Wireless base til Mac (ikke Apple)
Fra : Esben

Dato : 04-04-06 22:37

Der har været noget brok over LinkSys' WRT54G wireless router, men er
ikke den model der traditionelt anbefales som et billigt alternativ til
Apples baser her i gruppen?

Det ser ud til fra folks kommentarer (på edbpriser) at man nu hellere
skal købe WRT54GL versionen:

http://www.edbpriser.dk/Listprices.asp?Bedom=true&ID=167077

Nogen der har kommentarer eller andre anbefalinger?

vh esben

dbareudeladmig@get2net.dk
udelad udelad

Fra : Axel Hammerschmidt

Dato : 04-04-06 22:49

Esben har bragt dette til os:

> [...]
>
> http://www.edbpriser.dk/Listprices.asp?Bedom=true&ID=167077
>
> Nogen der har kommentarer eller andre anbefalinger?

Du kan da bruge en hvilken som helst WiFi access point eller router med
en Mac. Hvordan ville folk elles kunne bruge deres 'Book på cafe latte
bar, bibliotek eller uni?

Fra : Esben

Dato : 05-04-06 07:22

> Esben har bragt dette til os:

> Du kan da bruge en hvilken som helst WiFi access point eller router med
> en Mac. Hvordan ville folk elles kunne bruge deres 'Book på cafe latte
> bar, bibliotek eller uni?

Nu gik spørgsmål også på pris/kvalitet forhold - altså "hvad er en god
billig trådløs router?"

Og som tidligere diskuteret i en anden tråd er der absolut routere, der
ikke leverer noget fuldt anvenligt i de almindeligste mac-browsere (man
indstiller noget men der sker fx ikke noget med routerens indstilling
når man "commit"er) og slet ikke når de er ved at blive syge og skal
resettes...

Så del to af spørgmålet lyder "som er fuldt konfigurerbar i
Safari/Firefox? og til at finde ud af for normale mennesker?"

vh esben

dbareudeladmig@get2net.dk
udelad udelad

Fra : Axel Hammerschmidt

Dato : 05-04-06 10:51

Esben <esha@nospamget2net.dk> wrote:

<snip>

> Så del to af spørgmålet lyder "som er fuldt konfigurerbar i
> Safari/Firefox? og til at finde ud af for normale mennesker?"

Jeg har en D-Link access point (DWL-G700AP) og den er fuldt
konfigurerbar i Safari. Den kan sættes op til at anvende både WPA_PSK og
WPA2-PSK og virker i øvrigt som sådan fint sammen med Airport og Windows
på PC. Og den er nem at bruge.

Fra : Esben

Dato : 05-04-06 15:26

> [...]
> konfigurerbar i Safari. Den kan sættes op til at anvende både WPA_PSK og
> WPA2-PSK og virker i øvrigt som sådan fint sammen med Airport og Windows

Tak for anbefaling!

Har dog lige præcis oplevet andre af D-links produkter fungere sårligt
både netmæssigt og administrativt, men de kan jo være forskellige!

vh esben

Fra : Axel Hammerschmidt

Dato : 05-04-06 16:02

Esben <esha@nospamget2net.dk> wrote:

> Tak for anbefaling!
>
> Har dog lige præcis oplevet andre af D-links produkter fungere sårligt
> både netmæssigt og administrativt, men de kan jo være forskellige!

Det gør denne her sådan set også, hvis man lader den optræde som DHCP
klient på LAN, så den får en ip-adresse på samme sub net som de øvrige
klienter. Så mister web-serveren i access pointen sin grafik når den har
været slukket, og man er nød til at lave en reset på knappen og
re-konfigurerer den.

Lader man derimod APen beholde sin default faste ip-adresse sker dette
ikke. Man kan slukke og tænde igen uden problemet.

På mit LAN er access pointen (default fast ip=192.168.0.50, net
mask=255.255.255.0) forbundet til en router der befinder sig, sammen med
de øvrige netkort, på et andet sub net (ip=192.168.2.x, net
mask=255.25.255.0).

