt humoristisk sans. I
listen over, hvad man har brug for til installationen, står der:

"A printer for the included instructions (You'll want to print them
before installing Windows, really.)"
--
Venlig hilsen
Henrik Münster

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 06-04-06 00:24

> Det er nu dejligt at se, at Apple fortsat har lidt humoristisk sans. I
> listen over, hvad man har brug for til installationen, står der:

Du vil elske denne:

<http://docs.info.apple.com/article.html?artnum=301920>

Fra : Henrik Münster

Dato : 06-04-06 02:46

Morten Reippuert Knudsen skrev:

> Du vil elske denne:
>
> <http://docs.info.apple.com/article.html?artnum=301920>

He-he. Er der ikke en risiko for, at alle skal se, hvad der er i mappen,
når Apple siger, man skal sky den som en bisværm? Så _må_ der da
virkelig være noget spændende i den.
--
Venlig hilsen
Henrik Münster

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 06-04-06 20:53

> He-he. Er der ikke en risiko for, at alle skal se, hvad der er i mappen,
> når Apple siger, man skal sky den som en bisværm? Så _må_ der da
> virkelig være noget spændende i den.

ja er den ikke lige dele pragtful og håbløs - jeg gad godt vide hvad
forfatteren har drukket.

Fra : Per Rønne

Dato : 06-04-06 18:50

> Du vil elske denne:
>
> <http://docs.info.apple.com/article.html?artnum=301920>

Hvor man i øvrigt skulle kunne downloade et CD-image som skulle kunne
gøre Windows i stand til at bruge bl.a. et apple-tastatur fuldt ud.

Gad vide om det også virker på en almindelig Intel-maskine, hvor der er
tilsluttet et sådan tastatur [i mit tilfælde gennem en i/o switch].
--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 06-04-06 20:52

Per Rønne <per@rqnne.invalid> wrote:

> Hvor man i øvrigt skulle kunne downloade et CD-image som skulle kunne
> gøre Windows i stand til at bruge bl.a. et apple-tastatur fuldt ud.

ser vi samme artikkel?

Fra : Per Rønne

Dato : 07-04-06 04:36

> ser vi samme artikkel?

Jeg fik anbragt kommentaren et forkert sted.

Og ja, jeg spekulerede om hvorvidt man kunne installere det på en
almindelig Windåse, der bruger et Apple-tastatur.
--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk

Fra : Arne Midtbø

Dato : 05-04-06 15:55

On Wed, 05 Apr 2006 16:06:33 +0200, Jon wrote:

> Se denne siden:
> <http://www.apple.com/macosx/bootcamp/>
> Kanskje derfor AAPL gikk opp nesten 4$ i dag morges?

Kanskje - men hva er hensikten med å kjøre Windows på Mac?
Det er mye billigere å kjøpe seg en PC, dersom man absolutt vil kjøre
Windows.

--
Arne Midtbø
http://www.midtboe.net Blogg: http://www.arnemidtbo.blogs.no

No animals were harmed in the writing and/or production of this document.
-Except those which were eaten.

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 05-04-06 16:05

Arne Midtbø <arnemidtbo@hotmail.com> wrote:

> Kanskje - men hva er hensikten med å kjøre Windows på Mac?
> Det er mye billigere å kjøpe seg en PC, dersom man absolutt vil kjøre
> Windows.

Hvis du f.eks. har 1 eller 2 programmer som _kun_ kan køre under
windows, og du ikke har brug for dem hele tiden. Så er det meget smart.
Måske til spil ...

Ellers er det pain in the ass at dual boote ..

/thomas

--
A: Because it messes up the order in which people normally read text.
Q: Why is top-posting such a bad thing?

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 06-04-06 00:23

In dk.edb.mac Thomas von Hassel <thomas@elements.dk> wrote:

> Ellers er det pain in the ass at dual boote ..

