Safari og forkerte skrifter
Fra : Lars Brink

Dato : 22-03-06 10:00

Er der andre end mig der har problemer med at Safari mod min vilje vælger
nogle (for det meste) fuldstændige åndssvage skrifter selvom jeg sætter den
til at bruge helt standardiserede skrifter som Arial o.lign.

Det er gerne japanske tegn eller tegneserie- og pifonte den vælger. Det er
ikke nok at genstarte Safari, men en genstart af Mac'en løser problemet for
en kort bemærkning - så går det galt igen.

Jeg har mistanke om at Safari og Extensis Suitcase kolliderer men er ikke
sikker.

Nogle idéer til løsning af dette?

Gode hilsner fra Lars

Fra : Jesper Haaber Gyllin~

Dato : 22-03-06 12:11

Lars Brink <lars@ad-man.dk> wrote:

> [...]
> en kort bemærkning - så går det galt igen.
>
> Jeg har mistanke om at Safari og Extensis Suitcase kolliderer men er ikke

Det er en bug i OS X som typisk optræder ved at du forwarder eller du
modtager en forwardet mail.

Der er ikke noget at gøre.

--
med venlig hilsen Jesper Haaber Gylling
http://www.gylling.net/

Fra : Lars Brink

Dato : 22-03-06 13:37

d. [DATO] skrev [NAVN] på [ADRESSE] i artiklen [ARTIKEL]:

> Det er en bug i OS X som typisk optræder ved at du forwarder eller du
> modtager en forwardet mail.
>
> Der er ikke noget at gøre.

Hmmm...jeg kan ellers se at hvis jeg har Safari åben og med de sædvanlige
håbløse skriftsnit og så slutter Suitcase, så skifter Safari straks over til
det rette skriftsnit - endda uden at reloade siden - så der må da være et
Suitcase-Safari problem. Resten af mine programmer kan bare ikke undvære
Suitcase - så den er nødt til at være åben hele tiden.

// Lars\\

Fra : Jesper Haaber Gyllin~

Dato : 22-03-06 13:42

> [...]

> Suitcase-Safari problem. Resten af mine programmer kan bare ikke undvære
> Suitcase - så den er nødt til at være åben hele tiden.

Jeg kender op til flere som oplever det uden at have Suitcase
installeret.

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 23-03-06 17:51

> Jeg kender op til flere som oplever det uden at have Suitcase
> installeret.

I de tilfælde bør du tjekke dine skifter for font ID konflikter eller
nuke din font cache, det kan også skyldes fejl i den.

Fra : Jesper Haaber Gyllin~

Dato : 25-03-06 10:53

> I de tilfælde bør du tjekke dine skifter for font ID konflikter eller
> nuke din font cache, det kan også skyldes fejl i den.

Der er tale om 100% standard opsat Mac'er, som er mindre end 1 måned
gammel.

Det er et kendt problem, som typisk optræder ved videresendelse af
mails.

Fra : Esben

Dato : 25-03-06 11:03

> Der er tale om 100% standard opsat Mac'er, som er mindre end 1 måned
> gammel.
>
> Det er et kendt problem, som typisk optræder ved videresendelse af
> mails.

og løses det så af at "nuke font cache"?

vh esben

Fra : Jesper Haaber Gyllin~

Dato : 25-03-06 11:12

Esben <esha@nospamget2net.dk> wrote:

> og løses det så af at "nuke font cache"?
>
> vh esben

Det ved jeg ikke, men jeg tvivler. Min egen maskine gør det også, men
kun hvis jeg videresender mails og det er ikke alle mails.

Min PC mand mener at det er når mails kommer fra Outlook, som er sat op
med forkert character set, så går det galt når den har været forbi
Apples Mail. Det er bare drønsvært at løse den slags.

Fejlen ligger 100% i Mails måde at håndtere tekst.

Fra : Esben

Dato : 25-03-06 11:47

> [...]
> Apples Mail. Det er bare drønsvært at løse den slags.
>
> Fejlen ligger 100% i Mails måde at håndtere tekst.

Det lyder godt nok mystisk. Hmm - godt man er Eudora bruger. Er der
egentlig andre Eudora brugere "herinde"?

vh esben

dbareudeladmig@get2net.dk
udelad udelad

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 25-03-06 13:43

Esben <esha@nospamget2net.dk> wrote:

> Det lyder godt nok mystisk. Hmm - godt man er Eudora bruger. Er der
> egentlig andre Eudora brugere "herinde"?

been there, done that - Eudora var i fordums tid et fint program, men
da jeg fik mulighed for IMAP duede det slet ikke.

Fra : Esben

Dato : 25-03-06 15:00

> been there, done that - Eudora var i fordums tid et fint program, men
> da jeg fik mulighed for IMAP duede det slet ikke.

Ikke hvis man roder med ret meget med mappesortering og deslige...

Savner dog at de kommer med en 7'er til Mac, MEGET længe siden den er
blevet opdateret!

Kunne nok heller ikke holde det ud, hvis ikke det var for Quickeys, der
laver alle de genveje, jeg måtte savne.... (men det gælder nu mange
applikationer)

vh esben

dbareudeladmig@get2net.dk
udelad udelad

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 25-03-06 13:41

> [...]

> med forkert character set, så går det galt når den har været forbi
> Apples Mail. Det er bare drønsvært at løse den slags.

Så er der jo ikke tale om et fontproblem, men derimod et tegnsæts
problem. Det er noget andet.

Fra : Jesper Haaber Gyllin~

Dato : 25-03-06 23:11

> Så er der jo ikke tale om et fontproblem, men derimod et tegnsæts
> problem. Det er noget andet.