Det endte med, at jeg i OS X lavede en Location med fast ip-adresse
(ip=192.168.0.53, net mask=255.255.255.0) som så er på samme sub net som
access pointen.

Når jeg skifter til denne Location (i Æble menuen) kan jeg tilgå access
pointen over mit LAN, men ikke de øvrige maskiner, eller routeren, eller
internettet. Når jeg så er færdig med access pointen, skifter jeg
tilbage til en Location med ip-adresse på samme sub net som routeren (en
opsætning, hvor routerens DHCP server uddeler adresserne til de
forbundne maskiner, herunder den Mac jeg sidder ved).

Det tog lidt tid og flere forsøg at nå frem til denne løsning. Før det,
var jeg nød til at forbinde direkte til access pointen med et x-kabel
for at lave re-konfigurationen efter den havde været slukket. Jeg
slukker altid for APen når jeg bruger net banking, selv om access
pointen er sat op med WPA-PSK kryptering.

Fra : Jesper Haaber Gyllin~

Dato : 05-04-06 11:42

> Esben har bragt dette til os:

> Du kan da bruge en hvilken som helst WiFi access point eller router med
> en Mac. Hvordan ville folk elles kunne bruge deres 'Book på cafe latte
> bar, bibliotek eller uni?

Nej man kan ikke.

Linksys WRT54G er ikke længere brugbar på Mac, da den kræver at man
installerer det medfølgende software, som KUN er til PC.

Det er fuldstændig korrekt at GL modellen stadig er Linux baseret og
dermed godt kan konfigureres via en browser.

--
med venlig hilsen Jesper Haaber Gylling
http://www.gylling.net/

Fra : Axel Hammerschmidt

Dato : 05-04-06 12:44

> [...]

> Linksys WRT54G er ikke længere brugbar på Mac, da den kræver at man
> installerer det medfølgende software, som KUN er til PC.

Jeg læste det på den måde, at det var et spørgsmål om man kunne forbinde
trådløst til routeren fra en Mac. Det kan man selvfølgelig godt.

Fra : Jesper Haaber Gyllin~

Dato : 05-04-06 13:04

> <snip>

> Jeg læste det på den måde, at det var et spørgsmål om man kunne forbinde
> trådløst til routeren fra en Mac. Det kan man selvfølgelig godt.

Man kan pricipielt koble sig til alle baser, men så ikke alligevel. Fx.
kan man ikke med et gammelt AirPort 11 Mbit koble sig på et WPA netværk,
så hvis man sidder med sin gamle PowerBook eller iBook på en café med
WPA kryptering, så kommer du ikke på.

Linksys har lavet en mega brøler ved at skifte software og dermed kræve
installation af et lille program for at kunne konfigurere deres base.

Bedste alternativ ligenu er vel en Asus 500 fætter.

Fra : Axel Hammerschmidt

Dato : 05-04-06 13:48

> [...]

> kan man ikke med et gammelt AirPort 11 Mbit koble sig på et WPA netværk,
> så hvis man sidder med sin gamle PowerBook eller iBook på en café med

Nu ville det ikke være smart at bruge den slags (altså kryptering) på en
cafe eller lignende. Der ville man nok benytte en "Captive Portal".

F.eks ZoneCD

http://www.publicip.net/

Men man skal heller ikke opgive på forhånd, at kunne forbinde til en WPA
krypteret access point med et gammelt 802.11b kort.

Jeg har et ældre Gericom 802.11b wireless kort (49,95 hos Merlin) og det
er for længst taget ned fra producentens hjemmeside. Men kigger man
nærmere efter, så opdager man et der sidder et Realtek chipset i kortet,
og efter ligt søgen frem og tilbage på Realteks sider fandt jeg en
Windows driver og klient til chipsettet der understøtter WPA-PSK/TKIP.

Så nu kan jeg forbinde trådløst til mit D-Link access point med den
stærkere WPA kryptering (al kryptering kan brydes - det ta'r bare lidt
længere tid).

