Ekstern HD "snakker"
Fra : Mich. Ottosen

Dato : 26-03-06 20:59

Efter min opdatering til 10.4.5 "snakker" min eksterne HD hele tiden,
når den er forbundet via Firewire. Dioden blinker vildt og HD "klirrer",
som om der bliver skrevet til den konstant. Har prøvet at afbryde alle
programmer uden resultat.

Er der noget i OS som jeg skal slå fra eller tjekke?

Har lige haft den forbundet til fruens PB med MacOS 10.3.4, og der er
den eksterne kun aktiv, når jeg beder den om det.

--
Mich.

Fra : Jake

Dato : 26-03-06 21:30

Har du slået det forfærdelige søge-indekseringsværktøj fra, der
repræsenteres af en lille lup i øverste, højre hjørne? Ellers så kig på
tråden "Larmende harddisk efter Tiger installation" fra 24/03. Der kan
svaret muligvis være at finde.

Mvh Jake

Fra : Mich. Ottosen

Dato : 27-03-06 17:15

Jake <urt9@9myhiddenagenda9.com> wrote:

> [...]
> repræsenteres af en lille lup i øverste, højre hjørne? Ellers så kig på
> tråden "Larmende harddisk efter Tiger installation" fra 24/03. Der kan

Jeg har netop haft lidt på fornemmelsen, at det kunne være
Spotlight-aktivitet. Men den kan man da vist ikke fra slå fra og til?
Har kigget og kigget.

--
Mich.

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 27-03-06 19:52

Mich. Ottosen <Michsadr@invalid.dk> wrote:

> Jeg har netop haft lidt på fornemmelsen, at det kunne være
> Spotlight-aktivitet. Men den kan man da vist ikke fra slå fra og til?
> Har kigget og kigget.

Jo det er bare at ændre et "YES" til "NO" i /etc/hostconfig. Hvis man
ikke vil dimse med den slags i en texteditor, findes der et par GUI
dimser der kan gøre det.

Fra : Mich. Ottosen

Dato : 27-03-06 21:51

> Jo det er bare at ændre et "YES" til "NO" i /etc/hostconfig. Hvis man
> ikke vil dimse med den slags i en texteditor, findes der et par GUI
> dimser der kan gøre det.

Jeg manglede vist et lille "blot" i: "Men den kan man da vist ikke fra
slå fra og til? Har kigget og kigget."

Må hellere kigge lidt efter GUI'er ude på nettet. Men - som jeg spørger
om - et andet svar: hvis jeg blot (der var det med!) skal vente på at
Spotlight er færdig med at indeksere den eksterne, så gør jeg da det.
Spotlight er jo vældig godt at have.

--
Mich.

Fra : Ole

Dato : 28-03-06 20:39

In article <1hcvr6q.1nkj0li1uhucyfN%Michsadr@invalid.dk>, Mich. Ottosen
<Michsadr@invalid.dk> wrote:

> Jeg manglede vist et lille "blot" i: "Men den kan man da vist ikke fra
> slå fra og til? Har kigget og kigget."
>
>I systemindstillinger > spotlight > privat; her kan du vælge mapper
eller diske der ikke må søges på, det skulle vist også stoppe
indekseringen.

Ole

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 26-03-06 21:25

> [...]

> Har lige haft den forbundet til fruens PB med MacOS 10.3.4, og der er
> den eksterne kun aktiv, når jeg beder den om det.

Kig i Systemindstillinger -> Energibesparelse.

Du skal lade dine hardiske kunne gå i dvale hvis ikke du gider lytte
til dem.

Fra : Mich. Ottosen

Dato : 27-03-06 17:15

> Kig i Systemindstillinger -> Energibesparelse.
>
> Du skal lade dine hardiske kunne gå i dvale hvis ikke du gider lytte
> til dem.

Under speciel er der en afkyrdsningsboks, der hedder "Sæt harddisken(e)
på vågeblus, når det er muligt.", der er sat flueben i den.
Men det hjælper ikke.

Det er såmænd ikke fordi, fænomenet irriterer lydmæssigt, men jeg er
bekymret for om det slider på HD'en. Og når den nu ikke snakker med, når
den er sat til en anden PB, så forstår jeg det ikke på anden måde, end
at det er mit OS, der er fejlagtigt indstillet (eller har en indbygget
fejl?)

--
Mich.

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 27-03-06 18:13

Hej Mich

Mich. Ottosen wrote:

> Under speciel er der en afkyrdsningsboks, der hedder "Sæt harddisken(e)
> på vågeblus, når det er muligt.", der er sat flueben i den.
> Men det hjælper ikke.

Det burde det gøre...

> [...]
> den er sat til en anden PB, så forstår jeg det ikke på anden måde, end
> at det er mit OS, der er fejlagtigt indstillet (eller har en indbygget

Det er ikke bare på PowerBooks, den fejl optræder. Jeg har en ekstern
160gb Mercury Elite Pro Firewire disk (formatteret i 'Journalized
mode'). Den snakkede også med på min OS X 10.4.5, som jeg var kommet til
at opdatere med std. (10.4.5 Client Update) og ikke '10.4.5 Combo
Update'. Efter at have kørt Combo Upd. med disken taget fra, forsvandt
problemet her. - Jeg har på fornemmelsen, det er 'Spotlight', der er
årsagen til missæren....

mvh. Erik Richard

<kmldenmark_NOSP@M_stofanet.dk>

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 27-03-06 19:54

Erik Richard Sørensen <NOSPAM@nospam.dk> wrote:

> [...]
> Update'. Efter at have kørt Combo Upd. med disken taget fra, forsvandt
> problemet her. - Jeg har på fornemmelsen, det er 'Spotlight', der er

Spotlight opdaterer sit index efter opdatering til 10.45 pga.
opdaterede og nye plugins i 10.45. Den aktivitet holder op når
spotlight er færdig med at opdatere index'et.

