Filemaker spørgsmål
Fra : René Frej Nielsen

Dato : 20-03-06 20:39

Hejsa,

En lille smule OT, men da FileMaker oprindeligt var et Apple-produkt,
så er det nok inden for denne gruppes temmeligt brede fundats

Jeg har brug for at opbygge en database til noget produktionsstyring.
Den skal kunne tilgås via et webinterface og det skal være muligt at
indtaste nye data via browseren, og det skal være muligt at vise
forskellige sorteringer af data.

Er det noget FileMaker kan? Hvilken version skal man have fingrene i,
Pro eller Advanced?

--
Mvh.
René Frej Nielsen

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 20-03-06 21:37

Hej René

René Frej Nielsen wrote:
> En lille smule OT, men da FileMaker oprindeligt var et Apple-produkt,
> så er det nok inden for denne gruppes temmeligt brede fundats

Selvfølgelig - når der er en Mac computer indblandet.

> [...]
> Den skal kunne tilgås via et webinterface og det skal være muligt at
> indtaste nye data via browseren, og det skal være muligt at vise

Du bestemmer selv sorteringsordenen i FMP. Der er næsten ubegrænsede
muligheder...

> Er det noget FileMaker kan?

Ja, helt klart. FMP kan endda bruges til at lave selve den website, der
skal fungere som 'styringsenhed'. - Det betyder, at både websiden og
klienterne er nøjagtig ens, så der aldrig vil opstå 'misforståelser' -
i.e. forkert pllacerede date - i tolkning af indtastede data.

> Hvilken version skal man have fingrene i,
> Pro eller Advanced?

Filemaker Pro er nok til det formål. Den er fx. født med web plugins,
der gør det muligt. Du kan fx. vælge den nyligt udgivne Filemaker 8 -
evt. nøjes med en FMP 7, hvis den stadig kan fås.

Jeg er ikke klar over, om Filemaker Inc. stadig gør det, men de har
gennem mange år faktisk brugt Filemaker Pro til at lave deres
hjemmesider med. Den er hurtig, og den er total uafhængig af hvilken
browser, der bruges til at kontakte med, - om det så er en gl. Mac med
Netscpae 4.0.4 eller MSIE 3.01.

FMP/FMAdvanced er også 100% ODBC kompatibel, kompatibel med fx. MSAccess
via en plugin, der kan hentes gratis hos MS. Der er ligeledes plugins
til MySQLs, 4D m.fl., og der er masser af både gratis og købeplugins -
fx., så FMP/FMA kan bruges som mailserver og hostserver til intranet,
plugins til økonomistyring via net - fx. til firmaer, der kører med
centralt bogholderi og lagerstyring i flere afdelinger... o.m.m., - så
jo, Filemaker vil være et særdeles godt valg.

Med fx. en 4-8mbits linie vil du få hastigheder ved opdatering af
indtastede data, der er næsten lige så hurtig, som var det på maskiner,
der er koblet sammen via tilsv. intranet/LAN. - Men det kræver jo
selvfølgelig, at alle brugere har samme hastighed på forbindelserne.

Men bygge en sådan base for dig, det vil jeg ikke påtage mig. - Kan
du/I ikke selv, har SSA Trading en kontaktliste til flere forskellige
særdeles dygtige FMP programmører.

For at blige 'nostalgisk', så vil selv en Filemaker Pro 4.1v3 og en Mac
OS 8.1 baseret maskine kunne klare den sag! - Jeg har kørt med Filemaker
siden ver. 2.01, som jeg bestilte i 1993, men fik den aldrig, da ver.
2.1 blev frigivet dagen efter min bestilling, så SSA leverede den
istedet for og til samme pris. og siden har jeg kørt med den til alt,
hvad der er firmarelateret her hos mig, faktura, regnskab, lager,
korrespondance, kundedatabase - kort sagt alt.

Har du/I en ældre ver. af FMP gives der rabatter ved opgradering selv
til nyeste version. Svjv. er alle ver. fra og med ver. 5.0 leveringsbare
i en hybridversion til både Mac og Windows. Den ver. 5.5, jeg har på
klassisk Mac OS, er en hybrid, men min FMP 7 er en Mac-only. Der er ret
store rabatter ved køb af fx. en 10-bruger hybridlicens i forhold til
enkelt-licenser. Dvs., hvis I skal bruge FMP på både Mac og Windows, kan
det bedst betale sig at købne en multibruger hybridpakke. - Svjh. er det
helt op til ca. 75% i forhold til enkelt-bruger prisen...

mvh. Erik Richard

<kmldenmark_NOSP@M_stofanet.dk>

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 20-03-06 21:45

Hej René

En tilføjelse...

Du kan faktisk endda nøjes med at lave en webside i FMP/FMA og så bruge
enhver browser som tilgang. Dvs., du kan placere websiden på en server
og så lade alle andre maskiner tilgå den - uanset om det er Mac eller
Windows baserede maskiner.

I det tilfælde vil basen være tidsstyret, hvis der indtastes data fra
flere samtidig, så basen opdateres/sorteres i indtastningsorden. - Alle
FMP/FMA databaser fra og med ver. 4.1v3 har mulighed for automatisk
sortering eftr forudgivet orden.

mvh. Erik Richard

Fra : René Frej Nielsen

Dato : 20-03-06 22:19

Erik Richard Sørensen <NOSPAM@nospam.dk> wrote:

> [...]
> klienterne er nøjagtig ens, så der aldrig vil opstå 'misforståelser' -
> i.e. forkert pllacerede date - i tolkning af indtastede data.

Men kan man vedligeholde databasen via browseren, sådan at man aldrig
skal ind og indtaste data via FileMaker programmet?

--
Mvh.
René Frej Nielsen

Fra : Esben

Dato : 20-03-06 22:31

René Frej Nielsen <spam@rfn.dk> wrote:

> Men kan man vedligeholde databasen via browseren, sådan at man aldrig
> skal ind og indtaste data via FileMaker programmet?

