TDC bredbånd og OS X 10.4
Fra : sdsf

Dato : 24-03-06 20:41

Jeg skal hjælpe en med at få en MacMini på nettet med TDC bredbånd.

Jeg går ud fra at det er med PPPoE mon ikke?

Jeg fandt følgende guide:

How to Configure the Mac OS X Network Panel for PPPoE DSL Access
http://help.earthlink.net/techsupport/xmldocs/macintosh/os_x/operating_system/2935.help.html

Er det ikke bare at følge den?

Er der MacOS 9 med en ny MacMini ?

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 24-03-06 21:00

sdsf <sdsf@her.der.dk> wrote:

> [...]
>
> Jeg går ud fra at det er med PPPoE mon ikke?
>
> Jeg fandt følgende guide:
>
> How to Configure the Mac OS X Network Panel for PPPoE DSL Access

faktisk er det bare Ethernet/DHCP .. tror ikke tdc bruger PPPoE mere ...
i så fald forbinder du bare og så er du kørende.

> Er der MacOS 9 med en ny MacMini ?

Nej ... ikke de nye intel modeller, classic er _endelig_ DØD

/thomas

-- A: Because it messes up the order in which people normally read text.
Q: Why is top-posting such a bad thing? A: Top-posting aka TOFU
(Top-post Over, Full quote Under) Q: What is the most annoying thing on
usenet?

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 24-03-06 22:27

Hejsa

sdsf wrote:
> Jeg skal hjælpe en med at få en MacMini på nettet med TDC bredbånd.

Er det via Webspeed? - Så er der et par ting, du skal være opmærksom på.

TDC er utroligt glade for at medlevere en Motorola SurfBoard 4100, 4200
eller 5100. Der _KAN_ være store problemer med de modems.

Du/I skal forlange at få et Com21 modem istedet for. Dem er der aldrig
probnlemer med på Webspeed og Mac - hverken OS 9.2.2 elelr
10.3.x/10.4.x. TDC er ikke glade for at udlevere dem, men de har dem,
selvom de påstår, de ikke har, så det er bare om at holde på, at I vil
have en Com21.

> Jeg går ud fra at det er med PPPoE mon ikke?
>
> Jeg fandt følgende guide:
>
> How to Configure the Mac OS X Network Panel for PPPoE DSL Access
> [...]

Nej, TDC bruger ikke PPPoE og har ikke gjort det i meget lang tid og
svjv. aldrig på Webspeed. Der skal forbindes via DHCP, og så går det
hele af sig selv. Det er bare at åbne den browser, dine bekendte
foretrækker og følge TDCs anvisninger. Browseren åbner direkte på TDCs
login side.

> Er der MacOS 9 med en ny MacMini ?

Nej, men OS 9.2.x kan stadig installeres som 'classic mode', hvis I har
en OS 9.2 CD til rådighed. Det _skal_ være en 9.2.x CD, da ingen af
MacMini'erne kan køre med mindre, så man kan ikke først installere en OS
9.1 og derefter de to opg. til 9.2.1 og 9.2.2.

mvh. Erik Richard

<kmldenmark_NOSP@M_stofanet.dk>

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 25-03-06 10:04

> [...]
> MacMini'erne kan køre med mindre, så man kan ikke først installere en OS
> 9.1 og derefter de to opg. til 9.2.1 og 9.2.2.

ikke på en Intel Mac ...

/thomas

--
A: Because it messes up the order in which people normally read text.
Q: Why is top-posting such a bad thing?

Fra : Jesper Haaber Gyllin~

Dato : 25-03-06 23:19

> [...]
> 10.3.x/10.4.x. TDC er ikke glade for at udlevere dem, men de har dem,
> selvom de påstår, de ikke har, så det er bare om at holde på, at I vil

Erik hold nu op med dit fis. Det tager lige præcis 90 sekunder at smide
en Mac på WebSpeed - nemlig de 90 sekunder det tager at godkende Mac'en
som bruger.

--
med venlig hilsen Jesper Haaber Gylling
http://www.gylling.net/

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 26-03-06 00:27

Hej Jesper

Jesper Haaber Gylling wrote:

> Erik hold nu op med dit fis.

?? - Nu har jeg tilfældigvis været ude ved en del forskellige, der har
haft problemer med Motorola modems, så det er ikke 'noget fis', som du
skriver....

> Det tager lige præcis 90 sekunder at smide en Mac på WebSpeed
> - nemlig de 90 sekunder det tager at godkende Mac'en som bruger.

Sig mig lige, hvor jeg har skrevet, at det tager lang tid? - Jeg siger
derimod, at det er modems, der er et problem. - Jeg kender faktisk kun
én, der kører med Motorola Sufboard og som ikke har / har haft problemer
med sin opkobling, og det var ikke på Webspeed!

Fra : Jesper Haaber Gyllin~

Dato : 26-03-06 11:05

> Hej Jesper

> ?? - Nu har jeg tilfældigvis været ude ved en del forskellige, der har
> haft problemer med Motorola modems, så det er ikke 'noget fis', som du
> skriver....

