tv-løsning?
Fra : KJ

Dato : 21-03-06 09:50

hej, jeg har brug for et par gode råd om tv-løsninger til min mac
arbejdsstation...

Jeg skal have fundet mig en tv-løsning, der ikke fylder så meget, og
tanken om at kunne optage tv programmer på mac'en er noget tiltalende.

Det ser ud som om eyetv 200 er løsningen, og den koster vist omkring
2500 herhjemme. Men hvordan er kvaliteten?, hvis jeg smider det op i
fuldskærm (1280x1024) på min 19" samsung tft? Vil jeg blive meget (eller
kun lidt) træt af det i forhold til eks. et sony tv af ca. samme størrelse?

Hvad med optagelse? Jeg har læst, at der er nogle problemer med danske
tv-programmer, men hvis jeg kan sætte den til at optage en given dato på
et givent tidspunkt i en given tid (og måske angive 2-3 af den slags
opsætninger) så er det helt fint til mig.

Forsynes eyetv 200 af firewire-stikket, eller skal den have ekstern
forsyning? Noget jeg skal være opmærksom på? evt. alternative løsninger,
jeg ikke har overvejet?

Jeg har kigget på samsungs monitorer med indbygget tv-tuner, men jeg er
ikke imponeret over kvaliteten i forhold til prisen. En ekstern tv-tuner
med vga-udgang kunne måske også være en mulighed, da monitoren har både
dvi og vga. Men hvilke modeller er der gode erfaringer med?

På forhånd tak for alle ideer og gode råd

Vh. KJ

Fra : Peter Ursin

Dato : 21-03-06 10:36

"KJ" <mail@nowhere.not> skrev i en meddelelse
> [...]
> et givent tidspunkt i en given tid (og måske angive 2-3 af den slags
> opsætninger) så er det helt fint til mig.

Jeg kender ikke til nogle problemer med danske programmer. Jeg har ikke haft
nogle problemer i det 1½ år jeg nu har haft eyetv200.

Det er fint mulighed for at sætte til optagning i fremtiden. Både
enkeltoptagelser og gentagne optagelser, f.eks. en optagelse der gentages
hver fredag, hver dag eller lign. Antallet af optagelser begrænses
udelukkende af pladsen på harddisken.

Det er endda muligt at sætte programmet til at starte maskinen hvis den er
slukket når et program skal optages.

> Forsynes eyetv 200 af firewire-stikket, eller skal den have ekstern
> forsyning?
Den kører fint med strøm bare fra firewirestikket. Det kræver dog at den
sidder først i en evt. kæde.
Hvis det ikke er muligt, har boksen tilslutning for ekstern strømforsyning
også. Den skal dog købes ved siden af.

Alt i alt har jeg kun ros tilovers for eyetv200, jeg er utrolig glad for
løsningen.

mvh
Peter Ursin

Fra : Martin Bredthauer

Dato : 21-03-06 16:20

Peter Ursin <zorillaFJERN@DETTEmyrealbox.com> wrote:

> [...]
> enkeltoptagelser og gentagne optagelser, f.eks. en optagelse der gentages
> hver fredag, hver dag eller lign. Antallet af optagelser begrænses

Er det ikke noget med at med nyeste ver. af eyetv der kan man
programmere optagelserne via iCal?

--
Mvh Martin

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 21-03-06 17:51

Martin Bredthauer <spam@talentmedia.dk> wrote:

> Er det ikke noget med at med nyeste ver. af eyetv der kan man
> programmere optagelserne via iCal?

Nej, du forveklser eyeTV PVR SW'en med Miglias PVR software. Jeg ved
ikke om miglia stadig udvikler deres egen SW, idet deres nyere
produkter sælges med EyeTV.

Fra : Martin Bredthauer

Dato : 21-03-06 21:03

> Nej, du forveklser eyeTV PVR SW'en med Miglias PVR software. Jeg ved
> ikke om miglia stadig udvikler deres egen SW, idet deres nyere
> produkter sælges med EyeTV.