Det kan du godt, men der er altid noget udvikling i funktionalitet
o.lign. som skal laves i basen. Vil man ofte lave på en offline klon,
som så erstatter den kørende version på et givent tidspunkt. Nu er mine
erfaringer af lidt ældre dato, så jeg må hellere lade være med at gøre
mig klogere...

vh esben

dbareudeladmig@get2net.dk
udelad udelad

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 20-03-06 22:42

Hej René

René Frej Nielsen wrote:

> Men kan man vedligeholde databasen via browseren,

Jeg er ikke helt med, hvad du mener... - Mener du indtaste fx. de
produktionsdata, der er nødvendige - eller ændre på selve basens opbygning?

> sådan at man aldrig skal ind og indtaste data via FileMaker programmet?

Under alle omstændigheder skal du bruge FMP til at indtaste brugerdata
med, hvis der skal ændres i prædefinerede funktionsdata. Det gør du ved
at åbne basen og ændre/tilføje det nødvendige.

Og selvfølgelig kan du indtaste brugerdata via browseren. - Man kan jo
sige, det fungerer på samme måde som at sende en mail... Her er det bare
prædefinerede felter, der udfyldes, og når der trykkes på 'send' /
'overfør', 'submit', 'tilføj' eller hvilket navn der gives den
pågældende knap, så jo. - Det er bare et spørgsmål om, hvordan basen bygges.

så i princippet kan en bruger i Århus og/eller København indtaste
funktionsdata til den centralt placerede maskine i New York eller
Shueng, hvis det er dér, den er placeret...

Fra : Stig Leerbeck

Dato : 21-03-06 08:17

> [...]

> forskellige sorteringer af data.
>
> Er det noget FileMaker kan? Hvilken version skal man have fingrene i,

Prøv at kig ind på:
http://www.filemaker.com/products/index

Pro'eren kan gøre det, men tjek lige om der er nogle begrænsininger på
hvor mange der kan kontakte databasen. Det var der på de tidligere
versioner.

Den der hedder "Advanced" er det der før hed "Developer" og udvider
mulighederne for at lave runtimes og en række andre udviklingsmæssige
features. Jeg tror ikke den kan mere hvad angår www-publisering.

Vær iøvrigt opmærksom på at der er mulighed for at anskaffe FileMaker
til større installationer (Server + >9 klienter) på lejebasis.

Stig Leerbeck
--
www.simplesoft.dk - www.fileoffice.dk

Fra : René Frej Nielsen

Dato : 21-03-06 11:01

Stig Leerbeck <stigleerbeck@nypost.dk> wrote:

> [...]
>
> Pro'eren kan gøre det, men tjek lige om der er nogle begrænsininger på
> hvor mange der kan kontakte databasen. Det var der på de tidligere

Jeg har snuset rundt på deres site, men kunne ikke finde noget
endegyldigt svar på, hvad deres webdel kunne. De skriver nemlig ikke
om det kun er til vise data, eller om man også kan taste nye data ind
i databasen via webdelen. Det giver måske sig selv, men jeg vil bare
være helt sikker.

> Vær iøvrigt opmærksom på at der er mulighed for at anskaffe FileMaker
> til større installationer (Server + >9 klienter) på lejebasis.

Det vil kun være 6-7 computere der skal tilgå databasen, og det vil
være klart nemmest hvis det kan foregå via en browser.

--
Mvh.
René Frej Nielsen

Fra : Stig Leerbeck

Dato : 21-03-06 16:20

René Frej Nielsen <spam@rfn.dk> wrote:

> Det vil kun være 6-7 computere der skal tilgå databasen, og det vil
> være klart nemmest hvis det kan foregå via en browser.

Ja, men måskeudviklingsomkostningerne vil være større - lidt afhængigt
af hvad den skal kunne og sikkerhed m.v..

Stig Leerbeck
--
www.simplesoft.dk - www.fileoffice.dk

Fra : René Frej Nielsen

Dato : 22-03-06 00:39

> Ja, men måskeudviklingsomkostningerne vil være større - lidt afhængigt
> af hvad den skal kunne og sikkerhed m.v..

I starten vil sikkerhed ikke være vigtig. Det er et internet værktøj
som alle vil være glade for, så folk skal nok opføre sig ordentligt

Med tiden vil det selvfølgelig være rart med logins og logfiler, men
det er ikke kritisk til at begynde med.

--
Mvh.
René Frej Nielsen

Fra : Stig Leerbeck

Dato : 21-03-06 16:20

> [...]

> om det kun er til vise data, eller om man også kan taste nye data ind
> i databasen via webdelen. Det giver måske sig selv, men jeg vil bare

Det er der ingen tvivl om at den kan. Smid en mail-adressse af til mig
på simple@software.dk, så skal jeg returnere dig dokumentationen på
web-delen.

Stig Leerbeck
--
www.simplesoft.dk - www.fileoffice.dk

Fra : Morten Lind

Dato : 21-03-06 21:13

> [...]

> Det vil kun være 6-7 computere der skal tilgå databasen, og det vil
> være klart nemmest hvis det kan foregå via en browser.

Jeg véd ikke selv noget om filemaker, men vores (web)database er FM, og
den administerer vi alle i bestyrelsen via webinterface.

Vi kan alt gennem web: administrere medlemmer, ordne passwords, tilføje
artikler, ændre artikler, ja, såvidt jeg indtil nu har forstået, kan FM
dét, du gerne vil.
M.

Fra : René Frej Nielsen

Dato : 22-03-06 00:41

Morten Lind <fornavnogefternavn@machintoshudenhintosh.com> wrote:

> [...]
>
> Vi kan alt gennem web: administrere medlemmer, ordne passwords, tilføje
> artikler, ændre artikler, ja, såvidt jeg indtil nu har forstået, kan FM

Det lyder godt. Tak for info.