Kan du ikke lige forklare hvori problemet består ? TDC benytter et
Motorola modem, hvorpå man kan tilslutte sin computer direkte eller
sætte en router på.

Det hele kører DHCP og er rent plug and play.

Jeg har sat så mange af dem op at jeg ikke kan huske hvormange, men
ingen af dem har drillet.

Imidletrid har jeg oplevet mange som ikke fatter at man har 2 dynamisk
tildelte IP adresser fra TDC som begge låser sig til modemmet på MAC
adressen og hvis folk ligger og skifter computer direkte i modemmet, så
kan de pludselig ikke komme på.

Fra : Axel Hammerschmidt

Dato : 26-03-06 13:48

<snip>

> [...]
> tildelte IP adresser fra TDC som begge låser sig til modemmet på MAC
> adressen og hvis folk ligger og skifter computer direkte i modemmet, så

Interesant. Gælder det også ADSL? TDC har udleveret et Siemans
Speedstream 4100 modem.

Det kunne ha' interesse for mig (forbrugsafregnet) idet jeg så kunne
sætte en SMC SMVBR240 router på og få dobbelt båndbredde. Jeg skal nok
snart ha' skiftet min SMC7004ABR ud.

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 26-03-06 20:52

Jesper Haaber Gylling wrote:

> Kan du ikke lige forklare hvori problemet består ? TDC benytter et
> Motorola modem, hvorpå man kan tilslutte sin computer direkte eller
> sætte en router på.

Dvs., du mener altså, man også skal investere i en router, selvom der
kun er en enkelt computer i huset, der skal på nettet?

> Det hele kører DHCP og er rent plug and play.

Suk! Jesper, jeg har _INGEN_ steder skrevet, at det ikke gør...

> [...]
> tildelte IP adresser fra TDC som begge låser sig til modemmet på MAC
> adressen og hvis folk ligger og skifter computer direkte i modemmet, så

De fleste gange har problemet bestået i, at modemet ikke kan se
computeren. Dvs., at forbindelsen fra TDC ind til modem tilsyneladende
virker, som det skal. - Og ja, vi har forsøgt med de sædvanlige
'udrensninger' af TCP/IP indstillinger + genstart, - still no luck!

I nogle få tilfælde har problemet været, at netop forbindelsen mellem
TDC og modem ikke reg. modemets MAC adresse. Og heller ingen forb. fra
modem til computer.

Og så vil jeg godt lige vide, hvor det står, at der er 2 IP adresser
låst til samme MAC adresse? - Det er ihvertfald ikke i Århus området.
Der er kun _1_ og kun _1_ IP på hver forbindelse. Vil du have flere,
skal du betale for det som ekstra.

Som jeg har forsøgt at sige, så er det ikke et webspeed only problem,
men det er et modem problem. På langt de fleste Wintel baserede PC'ere,
er der underligt nok ikke de store problemer med Surfboard modems -
undtagen den gamle Surfboard 3100.

Motorola dumpede markedet totalt med meget billige modems omkring 2001,
vhor jeg også skulle have en forbindelse mere med Stofanet hos min
forlovede. - En 4mbits forb., da jeg kunne få den billig. Jeg fik
udleveret en Motorola SB 4100, der kunne ikke oprettes forbindelse
hverken fra Stofa eller fra modem til computer, fik den så byttet til en
SB 4200, her kunne Stofa se modem, - stadig ingen forb. til computer,
fik så en SB 5100, - Stofa kunne se modem, computer kunne se modem, men
ingen forb. hverken ud eller ind på net. Fik så modemet byttet til et
eller andet canadisk - vistnok en 'SpeedCOM', den kunne hverken ses af
Stofa eller computer. Endelig fandt de så en Com21. Da den blev sat til
gik der mindre end 1 min., så var der forb. hele vejen igennem både
til/fra computeren!

så jeg har reelt købt alt op, hvad der har været udbudt af brugte Com21
modems. Og det har gang på gang vist sig, at når Motorola modems er
blevet byttet ud med Com21, så virker det, som det skal.

Og så har jeg overhovedet ikke udtalt mig om Siemens modems, og jeg véd
ikke, hvorfor du abslout bringer dem ind i billedet, når der er tale om
Motorola SurfBoard modeller...

Fra : Jesper Haaber Gyllin~

Dato : 26-03-06 22:35

> Dvs., du mener altså, man også skal investere i en router, selvom der
> kun er en enkelt computer i huset, der skal på nettet?

Nej det er ikke nødvendigt, men af sikkerhedsmæssige grunde kan det være
smart at have en router på. Kobler du din Mac på WebSpeed modemet er den
koblet direkte på internettet.

> [...]
> virker, som det skal. - Og ja, vi har forsøgt med de sædvanlige
> 'udrensninger' af TCP/IP indstillinger + genstart, - still no luck!

Man udrenser ikke TCP/IP instillinger i OS X - det var noget man kunne
gøre i OS 9 med succes. Når du nu skriver det, så understreger du 100%
at du ikke fatter en meter af hvordan det fungerer.