Men det er nok mere sandsynligt at finde en sådan løsning til Windows.
Men der findes også en del hacks til Mac OS X. Man skal bare lede efter
dem.

> Linksys har lavet en mega brøler ved at skifte software og dermed kræve
> installation af et lille program for at kunne konfigurere deres base.

Ja, jeg har fulgt med i dine problemer med Linksys

> Bedste alternativ ligenu er vel en Asus 500 fætter.

Jeg har også et par AP med Windows-only konfiguration. Men de fleste Mac
brugere har vel også en PC stående (til home banking og deslige) som de
kan bruge.

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 05-04-06 20:53

> kan man ikke med et gammelt AirPort 11 Mbit koble sig på et WPA netværk,
> så hvis man sidder med sin gamle PowerBook eller iBook på en café med
> WPA kryptering, så kommer du ikke på.

Med Mac OS X 10.4 kan man nu goodt bruge WPA på selv de ældste 48bit
varianter af deres 11Mbit airport kort. Mac OS X smidder en virtuel
firmware foran kortet.

Hvis basen ikke sender 802.11b er det dog ikke meget bevendt.

Fra : Jesper Haaber Gyllin~

Dato : 05-04-06 21:10

> [...]
> firmware foran kortet.
>
> Hvis basen ikke sender 802.11b er det dog ikke meget bevendt.

Min Cube med OS X Server på og et 11 Mbit kort kan ikke komme på ved
WPA.

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 06-04-06 00:17

> Min Cube med OS X Server på og et 11 Mbit kort kan ikke komme på ved
> WPA.

Du er sikker på at basen sender 802.11a/b og ikke kun 802.11g? Min
gamle iBog indlæser en virtuel ROM til erstatning for airkortets når jeg
booter den på 10.4 (med forhodsvis ny airportSW). Mener at man kan se
at rommen indlæses i dmsg.
Jeg kan desværre ikke tjekke det her og nu da der pt er linux på den,
men jeg ved at den med sikerhed kan gå på WPA.

Fra : Jesper Haaber Gyllin~

Dato : 06-04-06 07:35

> [...]
> Jeg kan desværre ikke tjekke det her og nu da der pt er linux på den,
> men jeg ved at den med sikerhed kan gå på WPA.

Tjekker lige senere.

Fra : Stig Leerbeck

Dato : 05-04-06 08:23

> [...]

> http://www.edbpriser.dk/Listprices.asp?Bedom=true&ID=167077
>
> Nogen der har kommentarer eller andre anbefalinger?

Jeg vil tro at Linksys er udmærket. Men der er mig bekendt ingen grund
til at se bort fra D-Link og Netgear. Alle tre mærker konfigureres
gennem din browser.

Jeg ville måske interessere mig lidt for krypteringsmulighederne.
Andetsteds i gruppen kan du finde en diskussion om WEP kontra WPA
kryptering m.m.

Det afhænger jo bl.a. også af hvor den skal sættes op.

Stig Leerbeck
--
www.simplesoft.dk - www.fileoffice.dk

Fra : Thomas Bjorn Anderse~

Dato : 05-04-06 09:32

esha@nospamget2net.dk (Esben) writes:

> Der har været noget brok over LinkSys' WRT54G wireless router, men er
> ikke den model der traditionelt anbefales som et billigt alternativ til
> Apples baser her i gruppen?

Linksys har sænket prisen på WRT54G ved at nøjes med mindre RAM, og
skifte til et andet operativsystem på enheden (wxWorks). Da det var
uendeligt populært at hacke WRT54G, har Linksys valgt at fortsætte
modellen i samme konfiguration, men med modelnummer WRT54GL - hvor L
står for Linux, som var det OS den oprindeligt kørte med. Med GL
udgaven kan du fortsat anvende din egen Linux på kassen, hvis du har
lyst til at bryde garentien.