Nemlig. Det er heller ikke mig der siger at det er et font problem.

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 26-03-06 01:25

> Nemlig. Det er heller ikke mig der siger at det er et font problem.

i Mail.app: "Besked" -> "Kodet Tekst"

Der skulle være rimeligt frit valg, formegenlig osse ét der matcher
det rette tegnsæt.

Fra : Stig Leerbeck

Dato : 22-03-06 21:54

> [...]

> Suitcase-Safari problem. Resten af mine programmer kan bare ikke undvære
> Suitcase - så den er nødt til at være åben hele tiden.

Det hænger på en Helvetica konflikt i kombination med en eller anden bug
i Safari som kun opstår på dansk og med nogle hjemmesider.
Jeg er ikke sikker, men tror at det er en af post-script af-arterne af
Helvetica, som du sikkert bruger i andre sammenhænge.

Når du slukker Suitcase lukkes fonten ned og volapykken forsvinder. Men
det er ikke Suitcase's skyld.

Da jeg brugte 10.3.9 anvendte jeg FireFox istedet for Safari. Efter jeg
har skiftet til 10.4.x er fejlen forsvundet.

Den nye udgave af Suitcase synes at gøre livet noget nemmere hvad angår
skrifter, men jeg har ingen erfaring med om den også kan løse netop det
problem. Det var et forsøg værd eftersom den helt klart hjælper på andre
områder.

Stig Leerbeck
--
www.simplesoft.dk - www.fileoffice.dk

Fra : Preben Bødker Nielse~

Dato : 22-03-06 13:35

> [...]

> en kort bemærkning - så går det galt igen.
>
> Jeg har mistanke om at Safari og Extensis Suitcase kolliderer men er ikke

Jeg havde problemer med nogle specifikke sites, som opfattede min Safari
som værende japansk.
Kan ikke huske om det reelt var sitets problem eller om der skulle luges
ud i f.eks. japanske skrifter.

Det eneste site jeg kan huske, var producenten af programmet
Mathematicha:
<http://www.wolfram.com/>
og der er problemet ikke længere (for min Safari).

/Preben
--
http://www.ravnekrogen.dk

Fra : Kaj Christiansen

Dato : 22-03-06 16:10

> [...]
> Mathematicha:
> <http://www.wolfram.com/>
> og der er problemet ikke længere (for min Safari).

Problemet med den japanske Safari på bla. wolframs side, skyldtes en
fejl i Safaris fordanskning, så den angav sproget som ja-dk i stedet for
da-dk
Dengang "løstes" problemet ved at skifte systemsproget til engelsk,
eller bruge en anden browser.

mvh.
Kaj.

--
Never mind the dog
-BEWARE OF OWNER!

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 22-03-06 17:01

Hej Lars

Ikke med Safari, men har pt. tilsvarende problem med Mozilla 1.7.12 og
10.4.5... Det er hamrende irriterende, men jeg har ikke de fjerneste
idéer til, hvordan det løses.

mvh. Erik Richard

<kmldenmark_NOSP@M_stofanet.dk>

Fra : René Frej Nielsen

Dato : 22-03-06 20:39

> [...]

> en kort bemærkning - så går det galt igen.
>
> Jeg har mistanke om at Safari og Extensis Suitcase kolliderer men er ikke

Jeg vil gætte på, at det er en skrift du aktiverer i Suitcase. Jeg har
også set det før.

Du skal især være opmærksom på Helvetica skrifter. Helvetica Fractions
er banlyst på OS X, da den identificerer sig som Helvetica (ihvertfald
i OS X) og det giver bare volapyk på skærmen. Det giver problemer i
både Mail, Safari og Entourage. Hvis du har den skrift, så fjern den
fra Suitcase.

Kører du med automatisk aktivering af skrifter? Hvis ja, kunne du evt.
prøve at slå det fra og dermed holde øje med hvad der bliver
aktiveret, ved at du gør det manuelt. Så vil du hurtigt se, hvilke
skrifter der laver problemet.

Mit gæt er helt klart Helvetica Fractions eller en anden Helvetica
skrift. Det er en rigtig god ide lige at tømme font cachen i systemet,
hvis du har haft disse problemer.

--
Mvh.
René Frej Nielsen

Fra : Ove Steen Smidt

Dato : 23-03-06 17:54

René Frej Nielsen <spam@rfn.dk> wrote:

> [...]
>
> Mit gæt er helt klart Helvetica Fractions eller en anden Helvetica
> skrift. Det er en rigtig god ide lige at tømme font cachen i systemet,

Har oplevet noget lignende med en speciel Helvetica-skrift (det kan godt
være, den hed Fractions). Det er vist en specialskrift, der kan skrive
brøker. Jeg tror, der skete en ID-forveksling. Problemet forsvandt, da
den blev slettet.

Venlig hilsen

Ove Steen Smidt

Fra : Esben

Dato : 23-03-06 19:53

Ove Steen Smidt <xossmidt@tdcadsl.dk> wrote:

> [...]
> være, den hed Fractions). Det er vist en specialskrift, der kan skrive
> brøker. Jeg tror, der skete en ID-forveksling. Problemet forsvandt, da den

/ironi on/
Sjovt som alle i denne tråd husker at læse hvad andre skriver
/ironi off/

hyg

esben

Fra : René Frej Nielsen

Dato : 26-03-06 16:20

> [...]
> være, den hed Fractions). Det er vist en specialskrift, der kan skrive
> brøker. Jeg tror, der skete en ID-forveksling. Problemet forsvandt, da

Fractions = Brøker så mon ikke det var den samme

--
Mvh.
René Frej Nielsen