Andet multimedie
bentjuul 3670
3d-seminarer
Fra : LaPPe

Dato : 17-06-01 22:34

Jeg er en 18 knægt, der regner med at skulle ud i den grafiske branche efter
gymnasiet.
Jeg går rundt med ideer om, at jeg gerne vil til at lege lidt med 3d.
Jeg har ofte programmer installeret, men er tit rendt forvirret bort over de
omfattende
programmer med de mange tekniske udtryk...

Findes der nogle danske 3d-seminarer eller bøger ?
Nogen, der gider give mig et kursus eller kender et firma, man må komme ud
og kigge hos?

--
Mvh. Lars Sørensen
http://www.lappe.dk

Fra : Jesper Kollerup Jens~

Dato : 17-06-01 22:54

"LaPPe" <lars@lappe.dk> wrote in message
> [...]
> Jeg har ofte programmer installeret, men er tit rendt forvirret bort
> over de omfattende programmer med de mange tekniske udtryk...

Det er et problem at lære et bestemt 3D-program at kende, da der er 2-3
dominerende programmer på markedet:

Discreet 3D Studio MAX
Alias|Wavefront Maya
XSI Softimage 3D

Alle 3 programmer er voldsomt omfattende og man kan ikke umiddelbart
konvertere sine kundskaber i det ene program til et af de andre. Med andre
ord er det enten eller...

Jeg kender desværre ikke nogle danske statistikker over hvor mange procent
hver af de nævnte programmer har af markedsandelen, men firmaer som
A-Film, 3D Connection, MMedia og Arcs bruger 3D Studio MAX. Det bruges
også på flere forskellige uddannelser rundt omkring i Danmark og er
forholdsvist let at anvende.

Programmet koster "kun" 45.000, så et 3D-firma vil nok have råd til at
købe en licens til dig vis de bruger noget andet og hvis dine evner er
iorden.

Problemet er at du ikke kan komme til at lære programmet ordentligt uden
at ty til piratsoftware eller tage en uddannelse der omhandler 3D-grafik.

> Findes der nogle danske 3d-seminarer eller bøger ?
> Nogen, der gider give mig et kursus eller kender et firma, man må komme
> ud og kigge hos?

Jeg har ikke kendskab til nogle danske bøger og seminarer koster penge. Et
gratis alternativ kunne være at starte på en uddannelse der omfatter
3D-grafik. Jeg selv har gået på Aalborg Tekniske Skoles "Digital Media"
linie, hvor jeg fik et spark i den rigtige retning.

Der findes cirka 30.000 (mit gæt [TM]) tutorials til 3D Studio MAX, så det
var muligvis en start? Jeg bruger dem stadig og får en del ud af det med
hensyn til nye teknikker.

Vil du ikke bryde loven kan du prøve de programmer jeg har foreslået i
tråden "3D newbie".

--
Med venlig hilsen:
Jesper Kollerup Jensen

Fra : Kenneth Olsen

Dato : 18-06-01 00:52

Jesper Kollerup Jensen skrev:

>.......en masse om 3D Studio Max

Hvis man vil vide mere om 3D Studio Max så er den danske side
http://www.3dmaxer.dk/ et godt sted at starte

--
Kenneth Olsen kenneth@olsen.dk http://www.kenneth.olsen.dk
"Det er en sund interesse der får folk til at undre sig over dagligdags

Fra : LaPPe

Dato : 18-06-01 19:07

> Hvis man vil vide mere om 3D Studio Max så er den danske side
> http://www.3dmaxer.dk/ et godt sted at starte

Tak for linket, Kenneth!

--
Mvh. Lars Sørensen