--
Mvh.
René Frej Nielsen

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 21-03-06 08:51

spam@rfn.dk (René Frej Nielsen) writes:

> [...]
> Den skal kunne tilgås via et webinterface og det skal være muligt at
> indtaste nye data via browseren, og det skal være muligt at vise

Måske kan Per rapportere tilbage hvordan PostgreSQL kører med sådan
noget? Den funktionalitet du beskriver, er vist rimelig standard og
til at have med at gøre.

http://bigfoot.com/~thunderbear

Fra : René Frej Nielsen

Dato : 21-03-06 11:03

> Måske kan Per rapportere tilbage hvordan PostgreSQL kører med sådan
> noget? Den funktionalitet du beskriver, er vist rimelig standard og
> til at have med at gøre.

Helt sikkert, og en kombination af PHP og MySQL vil sikkert også være
god nok. Problemet er bare, at jeg ikke kan betjene nogen af delene,
hvilket vil sige at jeg skal købe mig til det. Det er ikke helt
udelukket, men hvis jeg kan udvikle det selv i f.eks. FileMaker eller
en anden GUI database, så er det nok smartest.

Jeg kunne ihvertfald godt tænke mig at lave en nogenlunde fungerende
mock-up, inden der hyres nogen udefra.

--
Mvh.
René Frej Nielsen

Fra : Per Rønne

Dato : 21-03-06 09:10

> [...]

> forskellige sorteringer af data.
>
> Er det noget FileMaker kan? Hvilken version skal man have fingrene i,

Jeg tror nok at du skal bruge en database der i det mindste understøtter
transaktioner, og det ved jeg at PostgreSQL gør. Muligvis er MySQL også
begyndt at gøre det, og begge disse databaser er gratis, og kan bruges
gennem en almindelig web-browser, ved brug af php.

Et sted at få fat i disse databaser er:

<http://www.entropy.ch/software/macosx/>

I Getting Started til Dreamweaver kan du se hvordan man knytter en MySQL
database til en site skrevet i Dreamweaver. Det burde være let nok
bagefter at knytte den til PostgreSQL i stedet. Dreamweaver med
manualsæt kan gratis downloades fra:

<http://www.macromedia.com>

- som virker 30 dage. Opgradering til en endelig version klares med køb
af licens med aktiveringskode.

Og for en ordens skyld: en transaktion vil sige at flere posteringer i
en database opfattes som en udelelig helhed. Enten udføres hele
posteringen, eller intet gøres.

Sammenlign eksempelvis med et køb i et bogholderisystem. Du har købt en
vare for 100 kroner excl moms. Du debiterer derfor varekøbskontoen med
100 kroner, Indgående Afgift med 25 kroner og krediterer derefter kassen
med 125 kroner. Disse tre posteringer skulle jo gerne være en helhed,
men det sikres kun med transaktioner indbygget i databasen.

FileMaker understøtter ikke transaktioner, men du kan bruge FileMaker op
mod eksempelvis en postgreSQL database, som gør det. Altså: FM som
frontend.
--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk

Fra : René Frej Nielsen

Dato : 21-03-06 11:08

Per Rønne <per@rqnne.invalid> wrote:

> [...]
> begyndt at gøre det, og begge disse databaser er gratis, og kan bruges
> gennem en almindelig web-browser, ved brug af php.

Mange tak for dit grundige svar. Problemet er, at jeg ikke kan finde
ud af hverken MySQL, PostreSQL eller PHP. Det vil være en
uoverstigelig barriere, hvis jeg først skal til at lære den slags.

Jeg håbede på, at jeg selv ville kunne klare det i FileMaker. Selve
databasen vil ikke være særligt indviklet, men vil indeholde en række
jobs hvor der er indtastet nogle data til. Via webinterfacet skal det
så være muligt for forskellige afdelinger at markere jobbet som
udført, så man kan følge dets gang rundt i firmaet.

--
Mvh.
René Frej Nielsen

Fra : Esben

Dato : 21-03-06 11:22

> [...]

> så være muligt for forskellige afdelinger at markere jobbet som
> udført, så man kan følge dets gang rundt i firmaet.

Jeg tænker, at du overser Pers pointe: at du skal tage stilling til
transaktioner eller ej...

VH

Esben

Fra : René Frej Nielsen

Dato : 22-03-06 00:43

Esben <esha@nospamget2net.dk> wrote:

> Jeg tænker, at du overser Pers pointe: at du skal tage stilling til
> transaktioner eller ej...

Er det vigtigt for et internt værktøj med forholdvis lav trafik og
hvor sikkerhed ikke er vigtig? Jeg har nok ikke lige fattet hvad
transaktioner betyder.

--
Mvh.
René Frej Nielsen

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 22-03-06 06:01

spam@rfn.dk (René Frej Nielsen) writes:

> Er det vigtigt for et internt værktøj med forholdvis lav trafik og
> hvor sikkerhed ikke er vigtig? Jeg har nok ikke lige fattet hvad
> transaktioner betyder.

Transaktioner gør at flere opdateringer gøres atomare. _Enten_ lykkes
de alle sammen, _eller_ også har ingen af dem indvirkning.

Herved sikres databasens konsistens i en uforudset fejlsituation.

Fra : René Frej Nielsen

Dato : 22-03-06 20:14

> Transaktioner gør at flere opdateringer gøres atomare. _Enten_ lykkes
> de alle sammen, _eller_ også har ingen af dem indvirkning.
>
> Herved sikres databasens konsistens i en uforudset fejlsituation.

Det lyder som en rigtig god ting. Hvorfor er alle databaser ikke bare
opbygget sådan?

--
Mvh.
René Frej Nielsen

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 22-03-06 22:04

spam@rfn.dk (René Frej Nielsen) writes:

> Det lyder som en rigtig god ting. Hvorfor er alle databaser ikke bare
> opbygget sådan?

Det er ikke helt trivielt at lave rigtigt.

Hvis FileMaker ikke understøtter det, betyder det i mine øjne at den
ikke er velegnet til produktionsbrug, da du ikke er garanteret at data
hænger fornuftigt sammen, hvis noget går galt.

Fra : Per Rønne

Dato : 23-03-06 04:47

> [...]
> ikke er velegnet til produktionsbrug, da du ikke er garanteret at data
> hænger fornuftigt sammen, hvis noget går galt.