Fra : Mich. Ottosen

Dato : 27-03-06 21:51

> Spotlight opdaterer sit index efter opdatering til 10.45 pga.
> opdaterede og nye plugins i 10.45. Den aktivitet holder op når
> spotlight er færdig med at opdatere index'et.

Det betyder vel så, at jeg blot skal være tålmodig? Og vente på, at
Spotlight bliver færdig med nogle meget store filer (den eksterne er min
backup disk)

--
Mich.

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 28-03-06 02:07

> Det betyder vel så, at jeg blot skal være tålmodig? Og vente på, at
> Spotlight bliver færdig med nogle meget store filer (den eksterne er min
> backup disk)

du skal bare være glad for du ikke har 600GB data...

Fra : Mich. Ottosen

Dato : 30-03-06 00:01

> du skal bare være glad for du ikke har 600GB data...

Nåååh, hvis jeg begynder at tælle alle de små blanke skiver sammen,
skulle jeg nok komme et stykke over det Men på den eksterne? Nej,
der er ikke rigtig plads.

Re.: indeksering, se mit svar til Karl A.

--
Mich.

Fra : Karl Antz

Dato : 28-03-06 09:56

> [...]

> Det betyder vel så, at jeg blot skal være tålmodig? Og vente på, at
> Spotlight bliver færdig med nogle meget store filer (den eksterne er min

Der er vel ingen grund til at indeksere en backup-disk

Gå i System Preverences/Spotlight/privacy og tilføj backup-disken, så
slipper du for indekseringen der.

hilsen ka'l - der lige har gjort detsamme fordi det irriterede ham at
altong dukkede op i dobbelt version
--
Karl Antz
Albaniensgade 4,1th

Fra : Mich. Ottosen

Dato : 30-03-06 00:01

Karl Antz <karl@antz.dk> wrote:

> Der er vel ingen grund til at indeksere en backup-disk

Både og. Jeg har den (u)vane at smide nogle skrammelfiler på bunken. Når
jeg ikke lige kan indse, hvad de skal på _min_ puter. Og min barnetro
er, at de så findes på min backup, just in case. Så er det egentlig rart
nok med en indeksering af backup'en? Men indekseringen dækker nok ikke
back up sets, så det er begrænset, hvor mange filer, der ligger i
udpakket form.

> Gå i System Preverences/Spotlight/privacy og tilføj backup-disken, så
> slipper du for indekseringen der.

Tak for rådet. Prøvede det, det hjalp. Men prøvede så at slå det fra
igen og ikke flere blinkende lamper hér (jo, da dem udenfor døren. Hov,
er det nu dém? Igen?)
Så en kombination af dit gode råd og "færdig indeksering" har gjort det.

> hilsen ka'l - der lige har gjort detsamme fordi det irriterede ham at
> altong dukkede op i dobbelt version

Mærkeligt, men der dukker slet ikke nogen altong op hos mig ;-P
(Undskyld).

--
Mich.

Fra : Karl Antz

Dato : 30-03-06 08:43

Mich. Ottosen <Michsadr@invalid.dk> wrote:

> Mærkeligt, men der dukker slet ikke nogen altong op hos mig ;-P
> (Undskyld).

'putere - og især tsatsetruer - ka være tonge at donse mæ ...
--
Karl Antz
Albaniensgade 4,1th

Fra : Mich. Ottosen

Dato : 01-04-06 20:59

Karl Antz <karl@antz.dk> wrote:

> 'putere -

Den er vi to vist lige gode om, ik'? :)

> og især tsatsetruer -

Nå, nå, kan du så lige ta' og benytte den autoriserede stavemåde:
tsataturer (copyrigt en vis Morten)

> ka være tonge at donse mæ ...

Hælt ænig

--
Mich.

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 02-04-06 17:36

> Nå, nå, kan du så lige ta' og benytte den autoriserede stavemåde:
> tsataturer (copyrigt en vis Morten)

Det er altså ikke min native stavemåde. Jeg har skrevet ordet adskillige
gange i dag og det bliver konsekvent til "tsature" inden jeg retter det.

I øvrigt udskifter Karl konsekvent samtlige stave/slåfejl med "karl".

Fra : Karl Antz

Dato : 02-04-06 18:04

> I øvrigt udskifter Karl konsekvent samtlige stave/slåfejl med "karl".

næ - ka'l
--
Karl Antz
Albaniensgade 4,1th

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 02-04-06 19:09

Michsadr@invalid.dk (Mich. Ottosen) writes:

> Den er vi to vist lige gode om, ik'? :)

> Nå, nå, kan du så lige ta' og benytte den autoriserede stavemåde:
> tsataturer (copyrigt en vis Morten)

Jeg synes du tsatsetruer ham!