Vågeblus på Powerbook
Fra : Thomas G. Madsen

Dato : 04-04-06 17:59

Hej,

Sikkert et dumt spørgsmål, men det er endnu ikke lykkedes mig at
finde den indstilling i OS X, som sørger for at gå på vågeblus,
når man klapper en Powerbook sammen. Kan man ikke undgå, at den
gør det?

--
Hilsen
Madsen

Fra : Preben Bødker Nielse~

Dato : 04-04-06 19:47

> [...]
> finde den indstilling i OS X, som sørger for at gå på vågeblus,
> når man klapper en Powerbook sammen. Kan man ikke undgå, at den

Sæt et tastetur eller en mus til - det skulle gerne vække den igen.

/Preben
--
http://www.ravnekrogen.dk

Fra : Henrik Münster

Dato : 04-04-06 21:16

On 2006-04-04 20:47:00 +0200, spam@events.dk (Preben Bødker Nielsen) said:

> Sæt et tastetur eller en mus til - det skulle gerne vække den igen.

Bare for at uddybe, så kan man ikke slå fra, at en PowerBook går på
vågeblus, når man lukker låget i. Hvis man derefter sætter tastatur
og/eller mus til, vågner den atter, men med slukket skærm. Denne
funktion kan man bruge, hvis man ønsker at bruge ekstern skærm, mus og
tastatur med sin bærbare computer. Så er der jo ingen grund til, at
skærmen er tændt, slides, bruger strøm og varmer. En iBook har ikke
denne mulighed for at tænde med slukket skærm.
--
Venlig hilsen
Henrik Münster

Fra : Mogens Thyregod

Dato : 04-04-06 21:42

> [...]
> skærmen er tændt, slides, bruger strøm og varmer. En iBook har ikke
> denne mulighed for at tænde med slukket skærm.

Jeg har brugt præcis denne mulighed på min iBook, takket være Screen
Spanning Doctor <http://www.rutemoeller.com/mp/ibook/ibook_e.html>
til at slukke den interne skærm, så jeg kan bruge en højere opløsning på
en ekstern skærm.

Mogens Thyregod
www.mothsoft.dk¨
moth@mothsoft.dk

Fra : Thomas G. Madsen

Dato : 04-04-06 22:31

Henrik Münster skrev:

> Så er der jo ingen grund til, at skærmen er tændt, slides,
> bruger strøm og varmer. En iBook har ikke denne mulighed for at
> tænde med slukket skærm.

Jeg har to kolleger som bruger en Powerbook koblet til en 23"
Apple-skærm. De åbner blot låget, tænder for den og lukker låget
umiddelbart efter igen. Så starter den op på den eksterne skærm,
men jeg var ikke klar over, at en mus eller et tastatur også kunne
holde den kørende.

"Problemet" er, at jeg skal have testet et program, som skal stå
og køre hele tiden på en computer, som jeg blot skal have adgang
til via netværket. Den behøver derfor ikke at stå med tændt skærm
og jeg har pt. en powerbook ledig, som passer fint til formålet
hvad angår hastighed.

--
Hilsen
Madsen

Fra : Henrik Münster

Dato : 04-04-06 22:54

On 2006-04-04 23:31:10 +0200, "Thomas G. Madsen"
<nospam@madsen.tdcadsl.dk> said:

> Jeg har to kolleger som bruger en Powerbook koblet til en 23"
> Apple-skærm. De åbner blot låget, tænder for den og lukker låget
> umiddelbart efter igen. Så starter den op på den eksterne skærm,

Øh, ja. Når man tænder en computer, så plejer der også at komme noget
på skærmen. Men er den indbyggede skærm så ikke også tændt? Og hvorfor
åbner de deres PowerBook. Der er vel sat et tastatur og mus til, når de
vil bruge den lukket. Den er måske lukket helt ned? Det plejer man jo
ikke at gøre, med mindre man ikke skal bruge computeren i længere tid.

> men jeg var ikke klar over, at en mus eller et tastatur også kunne
> holde den kørende.

"Holde" den kørende? Er problemet ikke at få den i gang? Den går da på
vågeblus som den er indstilet til, selv om der er sat mus og/eller
tastatur i den.

