Programmer igen!
Fra : Henrik

Dato : 27-03-06 07:19

Hej NG'er

Jeg mener at det er blevet nævnt i en tidliger tråd, men kan ikke finde det!

Virus program, hvad bruger man, jeg er selvfølgelig opmærksom på at truslen
er til at overskue, men bare for at være sikker, hvad bruger i?

Marinersoftware, hvad er jeres oplevelse med det er det pengene værd?

Hilsen Henrik

Fra : Martin Schyth

Dato : 27-03-06 08:57

> Virus program, hvad bruger man, jeg er selvfølgelig opmærksom på at truslen
> er til at overskue, men bare for at være sikker, hvad bruger i?

Jeg benytter Virex 7.7 på arbejdet og ClamAV X derhjemme - begge virker
fint synes jeg...

/Martin

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 27-03-06 09:17

Henrik <dyk@mil.dk> wrote:

> Jeg mener at det er blevet n?vnt i en tidliger tr?d, men kan ikke finde det!

> Virus program, hvad bruger man, jeg er selvf?lgelig opm?rksom p? at truslen
> er til at overskue, men bare for at v?re sikker, hvad bruger i?

Clamav er opensource og dermed gratis.

Derudover sælger Symantec, Sofus og et par andre antivirusløsninger.

Fra : Martin Bredthauer

Dato : 27-03-06 17:28

> Clamav er opensource og dermed gratis.
>
> Derudover sælger Symantec, Sofus og et par andre antivirusløsninger.

Til de der bruger antivirus på Mac: Hvordan oplever I antivirus
programmets ressourceforbrug påvirker Mac'en?

--
Mvh Martin

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 27-03-06 18:19

Hej Martin

Har ikke checket ved ClamXav, men loggen for Norton Antivrus 9.04 siger
ca. 1% af CPU kraft, når den checker, så det mærkes faktisk ikke. NAV er
sat til autocheck ved både download og åbning af pakkede filer og image
filer (.img og .dmg).

mvh. Erik Richard

<kmldenmark_NOSP@M_stofanet.dk>

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 27-03-06 20:59

Erik Richard Sørensen <NOSPAM@nospam.dk> wrote:

> Har ikke checket ved ClamXav, men loggen for Norton Antivrus 9.04 siger
> ca. 1% af CPU kraft, når den checker, så det mærkes faktisk ikke.

Jeg er rimelig sikker på at den når højere op der scannes. 1% er
sansynlgvis når den er passiv.

Fra : Henrik Münster

Dato : 27-03-06 20:16

On 2006-03-27 18:28:26 +0200, spam@talentmedia.dk (Martin Bredthauer) said:

> [...]

Apple Store sælger en, der hedder Intego Virus Barrier til den beskedne
pris af kr. 399,-. De har endda en hel serie af forskellige
sikkerhedsprogrammer fra Intego. Jeg kender dem ikke selv, og jeg synes
aldrig, de bliver nævnt her i gruppen.

> Til de der bruger antivirus på Mac: Hvordan oplever I antivirus
> programmets ressourceforbrug påvirker Mac'en?

Før brugte jeg Virex. Nu bruger jeg ClamXav. Jeg synes ikke, det er
slemt. Med det trods alt lave trusselsniveau behøver man jo ikke
ligefrem lade dem skanne konstant. Sidstnævnte har jeg sat til at
overvåge mine mapper, hvor e-mail og filer bliver hentet til. Den kører
således et lille øjeblik, når der er gemt en ny fil. Det er ikke noget,
jeg mærker noget til, udover jeg kan se ikonen i menulinien bevæge sig
og høre harddisken køre lidt. Overvågningen har det dog med at lukke
sig af sig selv. Muligvis sker det i forbindelse med vågeblus. På den
måde mærker man slet ikke noget til det en stor del af tiden
--
Venlig hilsen
Henrik Münster

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 27-03-06 20:02

Martin Bredthauer <spam@talentmedia.dk> wrote:

> Til de der bruger antivirus på Mac: Hvordan oplever I antivirus
> programmets ressourceforbrug påvirker Mac'en?

hvis det skal scanne nonstop (dvs hver gang en fil tilgås) er det lidt
af en painkiller - ganske som på windows.

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 27-03-06 21:43

Morten Reippuert Knudsen<spam@reippuert.dk> writes:

> hvis det skal scanne nonstop (dvs hver gang en fil tilgås) er det lidt
> af en painkiller - ganske som på windows.