Hvis du kun ønsker et stabilt accesspunkt, kan WRT54G sagtens
anbefales, specielt brug med Mac. Jeg kender efterhånden flere, der
har skrottet deres Topcom til fordel for netop Linksys'en.

--
Thomas Bjorn Andersen
+++ATH

Fra : Esben

Dato : 05-04-06 15:26

Thomas Bjorn Andersen <tbamacnewsNOSPAM200508@gen-v.net> wrote:

> [...]
> anbefales, specielt brug med Mac. Jeg kender efterhånden flere, der
> har skrottet deres Topcom til fordel for netop Linksys'en.

ER det også folk med version 5? - for det er den (som er i handelen nu)
jeg har set folk brokke sig over

vh esben

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 05-04-06 20:21

> [...]

> står for Linux, som var det OS den oprindeligt kørte med. Med GL
> udgaven kan du fortsat anvende din egen Linux på kassen, hvis du har

aha, det er kanske grunden til at de nye Linsys'er får hikke og holder
op med at route pakker når man bruger eks bittorrent.

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 05-04-06 21:57

Morten Reippuert Knudsen<spam@reippuert.dk> writes:

> aha, det er kanske grunden til at de nye Linsys'er får hikke og holder
> op med at route pakker når man bruger eks bittorrent.

RAM. Bittorrent laver væmmeligt mange forbindelser der skal NAT'es.
Det kræver sit at holde styr på.

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 06-04-06 00:12

> RAM. Bittorrent laver væmmeligt mange forbindelser der skal NAT'es.
> Det kræver sit at holde styr på.

jeps - det var osse det med rammen jeg hæftede mig ved. Havde undret
mig over, atjeg er stødt ind i så mange linksys'er der får hikke. De
gjorde/gør dem jeg stødte på for år tilbage ikke.

Fra : Esben

Dato : 06-04-06 08:05

> jeps - det var osse det med rammen jeg hæftede mig ved. Havde undret
> mig over, atjeg er stødt ind i så mange linksys'er der får hikke. De
> gjorde/gør dem jeg stødte på for år tilbage ikke.

Har GL-modellen lige så lidt RAM, som den anden - skulle man hellere gå
efter et andet mærke så?

vh esben

dbareudeladmig@get2net.dk
udelad udelad

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 06-04-06 11:46

> [...]

> mig over, atjeg er stødt ind i så mange linksys'er der får hikke. De
> gjorde/gør dem jeg stødte på for år tilbage ikke.

Og du konstaterede at forskellen var at du nu brugte BitTorrent?

http://bigfoot.com/~thunderbear

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 06-04-06 23:01

> Og du konstaterede at forskellen var at du nu brugte BitTorrent?

I grove træk. Min gamle grå Apple Aiport router døde også efter kort
tid når jeg brugte pier-to-pier.

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 08-04-06 17:15

Morten Reippuert Knudsen<spam@reippuert.dk> writes:

> I grove træk. Min gamle grå Apple Aiport router døde også efter kort
> tid når jeg brugte pier-to-pier.

Hvad skal Kaj nu snakke med Kaj om?

Det viser jo bare at behov ændrer sig :) Jeg har ikke prøvet at
BitTorrente efter jeg skiftede rutter. Det må jeg lige se om det
virker :)

http://bigfoot.com/~thunderbear

Fra : Thomas Bjorn Anderse~

Dato : 06-04-06 08:33

> Har GL-modellen lige så lidt RAM, som den anden - skulle man hellere gå
> efter et andet mærke så?

GL-udgaven skulle være en tro kopi af den gamle (pre-version5)
WRT54G.

Der er et fint overblik her: http://en.wikipedia.org/wiki/WRT54G

--
Thomas Bjorn Andersen
+++ATH

Fra : Esben

Dato : 06-04-06 10:14

Thomas Bjorn Andersen <tbamacnewsNOSPAM200508@gen-v.net> wrote:

> GL-udgaven skulle være en tro kopi af den gamle (pre-version5)
> [...]

Den er hermed bestilt!

vh esben