Enig livet er for kort til dualboot. Dualboot er noget man sætter op
fordi man /kan/, ikke fordi man kommer til at bruge det. Jeg kender
ærlig talt ikke én eneste der aktivt dualbooter.

WM er langt mere interessant, og med EFI's drivermodel samt VT på de
kommende 64bit Core CPU'er, kan det blive endog meget interessant.

Jeg tror heller ikke Apple anser dualboot for at være interessant nok
til at bruge resurcer på Boot Camp. Derimod kan det være temmeligt
interessant mht VM løsninger, samt det faktum at man kan skubbe nogen
maskiner over disken til windowsbrugere der ikke syns at Mac OS X er
interressant..

Fra : Bruno

Dato : 05-04-06 16:07

Arne Midtbø wrote:

> Kanskje - men hva er hensikten med å kjøre Windows på Mac?
> Det er mye billigere å kjøpe seg en PC, dersom man absolutt vil kjøre
> Windows.

Ja, men det er billigere hvis man gerne vil kunne begge dele.

Mvh

Bruno

Fra : Espen Vestre

Dato : 05-04-06 17:18

Arne Midtbø <arnemidtbo@hotmail.com> writes:

> Kanskje - men hva er hensikten med å kjøre Windows på Mac?

Det gir en warm fuzzy feeling av at man ikke har brent alle broer
ved å bytte OS. Dessuten kan det brukes som argument når man snakker
med byråkrater, a la hjemme-PC-ordninger der "skal kjøre Windows"
er eneste krav
--
(espen)

Fra : Arne Midtbø

Dato : 05-04-06 19:02

On Wed, 05 Apr 2006 18:18:00 +0200, Espen Vestre wrote:

> [...]
> ved å bytte OS. Dessuten kan det brukes som argument når man snakker
> med byråkrater, a la hjemme-PC-ordninger der "skal kjøre Windows"

Smart tenkt - og jeg er enig med deg. Begrensningen for
hjemme-PC-ordningen vil vel nå være prisen på en Mac?

Fra : Daniel Nielsen

Dato : 05-04-06 19:25

On 2006-04-05 18:18:00 +0200, Espen Vestre <espen@vestre.net> said:

> [...]
> ved å bytte OS. Dessuten kan det brukes som argument når man snakker
> med byråkrater, a la hjemme-PC-ordninger der "skal kjøre Windows"

Heh... Jeg har hjemme-pc (iMac G5 20") fra mit arbejde ;)

/Daniel
--
Mario Kart DS Friend Code: 034419-814862

Fra : Mikael Flensborg

Dato : 05-04-06 20:41

Arne Midtbø wrote:

> Kanskje - men hva er hensikten med å kjøre Windows på Mac?
> Det er mye billigere å kjøpe seg en PC, dersom man absolutt vil kjøre
> Windows.

Fordi OSX er for fed, og Windows er et nødvendigt onde. Og nogen af os
har brug for XP (desværre)..

Fra : Snorre Berg

Dato : 05-04-06 22:59

Arne Midtbø skrev:

> Kanskje - men hva er hensikten med å kjøre Windows på Mac?
> Det er mye billigere å kjøpe seg en PC, dersom man absolutt vil kjøre
> Windows.

Ja, hvis man ønsker å kjøre bare W. Vil man ha en sak som kjører OS X og
muligens litt x86-type Lurix på si, så kan mna det med en Mac.

Jeg bruker OS X og ser stort sett på Lunix og W som fiffige leketøy, men
det hadde vært artig å ha muligheten til å kjøre det i blant. Sånn set
er de nye Macene kjekke. Synd jeg ikke har råd til noen ny Mac i år.

--
SB

Fra : Arne Midtbø

Dato : 05-04-06 22:13

On Wed, 05 Apr 2006 22:58:53 +0100, Snorre Berg wrote:

> [...]
> det hadde vært artig å ha muligheten til å kjøre det i blant. Sånn set
> er de nye Macene kjekke. Synd jeg ikke har råd til noen ny Mac i år.