FileMaker er en udmærket database til en bunke applikationatyper. Af
mindre brug. Som en kontaktdatabase.

Jeg gik lige ind i Access, og kontrollerede gennem hjælp-faciliteten om
den tillod transaktioner, og det gjorde den, i hvert fald i MS Office
2003 Pro-versionen. Men jeg ved dog fra mit professionelle liv, at det
ikke er ualmindeligt at Access bruges som en front-end til en Oracle
database, hvilket betyder at brugeren tror at dataene ligger på en
Access-database, mens Access i virkeligheden slår op i en stor
Orace-database på en server.

Og noget tilsvarende kan man altså gøre med FileMaker til eksempelvis
PostgreSQL, der er gratis. Men også til Oracle [der på Mac kræver MacOS
X Server, men som kan downloades gratis /til ikke-kommerciel brug/] og
MySQL. Det kræver bare et ekstra lille program til at få forbindelse
gennem ODBC [Open Data Base Connection], som kan fås ret billigt [$30]:

<http://www.actualtechnologies.com/>

Igen kan man downloade det gratis, og udvikle noget der virker uden at
betale en krone. Før man får en aktiveringskode kan man dog kun få fire
rækker returneret fra en forespørgsel, så det eneste man kan bruge det
til er at finde ud af hvordan det virker, til at udvikle
database-applikationen med skærmbilleder og det hele, og altså
konstatere at det virker.
--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk

Fra : René Frej Nielsen

Dato : 24-03-06 14:41

> [...]
> til er at finde ud af hvordan det virker, til at udvikle
> database-applikationen med skærmbilleder og det hele, og altså

Om det kører på Access, Filemaker eller noget helt tredie er egentlig
ligegyldigt, men hvis vi kunne holde os fra et MS-produkt, ville jeg
da foretrækket det

Oracle er nok lige i overkanten, og da det her er til kommercielt
brugt er den nok dyr at have med at gøre (gætter bare). Hvis
PostgreSQL skal indblandes bliver det garanteret så indviklet at jeg
godt selv kan glemme at lave løsningen... eller hvad?

Stig har oplyst mig om, at Filemaker maksimalt tillader 5 brugere
logget ind via web-interface, medmindre man køber Server Advanced. Det
gælder nok også, selvom opslagende ville ske i PostgreSQL vil jeg
gætte på.

Jeg er meget i tvivl om, hvad den rigtige løsning er. Hvis vi kunne
finde en der kunne lave det i PostgreSQL og lave en PHP frontend, så
ville det nok være det smarteste, men så er vi også afhængig af en 3.
part hver gang der skal laves ændringer. Det var det jeg håbede på at
undgå ved at vælge Filemaker.

--
Mvh.
René Frej Nielsen

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 24-03-06 16:07

> [...]

> ville det nok være det smarteste, men så er vi også afhængig af en 3.
> part hver gang der skal laves ændringer. Det var det jeg håbede på at

Prøv at udpensle kravspecifikationen lidt mere. Der findes garanteret
noget der kan.

Fra : René Frej Nielsen

Dato : 25-03-06 13:48

> Prøv at udpensle kravspecifikationen lidt mere. Der findes garanteret
> noget der kan.

Det skal være et system som holder styr på de aktive sager i vores
virksomhed. En sag kan være undervejes i mindre en et døgn, men kan
også være undervejs i mere end en uge.

Det skal være muligt at indtaste forskellige data til hvert enkelt
job, som kan hentes ud via en browservisning. Der skal nok oprettes
forskellige templates til hver afdeling, da det ikke er alle
afdelinger der har brug for alle oplysninger om et job.

Hver afdeling skal så kunne melde ok, eller anden status for hver job,
så man kan se om et job hænger et bestemt sted. Der skal være en
deadline for produktionsstart og leveringstid på hvert job, men de
skal være dynamiske og skal kunne rykkes frem og tilbage løbende, hvis
det er påkrævet. Det skal der være nem mulighed for.

Når et job er fuldført skal det stadig opbevares i systemet til "evig
tid", men skal selvfølgelig ikke optræde som et aktivt job mere.

Til at begynde med er det ikke nødvendigt at man skal kunne logge ind
for at kunnes spore hvem der gør hvad. Det vil selvfølgelig nok være
en rar funktion senerehen, men til at begynde med skal man bare kunne
vælge afdeling og så få vist de oplysninger om alle jobs, som den
afdeling har brug for. Det er ikke et system der skal fortige
oplysninger for medarbejdere, tværtimod, det skal skabe større
overblik for alle.

Jeg kunne sagtens skrive en meget mere detaljeret specifikation af
alle funktioner, og det er da også nødvendigt inden jeg selv giver mig
i kast med noget, men ovenstående er meget groft skitseret hvad vi
ønsker.

Det er altså ikke noget avanceret system, ihvertfald ikke i version
1.0, men bare en rimelig simpel database med en række records og
mulighed for at sætte forskellige status på hver record.

--
Mvh.
René Frej Nielsen

Fra : Per Rønne

Dato : 24-03-06 16:15

> [...]

> ville det nok være det smarteste, men så er vi også afhængig af en 3.
> part hver gang der skal laves ændringer. Det var det jeg håbede på at

Prøv at downloade Macromedia Dreamweaver, inklusive Getting Started. Og
kør så Getting Started igennem.

Så vil du opdage hvor let det er ...
--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk

Fra : René Frej Nielsen

Dato : 25-03-06 13:48

> Prøv at downloade Macromedia Dreamweaver, inklusive Getting Started. Og
> kør så Getting Started igennem.
>
> Så vil du opdage hvor let det er ...

Dvs. at en del kan klares via GUI?

--
Mvh.
René Frej Nielsen

Fra : Per Rønne

Dato : 25-03-06 14:04

René Frej Nielsen <spam@rfn.dk> wrote:

> Dvs. at en del kan klares via GUI?