Hvad så med at tænde den via netværket?
--
Venlig hilsen
Henrik Münster

Fra : Thomas G. Madsen

Dato : 04-04-06 22:31

Preben Bødker Nielsen skrev:

> Sæt et tastetur eller en mus til - det skulle gerne vække den igen.

Ok. Det skal prøves så.

--
Hilsen
Madsen

Fra : Thomas G. Madsen

Dato : 05-04-06 16:08

Henrik Münster skrev:

> Øh, ja. Når man tænder en computer, så plejer der også at komme
> noget på skærmen. Men er den indbyggede skærm så ikke også tændt?

Hvis man har et tastatur, en mus og en skærm koblet til og man
åbner den op, hvilket man jo er nødt til for at komme til power-
knappen, så starter den kun med billede på den indbyggede skærm,
medmindre man lukker låget umiddelbart efter trykket på power-
knappen. Hvis man ikke lukker låget, kommer der ikke billede på
den eksterne skærm.

> Den er måske lukket helt ned? Det plejer man jo ikke at gøre,
> med mindre man ikke skal bruge computeren i længere tid.

De lukker den helt ned, før de kobler kablerne til skærm, mus
og tastatur fra. De to, som bruger en Powerbook, tager den
ofte med sig hjem. Ville du rykke et DVI-stik ud af den imens
den kører, eller snakker vi totalt forbi hinanden?

> "Holde" den kørende? Er problemet ikke at få den i gang? Den går
> da på vågeblus som den er indstilet til, selv om der er sat mus
> og/eller tastatur i den.

Jeg vil gerne have adgang til en Powerbook, som _ikke_ har en
ekstern skærm tilkoblet, så jeg kan arbejde på den fra en anden
maskine, men lige så snart låget er lukket, er der ikke adgang
til den via netværket fordi den går på power saving og det gør
i øvrigt ingen forskel, om der er koblet et tastatur og/eller
en mus til eller ej.

> Hvad så med at tænde den via netværket?

Hvordan gør man det?

--
Hilsen
Madsen

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 05-04-06 17:44

"Thomas G. Madsen" <nospam@madsen.tdcadsl.dk> writes:

> knappen. Hvis man ikke lukker låget, kommer der ikke billede på
> den eksterne skærm.

Gælder det også hvis man tilslutter skærmen mens den er i dvale?

Fra : Preben Bødker Nielse~

Dato : 05-04-06 19:03

> Hvordan gør man det?

Du skal vel bruge noget Wake on LAN, som f.eks.:
<http://homepage.mac.com/dtl/WakeOnLan/>

/Preben
--
http://www.ravnekrogen.dk

Fra : Henrik Münster

Dato : 05-04-06 20:12

Thomas G. Madsen skrev:

> [...]
> medmindre man lukker låget umiddelbart efter trykket på power-
> knappen. Hvis man ikke lukker låget, kommer der ikke billede på

På den måde! Jeg er som sagt ikke vant til at lukke min computer. En
bærbar bruger jo stort set ikke strøm, når den er på vågeblus, så
miljømæssigt kan det jo godt forsvares at lade den være på vågeblus i
stedet for at slukke den

> [...]
> ofte med sig hjem. Ville du rykke et DVI-stik ud af den imens
> den kører, eller snakker vi totalt forbi hinanden?

Jeg ville nok sætte den på vågeblus. Nu bruger jeg ikke ekstern skærm,
men jeg holder nogen gange foredrag med projektor, og set fra computeren
er det vel det samme. Jeg kan da ikke slukke min computer, når jeg skal
sætte projektoren til og slukke den igen, når projektoren skal pilles
af. Det vil være alt for besværligt og tidsrøvende. USB og FireWire er
officielt "hot swappable", så de kan sagtens skiftes, mens computeren
kører. Faktisk var der tidligere et problem med kernel panic, hvis man
skiftede et USB-stik på en Mac på vågeblus. Jeg tror, det er rettet. Jeg
skifter kun stik på en tændt PowerBook for at undgå, at den vågner op
med lukket låg og dermed slukket skærm.