En jeg kjenner har bestilt seg en Intel-Mac (bærbar). Det er stadig flere
grunner for meg også til å gå for en Mac neste gang jeg bytter maskin
(bærbar - kommer aldri til å kjøpe stasjonær igjen). MacOS bygger jo på
Linux, som jeg liker. Fordelen med en Apple er at man slipper å måtte
konfigurere hardware sjøl, slik man må i Linux. Siden jeg sitter på mye
windowsprogrammer, vil det ikke medføre så store kostnader for å bytte
ut all den softwaren man allerede har siden den kan brukes videre på en
Mac - dét synes jeg er et godt argument for den nye muligheten som kommer
til å kjøre Windows på Apple. Steve er en smart luring..

Fra : Claus Diseth

Dato : 05-04-06 22:24

Arne Midtbø klasket følgende i tastaturet:

>MacOS bygger jo på Linux,

Hmm..det visste jeg ikke – at MacOS bygger på Linux. Kan du dra
historien for en historieløs maccer?
--
claus

Fra : Erik Dan

Dato : 05-04-06 22:46

"Claus Diseth" <cladi@mac.com> wrote in message
> Arne Midtbø klasket følgende i tastaturet:

> Hmm..det visste jeg ikke – at MacOS bygger på Linux. Kan du dra
> historien for en historieløs maccer?
> --
Det bygger vist mere på NextStep, se Steve Jobs fremvise ,-
http://www.uneasysilence.com/archive/2006/04/5879/
og tænk på at det var dengang Windows 3.1 knapt var født !

/ Dan

Fra : Tom

Dato : 06-04-06 00:05

*** snip ****

MacOS bygger jo på Linux, som jeg liker.

*** snip ****

Mac OS X bygger på UNIX.

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 06-04-06 00:08

Tom <osnestom@frisurf.no> writes:

> Mac OS X bygger på UNIX.

Mac OS X bygger på NeXTStep som ikke er en rigtig Unix men kun en klon.
http://bigfoot.com/~thunderbear

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 06-04-06 01:04

In dk.edb.mac Tom <osnestom@frisurf.no> wrote:

> *** snip ****

> MacOS bygger jo på Linux, som jeg liker.

> *** snip ****

> Mac OS X bygger på UNIX.

nej

Fundamentet er en kombination af *BSD, Mach og IOKIT - ovenpå er
der Cocoa, Quartz og Carbon som er har rødder i henholdsvis
Java/NEXTstep, DisplayPostscript/OpenGl/QuickTime og klasisk Mac OS.

Fra : Morten Dreier

Dato : 06-04-06 07:55

Tom <osnestom@frisurf.no> wrote:

> *** snip ****
>

> MacOS bygger jo på Linux, som jeg liker.
>
> *** snip ****
>
> Mac OS X bygger på UNIX.

Sier man de kommer all verdens unix-historikere og dasker deg på lanken.
Da sier man heller "OSX er UNIX-liknende" og alle blir fornøyde.

--
Morten Dreier
http://morten.dreier.no/

Fra : Terje Rydland

Dato : 06-04-06 07:52

> [...]

> grunner for meg også til å gå for en Mac neste gang jeg bytter maskin
> (bærbar - kommer aldri til å kjøpe stasjonær igjen). MacOS bygger jo på

Litt feil - den bygger på BSD, ikke på Linux.

Terje

Fra : Arne Midtbø

Dato : 06-04-06 12:46

On Thu, 06 Apr 2006 08:52:19 +0200, Terje Rydland wrote:

> Litt feil - den bygger på BSD, ikke på Linux.

Jajaja, det var upresist formulert av meg. Det som er mer rett er vel å
si at Høna heter UNIX. Denne høna har lagt noen egg.

Fra : Morten Dreier

Dato : 06-04-06 14:03

Arne Midtbø <arnemidtbo@hotmail.com> wrote:

> Jajaja, det var upresist formulert av meg. Det som er mer rett er vel å
> si at Høna heter UNIX. Denne høna har lagt noen egg.

