æ, ø og å i Firefox og Safari
Fra : Brian S

Dato : 01-04-06 13:37

Jeg kan ikke finde den rette indstilling af mine browsere, s de viser
æ, ø og å rigtigt.

F.eks. på www.fotokritik.dk vises de fleste ø'er forkert ( typisk som
en spørgsmålstegn, men også som �) - men ikke konsekvent
forkert.

I Firefow har jeg indstillet "Fonts for" til "Western" og "Character
Encoding" til "Western (ISO-8559-1).

En helt frisk installation af nyeste version af Safari giver også
problemer.

Kan nogen her hjælpe?

Jeg bruger seneste version af Tiger.

Brian

Fra : Niels Jørgen Kruse

Dato : 01-04-06 16:32

Brian S <brian_skryder@yahoo.dk> wrote:

> [...]
>
> F.eks. på www.fotokritik.dk vises de fleste ø'er forkert ( typisk som
> en spørgsmålstegn, men også som ï¿∏) - men ikke konsekvent

Jeg hoppede lidt rundt i deres forum og så ikke et eneste ukorrekt 'ø'.
Mine Safari indstillinger siger ISO Latin 1

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 01-04-06 17:28

Hej Brian

Brian S wrote:
> [...]
>
> F.eks. på www.fotokritik.dk vises de fleste ø'er forkert ( typisk som
> en spørgsmålstegn, men også som �) - men ikke konsekvent

Vises korrekt nok her...

> I Firefow har jeg indstillet "Fonts for" til "Western" og "Character
> Encoding" til "Western (ISO-8559-1).
>
> En helt frisk installation af nyeste version af Safari giver også
> problemer.

Sæt 'Character Encoding' i Firefox til "Western (ISO8859-1". I Safari
'Indstillinger' -> 'Udseende' - sætter du til "Vesteuropæisk (ISO Latin-1)"

mvh. Erik Richard

<kmldenmark_NOSP@M_stofanet.dk>

Fra : Brian S

Dato : 01-04-06 17:41

Sæt 'Character Encoding' i Firefox til "Western (ISO8859-1".

- jamen, det er jo netop det, jeg har gjort?

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 01-04-06 17:51

Hej Brian

Har du slået alle Java funktioner til? - Har du tilføjet dansk under
'Languages' i indstillingerne?

Virker det ikke, så slet Firefox prefs filen fra systemet og start den
igen, så vil der blive lagt en ny std. indstillingsfil....

mvh. Erik Richard

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 02-04-06 06:09

Erik Richard Sørensen <NOSPAM@NOSPAM.dk> writes:

> Har du slået alle Java funktioner til?

Æh, ovenstående har da ikke noget specielt med sidernes tegnsæt at
gøre. Af nysgerrighed, hvordan har du tidligere konstateret at det
hjælper?

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 02-04-06 17:46

Thorbjørn Ravn Andersen wrote:

> Æh, ovenstående har da ikke noget specielt med sidernes tegnsæt at
> gøre.

Måske, måske ikke, men jeg kan se, at der er brugt Java på siderne, som
Brian henviser til...

> Af nysgerrighed, hvordan har du tidligere konstateret at det
> hjælper?

Førhen brugte jeg, som nogle måske husker, - altid Netscape 4.8, som kun
understøtter MRJ og JavaScript 2. Med den er der visse sider - bl.a.
'fotokritik.dk', som jeg ikke kunne bruge. Men efter at have skiftet til
WaMCom på på OS 9.x og X med fuld Java understøttelse, er der meget få
sider, jeg ikke kan se. - Slår jeg alle Java funktioner fra, kan jeg kun
komme ind på 'fotokritik.dk's' forside og ikke videre derfra...

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 02-04-06 20:06

Erik Richard Sørensen <NOSPAM@nospam.dk> wrote:

> Måske, måske ikke, men jeg kan se, at der er brugt Java på siderne, som
> Brian henviser til...

Hvor ser du der er anvendt java? Med mit omend begrensæde kendskab til
html kan jeg ikke se nogen tegn på indlejret java.

Der anvendes javascript men det er altså noget helt andet og afhænger
ikke af om der er en java VM installeret.