Jep.
--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk

Fra : Stig Leerbeck

Dato : 24-03-06 19:21

Per Rønne <per@RQNNE.invalid> wrote:

> FileMaker er en udmærket database til en bunke applikationatyper. Af
> mindre brug. Som en kontaktdatabase.

Undskyld, men det lyder ikke som om du er voldsomt opdateret på
FileMaker produkterne. Ovenstående udsagn var meget passende for
FileMaker version 2, men den blev altså afviklet for mere end 10 år
siden!

Stig Leerbeck
--
www.simplesoft.dk - www.fileoffice.dk

Fra : Per Rønne

Dato : 24-03-06 20:17

> [...]

> FileMaker produkterne. Ovenstående udsagn var meget passende for
> FileMaker version 2, men den blev altså afviklet for mere end 10 år

Jeg bruger i dag version 7, og den mest komplicerede database er en
kontaktdatabase med fire tabeller [Kontakt, Adresser, Numre {telefon,
e-mail} og Post {postdistrikt & -numre}]. Og det er den såmænd udmærket
til.

Men jeg ser stadig intet om transaktioner.

Og så kommer jeg da i tanke om en helt anden database, som må være
lettere at gå til end PostgreSQL og PHP:

4th Dimension.

Og her kan man se hvordan transaktioner klares:

<http://www.4d.com/docs/CMU/CMU10058.HTM>

Det er muligt at downloade en Trial version af 4th Dimension 2004 på:

<http://www.4d.com/products/trialdownload>
--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk

Fra : Stig Leerbeck

Dato : 24-03-06 23:23

Per Rønne <per@RQNNE.invalid> wrote:

> Jeg bruger i dag version 7, og den mest komplicerede database er en
> kontaktdatabase med fire tabeller [Kontakt, Adresser, Numre {telefon,
> e-mail} og Post {postdistrikt & -numre}].

Undskyld, men jeg står af her - der er noget der slet ikke stemmer!

Stig Leerbeck
--
www.simplesoft.dk - www.fileoffice.dk

Fra : Per Rønne

Dato : 25-03-06 05:26

Stig Leerbeck <stigleerbeck@nypost.dk> wrote:

> Undskyld, men jeg står af her - der er noget der slet ikke stemmer!

Hvordan? Databasen indeholder fire tabeller, og i version 7 kan man i
modsætning til i de gamle versioner have mere end en tabel i hver
database-fil.

Og den logiske opbygning er at til hver kontakt [som person eller firma]
kan der være et vilkårligt antal adresser [som privat og sommerhus], et
vilkårligt antal numre [som fastnet telefon, mobiltelefon, e-mail
adresse]. Derudover indeholder databasen en post-tabel indeholdende
postnummer og postdistrikt: til hver post kan der være vilkårligt mange
adresser, idet adressetabellen indeholder postnummer, men ikke
postdistrikt. På skærmbillederne udfyldes postdistriktet fra
posttabellen, ud fra det indtastede postnummer. Det forhindrer
inkonsistens i databasen, og gør indtastningsarbejdet lettere.

--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk

Fra : Stig Leerbeck

Dato : 25-03-06 12:56

> [...]

> posttabellen, ud fra det indtastede postnummer. Det forhindrer
> inkonsistens i databasen, og gør indtastningsarbejdet lettere.

Du skriver at den mest komplicerede database er en kontaktdatabase med 4
tabeller.
Jeg forstår dig umiddelbart - i sammenhæng med dit øvrige indlæg - som
at du hermed mener at grænsen for FMs evner er ved at være nået.

Det er den logik jeg ikke lige kan følge med i.

Rent data-teknisk er der ikke noget en database som Access kan, som
FileMaker ikke kan.

Hvis jeg kort skal beskrive forskellen, må det være at Access skal (og
kan) kodes noget mere end FileMaker, hvorimod sidstnævnte til gengæld er
voldsomt lettere anvendelig. Derudover er der naturligvis nogle
strukturmæssige forhold, men uanset valget af database kan problemerne
omgås med kode-arbejde eller kreativitet. Untagen et: Access kan ikke
køre på Macintosh.

Jeg har aldrig interesseret mig for (eller kendt til) det spørgsmål, som
du bringer op omkring transaktioner. Jeg har registreret at FileMaker
TIL FORSKEL fra tidligere versioner i vers. 7 og 8 tilsyneladende ikke
skriver noget ned i databasen førend den får besked om det. Det kunne
give et vink om at funktionen som du beskriver den er blevet en del af
FM i netop disse versioner.

Jeg kan ihvertfald ikke forestille mig at den ikke har en eller anden
grad af validering indbygget, specielt i instant WEB delen, men for det
aktuelle spørgsmåls vedkommende tror jeg problematikken er meget
perifer.

Ovenstående synes bekræftet af Lynn Allens viderebragte indlæg
andetsteds i denne tråd.

Stig Leerbeck
--
www.simplesoft.dk - www.fileoffice.dk

Fra : Per Rønne

Dato : 25-03-06 13:26

Stig Leerbeck <stigleerbeck@nypost.dk> wrote:

> Du skriver at den mest komplicerede database er en kontaktdatabase med 4
> tabeller.

Som jeg kører med herhjemme ...

> Jeg forstår dig umiddelbart - i sammenhæng med dit øvrige indlæg - som
> at du hermed mener at grænsen for FMs evner er ved at være nået.
>
> Det er den logik jeg ikke lige kan følge med i.

Og det er fordi du læser det forkert.

> Rent data-teknisk er der ikke noget en database som Access kan, som
> FileMaker ikke kan.

Og jeg kan stadig ikke finde noget om understøttelse af flere
opdateringer i en database som atomar aktion. Transaktioner. Det har
Access, og det har 4th Dimension.
--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk

Fra : Stig Leerbeck

Dato : 25-03-06 14:27

Per Rønne <per@RQNNE.invalid> wrote:

> Som jeg kører med herhjemme ...

> Og det er fordi du læser det forkert.

Det trøster mig meget

> Og jeg kan stadig ikke finde noget om understøttelse af flere
> opdateringer i en database som atomar aktion. Transaktioner. Det har
> Access, og det har 4th Dimension.