....og det ble jo ikke akkurat noe mer presist av dette. Les svarene du
fikk og prøv igjen

Fra : Arne Midtbø

Dato : 06-04-06 15:56

On Thu, 06 Apr 2006 15:02:55 +0200, Morten Dreier wrote:

> ...og det ble jo ikke akkurat noe mer presist av dette. Les svarene du
> fikk og prøv igjen

Når det er mulig å kjøre mange linuxprogrammer på MacOS, tyder jo det
på at slektskapet mellom de to OSene er nært.

Fra : Per Rønne

Dato : 06-04-06 16:10

Arne Midtbø <arnemidtbo@hotmail.com> wrote:

> Når det er mulig å kjøre mange linuxprogrammer på MacOS, tyder jo det
> på at slektskapet mellom de to OSene er nært.

Det samme kan siges om andre UNIXer.
--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 06-04-06 22:33

In dk.edb.mac Arne Midtbø <arnemidtbo@hotmail.com> wrote:

> Når det er mulig å kjøre mange linuxprogrammer på MacOS, tyder jo det
> på at slektskapet mellom de to OSene er nært.

Det er _ikke_ muligt at afvikle linux programmer på Mac OS X. Det er muligt
at kompilere POIX programmer til Mac OS X.

Fra : sterkoder

Dato : 05-04-06 16:58

Det hørtes skikkelig aprilsnarr ut, men det er jo 5. april idag...

Fra : Rolf Marvin Bøe Lind~

Dato : 05-04-06 20:23

Arne Midtbø <arnemidtbo@hotmail.com> writes:

> Kanskje - men hva er hensikten med å kjøre Windows på Mac?
> Det er mye billigere å kjøpe seg en PC, dersom man absolutt vil kjøre
> Windows.

man kjører ikke Windows fordi man vil, men fordi man må. man slipper å
kjøpe en PC til, og det går raskere enn Virtual PC.

jeg er ikke overbevist om jeg ser noen andre praktiske anvendelser enn
til spill.

--
Rolf Lindgren http://www.roffe.com/
roffe@extern.uio.no http://www.dignus.no/

Fra : Jon

Dato : 06-04-06 07:00

Rolf Marvin Bøe Lindgren <roffe@klodrik.uio.no> wrote:

> jeg er ikke overbevist om jeg ser noen andre praktiske anvendelser enn
> til spill.

Jeg har en venn som kjører økonomiprogrammet sitt - en dag i måneden
omtrent - under Windows og må ha en PC til det. For ham er dette helt
ypperlig. For alle oss andre er jeg enig - dual boot er tungvint og
upraktisk i daglig bruk.

Fra : Per Rønne

Dato : 06-04-06 09:01

Rolf Marvin Bøe Lindgren <roffe@klodrik.uio.no> wrote:

> jeg er ikke overbevist om jeg ser noen andre praktiske anvendelser enn
> til spill.

Du kan prøve at se på ordbøger? Her findes stort set intet til MacOS X.

Vi har i hvert fald tidligere også set problemer i forhold til
/netbanking/.
--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk

Fra : Rolf Marvin Bøe Lind~

Dato : 05-04-06 23:16

Claus Diseth <cladi@mac.com> writes:

> Hmm..det visste jeg ikke – at MacOS bygger på Linux. Kan du dra
> historien for en historieløs maccer?

MacOS bygger på FreeBSD og Mach, som er hva NextStep ble bygget rundt.
Linux har aldri vært inne i bildet.

Fra : Espen Vestre

Dato : 06-04-06 09:00

Rolf Marvin Bøe Lindgren <roffe@klodrik.uio.no> writes:

> MacOS bygger på FreeBSD og Mach, som er hva NextStep ble bygget rundt.
> Linux har aldri vært inne i bildet.