Fra : Henrik Münster

Dato : 01-04-06 19:13

On 2006-04-01 14:37:11 +0200, "Brian S" <brian_skryder@yahoo.dk> said:

> [...]
> Encoding" til "Western (ISO-8559-1).
>
> En helt frisk installation af nyeste version af Safari giver også

Mine står vist bare på automatisk, og jeg har ingen problemer med æøå.
Tegntabellen, der bliver angivet i browseren, varierer med, hvilken
side jeg ser. Skyldes dine problemer mon, at du tvinger den til altid
at bruge et bestemt tegnsæt, som ikke altid passer til siden?
--
Venlig hilsen
Henrik Münster

Fra : Brian S

Dato : 01-04-06 20:02

"Mine står vist bare på automatisk, og jeg har ingen problemer med
æøå."

Jeg kan ikke se, hvor jeg kan vælge "automatisk".

"Skyldes dine problemer mon, at du tvinger den til altid
at bruge et bestemt tegnsæt, som ikke altid passer til siden? "

Måske. Men ikke bevidst. hvor laver jeg om på det?
Jeg har lige måttet reinstallere Tiger på min bærbare, og der har
jeg samme problem i en "virgin" Safari.

Fra : Kaj Christiansen

Dato : 01-04-06 20:59

> [...]

> Måske. Men ikke bevidst. hvor laver jeg om på det?
> Jeg har lige måttet reinstallere Tiger på min bærbare, og der har

Og du har husket at vælge dansk under installationen og i
systemindstillinger -> International ?

mvh.
Kaj.

P.S. Jeg ser også sidene med korrekt æ,ø,å, både i Safari og Camino.

--
Never mind the dog
-BEWARE OF OWNER!

Fra : Henrik Münster

Dato : 01-04-06 22:22

On 2006-04-01 21:01:35 +0200, "Brian S" <brian_skryder@yahoo.dk> said:

> "Mine står vist bare på automatisk, og jeg har ingen problemer med
> æøå."
>
> Jeg kan ikke se, hvor jeg kan vælge "automatisk".

Det hedder det måske heller ikke, men mine browsere skifter altså
tegnsæt med siderne. I min Safari er der altid hak ved "Standard" under
Oversigt/Tekstkodning. I Firefox er der bare hak ud for et tegnsæt, men
det skifter altså fra hjemmeside til hjemmeside. Er det ikke også
meningen, at en browser selv skal finde ud af tegnsættet ud fra
headeren på hjemmeisiden?

> [...]
>
> Måske. Men ikke bevidst. hvor laver jeg om på det?
> Jeg har lige måttet reinstallere Tiger på min bærbare, og der har

Jeg synes heller ikke, jeg har lavet om på noget.
--
Venlig hilsen
Henrik Münster

Fra : Brian S

Dato : 01-04-06 21:07

"Og du har husket at vælge dansk under installationen"

Nej, US engelsk

"og i systemindstillinger -> International ? "

Ja

Hvordan ser det her egentlig ud: ÆØÅæøå

Vises det rigtigt hos dig, Kaj?

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 01-04-06 21:20

Hej Brian

Brian S wrote:
> "Og du har husket at vælge dansk under installationen"
>
> Nej, US engelsk
>
> "og i systemindstillinger -> International ? "
>
> Ja

Vil det sige, du bruger US som hovedsprog? - så gå til 'Global' og
afkryds 'Dansk' også og flyt den op lige under 'US English', - du
markerer bare 'Dansk' og trækker den op med museknappen holdt nede, -
men lad tastaturet stå til 'Dansk'.

Gå også til kontrolpanen 'Keyboards' og afkryds både 'Dansk' og 'US
English', så får du et flag oppe i menulinien, hvor du kan skifte mellem
dansk og US engelsk tastatursæt. - Når du har valgt 'Dansk tastatur' i
'Global', vil det altid være dansk tegnsæt som standard.

> Hvordan ser det her egentlig ud: ÆØÅæøå
>
> Vises det rigtigt hos dig, Kaj?

Vises ihvertfald korrekt her...

Fra : Kaj Christiansen

Dato : 02-04-06 08:50

> [...]