> [...]
> til den via netværket fordi den går på power saving og det gør
> i øvrigt ingen forskel, om der er koblet et tastatur og/eller

Det troede jeg da, at man kunne. Måske har jeg misforstået det. Jeg
synes da, andre har nævnt, at de kan tilgå deres computer over
internettet, og jeg har da forstået det sådan, at man kan vække den via
netværket. Det er måske ikke rigtigt?
--
Venlig hilsen
Henrik Münster

Fra : Axel Hammerschmidt

Dato : 05-04-06 20:09

<snip>

> Jeg er som sagt ikke vant til at lukke min computer. En bærbar bruger jo
> stort set ikke strøm, når den er på vågeblus, så miljømæssigt kan det jo
> godt forsvares at lade den være på vågeblus i stedet for at slukke den

Det skulle være muligt at bruge "Dvale" med 10.4, som med Windows. Jeg
har kun brugt dvale på en bærbar Windows PC. Med dvale swappes (som det
hedder på nu dansk) opsætningen til disk og strømmen afbrydes helt. Når
PCen skal i gang igen tænder man for PCen på normal vis, med tænd/sluk
knappen. Man må ikke ændre på det "miljø" maskinen befandt sig i da den
blev sat i dvale - f.eks hvis den var tilsluttet et netværk.

Fra : Henrik Münster

Dato : 06-04-06 01:05

Axel Hammerschmidt skrev:

> [...]
> knappen. Man må ikke ændre på det "miljø" maskinen befandt sig i da den
> blev sat i dvale - f.eks hvis den var tilsluttet et netværk.

Det har jeg prøvet på computerne henne på arbejdet. Det tager ca. fire
timer at vække dem fra dvale. Det er der jo ikke meget ved. Fidusen ved
at sætte en Mac på vågeblus i stedet for at slukke den er jo, at den er
vågen stort set med det samme. Det er jo det, man har brug for som
almindelig, privat computerbruger. Hvis man lige skal se efter e-mail
eller slå noget op som f.eks. tv-programmet eller et telefonnummer, så
skal det da kunne ske på et øjeblik. Hvis man først skal til at tænde en
computer, så kan det da være det samme. Så kan vi lige så godt gå
tilbage til bøger, blyant og papir.
--
Venlig hilsen
Henrik Münster

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 06-04-06 00:09

Henrik Münster <news@muenster.dk> writes:

> Det har jeg prøvet på computerne henne på arbejdet. Det tager ca. fire
> timer at vække dem fra dvale. Det er der jo ikke meget ved. Fidusen

De slukker jo helt ned.

Fidusen er at du kan beholde programmerne oppe som du forlod dem. At
vågeblus så er smartere er en anden ting.

Fra : Axel Hammerschmidt

Dato : 06-04-06 17:06

> De slukker jo helt ned.
>
> Fidusen er at du kan beholde programmerne oppe som du forlod dem. At
> vågeblus så er smartere er en anden ting.

Hvorfor er det smartere? Apple har jo efterfølgende introduceret dvale,
så der må være en fordel i forhold til sleep.

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 08-04-06 17:13

hlexa@hotmail.com (Axel Hammerschmidt) writes:

> Hvorfor er det smartere? Apple har jo efterfølgende introduceret dvale,
> så der må være en fordel i forhold til sleep.

Det vidste jeg ikke.

Dvale bruger mindre strøm, men skal hive hele hukommelsen op igen fra
disken og det kan tage en del tid.
http://bigfoot.com/~thunderbear

Fra : Axel Hammerschmidt

Dato : 06-04-06 17:06

> [...]
> timer at vække dem fra dvale. Det er der jo ikke meget ved. Fidusen ved
> at sætte en Mac på vågeblus i stedet for at slukke den er jo, at den er

Nu overdriver du! Det er hurtigere at starte fra dvale end fra boot. Det
er fordelen i Windows.

> [...]
> det samme. Så kan vi lige så godt gå tilbage til bøger, blyant og papir.

Det er da meget hurtigere med bøger, papir og blyant. Og jeg bruger en
abacus når jeg ikke kan klare mig med hovedregning. En computer er til
7-kabale.

Og Usenet, forstås.