Det er jo riktig, men til tross for alle klanene er jo *nix stort sett
one big happy family nå, så det er jo etterhvert en del programvare
som flyter over til bsd fra linux...
--
(espen)

Fra : Per Rønne

Dato : 06-04-06 09:01

Rolf Marvin Bøe Lindgren <roffe@klodrik.uio.no> wrote:

> MacOS bygger på FreeBSD og Mach, som er hva NextStep ble bygget rundt.
> Linux har aldri vært inne i bildet.

Nej, MacOS X er som Linux en UNIX-ting, og MacOS X og Linux kan således
kaldes - fættersystemer ...
--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk

Fra : Thomas Bjorn Anderse~

Dato : 06-04-06 08:23

Morten Reippuert Knudsen<spam@reippuert.dk> writes:

> Enig livet er for kort til dualboot. Dualboot er noget man sætter op
> fordi man /kan/, ikke fordi man kommer til at bruge det. Jeg kender
> ærlig talt ikke én eneste der aktivt dualbooter.

Generelt, eller kun på en Mac? Jeg dualbooter fint min
Linux/Playstation^WWinXP maskine.

--
Thomas Bjorn Andersen
+++ATH

Fra : Per Rønne

Dato : 06-04-06 09:01

Thomas Bjorn Andersen <tbamacnewsNOSPAM200508@gen-v.net> wrote:

> Generelt, eller kun på en Mac? Jeg dualbooter fint min
> Linux/Playstation^WWinXP maskine.

Jeg tror nok at han mente: hvor tit booter du i et andet operativsystem
end dit hovedsystem?

Personligt ville jeg højst have brug for det på en laptop, da jeg
allerede har de to systemer på separate maskiner.
--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 06-04-06 22:33

Thomas Bjorn Andersen <tbamacnewsNOSPAM200508@gen-v.net> wrote:

> Generelt, eller kun på en Mac? Jeg dualbooter fint min
> Linux/Playstation^WWinXP maskine.

Hvor mange gange om dagen?

Fra : Per Rønne

Dato : 06-04-06 09:01

Jon <see_signature@mac.com.invalid> wrote:

> Se denne siden:
> <http://www.apple.com/macosx/bootcamp/>
> Kanskje derfor AAPL gikk opp nesten 4$ i dag morges?

Der mangler så /stadig/ den løsning der hedder: samtidig kørsel af de to
operativsystemer, med understøttelse af eksempelvis klippe-klistring
mellem dem.

BTW, understøtter BootCamp så også Linux?
--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk

Fra : Thomas Bjorn Anderse~

Dato : 06-04-06 09:31

per@RQNNE.invalid (Per Rønne) writes:

> Jeg tror nok at han mente: hvor tit booter du i et andet operativsystem
> end dit hovedsystem?

Et par gange om ugen, tror jeg. Det er primært for at spille
computerspil.

> Personligt ville jeg højst have brug for det på en laptop, da jeg
> allerede har de to systemer på separate maskiner.

Jeg har ikke haft "lyst" til at købe den samme kvalitetshardware mere
end en gang, derfor fungerer dualboot ret godt for mig. Når jeg
benytter den pågældende maskine kræver det alligevel min fulde
opmærksomhed.

--
Thomas Bjorn Andersen
+++ATH

Fra : Per Rønne

Dato : 06-04-06 09:36

Thomas Bjorn Andersen <tbamacnewsNOSPAM200508@gen-v.net> wrote:

> Et par gange om ugen, tror jeg. Det er primært for at spille
> computerspil.

På Linux?

> [...]
> end en gang, derfor fungerer dualboot ret godt for mig. Når jeg
> benytter den pågældende maskine kræver det alligevel min fulde

Jeg har alligevel brug for mindst tre maskiner.

En mac. En windåse. En laptop. Og tre i alt for at kunne checke
netværket.
--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk

Fra : Thomas Bjorn Anderse~

Dato : 06-04-06 09:56

per@RQNNE.invalid (Per Rønne) writes:

> På Linux?