> "Og du har husket at vælge dansk under installationen"
>
> Nej, US engelsk
>
> "og i systemindstillinger -> International ? "

Jeg tænkte mest på, om du havde fravalgt dansk under installationen.
Hvad sker der hvis du sætter dit systemsprog til dansk?

ÆØÅæøå kommer fint igennem her.

mvh.
Kaj.

--
Never mind the dog
-BEWARE OF OWNER!

Fra : Brian S

Dato : 01-04-06 21:30

[...]

Det har jeg gjort for længst. Men problemet er der stadig.

[...]

Det har jeg også gjort for længst. Men problemet er der stadig.

> Hvordan ser det her egentlig ud: ÆØÅæøå
Vises ihvertfald korrekt her...

Det er sgu mærkeligt...

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 02-04-06 10:25

> [...]

> Encoding" til "Western (ISO-8559-1).

> En helt frisk installation af nyeste version af Safari giver også

Hvileken skrift bruges der? Har du hældt tredieparts skrifter på din
installation?

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 02-04-06 11:06

Morten Reippuert Knudsen<spam@reippuert.dk> writes:

> [...]

Det lyder som om at siderne ikke angiver tegnsæt, og Camino gætter forkert.

http://bigfoot.com/~thunderbear

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 02-04-06 11:42

> Det lyder som om at siderne ikke angiver tegnsæt, og Camino gætter forkert.

Siderne (i al fadl dem jeg har kigget på) angiver ganske rigtigt ikke
et tegnsæt, men begge browsere som brugern har forsøgt sig med har
ingen problemer med at detecte tegnsættet hos mig. Derudover hjælper
det heller ikke når spørgeren manuelt angiver det rette tegnsæt.

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 02-04-06 12:33

> [...]
> ingen problemer med at detecte tegnsættet hos mig. Derudover hjælper
> det heller ikke når spørgeren manuelt angiver det rette tegnsæt.

Ovenstående KUNNE også være et problem med visning af de rigtige
værdier.

Jeg har set rhomber i stedet for danske bogstaver ved visning af ISO-Latin-1
sider som UTF-8, og det kunne også være at det er sat op til at køre
som UTF-8 ubetinget hvis der ikke er nogen tegnsætangivelse. Måske en
font der ikkehar værdierne..
http://bigfoot.com/~thunderbear

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 02-04-06 14:34

> [...]

> sider som UTF-8, og det kunne også være at det er sat op til at køre
> som UTF-8 ubetinget hvis der ikke er nogen tegnsætangivelse. Måske en

Det er netop grunden til at jeg spørger til hvilken font der anvendes,
og om det kan være en tredieparts font.

Fra : Brian S

Dato : 02-04-06 17:01

Jeg har sat den til Verdana overalt - undtagen i monospace, der står
den til Courier.

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 02-04-06 18:04

Hej Brian

- Altså en MS font, der har både high og low ASCII. - Jeg bruger selv
Arial MS 2.6 på nettet, alstå en lignende font med båd high og low ASCII
tabellerne, - og så bruger jeg faktisk Verdana som alternativ skrift på
Firefox og Opera, og der er ingen problemer med at vise fotokritik.dk...

mvh. Erik Richard

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 02-04-06 19:07

"Brian S" <brian_skryder@yahoo.dk> writes:

> Jeg har sat den til Verdana overalt - undtagen i monospace, der står
> den til Courier.

Prøv at skifte tilbage til den standard font Apple selv forslår, go se
om det ændrer noget.

Selv bruger jeg verdana rigtigt meget. Det er en god font til programmering.

http://bigfoot.com/~thunderbear

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 02-04-06 20:10

Brian S <brian_skryder@yahoo.dk> wrote:

> Jeg har sat den til Verdana overalt - undtagen i monospace, der står
> den til Courier.

én ting er at du har angivet hvilken font du fortrækker, en anden ting
er den font som wesiden definerer. Tjek de liner der er problemer med
og se hvilken font der angives.
Dernæst ville jeg tjekke om den font der anvendes lokalt på din
computer nu også opfører sig korekt.

Hvis ikke ovennævnte bestyrker mistanken, ville jeg nuke fontcachen
en gang for at se om det er den der er defekt.