Fra : Thomas G. Madsen

Dato : 05-04-06 22:57

Thorbjørn Ravn Andersen skrev:

> Gælder det også hvis man tilslutter skærmen mens den er i dvale?

Altså vågeblus? Det har jeg ikke prøvet.
Jeg er usikker på, om OS X går så "dybt" i dvale, at man kan pille
et DVI-stik af og koble det til igen uden at den går i koks over det,
eller måske ligefrem kan tage skade af det.

--
Hilsen
Madsen

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 05-04-06 23:59

> Altså vågeblus? Det har jeg ikke prøvet.

Prøv. Musebevægelse eller tryk på eksternt tastatur skulle vække den.

> Jeg er usikker på, om OS X går så "dybt" i dvale, at man kan pille
> et DVI-stik af og koble det til igen uden at den går i koks over det,
> eller måske ligefrem kan tage skade af det.

Der er slukket på alle stik, så det skulle ikke gøre noget. Jeg har
gjort det med VGA-stik utallige gange.

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 06-04-06 00:11

> [...]
> et DVI-stik af og koble det til igen uden at den går i koks over det,
> eller måske ligefrem kan tage skade af det.

Det kan man altså godt. Den kokser ej heller fordi man hotplugger DVI
mens den ikke sover.

Fra : Thomas G. Madsen

Dato : 05-04-06 22:57

Henrik Münster skrev:

> USB og FireWire er officielt "hot swappable", så de kan sagtens
> skiftes, mens computeren kører.

Men DVI er ikke.

> Faktisk var der tidligere et problem med kernel panic, hvis man
> skiftede et USB-stik på en Mac på vågeblus.

Det kunne Windows også gå ned på engang.

> Jeg synes da, andre har nævnt, at de kan tilgå deres computer
> over internettet, og jeg har da forstået det sådan, at man kan
> vække den via netværket. Det er måske ikke rigtigt?

Jeg ved det ikke, men hvis man kan sparke en Powerbook i gang via
netværket, så den kan holde sig kørende med lukket låg, så er det
noget i den stil, jeg har behov for, men som det ser ud lige nu,
så er den ikke tilgængelig på netværket, når låget lukkes. Den
kører i øvrigt 10.4.5.

PS. Jeg er ved at teste FontAgent Server, som er en "hovedløs"
applikation. Man tilgår den altså fra en anden maskine end den,
hvor selve serveren er installeret på, og da jeg pt. kun har en
Powerbook ledig, har jeg valgt at installere FontAgent Server på
den, men den skal jo så også gerne være tilgængelig på netværket
hele tiden. Derfor ville det være lækkert at kunne stille den et
sted i sammenklappet tilstand kun med strømstik og netstik sat i.
Derfor spørgsmålet.

--
Hilsen
Madsen

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 05-04-06 23:59

> [...]

> noget i den stil, jeg har behov for, men som det ser ud lige nu,
> så er den ikke tilgængelig på netværket, når låget lukkes. Den

Rør lige rundt engang med musen så den vågner igen.

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 06-04-06 00:09

> [...]
> noget i den stil, jeg har behov for, men som det ser ud lige nu,
> så er den ikke tilgængelig på netværket, når låget lukkes. Den

Jeg kan ikke huske hvad jeg gjorde, men jeg tvang en oldgammel iBog (der
i modætning til en PB ikke kan køre med lukket låg) til at køre med
låget lukket, dengang jeg brugte den til mail og webserver. Det var
iøvrigt ikke nogen god ide, resultatet var at en forholdvis ny 40GB
5400rpm disk afgik ved døden.

Jeg skal nok sige til hvis jeg finder et gammelt bogmærke, der kan
kaste lys over sagen.

Fra : Thomas G. Madsen

Dato : 06-04-06 21:37

Thorbjørn Ravn Andersen skrev:

> Rør lige rundt engang med musen så den vågner igen.

Jeg har prøvet, men det hjælper ikke. Når jeg piller ved musen eller
trykker på tastaturet, så lyder det som om, at der sker et eller
andet inde i den, men den er ikke synlig på netværket før jeg åbner
låget.

--
Hilsen
Madsen