Jeg tror at du teoretiserer i problemer som ikke eksisterer.

FileMaker er jo - i bedste Mac-ånd - skabt til at give enkel adgang til
avanceret EDB.
Som bruger forventer jeg at FileMaker bare håndterer den slags uden at
jeg behøver at beskæftige mig med det.
Jeg kan ikke se nogle indikationer på at den ikke skulle gøre det.

Stig Leerbeck
--
www.simplesoft.dk - www.fileoffice.dk

Fra : Per Rønne

Dato : 25-03-06 17:29

Stig Leerbeck <stigleerbeck@nypost.dk> wrote:

> FileMaker er jo - i bedste Mac-ånd - skabt til at give enkel adgang til
> avanceret EDB.

Og jeg er, som udvikler, vant til Oracle.
--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 25-03-06 18:27

per@RQNNE.invalid (Per Rønne) writes:

> Og jeg er, som udvikler, vant til Oracle.

Åhja, det har du nævnt før. Hvordan kører Oracle under OS X?

Fra : Per Rønne

Dato : 25-03-06 18:59

> Åhja, det har du nævnt før. Hvordan kører Oracle under OS X?

Den kræver MacOS X Server, som jeg ikke har. Og jeg har ikke tænkt mig
at ofre 4.000 kroner på at købe den.
--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 25-03-06 19:36

> Den kræver MacOS X Server, som jeg ikke har. Og jeg har ikke tænkt mig
> at ofre 4.000 kroner på at købe den.

Hvad er det helt præcist ved oracle der kræver i Mac OS X Server?

Ud over OpenDirectory server komponenterne, og mulghed for flere end 5
samtidige afp klienter, ipfallover, seriel konsol understøttelse og
administrator værktøjerne adskiller Mac OS X Server sig ikke fra Mac
OS X.

Resten er opensource værktøjer som let kan installeres på enhver Mac
OS X.

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 25-03-06 20:54

Morten Reippuert Knudsen<spam@reippuert.dk> writes:

> Hvad er det helt præcist ved oracle der kræver i Mac OS X Server?

Jeg tror det er den platform Orace supporterer. Der kan også være
noget med hukommelsesmodellen. Oracle laver skumle ting hvis den kan
komme til det.

http://bigfoot.com/~thunderbear

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 25-03-06 21:47

> Jeg tror det er den platform Orace supporterer. Der kan også være
> noget med hukommelsesmodellen.

Lige netop den er jeg ret sikker på der ikke er forskel på. Min
formodning er, at der er tale en kunstig begrænsning i installations
scriptet om overhovedet.

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 25-03-06 22:18

> [...]

> Lige netop den er jeg ret sikker på der ikke er forskel på. Min
> formodning er, at der er tale en kunstig begrænsning i installations

Det tror jeg ikke. Ud fra min erfaring med Oracle på andre platforme,
kan du sagtens installere på mere end Oracle siger. Du får bare nul
hjælp hvis du har problemer med en ikke-supporteret platform.

http://bigfoot.com/~thunderbear

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 26-03-06 13:47

> Det tror jeg ikke. Ud fra min erfaring med Oracle på andre platforme,
> kan du sagtens installere på mere end Oracle siger. Du får bare nul
> hjælp hvis du har problemer med en ikke-supporteret platform.

Mit erfaringsgrundlag med oracle er ikke eksisterende, men det er som
tidliger nævt også min formodning.

Kunstige begrænsninger er dog også ganske normale i denne verden, eks.
installationsscriptet i 10.4 der nægter at installere på på maskiner
uden en FW port.

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 26-03-06 15:16

> [...]

> Kunstige begrænsninger er dog også ganske normale i denne verden, eks.
> installationsscriptet i 10.4 der nægter at installere på på maskiner

Oracle er så kompliceret et stykke software at det at vide hvad Oracle
selv kan få det til at virke på, er en guldoplysning som man tager
alvorligt :)

Så at nogen har lavet udvidelser til PostgreSQL så denn ligner
Oracle, og tager lidt for ulejligheden. Det lyder som en rigtigt
spændende ting.

http://bigfoot.com/~thunderbear

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 26-03-06 16:30

> Oracle er så kompliceret et stykke software at det at vide hvad Oracle
> selv kan få det til at virke på, er en guldoplysning som man tager
> alvorligt :)

Det er jeg opmærksom på. Udgiften til en Mac OS X Server liceens er i
denne sammenhæng en ubetydelig detalje.

Fra : Per Rønne

Dato : 26-03-06 06:29

> Lige netop den er jeg ret sikker på der ikke er forskel på. Min
> formodning er, at der er tale en kunstig begrænsning i installations
> scriptet om overhovedet.

Jeg har skam forsøgt at installere Oracle, men den vil ikke. Bl.a. går
installationsscriptet ud og siger, at der mangler et bestemt katalog
[mappe], men selv om man så laver det, så får man stadig samme
fejlmeddelelse - hvorefter installationen stopper. Og at begynde at
rette i et stort installationsscript begynder jeg altså ikke på, især
ikke når man ikke ved, hvad der yderligere kan være af problemer.
--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 26-03-06 13:43

> [...]
> rette i et stort installationsscript begynder jeg altså ikke på, især
> ikke når man ikke ved, hvad der yderligere kan være af problemer.

Kan du huske hvilken sti der er tale om? Kan det være en socket der
ikke er åben? Jeg får næsten selv lyst til at kigge på det...

Fra : Per Rønne

Dato : 26-03-06 15:38

> Kan du huske hvilken sti der er tale om?

Nej.

> Kan det være en socket der ikke er åben? Jeg får næsten selv lyst til at
> kigge på det...

Så prøv.

<http://www.oracle.com/technology/software/htdocs/devlic.html?http://otn
..oracle.com/software/products/database/oracle10g/htdocs/macsoft.html>

Du skal muligvis først registreres. Det gøres øverst til højre.
--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 26-03-06 15:01

> [...]