Nej da, på Windows. Kan Windows da bruges til andet?

> Jeg har alligevel brug for mindst tre maskiner.
>
> En mac. En windåse. En laptop. Og tre i alt for at kunne checke
> netværket.

Uha, det kender jeg godt. Så smider man lige en server på, som altid
er tændt, og en pc der er sat til fjernsynet og stereoanlægget, og så
skal fruen i huset også have sin egen PC, og sådan fortsætter det...

--
Thomas Bjorn Andersen
+++ATH

Fra : Per Rønne

Dato : 06-04-06 10:15

Thomas Bjorn Andersen <tbamacnewsNOSPAM200508@gen-v.net> wrote:

> Så smider man lige en server på, som altid er tændt

Her ville en MacMiniIntel jo så gøre underværker .
--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 06-04-06 11:51

> Her ville en MacMiniIntel jo så gøre underværker .

Afhænger da af strømforbruget.

En Linuxbaseret rutter kræver stort set ingen strøm.

Fra : Per Rønne

Dato : 06-04-06 12:14

> Afhænger da af strømforbruget.

En Mac Mini kræver minimalt strømforbrug. Den har således ingen blæser.
En Mac Mini Intel er blot en Mac Mini forsynet med en Intel-processor.

I bund og grund svarer en MacMini vel til en laptop uden skærm, mus og
tastatur.

> En Linuxbaseret rutter kræver stort set ingen strøm.

Rutter?
--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 06-04-06 13:53

> En Mac Mini kræver minimalt strømforbrug. Den har således ingen blæser.

jo, faktisk, og den larmer betragteligt hvis man sætter den til at lave
noget ...

/thomas

--
A: Because it messes up the order in which people normally read text.
Q: Why is top-posting such a bad thing?

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 06-04-06 11:50

Thomas Bjorn Andersen <tbamacnewsNOSPAM200508@gen-v.net> writes:

> Nej da, på Windows. Kan Windows da bruges til andet?

Køre Lotus Notes :((

> Uha, det kender jeg godt. Så smider man lige en server på, som altid
> er tændt, og en pc der er sat til fjernsynet og stereoanlægget, og så
> skal fruen i huset også have sin egen PC, og sådan fortsætter det...

Øh ja? Så nu har du 1000 maskiner der altid er tændt og 500 fruer med
hver sin PC?

http://bigfoot.com/~thunderbear

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 06-04-06 13:53

> Køre Lotus Notes :((

det kan en mac nu også ... det bliver Notes dog ikke bedre af ;)

/thomas

--
A: Because it messes up the order in which people normally read text.
Q: Why is top-posting such a bad thing?

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 06-04-06 15:05

> det kan en mac nu også ... det bliver Notes dog ikke bedre af ;)

Kan den det? Det siger mine kolleger ellers at det ikke fungerer
særlig godt.

Notes er fremragende til alt andet end det man skal bruge den mest til.
http://bigfoot.com/~thunderbear

Fra : Esben

Dato : 06-04-06 15:44

> Kan den det? Det siger mine kolleger ellers at det ikke fungerer
> særlig godt.
>
> Notes er fremragende til alt andet end det man skal bruge den mest til.

Sød beskrivelse, men den sidste version jeg brugte (for 3 år siden)
virkede "fint" på Mac. I anførselstegn p.g.a. de mange tunge ting i
Notes, men det kan sindsvagt meget er og er meget sikrere end de fleste
tilsvarende produkter.

vh esben

dbareudeladmig@get2net.dk
udelad udelad

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 06-04-06 18:28

> Kan den det? Det siger mine kolleger ellers at det ikke fungerer
> særlig godt.

Det er bedre en f.eks. Groupwise til mac. Så hvis virksomheden bruger
notes er der ingen grund ikke at bruge det mac klienterne.

/thomas

> Notes er fremragende til alt andet end det man skal bruge den mest til.

mail ?