Symantec Antivirus på denne PC gør da netop det, og det kører fint.

Er godt tilfreds. Har tidligere kørt med Antivirusser der ikke kørte
finnt - DET er ikke sjovt.
http://bigfoot.com/~thunderbear

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 27-03-06 22:10

Hej Thorbjørn

Thorbjørn Ravn Andersen wrote:

> Symantec Antivirus på denne PC gør da netop det, og det kører fint.

Jeg har sat min NAV 9.04 til det samme på 10.3.9. Med den ene
undtagelse, at den scanner i baggrund hele tiden undtagen ved åbning af
.img og .dmg filer. - Det kan Mac versionen åbenbart ikke gøre i baggrund...

> Er godt tilfreds. Har tidligere kørt med Antivirusser der ikke kørte
> finnt - DET er ikke sjovt.

Det var jeg også, da jeg kørte med NAV (ver. 7.x) på Windows 98sr2US,
men efter udløbet af det første års abonnement lod jeg den udgå. Istedet
kører jeg med Avast! 4.6 på Windows, (kan se, jeg skal have opd.
programmet til nyeste ver 4.6.763, men det er så lidt, jeg efterhånden
bruger Windows). - Det er faktisk ret godt - også bedre end NAV efter
min mening. Kører også fint på div. Windows ver. på håde Softwindows og
VirtualPC. - Og så er den gratis for hjemmebrugere! Når man har
downloaded og installeret går man blot til Avast!'s website og
registrerer, så får man tilsendt en mail med reg.nr., som så blot
indtastes. Avast! har mulighed for både manuel og autoupdate af
virusdatabaser. Findes også til forskellige Linux systemer.
på flere Windows systemer, og det virker så godt, at mail med
virus-vedhæng bliver 'renset' uden videre allerede ved download til
inbox, så kun selve mailen kan ses...!

Så den kan klart anbefales til dem, der bruger Softwindows og VirtualPC!
http://tc.versiontracker.com/product/redir/lid/699587/setupeng.exe

mvh. Erik Richard

<kmldenmark_NOSP@M_stofanet.dk>

Fra : Henrik Münster

Dato : 27-03-06 16:28

On 2006-03-27 08:18:52 +0200, "Henrik" <dyk@mil.dk> said:

> Marinersoftware, hvad er jeres oplevelse med det er det pengene værd?

Jeg kigger lidt på Mariner Calc for tiden. På en måde er det ikke så
kønt, men dog pænere end AppleWorks. Til gengæld synes jeg, regnearket
Mesa er langt pænere designet. Der er faktisk en del programmer til
Mac, når man først begynder at lede. Mange af dem er shareware og fra
små firmaer. Det er derfor svært at vide, hvor meget substans der er
bag. Hvis man begynder at oprette dokumenter i et bestemt format, er
det jo rart at være nogenlunde sikker på, at firmaet bag ikke lukker om
et halvt år. Når man ser deres hjemmeside, virker Mariner som et
relativt stort og veletableret firma. Men det er jo nærmest umuligt at
vide. Jeg kan ikke huske, deres programmer har været nævnt ret meget
her i gruppen, så der er næppe det store antal brugere her. Jeg bruger
selv iLife, iWorks og TextEdit. Hvad er det, du har brug for helt
specifikt? Regneark? Database? Tekstbehandling?
--
Venlig hilsen
Henrik Münster

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 27-03-06 17:05

Hej Henrik

Henrik Münster wrote:

> Jeg kigger lidt på Mariner Calc for tiden. På en måde er det ikke så
> kønt, men dog pænere end AppleWorks. Til gengæld synes jeg, regnearket
> Mesa er langt pænere designet.

Som jeg også skrev, da jeg anbefalede MarinerCalc, så synes jeg ikke,
det er udseendet, det kommer an på, men brugervenlighed og features.

> [...]
> halvt år. Når man ser deres hjemmeside, virker Mariner som et relativt
> stort og veletableret firma. Men det er jo nærmest umuligt at vide.

Mariner er et rimeligt 'stort' firma i betydningen af veldrejede,
stabile og gode produkter, der sælger godt - bare ikke i Danmark. Svjv.
er der kun omkring 8-10 mand ansat i firmaet, men det er lavet med tysk
grundighed...