Ja, det kan jeg godt se. Det er deres gl. hardware der har iCal
integration:

http://www.miglia.com/products/video/alchemytvdvr/index.html

Men det har nok ikke fungeret godt nok, for nu bruger deres nye
produkter jo eyetv. Macworld skriver da også flg. under overskriften
"Immature software" i en test af Miglia EvolutionTV:

"EvolutionTV's software is roughly where EyeTV's was two years ago, and
users pay the price. In my three weeks of testing, I encountered several
serious bugs, including scheduled recordings that recorded the wrong TV
channel, missed recordings because the computer wouldn't wake from
sleep, and corrupt MPEG-4 recordings that wouldn't open in QuickTime or
iMovie."

http://www.macworld.com/2005/12/reviews/evolutiontv/index.php

--
Mvh Martin

Fra : René Frej Nielsen

Dato : 22-03-06 01:03

> Nej, du forveklser eyeTV PVR SW'en med Miglias PVR software. Jeg ved
> ikke om miglia stadig udvikler deres egen SW, idet deres nyere
> produkter sælges med EyeTV.

De laver stadige AlchemyTV DVR softwaren til deres PCI kort og til
deres EvolutionTV er deres egen software med. EyeTV er kompatibel med
deres hardware, men det er ikke noget de sælger med.

--
Mvh.
René Frej Nielsen

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 22-03-06 02:09

René Frej Nielsen <spam@rfn.dk> wrote:

> De laver stadige AlchemyTV DVR softwaren til deres PCI kort og til
> deres EvolutionTV er deres egen software med. EyeTV er kompatibel med
> deres hardware, men det er ikke noget de sælger med.

Sælger deres DVB-n boxe ikke med eyeTV? det mener jeg.

Fra : René Frej Nielsen

Dato : 22-03-06 20:20

> Sælger deres DVB-n boxe ikke med eyeTV? det mener jeg.

Ikke udfra hvad jeg kan læse på deres website.

--
Mvh.
René Frej Nielsen

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 23-03-06 14:07

> Ikke udfra hvad jeg kan læse på deres website.

Derers "miniTV" sælges med eyeTV, jeg kan ikke lige hitte ud af at
lave klippe-klistre til putty, så du må lige selv finde deres DVB-T
prdukter. Det er i iøvrigt de produkter som i lighed med elgato's er
OEM udgaver at Terratec.

Fra : René Frej Nielsen

Dato : 26-03-06 15:56

> [...]
> lave klippe-klistre til putty, så du må lige selv finde deres DVB-T
> prdukter. Det er i iøvrigt de produkter som i lighed med elgato's er

MiniTV er med EyeTV, men ikke EvolutionTV, som kommer med deres egen
software.

--
Mvh.
René Frej Nielsen

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 26-03-06 16:12

> MiniTV er med EyeTV, men ikke EvolutionTV, som kommer med deres egen
> software.

yup - miniTV produkterne er digitale, EvolutionTV er analog. Det tyder
på at de ikke har i sinde at udvikle egen SW til Digital TV.

Fra : Karl Antz

Dato : 21-03-06 10:55

KJ <mail@nowhere.not> wrote:

> [...]
> kun lidt) træt af det i forhold til eks. et sony tv af ca. samme størrelse?

Optagelsen kan du selv finindstille - jeg plejer at optage i mpeg2-kvali
og siden se det på min philips 28" (rørskærm) i perfekt dvd-kvalitet.
Tror ikke det vil give problemer på din samsung.

> [...]
> et givent tidspunkt i en given tid (og måske angive 2-3 af den slags
> opsætninger) så er det helt fint til mig.

Ingen problemer i det ...

> Forsynes eyetv 200 af firewire-stikket, eller skal den have ekstern
> forsyning? Noget jeg skal være opmærksom på? evt. alternative løsninger,
> jeg ikke har overvejet?