> .oracle.com/software/products/database/oracle10g/htdocs/macsoft.html>

> Du skal muligvis først registreres. Det gøres øverst til højre.

Registrering er for besværligt.

Fra : Per Rønne

Dato : 26-03-06 16:28

> Registrering er for besværligt.

Er det? Du skal bare skrive dit navn og adresse mv ... så får du et
userid og password der gør dig i stand til at downloade al
Oracle-software ...
--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 26-03-06 16:27

> Er det? Du skal bare skrive dit navn og adresse mv ... så får du et
> userid og password der gør dig i stand til at downloade al
> Oracle-software ...

Der var mere end 3 felter med røde prikker på registreringssiden, alt for
meget arbejdet på en kold sold søndag.

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 26-03-06 17:57

Morten Reippuert Knudsen<spam@reippuert.dk> writes:

> Der var mere end 3 felter med røde prikker på registreringssiden, alt for
> meget arbejdet på en kold sold søndag.

Du giver hurtigt op hva'?

Dagens tip: Så skal du nok ikke arbejde med Oracle :)

Fra : Per Rønne

Dato : 26-03-06 19:59

> Du giver hurtigt op hva'?
>
> Dagens tip: Så skal du nok ikke arbejde med Oracle :)

Personligt lærte jeg Oracle at kende da jeg skrev speciale. Siden har
jeg arbejdet dels med udvikling under Unix og Oracle, dels med
undervisning.
--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 26-03-06 19:05

> Du giver hurtigt op hva'?

> Dagens tip: Så skal du nok ikke arbejde med Oracle :)

Det har jeg heller ikke i sinde. Jeg ville bare kigge på installerings
scriptet og se hvorfor det ikke umidelbart lader Per installere på en
client version.

Fra : René Frej Nielsen

Dato : 26-03-06 23:23

> [...]
> rette i et stort installationsscript begynder jeg altså ikke på, især
> ikke når man ikke ved, hvad der yderligere kan være af problemer.

Jeg fandt dette, ved ikke om det hjælper:

<http://macslash.org/comments.pl?sid=4725&op=&threshold=0&commentsort=0&mode=thread&pid=78991#79001>

--
Mvh.
René Frej Nielsen

Fra : Per Rønne

Dato : 27-03-06 06:43

René Frej Nielsen <spam@rfn.dk> wrote:

> Jeg fandt dette, ved ikke om det hjælper:

<http://macslash.org/comments.pl?sid=4725&op=&threshold=0&commentsort=0&
mode=thread&pid=78991#79001>

Jeg prøver. Jeg har for lang tid siden downloaded det hele, og har det
på en CD-ROM, jeg først skal finde frem. Ellers må jeg jo downloade det
hele igen.
--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 27-03-06 09:36

René Frej Nielsen <spam@rfn.dk> wrote:

> Jeg fandt dette, ved ikke om det hjælper:

> <http://macslash.org/comments.pl?sid=4725&op=&threshold=0&commentsort=0&mode=thread&pid=78991#79001>

Det gør det, i macslash tråden fandt jeg et url til en regulær trin for
trin guide: <http://www.crispdata.com/oracle_osx/>

Det mest interesante for denne tråd er:

"It doesn't matter if you are running Server or Client. If in the
future Oracle checks to see if you are running Server, since only
Server is actually supported, you can alias sw_vers to return the
proper string. Or you can tell runInstaller to ignore preflight
checks by using the parameters -ignoreChecks."

Fra : Stig Leerbeck

Dato : 26-03-06 15:29

> [...]
> samtidige afp klienter, ipfallover, seriel konsol understøttelse og
> administrator værktøjerne adskiller Mac OS X Server sig ikke fra Mac

5 samtidige afp klienter! Jeg har længe spekuleret over hvorfor man
skulle installere server-udgaven, hvis man blot ønsker en ren
fil-server. Jeg har så - åbenbart - ikke arbejdet med løsninger store
nok til at støde ind i det problem.
Har den begrænsning været der hele tiden?
Kan den omgås med kodning eller kreativitet?

Stig Leerbeck
--
www.simplesoft.dk - www.fileoffice.dk

Fra : Per Rønne

Dato : 26-03-06 16:48

<http://en.wikipedia.org/wiki/Apple_Filing_Protocol> ?
--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 26-03-06 16:19

> [...]
> nok til at støde ind i det problem.
> Har den begrænsning været der hele tiden?

Ja - om den er på 5, 10 eller 20 er jeg faktisk ikke helt sikker på.
Begrænsningen var der også i de gamle ApplesShare og Mac OS 9 dage.
Det er den samme begrænsning Apple bruger til at differentiere 10
klients udgaven og den ubegrænsede version af Mac OS X Server.

> Kan den omgås med kodning eller kreativitet?

Jeg er stensikker på at den er hårdt kodet, dvs at det kræver en
recomplile. Det er her værd at nævme at Apple ikke har frigivet
kildekoden så det ikke er muligt at omgå begrænsningen.

Fra : Per Rønne

Dato : 21-03-06 11:35

> [...]

> så være muligt for forskellige afdelinger at markere jobbet som
> udført, så man kan følge dets gang rundt i firmaet.

Det centrale spørgsmål er om du har brug for opdatering i mere end en
post samtidig. Har du det har du brug for transaktioner - for hvis
strømmen pludselig går, så vil databasen blive inkonsistent.
--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk

Fra : René Frej Nielsen

Dato : 22-03-06 00:44

> Det centrale spørgsmål er om du har brug for opdatering i mere end en
> post samtidig. Har du det har du brug for transaktioner - for hvis
> strømmen pludselig går, så vil databasen blive inkonsistent.

OK. Hmm... det kan godt tænkes at blive aktuelt med tiden.

--
Mvh.
René Frej Nielsen

Fra : Per Rønne

Dato : 22-03-06 04:24

René Frej Nielsen <spam@rfn.dk> wrote:

> OK. Hmm... det kan godt tænkes at blive aktuelt med tiden.