/thomas

--
A: Because it messes up the order in which people normally read text.
Q: Why is top-posting such a bad thing?

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 08-04-06 17:10

> Det er bedre en f.eks. Groupwise til mac. Så hvis virksomheden bruger
> notes er der ingen grund ikke at bruge det mac klienterne.

Vi skifter til Outlook i løbet af foråret, men vi har så meget
database i Notes så jeg tror ikke resten ryger med.

Outlook er også forfærdelig at bruge, men dog ikke så slem som Notes.

> mail ?

Vi nævner i flæng...

Måske kunne det hjælpe lidt hvis jeg havde adgang til Dominoserveren O:)

http://bigfoot.com/~thunderbear

Fra : Øyvind Segrov

Dato : 06-04-06 10:09

Per Rønne wrote:

> Du kan prøve at se på ordbøger? Her findes stort set intet til MacOS X.

Web og Ultralingua har gjort en god innsats med å skaffe til veie
ordbøker - også på norsk.

> Vi har i hvert fald tidligere også set problemer i forhold til
> /netbanking/.

Det problemet synes også å være løst gjennom firefox og bedre
nettbanker.

Fra : Per Rønne

Dato : 06-04-06 10:18

Øyvind Segrov <segrov@gmail.com> wrote:

> Web og Ultralingua har gjort en god innsats med å skaffe til veie
> ordbøker - også på norsk.

De er ikke gode nok. Jeg har brug for:

Engelsk-dansk-engelsk:
Vinterborg og Bodelsen [da-en].
Kjærulf-Nielsen [en-da].

Engelsk-engelsk:
Oxford English Dictionary.

Andre sprog:
Gyldedals Røde da-ty-da, da-fr-da.
--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk

Fra : Axel Hammerschmidt

Dato : 06-04-06 12:15

Per Rønne forklarede den 06-04-2006:

<snip>

> De er ikke gode nok. Jeg har brug for:
>
> Engelsk-dansk-engelsk:
> Vinterborg og Bodelsen [da-en].
> Kjærulf-Nielsen [en-da].

Jeg har papirudgaverne (de grønne) og de er så lækre at ha' i hånden at
jeg aldrig kunne drømme om at anskaffe CD-udgaverne.

Fra : Per Rønne

Dato : 06-04-06 12:39

> Per Rønne forklarede den 06-04-2006:
>
> <snip>

> Jeg har papirudgaverne (de grønne) og de er så lækre at ha' i hånden at
> jeg aldrig kunne drømme om at anskaffe CD-udgaverne.

Det tager sekunder at slå op i dem på computer, normalt under 10.
Minutter i de grønne, som også jeg har, og som efterhånden er ret
lasede. De skal jo også først hentes ...
--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk

Fra : Tord Kallqvist Romst~

Dato : 06-04-06 13:07

per@RQNNE.invalid (Per Rønne) writes:

> Det tager sekunder at slå op i dem på computer, normalt under 10.

Under 10 sekunder? Ikke hvis du må boote først, tipper jeg.

--
Tord Romstad

Fra : Per Rønne

Dato : 06-04-06 13:47

Tord Kallqvist Romstad <romstad@math.uio.no> wrote:

> Under 10 sekunder? Ikke hvis du må boote først, tipper jeg.

Når jeg har brug for opslag sidder jeg normalt allerede foran en
datamat. Ellers kan jeg slå op på min Palm, der er forsynet med A-lex
[engelsk-engelsk] og Duden-Oxford [ty-en-ty].
--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk

Fra : Thomas Bjorn Anderse~

Dato : 07-04-06 08:37

Morten Reippuert Knudsen<spam@reippuert.dk> writes:

> Hvor mange gange om dagen?

Som jeg svarede Per: Et par gange om ugen. 3D spil har det generelt
ikke godt med virtualisering, og jeg har det ikke godt med Windows som
primær værts-OS.

--
Thomas Bjorn Andersen
+++ATH