> [...]
> gruppen, så der er næppe det store antal brugere her. Jeg bruger selv
> iLife, iWorks og TextEdit. Hvad er det, du har brug for helt specifikt?

Nåå... vi er nu trods alt en del især MarinerWrite brugere i Danmark
efterhånden. - Og jeg har da før nævnt især Write, men da også
Calc... Man får enormt meget for pengene med de to programmer!

mvh. Erik Richard

<kmldenmark_NOSP@M_stofanet.dk>

Fra : Henrik Münster

Dato : 27-03-06 23:02

On 2006-03-27 18:04:55 +0200, Erik Richard Sørensen <NOSPAM@NOSPAM.dk> said:

> Som jeg også skrev, da jeg anbefalede MarinerCalc, så synes jeg ikke,
> det er udseendet, det kommer an på, men brugervenlighed og features.

Udseendet er selvfølgelig ikke det eneste, der tæller, men det er en
vigtig parameter og en del af brugervenligheden. Jeg tænkte også mere
bredt med hvilken filosofi, der var bag programmet. Om det har masser
af knapper eller et mere rent udseende. Mesa har meget få synlige
knapper og et meget rent udseende. Det har "inspector'er" ligesom iWeb
og andre nye Apple-programmer. På den måde passer det bedre sammen med
Apples programmer. Det er jo en fordel, hvis man ellers benytter sig af
dem, som jeg gør.

> [...]
> stabile og gode produkter, der sælger godt - bare ikke i Danmark. Svjv.
> er der kun omkring 8-10 mand ansat i firmaet, men det er lavet med

Jeg tror nu, firmaet er amerikansk. Men det fremgår lidt indirekte af
hjemmesiden, at det blev rekonstrueret med nye ejere for få år siden.
Det var måske tysk før?

> Nåå... vi er nu trods alt en del især MarinerWrite brugere i Danmar k
> efterhånden. - Og jeg har da før nævnt især Write, men da også
> Calc... Man får enormt meget for pengene med de to programmer!

Nu har jeg kigget mere på Mariner Calc, og du har ret. Det er bestemt
ikke dårligt. Det har også en bedre skriftudjævning end AppleWorks og
ser dermed bedre ud. Det er meget spændende at se på nye programmer og
udforske dem. Men det kender du vel alt til, kan jeg næsten regne ud.
--
Venlig hilsen
Henrik Münster

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 27-03-06 23:50

Hej Henrik

Henrik Münster wrote:

> [...]
> nye Apple-programmer. På den måde passer det bedre sammen med Apples
> programmer. Det er jo en fordel, hvis man ellers benytter sig af dem,

Både Write og Calc er lavet, så du helt kan afbryde div. toolbars og
udelukkende bruge tastaturgenveje. Men jeg foretrækker nu knapper, så er
der ikke så mange kommandoer, der skal holdes styr på.

Indrømmet at genvejstaster ofte øger produktiviteten, men så vil jeg
også mene, at det først og fremmest gælder for folk, der bruger de samme
- og få - programmer hele tiden. Men for os, der tester så mange
forskellige programmer, så er det ikke altid en fordel med fx. få knapper...

Et rimelig grelt eksempel. - Lige nu sidder jeg med den nyeste Filemaker
8 og forsøger at teste den ved at lave nogle forholdsvis simple baser. -
Og jeg gik som en selvfølge ud fra, at FMP havde beholdt sine genveje
som i ver. 2.1-6.0, men AK OG VE. - Mange af dem er ændret
fuldstændig. Når man på ver. 2.1-6.0 brugte kommandoen COM+G grupperede
man en hel gruppe af felter + tilh. definitioner. Den er nu ændret til
COM+R, som i de gamle baser betød 'Relocate' - altså føre det markerede
tilbage til foregående placering i basen. - Så selv her er der meget
nyt...

> Jeg tror nu, firmaet er amerikansk. Men det fremgår lidt indirekte af
> hjemmesiden, at det blev rekonstrueret med nye ejere for få år siden.
> Det var måske tysk før?

Det ser sådan ud nu... Fandt lige en pressemeddelelse fra en af deres
nyhedsbreve:
"Minneapolis, MN - February 22, 2006 - Mariner Software, developers
and publishers of professional, personal, and educational software for
the writing and creativity markets, today announced the release..."
- Så det ser ud til, de er 'flyttet' eller købt op/sammenlagt med andre
småfirmaer...

