Skift af forreste tandhjul på CBR1000F
Fra : Thomas Jensen

Dato : 05-06-06 14:35

Hej,

jeg skal inden længe skifte kædeit på min CBR1000F fra 1994.
Jeg splittede noget af det af idag, for at se hvad der skulle bruges af
værktøj.

Det forreste tandhjul har 2 huller med gevind i.
Jeg vil bare høre, nu er de der vel ikke for at der skal bruges en
aftrækker for at få det af ?
Jeg kunne ikke tjekke det, ved at fjerne bolten til tandhjulet, da den
sidder meget fast, der skal vist en luftnøgle til at løsne den, så det
skal jeg lige have lånt....
Og nej, jeg bruger ikke luftnøgle til at spænde med igen.

mvh

Thomas Jensen
Honda CBR1000F ´94
http://dkfritidmotorcykel.dk/?id=11

Fra : Ukendt

Dato : 05-06-06 15:44

Thomas Jensen skrev i meddelelsen
<448432eb$0$2088$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk>...

>Det forreste tandhjul har 2 huller med gevind i.
>Jeg vil bare høre, nu er de der vel ikke for at der skal bruges en
>aftrækker for at få det af ?

Nej, det sidder i vanlig Honda stil løst på en mange-not. Havde Du taget fat
i kædehjulet, så havde Du set at det kunne vrikke lidt.

>Jeg kunne ikke tjekke det, ved at fjerne bolten til tandhjulet, da den
>sidder meget fast, der skal vist en luftnøgle til at løsne den, så det
>skal jeg lige have lånt....

Op og stå på bremsen, og så en forlænger på topnøglen, bolten sidder med
lock-tite, og det skal den sikres med igen ved montage. Normalt ret gevind i
øvrigt.

>Og nej, jeg bruger ikke luftnøgle til at spænde med igen.

Spændes til opgivet moment.

Orla
http://home20.inet.tele.dk/tfv/vtr

Fra : Thomas Jensen

Dato : 05-06-06 16:29

> Op og stå på bremsen, og så en forlænger på topnøglen, bolten sidder med
> lock-tite, og det skal den sikres med igen ved montage. Normalt ret gevind i
> øvrigt.

er gjort, den rykkede sig sgutte
tak for tippet med locktite

Fra : Allan Bojesen

Dato : 05-06-06 18:28

"Thomas Jensen" <thomas@thomas-jensen.dk> skrev i en meddelelse
> jeg skal inden længe skifte kædeit på min CBR1000F fra 1994.
> Jeg splittede noget af det af idag, for at se hvad der skulle bruges af
> værktøj.
>
> Det forreste tandhjul har 2 huller med gevind i.

De 2 gevindhuller er til montering af en plasticfætter, der givetvis er med
til at holde kæden på tandhjulet hvis uheldet er ude. Forøvrigt skal bolten
der sikrer tandhjulet spændes med 52 Nm (hvis du ikke lige ved det).

Allan Bojesen