Jeg har sat den på en firewirestik i 'puteren, hvorfra den får strøm.
Hvis du sætter den ind i en kæde må du nok bruge en repeater.

hilsen ka'l
--
Karl Antz
Albaniensgade 4,1th

Fra : Gnyffe

Dato : 21-03-06 15:20

Ja jeg er også ganske tilfreds med ETV200, men har nu købet mig deres DigiTV
(EyeTV for DTT)
Så er billedet helt super, og boxen fylder kun 40 tyvende del, og så er den
billigere.

mvh

Fra : Niels Jørgen Kruse

Dato : 21-03-06 15:26

Gnyffe <gnyffe@gmail.com> wrote:

> [...]
> (EyeTV for DTT)
> Så er billedet helt super, og boxen fylder kun 40 tyvende del, og så er den

Dvs. den er dobbelt så stor?

Fra : Martin Bredthauer

Dato : 21-03-06 16:20

Gnyffe <gnyffe@gmail.com> wrote:

> Så er billedet helt super, og boxen fylder kun 40 tyvende del, og så er den
> billigere.

Det er denne her ik'?

http://www.elgato.com/index.php?file=products_eyetvdtt

Hvordan har den det med undertekster på de tre danske kanaler?

Er det rigtig forstået udnyttelsen af funktionerne i DTT/DVB-T har mere
at gøre med software end hardware når det er løsninger ala eyetv? (Det
virker som om eyetv 2 er en opdateringer med mange nye features.)

Der findes jo også dette produkt. Mon ikke billedekvaliteten er li' så
god som elgatos?

http://www.miglia.com/products/video/tvmini/index.html

--
Mvh Martin

Fra : Martin Bredthauer

Dato : 21-03-06 16:20

Karl Antz <karl@antz.dk> wrote:

> Optagelsen kan du selv finindstille - jeg plejer at optage i mpeg2-kvali
> og siden se det på min philips 28" (rørskærm) i perfekt dvd-kvalitet.
> Tror ikke det vil give problemer på din samsung.

Hvordan er Mac'en tilsluttet dit TV? Jeg har selv brugt min powerbook
til at afspille dvd film på fjernsynet. Tilslutningen har været gennem
s-video, men resultatet har slet ikke været i klasse med en alm.
kina-dvdafspiller.

--
Mvh Martin

Fra : Karl Antz

Dato : 21-03-06 17:52

Martin Bredthauer <spam@talentmedia.dk> wrote:

> Hvordan er Mac'en tilsluttet dit TV?

Har købt elgato's eyehome, som streamer eyetv-optagelser, fil fra
movies-folderen, itunes og iphoto til fjernsynet - enten via ethernet
som hos mig eller via airport.
--
Karl Antz
Albaniensgade 4,1th

Fra : Martin Bredthauer

Dato : 21-03-06 21:03

Karl Antz <karl@antz.dk> wrote:

> Har købt elgato's eyehome, som streamer eyetv-optagelser, fil fra
> movies-folderen, itunes og iphoto til fjernsynet - enten via ethernet
> som hos mig eller via airport.

.... og det giver den omtalte DVD kvalitet på dit fjernsyn? Fin løsning!
Det minder vel lidt om det man får ved at ha' en Mac mini med frontrow
koblet til et LCD fjernsyn via dvi - eller hva'?

--
Mvh Martin

Fra : Karl Antz

Dato : 21-03-06 22:13

> [...]

> Det minder vel lidt om det man får ved at ha' en Mac mini med frontrow
> koblet til et LCD fjernsyn via dvi - eller hva'?

formodentlig ja
--
Karl Antz
Albaniensgade 4,1th

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 22-03-06 02:07

> [...]

> Det minder vel lidt om det man får ved at ha' en Mac mini med frontrow
> koblet til et LCD fjernsyn via dvi - eller hva'?

kvaliteten af interlaced SD materiale er formegenlig langt højere med
eyehome + CRT TV løsningen.

Fra : Martin Bredthauer

Dato : 22-03-06 18:13

> kvaliteten af interlaced SD materiale er formegenlig langt højere med
> eyehome + CRT TV løsningen.