<http://www.oreilly.com/catalog/ppostgresql/index.html>
<http://www.oreilly.com/pub/topic/mysql>
<http://www.oreilly.com/catalog/fmakerprotmm/desc.html>
<http://www.google.dk/search?q=PostgreSQL+macosx+book&start=0&ie=utf-8&o
e=utf-8&client=firefox-a&rls=org.mozilla:da-DK:official>
--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk

Fra : Stig Leerbeck

Dato : 24-03-06 19:21

Per Rønne <per@RQNNE.invalid> wrote:

> FileMaker understøtter ikke transaktioner, men du kan bruge FileMaker op
> mod eksempelvis en postgreSQL database, som gør det. Altså: FM som
> frontend.

Det burde man uden videre kunne programmere sig ud af!

Stig Leerbeck
--
www.simplesoft.dk - www.fileoffice.dk

Fra : Jens Rasmussen

Dato : 21-03-06 10:11

Der findes mange FileMaker-løsninger, der kører på den måde. Finn
fra WebForm har lavet en del. Du er velkommen til at kontakte mig på
20312115 for en uddybende snak.
Jens

Fra : René Frej Nielsen

Dato : 22-03-06 00:37

Jens Rasmussen <fimano@gmail.com> wrote:

> Der findes mange FileMaker-løsninger, der kører på den måde. Finn
> fra WebForm har lavet en del. Du er velkommen til at kontakte mig på
> 20312115 for en uddybende snak.

Jeg noterer lige nummeret og vender måske tilbage. Dette er lidt en
indledende manøvre for finde ud af, hvilken retning jeg skal tage.

--
Mvh.
René Frej Nielsen

Fra : Preben Bødker Nielse~

Dato : 22-03-06 10:35

René Frej Nielsen <spam@rfn.dk> wrote:

> Er det noget FileMaker kan? Hvilken version skal man have fingrene i,
> Pro eller Advanced?

Hvis ikke du allerede kender Filemakercenter (og Carsten Levin), skulle
du måske kigge på dem og evt. deres 3 timers kurser.
Er det ikke præcis hvad du søger?

<http://www.filemakercenter.dk/Sektioner/Kurser/Kursusforside.html>

/Preben
--
http://www.ravnekrogen.dk

Fra : René Frej Nielsen

Dato : 22-03-06 20:19

> Hvis ikke du allerede kender Filemakercenter (og Carsten Levin), skulle
> du måske kigge på dem og evt. deres 3 timers kurser.
> [...]

Det ser ikke dumt ud, tak.

--
Mvh.
René Frej Nielsen

Fra : Esben

Dato : 25-03-06 09:53

> [...]

> forskellige sorteringer af data.
>
> Er det noget FileMaker kan? Hvilken version skal man have fingrene i,

Fra anden gruppe (comp.databases.filemaker) - kunne heller ikke forstå
det ikke bare skulle spille med Filemaker, som jeg - næsten - kun har
gode erfaringer med. Bemærk især den sidste sætning:

Bill Cohagan <bill@teraXNOSPAMXquest.com> wrote:

> Does FMP7 support the concept of transactions? I'd like to guarantee during
> an update of several tables that either all tables get updated or none do.
> This is a common feature of other database systems, but I don't find it in
> FMP7. Have I just missed it?

During design of LAN layouts, you can specify (actually, this is turned
on by default) that the layout will or will not accept automatic commit
of a record. If you have child/grandchild portals on that layout, I
believe that a rollback of the parent record also rolls back the
dependent record data.

In other words, under the circumstances above, users have to explicitly
click to accept and commit the changes they have made. Otherwise no
changes are submitted. Or you can script the entry process, error trap
for the commit, and do all sorts of pre-commit validations in your
scripting.

Another way to approach it is to use Web Publishing as your exclusive
interface, which is transactional by nature.

Lynn Allen
--
Allen & Allen Semiotics www.semiotics.com
FSA Associate Filemaker Design & Consulting

Fra : Per Rønne

Dato : 25-03-06 10:35

> [...]

> of a record. If you have child/grandchild portals on that layout, I
> believe that a rollback of the parent record also rolls back the

Nøgleordet er vist: »believe«.

I øvrigt er det på ingen måde nok med med at »slave« data bliver gemt
sammen med »master« data, i et master-slave hierarki.

Men skal direkte som i 4th Dimension kunne:

START TRANSACTION

VALIDATE TRANSACTION

eventuelt

CANCEL TRANSACTION

Jeg tror faktisk at 4th Dimension 2004 må være løsningen, hvis der skal
være transaktioner, og hvis der ikke er mod på PostgreSQL, der som
bekendt er gratis.

Priser i ¤ kan ses her:

<http://www.de.4d.com/form/4D_Bestellung.htm>
--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk

Fra : Esben

Dato : 25-03-06 11:01

> Nøgleordet er vist: »believe«.
>
> I øvrigt er det på ingen måde nok med med at »slave« data bliver gemt
> sammen med »master« data, i et master-slave hierarki.

tror du hæfter dig ved noget mindre vigtigt - det er bare ét muligt
eksempel.

Det der er vigtigt er at webinterfacet ER transaktionsbaseret

vh esben

dbareudeladmig@get2net.dk
udelad udelad

Fra : René Frej Nielsen

Dato : 25-03-06 13:54

Per Rønne <per@rqnne.invalid> wrote:

> Priser i ? kan ses her:
>
> <http://www.de.4d.com/form/4D_Bestellung.htm>

Det kan jo ikke beskyldes for at være dyrt.

--
Mvh.
René Frej Nielsen

Fra : Esben

Dato : 25-03-06 11:01

Esben <esha@nospamget2net.dk> wrote:

> Fra anden gruppe (comp.databases.filemaker)

....som jeg i øvrigt ville foreslå dig at præsentere for dit behov.

vh esben

dbareudeladmig@get2net.dk
udelad udelad

Fra : René Frej Nielsen

Dato : 25-03-06 13:55

Esben <esha@nospamget2net.dk> wrote:

> ...som jeg i øvrigt ville foreslå dig at præsentere for dit behov.

I will...

--
Mvh.
René Frej Nielsen