Digitalt kabel-tv på Mac uden Selector-bok~
Fra : Rasmus Bruun

Dato : 01-04-06 01:10

Jeg har i dag postet nedenstående svar på et indlæg i Mediamacs forum,
men jeg tænker, at andre kan være interesseret i emnet, så nu kommer
det også her i gruppen.

> Så vidt jeg ved tilbyder de danske kabeludbydere
> indtil videre kun digital TV via Selector boksen.

Man kan godt se TDC Kabel-tvs digitale signaler på en Mac. Jeg ville
også have købt mig en DVB-T-modtager, men fandt så denne side om
modtagelse af digitalt kabel-tv på computeren:
[a]http://dvb.perch.dk/DVB.php[/a]

Jeg har købt disse tre komponenter:

1) DVB-C-modtager: EyeTV 610 (230 Euro):
[a]http://www.elgato.com/index.php?file=products_eyetv610[/a]

2) Kortmodul: Viaccess CAM (55 Euro):
[a]http://www.hm-sat-shop.de/cica-modul/viaccess-ci-modul.html[/a]

3) Selector-abonnementskort (200 kr. for ét år).

Abonnementskortet sættes i kortmodulet, som indsættes bag i
EyeTV-dimsen. Kortet købes hos TDC. De to andre komponenter købte jeg
på nævnte websider (bestilt søndag, modtaget onsdag).

Det er godt nok dyrere end en TVMini eller en EyeTV for DTT, og ej
heller lige så cutting edge. Til gengæld har jeg alle
kabel-tv-kanalerne i digital form samt en hel masse radiokanaler.

Underteksterne er de samme som på det analoge signal, og de kan derfor
ikke deaktiveres. De interaktive muligheder (hvad de så ellers vil
bestå i) er vist heller ikke tilgængelige.

Programguide ved jeg endnu ikke noget om. Der er forskel på kvaliteten
kanalerne imellem. Det skyldes formodentlig, at der er forskel på
kvaliteten af de signaler, TDC får leveret, og at der også er forskel
på kvaliteten af de enkelte programmers distributionskvalitet. Det, jeg
har nået at se på DR1, DR2, Zulu, TV2 Film, Charlie, DK4 og Sverige
1+2, har set fremragende ud.

Jeg var på forhånd indstillet på at undvære de moderne muligheder mod
til gengæld at få de mange kanaler. Jeg er derfor aldeles tilfreds.
Endelig er EyeTV-programmet en fornøjelse at bruge, men det ved I andre
jo også.

--
Rasmus Bruun
Herlev