Kan du uddybe lidt. Jeg kan godt bruge info. om emnet men kan ikke helt
forstå det du skriver!?

--
Mvh Martin

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 25-03-06 16:14

> Kan du uddybe lidt. Jeg kan godt bruge info. om emnet men kan ikke helt
> forstå det du skriver!?

Gammeldags CRT TV bruger metoden "interlace" til at tegne de vandrette
linier, det betyder at hver anden linie opdateres af gangen.

Computer skærme og LCD TV bruger metoden progressive scan til at tegne de
vandrette linier, hvilket betyder at linierne opdateres i rækkefølge.

For at vise et interlaced signal på et progressive scan dispaly, skal
man fordoble antallet af linier, samt ændre på rækkefølgen i linierne.
Denne processes kaldes typisk for deinterlacing.

Dit analoge PAL tv signal er et interlaced signal.
Dit digitale DVD signal er ligledes et interlaced signal i PAL format.

576i referer til, at der er 576 linier og de tegnes interlaced. I
praksis er de 576 linier dog kun det halve, da man kun bruger hver
anden linie i et interlaced signal.

Opløsningen på PAL som bruges i Europa er 576 liner med 25 billeder i
sekundet. I USA bruges NTSC som har 480 linier med 30 billeder i
sekundet.

Det kommende digitale sendenet og TDC's digitale kabelnet (selector)
sender 576p signaler. Dvs et progressive scan PAL signal. Ud over det
er digitalt, indeholder hvert billede altså dobbelt så mange linier
som hvad du finder på DVD og hvad du ser på det analoge sendenet og de
analoge kabelnet.

SD = Standart Definition refererer til PAL og NTSC opløsninger,
disse kan være såvel progressive scan som interlaced.

HD = High Definition er 720i, 720p, 1080i og 1080p. Af dem er det 720p
som formegenlig vil vinde udbredelse i europa, mens 1080i allerede er
den mest almindelige HDTV opløsning i Nordamerika.

Sidste problemstilling er, at hvor CRT TV kan vise forskellige
opløsninger og anvende forskellige opdateringsfrekvenser, kan LCD skærme
_kun_ vise én opløsning ved én fast frekvens. Et LCD tv med en
opløsning på 1280x720 kan altså kun vise 720p. Dvs _alt_ materiale skal
konverteres til 720p såfremt det ikke er 720p.

Når du ser en DVD film eller et analogt TV signal (576i) på et CRT TV
skal du ikke konvertere den måde billedet tegnes på (deinterlace) og
du behøver ej heller forstørre dit signal (kaldet skallering)

Når du ser et DVD film eller analogt TV på et LCD TV skal du for det
første konvertere dit interlaced signal til et progressivescan signal,
dernæst skal du forøge mængden af linier i dit signal så det får 720
linier (såfrem LCD'en er på 1280x720).
Da du oprindeligt kun havde 288 linier bliver det aldrig helt godt, og
det er en beregningstung opgave, som kræver det meget af såvel
hardware som software i TV'et. Dernæst arbejder LCD'tv et arbejder
efter et andet farvespektrum end det analoge PAL signal. Det skal der
også korrigeres for.

Når du vil se 576p på LCD tv'et skal der for det første ikke ændre på
rækkefølgen af liniernes optegning. Dernæst skal du kun konvertere 576
linier til 720 linier og farvespektrummet er tillige større. Først når
du vil se et 720p signal på et LCD slipper i i pricippet for al
konvertering.

Selve LCD panelet er stadig ikke så godt mht. billedkvalitet som et
billedrørs TV, men lad os se bort fra dette i mit eksempel.