Første gang man starter sin WebSpeed op, så tager man et tilfældigt site
- fx. dr.dk og vupti, så redirecter den dig til TDC site, hvor du
indtaster din 12 cifrede kundenummer samt kode. Så venter du 90 sekunder
og det hele kører. Har du allerede prøvet med en computer direkte på og
så en anden og måske din egen, så har du balladen. Så skal du nemlig
fjerne de 2 MAC adresser først før det virker.

> I nogle få tilfælde har problemet været, at netop forbindelsen mellem
> TDC og modem ikke reg. modemets MAC adresse. Og heller ingen forb. fra
> modem til computer.

Det er ikke modemmet MAC adresse, men derimod den computer eller router
du sætter på.

> [...]
> låst til samme MAC adresse? - Det er ihvertfald ikke i Århus området.
> Der er kun _1_ og kun _1_ IP på hver forbindelse. Vil du have flere,

Der er 2 dynamiske IP adresser, men det er sikkert anerledes i Aarhus.

> [...]
> men det er et modem problem. På langt de fleste Wintel baserede PC'ere,
> er der underligt nok ikke de store problemer med Surfboard modems -

Gab.

> [...]
>
> Og så har jeg overhovedet ikke udtalt mig om Siemens modems, og jeg véd
> ikke, hvorfor du abslout bringer dem ind i billedet, når der er tale om

Erik dokumenter dine påstande.

Du skræmmer spørgeren væk med alt dit ævl og X-Files
konspirationsteorier.

WebSpeed fungerer 100% på Mac, PC og Linux, hvis ellers den der roder
med det ved noget om netværk.

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 25-03-06 12:54

sdsf <sdsf@her.der.dk> wrote:
> Jeg skal hjælpe en med at få en MacMini på nettet med TDC bredbånd.

> Jeg går ud fra at det er med PPPoE mon ikke?

Det var det ikke for halvandet år siden da jeg selv senest havde
TDC's ADSL løsning, "Bredbånd".
"Webspeed" (via kabelTV) er såvidt jeg ved med PPPoE.

> Er der MacOS 9 med en ny MacMini ?

Nej. intel mac'erne kan ikke køre classic miljøet.

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 25-03-06 23:07

Morten Reippuert Knudsen<spam@reippuert.dk> writes:

> Nej. intel mac'erne kan ikke køre classic miljøet.

Er der nogen der har fået et Classic miljø i luften via noget
opensource mac-on-linux lignende noget?

http://bigfoot.com/~thunderbear

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 26-03-06 00:20

> Er der nogen der har fået et Classic miljø i luften via noget
> opensource mac-on-linux lignende noget?

det ved jeg faktisk ikke.

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 25-03-06 23:05

sdsf <sdsf@her.der.dk> writes:

> Jeg skal hjælpe en med at få en MacMini på nettet med TDC bredbånd.

Da jeg kørte TDC bredbånd var det bare at sætte stikket i.

En lille ruter er en god sikkerhedsforanstaltning.

Fra : Thomas Bjorn Anderse~

Dato : 26-03-06 00:53

nospam0000@gmail.com (Thorbjørn Ravn Andersen) writes:

> Er der nogen der har fået et Classic miljø i luften via noget
> opensource mac-on-linux lignende noget?

vMac emulerer fint en MacPlus på min iPaq, er det godt nok?

--
Thomas Bjorn Andersen
+++ATH

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 26-03-06 01:22

Thomas Bjorn Andersen <tbamacnewsNOSPAM200508@gen-v.net> writes:

> vMac emulerer fint en MacPlus på min iPaq, er det godt nok?

Tænkte nu noget LIDT nyere, så man kunne bruge nogen af de nyere
programmer.

http://bigfoot.com/~thunderbear

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 26-03-06 01:30

> Tænkte nu noget LIDT nyere, så man kunne bruge nogen af de nyere
> programmer.

det kan være et problem. vMac, balisk osv emulerer kun 68k.

Fra : Esben

Dato : 26-03-06 12:18

Thomas Bjorn Andersen <tbamacnewsNOSPAM200508@gen-v.net> wrote:

> vMac emulerer fint en MacPlus på min iPaq, er det godt nok?

Hvor syret! Hvilket Mac OS? - en plus er jo en af dem der kan køre flest
generationer OS nogeninde...

VH

Esben

Fra : Thomas Bjorn Anderse~

Dato : 26-03-06 11:48

esha@nospamget2net.dk (Esben) writes:

> Hvor syret! Hvilket Mac OS? - en plus er jo en af dem der kan køre flest
> generationer OS nogeninde...

Jeg mener at jeg har testet System 3, 4 og 6. Hvis du googler lidt
rundt kan du finde forskellige arkiver, som Apple muligvis ikke vil
godkende, men som inkluderer de fleste generationer af System <7, i
ready-to-run format for vMac.

--
Thomas Bjorn Andersen
+++ATH