Men OK, Network Associates er jo stadig tysk ejet, men har nu hovedsæde
i USA, så det er jo muligt, det er sådan noget, der også gør sig
gældende her... Tyskland er nok for lille til 3 store/større
tekstbehandlings firmaer, RagTime, Hansa og Mariner, - og det er jo
trods alt i USA, 'det sner', som man siger...

> [...]
> ser dermed bedre ud. Det er meget spændende at se på nye programmer og
> udforske dem. Men det kender du vel alt til, kan jeg næsten regne ud.

Absolut! - Det sker da også jævnligt, at der pludselig drypper et lille
godt program ned, der er velegnet til fx. handicappede, men som absolut
ikke er designet som sådant.

ViaVoice var jo opr. tænkt som et handicap-brugerprogram, men det er så
dårligt som dertil.! - Og så pludselig dukkede der et lille program -
iListen - op, der absolut kun var beregnet for de dovne, der ikke gad
sidde og læse en tekst op, men ville bruge Apples TTS+SR talesystem. Nu
viser det sig så, at det program er noget af det mest velegnede til brug
for folk, der har problemer med at skrive på et tastatur, og der er
lavet scriptpacks til flere forskellige TB programmer - både AppleWorks
6.x og nu fornylig også til NisusWriter Express. Selv til TextEdit
findes der et scriptpack, så du kan få TE til at skrive, hvad du
dikterer, - og så er det endda kompatibel med Apples 'Voice Recognition'
værktøjer til både OS 9.x og X - virkelig genialt...

mvh. Erik Richard

<kmldenmark_NOSP@M_stofanet.dk>

Fra : Henrik

Dato : 28-03-06 07:31

"Henrik Münster" <news@muenster.dk> skrev i en meddelelse
>Jeg bruger selv iLife, iWorks og TextEdit. Hvad er det, du har brug for
>helt specifikt? Regneark? Database? Tekstbehandling?

Tekst behandling der kan køre sammen med word, og et regneark der kan køre
sammen med Excell, da jeg arbejder i det offentlige, hvor man jo har solgt
sin sjæl til Microsoft...

Hilsen Henrik

Fra : Henrik Münster

Dato : 30-03-06 07:40

On 2006-03-28 08:31:19 +0200, "Henrik" <dyk@mil.dk> said:

> [...]
>
> Tekst behandling der kan køre sammen med word, og et regneark der kan
> køre sammen med Excell, da jeg arbejder i det offentlige, hvor man jo

Nu vil jeg bestemt ikke prale af at have stor erfaring på det område,
men jeg får da sendt vedhæftede filer fra tid til anden. Jeg tror ikke,
jeg har mødt et program, der oversætter helt perfekt. Det kan således
være fint nok, hvis man bare skal læse dokumenter. Men arbejder man med
andre på et projekt, hvor man konstant skal oversætte dokumenter frem
og tilbage mellem flere programmer, mens man arbejder på dem, frygter
jeg, det kan give problemer. Naturligvis afhænger problemerne af, hvor
indviklede dokumenterne er. Simpel tekst giver sjældent problemer, hvis
man vælger nogle skrifttyper, begge computere har. Skemaer, grafer,
illustrationer og den slags giver oftere problemer.
   For tiden bruger jeg selv Pages fra iWork til at læse Word-dokumenter.
Jeg synes som regel, resultatet er godt. TextEdit kan dog sagtens læse
simple Word-dokumenter og kan endda gemme i Word-format. Det gamle
AppleWorks kan også læse og gemme i Office-formaterne, men jeg synes
ikke altid, det ser så kønt ud. Ofte er det kun selve teksten, der
kommer med. En klassiker er ellers at bruge det gratis OpenOffice eller
den java-baserede udgave NeoOffice, som er nemmere at installere. Det
er nogle ordentlige bamser at hente, og de er lidt tunge at starte. Det
er til gengæld mit indtryk, at de fungerer ganske fint. Af
købeprogrammer er der Mariner Write og Mariner Calc til $100 i alt og
$50 stykket med livsvarig opgradering og lidt billigere uden. Der er
flere regneark som bl.a. Mesa, der også koster lidt. Så er der pakken
RagTime, der vist kan bruges gratis til privat brug, men som koster til
kommercielt brug. Jeg har dog ingen erfaring med den. Der er sikkert
mange flere. Heldigvis er de fleste gratis eller kan hentes til
afprøvning, før man betaler. Det er jo rart at kunne prøve et program,
før man betaler. Så prøv dig lidt frem og se, hvilke programmer der kan
det, du gerne vil have.
--
Venlig hilsen
Henrik Münster

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 27-03-06 16:48

Hej Henrik

Henrik wrote:
> Jeg mener at det er blevet nævnt i en tidliger tråd, men kan ikke finde det!