LCD TV'et skal nemlig indeholde hardware og software som skal såvel
deinterlace som skallere billedet. Inden dette kan forgå skal det
analoge TV signal digitaliseres, og eventuelt gennem en encoder og
decoder for at mængden af data kan bearbejdes i noget der ligner
realtime. Hvis det analoge signal ydre mere er fyldt med støj
kopmplicerer det digitaliseringen af det analoge signal.
(sidstnævnte element er selvfølgelig ikke eksisterende med DVD som 576i
kildemateriale)

Problemet er blot at kvaliteten af denne software+hardware ikke er
særlig god i 99 af 100 LCD TV, og at ingen af dem kommer
tilnæmelsesvis i nærheden af af hvad en PC med en moderne x86 CPU, et
6. generation Nvidia GPU og Nvidia's skallerings, deinterlace og
decoding software (purevideo) kan præstere kan præstere.

De dyre DVD afspillere i prisklassen over 10K kroner indeholder
efterhånden deres egen deintelace og scaler så de kan selv
konvertere fra 576i/480i til 480p/576p/720p/1080i, men selv i denne
prisklasse er de stadig ikke bedre til den opgave end en moderne PC
med de nyeste decodere fra ATI og Nvidia.

Og nu kommer formegenligt det du anser for pointerne:

EyeTV's analoge tuner modtager et analogt 576i signal. Signalet
digitaliseres og encodes. EyeHome streamer signalet, decoder det og
konverterer det til et analogt signal (stadig 576i), som kan vises
direkte på dit CRT TV. Der forgår hverken scalering eller
deinterlacing i processen.
Såfremt dit TV har en RGB eller component indgang er der rigelig
båndbrede til at sende det analoge 576i signal fra eyehome til CRT TV
uden synligt tab.

Blev du klogere eller mere forvirret? Essensen er at digitizer,
encoder, deinterlacer, scaler og decoder i LCD TV'et trods en pris på
måske 30K er ufattelig ringe. Selvom LCD panelet og måske også tv
tuneren er god er det ikke nok.

Når du har et digitalt signal eliminerer du digitizeren, encoderen og
støj.
Når du har et progressive scan signal eliminerer du deinterlaceren, og
stiller mindre krav til scaleren.
Når du har et HD signal eliminerer du scalleren.

Fra : Martin Bredthauer

Dato : 26-03-06 11:47

> Blev du klogere eller mere forvirret?

Mere forvirret, men på et højere plan

Tak for den "lille" uddybning. Iflg. dit indlæg virker det som om de
flade LCD skærme er kommet alt for tideligt ud i stuerne til hr. og fru.
Jensen med kvalitetsforingelse af billedet til følge!? (Men smart ser
det jo ud...)

> [...]
> Såfremt dit TV har en RGB eller component indgang er der rigelig
> båndbrede til at sende det analoge 576i signal fra eyehome til CRT TV

Hvis der nu var tale om "EyeTV for dtt" hvordan ville ovenstående så
tage sig ud. Så ville signalet være 576p - ik'? Så hvis det kom til et
crt tv via eyehome ville det være flot/skarpt. Men hvis det kom til en
lcd skærm via en mac mini tilsluttet direkte via dvi ville der ikke
skulle deinterlaces men der ville fortsat skulle ske en opskallering med
kvalitetsforringelse til følge (mere uldent billede.)... eller hva'?

--
Mvh Martin

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 26-03-06 14:28

> Mere forvirret, men på et højere plan

øv jeg skulle ikke have svaret så uddybende, den slags medfører jo altid
ydeligere spørgsmål.

> [...]
> flade LCD skærme er kommet alt for tideligt ud i stuerne til hr. og fru.
> Jensen med kvalitetsforingelse af billedet til følge!? (Men smart ser

LCD'erne er der som sådan ikke noget i vejen med, det er
signalbehandlingen den er helt gal med. Den er oftest ikke god nok, og i
mange tilfælde kan man ikke bypasse den (eksemplicificeret ved den
udbredte mangel på 1:1 pixelmapping)

> Hvis der nu var tale om "EyeTV for dtt" hvordan ville ovenstående så
> tage sig ud. Så ville signalet være 576p - ik'?

jo

> Så hvis det kom til et crt tv via eyehome ville det være flot/skarpt.

Så skal EyeHome interlace signalet og lave overscan - det kan den gøre
rimeligt pænt.

> [...]
> skulle deinterlaces men der ville fortsat skulle ske en opskallering med
> kvalitetsforringelse til følge (mere uldent billede.)... eller hva'?

ja, med forbehold.

I det tilfælde render du nemlig ind i endnu en problemstilling under
afspilningen: kvaliteten af din MPEG2 decoder.

EyeTV bruger ikke hardware MPEG2 decoderen på dit grafikort. Denne kan
under Mac OS X kun tilgås af Apples DVD player. EyeTV decoder
udelukkende i SW, nærmere bestemt af "libavcodec" som kendes fra ffmpeg.

libavcodec SW decoderen, kan ikke lave et billede der er
tilnærmelsesvis så godt som eks nvidias purevideo assisteret af en
nvidia GPU. Den kan ej heller lave så godt et billede som Apples
hardware assisterede MPEG2 decoder.
Deruover bruger libavcodec fælt meget CPU, den duer eks ikke til HD
opløsninger en single core mac mini.

Jeg har i denne uge selv eksperimenteret lidt med diverse decodere med
DVD og et ATI 550pro analogt TV kort som signalkilde på en gammeldags
CRT computerskærm (som er en progressive scan skærm).
Billedkvaliteten af PureVideo decoderen på et GF6600LE er ikke mindre
end imponerende - Især i samenligning med hvad min mac med eyeTV200
(libavcodec decoder) eller Apples DVD player (Apple decoder assisteret
af R9600PRO) kan præstere.

Fra : Ask Bjørn Hansen

Dato : 29-03-06 04:34

Morten Reippuert Knudsen wrote:

> EyeTV bruger ikke hardware MPEG2 decoderen på dit grafikort. Denne kan
> under Mac OS X kun tilgås af Apples DVD player.

Nogle af MythTV[1] udviklerne arbejder på at få Apples hardware MPEG2
ting til at virke der også. Hvis de får det til at virker siger de at
en Mac Mini G4 kan spille 1920x1080 HDTV.

- ask

--
http://www.askbjoernhansen.com/ | http://develooper.com/

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 29-03-06 09:51

Ask Bjørn Hansen <ask@develooper.com> wrote:

> Nogle af MythTV[1] udviklerne arbejder på at få Apples hardware MPEG2
> ting til at virke der også.

I Mac OS X frontenden?

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 21-03-06 10:06

KJ <mail@nowhere.not> wrote:
> [...]

> kun lidt) træt af det i forhold til eks. et sony tv af ca. samme størrelse?

Kvailteten er fin og begrænses kun af kvaliteten på dit TV signal.
TDC's analoge hybridnet signal er som udgangspunkt elendigt. Hvis ikke
du har kabel TV, bør du seriøst overveje en digital TV løsning frem for
en analog løsning som eyeTV 200. Kvaliteten på de digitale løsninger
er de anloge overlegne. Elgato har også digitale løsninger (DVB-T), de
er endda billigere end deres analog løsninger.

Det er ikke værd at glo på fuldskærms TV hvis du sidder en halv meter
fra skærmen, men det er det ej heller på et LCD TV.

CPU forbruget ved afspilning er meget højt, da EyeTV bruger sin egen
MPEG2 decoder som i modsætning til decoderen i Apples DVD Palyer ikke
assiteres af MPEG2 hardware decoderen på dit grafikkort.

> [...]
> et givent tidspunkt i en given tid (og måske angive 2-3 af den slags
> opsætninger) så er det helt fint til mig.

Der er ingen problemer med optagelse, problemet er at EPG'en ikke
understøtter danske kanaler (tvtv)

> Forsynes eyetv 200 af firewire-stikket, eller skal den have ekstern
> forsyning? Noget jeg skal være opmærksom på? evt. alternative løsninger,
> jeg ikke har overvejet?

Den strømforsynes over FW. Du bør ikke have et iSight på samme FW bus
som en eyeTV200.