Det dukker jo jævnligt op.

> Virus program, hvad bruger man, jeg er selvfølgelig opmærksom på at truslen
> er til at overskue, men bare for at være sikker, hvad bruger i?

Reelt set har du to muligheder, der vil være effektive på OS X...
1- Norton Antivirus 9.0 eller 10.1. Undgå ver. 10.0.x. Der er fejl i
selve antivirus engine, der kan modvirke visse andre programmers måde at
opføre sig på. Du bør også undgå pakken 'Symantec Norton Internet
Security 3.0'. Den indeholder godt nok NAV 9.x, men den firewall, der
også er med, kører ikke godt på OS X 10.3.5 - 10.4.5, men er rimelig
effektiv på 10.2.6 - 10.3.4.
2- ClamXav 1.x virker rimelig godt på OS X 10.4.x. Hvordan den evt. er
på 10.3.x véd jeg ikke, da jeg kører med NAV på 10.3.x og ClamXav på 10.4.5

Undgå enhver version af Network associates Virex med undt. af ver. 6.2.
Virex er så fyldt med fejl, at den aldrig burde været frigivet. Desuden
kan Virex 7.x ikke scanne mailboxes, og dermed er jo en stor del af den
beskyttelse mod evt. videresendelse af div. PC vira jo forsvundet.

> Marinersoftware, hvad er jeres oplevelse med det er det pengene værd?

MarinerWrite 3.7.1 og 3.6.x
Det er nok noget nær det bedste inden for textbehandling til både OS 9.x
og OS X. Den er veludbygget, den har mulighed for dansk stavekontrol
samt ca. 20 andre sprog. DK stavekontrol er desværre ikke fuldt
up-to-date pga. manglende rettigheder fra Gyldendal/Munksgaard Intl.
Publ., der ejer rettighederne til ordbøgerne. Den er pålidelig og
særdeles driftssikker og hurtig.

Jeg har brugt MarinerWrite siden ver. 1.0 og har endnu ikke haft noget
at sige mod den. Den kan alt, hvad fx. tekstdelen i AppleWorks 6.x, Word
5.x og 6.x og NisusWriter 5.x kan + lidt mere. De har virkelig formået
at få et TB program til at virke 100%, selvom MW 3.7.1 stadig kun er et
carbon program og ikke cocoa. - Og så er den endda rimelig billig.

MarinerCalc 5.5 og 5.2
Ver. 5.5 er den første ver., der kan køre native på OS X, mens 5.2 kun
kunne bruges gennem classic _eller_ hvis man brugte MW 3.5-3.6 på OS X,
så kunne man hente regneark og tabelopsætninger direkte ind i MW. Det
kan du stadig, men så kræver det, at classic er startet op. Med .5.5 er
det nu ikke længere nødvendig. 5.5 er en fuldstændig carbon omskrivning
af ver. 5.0-5.2 og har dermed også bibehodlt fuldstændig samme
brugerflade, så 'gamle' MC brugere ikke pludselig skal til at lære nye
genveje m.m... Ver. 5.5 er 100% integrebar med MW 3.7.x, og kan kaldes
direkte inde fra MW.

Begge programmer er delvis kompatible med både Word X og 2004, samt
Excel, AppleWorks 6, NisusWriter 6.5.xClassic og NisusWriter Express +
flere andre. Dvs., du kan både eksportere til og importere fra en hel
del formater i de to Mariner programmer.

RTF delen i både Write og Calc er noget af det bedste, der er lavet og
fungerer faktisk uden problemer. Dvs., at al tekst og tabelformattering
bibeholdes korrekt ved åbning i fx. Word (tekst) og Excel (regneark).

Mariner Software giver rabatter ved samkøb af begge programmer.

Alle ordbøgerne kan downloades gratis, men kun US engelsk virker med
demoversionen.

mvh. Erik Richard

<kmldenmark_NOSP@M_stofanet.dk>